Bukefalos 28 år!

Fransk brösta/Coller/Loksele/Bjällerkrans/Sax??????

Nikki o Fabian

Trådstartare
Om man som jag, satasar på att köra brölopp o liknande, alltså dra lite tyngre med andra ord. Vad ska jag satsa på för sele, nu tänker jag mer på "framdelen", coller är ju snyggast, lokselen är lite ful tycker jag(ser så bonnigt ut:crazy: ), sen finns det ju franskbrösta oxå, hur funkar den? Är den en kombination av lösbrösta och coller? Är den lämpad för att dra lite tyngre saker?

Kan man "jobba" i skogen med en coller? Nu menar jag inte jobba utan typ dra lite stockar ibland som omväxling. Fast det kanske inte finns några arbetsringar på den utan bara fäste för vanliga draglinor?

Sen har jag en fundering ang bjällerkransar. Hur fäster man dom? Såg någon som man satte typ bakom ganascherna:crazy:, jag trodde man satte den i selen.....någonstans.

Sen har jag oxå funderat över vad jag behöver för utrustning för att dra lite stockar, lämplig sele så klart, vad för sele, åter frågan om coller funkar? eller måste man inföskaffa loksele oxå?
Men man behöver väl en sax oxå som knippsar fast stocken efter hästen. Vad är "skacklarna" på den, vet att det inte är skacklar men typ rep eller? Hur funkar det i nedförsbackar?

Många frågor o det blir säkert fler. Kanske är dom även luddiga så undrar ni något så fråga.
 
Sv: Fransk brösta/Coller/Loksele/Bjällerkrans/Sax??????

Jag tycker att det verkar som om en lättare loksele skulle vara det bästa för dig i alla fall.

Det finns dom som inte ser så "bonniga" ut och där lokorna inte är gjorda av varsin stock!:D

Ang. det här med skogsarbete så avråder jag dig att ens försöka med sax o dyl när man är så grön!

Om LIA alltid hänvisar till Vagnshistoriska sällskapet så är jag inte bättre jag..men som motsvarighet tipsar jag ALLTID om www.skogshasten.com

Styv i korken skulle jag plötsligt börja arbeta i skogen och åkte därför och tittade på en 3-åring som var till salu.
Han som sålde hade flera ardennrar och nordsvenskar och jobbade heltid med dessa i skogen samt skötte parkavd för Varbergs Kommun.

En rutinerad kille m a o..och hästen va otroligt välutbildad för jobbet sina unga år till trots.

Har berättat denna historian så många gånger innan så jag gör det inte igen..

Men snälla..ge dig inte på det här med skogsarbete utan kunskap!

Jag har fortfarande ärr och inkontinens-skydd efter den dagen..
För jag har aldrig skrattat så mycket åt någonting som mig själv den dan..

För att inte prata om åsynen av pojkvännen som åkte i väg liggandes på en stock och 40 meter töm mellan gran o fur i vild galopp!!!!:D :D :D

Snacka om att han gjorde färdigt flumrides barkbåtar på en enda gång!!:eek:

Åneeeeeeeej..nu kommer jag skratta hela dagen IGEN...



Jag kissar på mig
 
Senast ändrad:
Sv: Fransk brösta/Coller/Loksele/Bjällerkrans/Sax??????

och jag som ska ge mig på stockarna i vinter...men jag har rutinerat folk med mej och hästen kan ju. Hoppas jag inte behöver Tena sen :rofl:
Ska bli kul att lära sig!
 
Sv: Fransk brösta/Coller/Loksele/Bjällerkrans/Sax??????

Om man som jag, satasar på att köra brölopp o liknande, alltså dra lite tyngre med andra ord. Vad ska jag satsa på för sele, nu tänker jag mer på "framdelen", coller är ju snyggast, lokselen är lite ful tycker jag(ser så bonnigt ut:crazy: ), sen finns det ju franskbrösta oxå, hur funkar den? Är den en kombination av lösbrösta och coller? Är den lämpad för att dra lite tyngre saker?

Kan man "jobba" i skogen med en coller? Nu menar jag inte jobba utan typ dra lite stockar ibland som omväxling. Fast det kanske inte finns några arbetsringar på den utan bara fäste för vanliga draglinor?

Sen har jag en fundering ang bjällerkransar. Hur fäster man dom? Såg någon som man satte typ bakom ganascherna:crazy:, jag trodde man satte den i selen.....någonstans.

Sen har jag oxå funderat över vad jag behöver för utrustning för att dra lite stockar, lämplig sele så klart, vad för sele, åter frågan om coller funkar? eller måste man inföskaffa loksele oxå?
Men man behöver väl en sax oxå som knippsar fast stocken efter hästen. Vad är "skacklarna" på den, vet att det inte är skacklar men typ rep eller? Hur funkar det i nedförsbackar?

Många frågor o det blir säkert fler. Kanske är dom även luddiga så undrar ni något så fråga.


Håller med dom andra som svarat, skogskörning är både svårt och farligt....Om du gärna vill, så försök att gå en kurs först, med erfarna hästar så du vet vad du ger dig in på....

Angående selarna så skulle jag nog om ekonomin tillåter det köpa två stycken. En för finkörning, ex coller som är hemskt snyggt och en loksele för vardagskörningen. Använder du den sele du skall ha till bröllopskörning o dyl dagligen blir den snart sliten och schavig och du får svårt att pusta den riktigt fin....Att jag föreslår lokselen för vardagskörninge beror helt enkelt på att jag tycker att man kan inte köra för lätt med loksele, men däremot för tungt med brösta. Vill du dessutom prova på lite i skogen så småningom så behöver du ju ändå en loksele.

Lycka till!

Häls Embla
 

Liknande trådar

Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 882
Senast: agtatoon
·
Körning Hej hej.. Jag är på jakt efter en bjällerkrans att fästa på shettisens brösta.. Men hittar inga, Tr*dera har några som ligger ute...
Svar
13
· Visningar
1 604
Senast: Fia-Lina
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 143
Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Sommartoffel
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp