Freestyle/heelwork-tråden

Silver Girl

Trådstartare
Tror det funnits en liknande tråd men hittar inte den nu.

Jag har hittat tillbaka till denna träningen efter en programkurs förra helgen. Har ett färdigt heelwork-program i klass 2 och jobbar för att få ihop ett freestyle klass 1. Vi tränar på att hon ska gå mot mig och backa i front-position, runda en låda och hämta en pinne.

Vi är också med i en online-tävling, och idag filmade vi till en "köksklass", dvs ett program på liten yta.
 
Jag gick en heelwork kurs för typ ett år sen och råkade fastna, det hjälper ju att ha en hund som älskar att träna. Lyckades trots coronan göra tre starter och få titeln förra året med Nessie. Nano gjorde två starter i htm och låg väldigt nära kval. resultat men henne har jag knappt tränat och inte direkt fått ihop nåt program med så startade henne mest som träning.
Gjorde en start i freestyle med bägge och fick kval resultat trots väldigt simpelt program. I år hoppas jag att det kommer igång såpass att man kan göra nån tävling. Tränar oftast lite trick på morgonen men inget super ambitiöst utan mest för att hålla igång.
Corgin svävar lite i sidled i positionerna pga att jag har lätt för att trampa på henne när hon går tight, Nano har snyggare positioner men inte samma entusiasm i htm som Nessie. Freestyle är däremot jättelajbans enligt Nano där freestyle verkligen är freestyle mellan varven då hon har en tendens att improvisera lite 😁.
Största "problemet" är för mig att lyckas komma ihåg programmen, det blir lätt att jag börjar improvisera då jag inte lyckats träna in det ordentligt..
Har fyra hundar nu, Nano och Nessie tränar jag, husse har tränat lite freestyle med Nike och hon skulle utan att skämmas för sig kunna starta där, lille Tay får vi väl se om han får prova på nåt sånt sen han är främst tänkt som agilityhund till maken och vallhund till mig.

Nano, Tay, Nike och Nessie
IMG_20210311_081825.jpg
 
Jag gick en heelwork kurs för typ ett år sen och råkade fastna, det hjälper ju att ha en hund som älskar att träna. Lyckades trots coronan göra tre starter och få titeln förra året med Nessie. Nano gjorde två starter i htm och låg väldigt nära kval. resultat men henne har jag knappt tränat och inte direkt fått ihop nåt program med så startade henne mest som träning.
Gjorde en start i freestyle med bägge och fick kval resultat trots väldigt simpelt program. I år hoppas jag att det kommer igång såpass att man kan göra nån tävling. Tränar oftast lite trick på morgonen men inget super ambitiöst utan mest för att hålla igång.
Corgin svävar lite i sidled i positionerna pga att jag har lätt för att trampa på henne när hon går tight, Nano har snyggare positioner men inte samma entusiasm i htm som Nessie. Freestyle är däremot jättelajbans enligt Nano där freestyle verkligen är freestyle mellan varven då hon har en tendens att improvisera lite 😁.
Största "problemet" är för mig att lyckas komma ihåg programmen, det blir lätt att jag börjar improvisera då jag inte lyckats träna in det ordentligt..
Har fyra hundar nu, Nano och Nessie tränar jag, husse har tränat lite freestyle med Nike och hon skulle utan att skämmas för sig kunna starta där, lille Tay får vi väl se om han får prova på nåt sånt sen han är främst tänkt som agilityhund till maken och vallhund till mig.

Nano, Tay, Nike och Nessie
Visa bifogad fil 66203
Jag har en kompis med två hundar och hon startade båda samma dag i både heelwork och freestyle. Första gången hon tävlade detta, så hon blandade ihop lite och blev osäker och förvirrade hundarna. Den ena reagerade med att bli studsig (kromforländer) och den andra (cocker) satte nosen i backen.
Så trots att jag bara har en hund och än så länge bara tävlat heelwork så torrgår jag mycket så att jag hör på musiken var vi är även om det strulat.
 
Filmat vårt HtM-2-program idag till samma online-tävling. Lite övertaggad hund så jag fick vara övertydlig och plocka bort ett par förändringar som inte riktigt satt tillräckligt bra. Men gick rätt ok ändå.
 
Ja, jag har egentligen (försöker ha iallafall) bara program till Nessie då det henne jag främst tränar. Nano har fått hänga med bara för att och där har jag improviserat. Troligen skulle poängen räkt till om jag haft nåt program till henne i htm men jag tänkte att vi går bara in och kör för skojs skull och tränar.
Nessie är väldigt miljöstark och klarar av att man är lite otydlig eller virrig och det räddar upp oss många gånger och på tävling är det i regel jag som står för missarna.
Nano är lite mer känslig och som sagt inte jättemycket tränad så med henne försöker jag bara gå in och ha roligt med.
 
Jag improviserar mycket när vi tränar heelwork. Sätter på en spellista jag har som är i rätt takt och så leker vi.

Men för att tajma det bra på tävling med byten på bra ställen i musiken skulle jag nog inte fixa det. Min hund blir lätt okoncentrerad på nya ställen och om matte då inte har koll så funkar det dåligt.
 
Online-tävlingen jag är med i är visst internationell. Jag tävlar mot en kvinna från Japan, och andra nationer är med i andra klasser.
Och det är kul att titta på andras program och få tips. Jag har ännu bara hunnit titta på de klasser jag är med i, men ska i alla fall försöka se heelworkprogrammen i alla klasserna. Vill fokusera mer på det än freestyle men har dåligt med tränare och även träningskompisar så jag behöver inspiration.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 578
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 496
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp