Freskgårds VM-häst Box Qutie död – skadades under VM

Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon drabbades av efter terrängritten i lördags.
– Jag är förkrossad. Hon har varit mitt allt, man får bara en sådan häst en gång i livet, säger Freskgård till Ridsportförbundet.
 
Som dom flesta hobbyhästar också som hålls igång varje dag. Bara för att det är en hobbyhäst betyder inte det att den står still i hagen och inte är i bra kondition.

Denna hästen trampade ju snett förmodligen, det var ingen slitageskada om jag förstod det rätt. Den snubblade ju till och sen blev rejält halt. Alltså något som alla hästar oavsett kondition kan drabbas av.

Ja. Men den gjorde det i samband med maxansträngning. Dvs jmfbart med om den gått i mål och ställts i box. Utan att skrittas av osv. Det är DET jag far efter. Det gick från max till noll.
 
Ja. Men den gjorde det i samband med maxansträngning. Dvs jmfbart med om den gått i mål och ställts i box. Utan att skrittas av osv. Det är DET jag far efter. Det gick från max till noll.
Men uppenbarligen så har det ju inte med det att göra, nu verkar den fått proppar pga skadan helt enkelt även om det är ovanligt så händer det. Är det någonstans det står att denna risken ökar beroende på vad hästen gjorde innan skadan?

Det finns många andra risker som ökar när man ställer av en häst i bra kondition oavsett om det är en häst som tävlar eller en häst som "bara" hobbyrids, men att det är större risk för proppar för att den nyligen ansträngt sig har jag inte läst någonstans eller ens att den risken är särskilt stor eller vanlig bland topphästar som plötsligt ställs av. Trots allt så kan det inte vara helt ovanligt att hästar trampar snett och snubblar till och att en sena åker på toppnivå.

Och som sagt, det är en hel del "hobbyhästar" som skadar sig när dom går i max också, det är inte bara topphästar på elitnivå som gör. Hästen hade otur helt enkelt och drabbades av någonting som alla oavsett kan drabbas av oavsett vad som gjorts innan.
 
Trodde du skrev detta:

"Det kan ju inte gå att jämföra med hobbyhästar?
Känns väl rimligt att det kan spela in att hästen var i toppkondition och gick direkt från hård ansträngning till operation och vila."



Men det kanske du inte gjorde.

Skadan är ju likadan oavsett vilken kondition hästen har, många hobbyhästar skadar sig när dom har ansträngt sig rejält också. Det är inte bara topphästar som gör.
Ja men jag har ju inte sagt att själva skadan blir annorlunda. Senskadan är ju som den är.
Men proppar/cirkulation kan ju påverkas av sånt.
 
Som dom flesta hobbyhästar också som hålls igång varje dag. Bara för att det är en hobbyhäst betyder inte det att den står still i hagen och inte är i bra kondition.
Du jämför alltså på riktigt hobbyhästar som lallar runt med sin ägare på ridbana någon timme eller en lätt uteritt som pågår något längre med en högpresterande elitidrottare som en fältävlans häst är? Det är ju som att jämföra någon som joggar 5 km ett par gånger i veckan med de fridrottare vi ser starta på tex VM. Klart som korvspad att det är skillnad.
 
Du jämför alltså på riktigt hobbyhästar som lallar runt med sin ägare på ridbana någon timme eller en lätt uteritt som pågår något längre med en högpresterande elitidrottare som en fältävlans häst är? Det är ju som att jämföra någon som joggar 5 km ett par gånger i veckan med de fridrottare vi ser starta på tex VM. Klart som korvspad att det är skillnad.
Jag skriver att alla hästar kan drabbas av senskador och att även hobbyhästar faktiskt kan anstränga sig i samband med en skada och gå från 100 till 0 i rörelse. Det är inte konditionen på hästen som avgör huruvida risken för proppar eller inte finns.

Och nej, alla hobbyhästar "lallar" inte runt lätt på banan eller skrittar ut lätta rundor bara för att dom inte tävlar.
 
Ja men jag har ju inte sagt att själva skadan blir annorlunda. Senskadan är ju som den är.
Men proppar/cirkulation kan ju påverkas av sånt.
Och jag skriver att jag inte tror det är någon skillnad på en "vanlig" häst som ansträngt sig och en tävlingshäst som ansträngt sig. Bara för att det är en hobbyhäst betyder inte det att den inte kan bli ansträngd. Och jag har fortfarande inte läst nånstans att det är större risker för just tävlingshästar än för vanliga hästar att få proppar av den skadan.
 
Senast ändrad:
Och nej, alla hobbyhästar "lallar" inte runt lätt på banan eller skrittar ut lätta rundor bara för att dom inte tävlar.
Var skrev jag om skritta ut lätta rundor? Utifrån min erfarnehet så är sisådär 99,99% av alla hobbyhästar betydligt mindre tränade än en fältävlanshäst måste vara. Om du ser många som ligger på den träningsnivån så är du bara att gratulera. De enda jag sett är de distanshästar som tränas och tävlas på 120 eller 160 km. Om man ska kalla 160 km hästar för hobbyhästar även om ägaren har sporten som hobby kan man diskutera.
 
Var skrev jag om skritta ut lätta rundor? Utifrån min erfarnehet så är sisådär 99,99% av alla hobbyhästar betydligt mindre tränade än en fältävlanshäst måste vara. Om du ser många som ligger på den träningsnivån så är du bara att gratulera. De enda jag sett är de distanshästar som tränas och tävlas på 120 eller 160 km. Om man ska kalla 160 km hästar för hobbyhästar även om ägaren har sporten som hobby kan man diskutera.
Allt måste vara svart eller vitt eller? Antingen så lallar hobbyhästar runt på banan nån timma uteritt. Det finns mellanting och det finns hobbyhästar som faktiskt tränar på ordentligt och dom kallas ändå hobbyhästar, hobbyhästar är inte alltid lika med lågpresterande hästar.

Och ja, jag har nästan bara stått i stall där folk faktiskt tränar sina hästar, även om dom inte tävlar på elitnivå. Så himla ovanligt är det inte.
 
Allt måste vara svart eller vitt eller? Antingen så lallar hobbyhästar runt på banan nån timma uteritt. Det finns mellanting och det finns hobbyhästar som faktiskt tränar på ordentligt och dom kallas ändå hobbyhästar, hobbyhästar är inte alltid lika med lågpresterande hästar.

Och ja, jag har nästan bara stått i stall där folk faktiskt tränar sina hästar, även om dom inte tävlar på elitnivå. Så himla ovanligt är det inte.
Fast som sagt, även om man tränar sina hästar så går få hobbyhästar lika hårt som FT hästarna på elitnivå.
 
Fast som sagt, även om man tränar sina hästar så går få hobbyhästar lika hårt som FT hästarna på elitnivå.
Men det handlar inte om vem som tränar hårdast, skadan är som skadan är oavsett och även hästar i inte lika bra grundkondis som elithästar kan skada sig vid en extremare ansträngning.

Jag har aldrig hört från någon veterinär eller liknande att hästar som tränar hårdare får större konsekvenser av en senskada och har större risk att få proppar pga av skadan än vad andra hästar har som har ansträngt sig i samband med skadan.

Även en hobbyhäst kan anstränga sig rejält och gå från 100 till att bli stående pga en senskada och inte kunna skrittas av ordentligt och den lär löpa lika stor risk som en häst som har bättre kondition att drabbas av komplikationer. Har man otur så har man helt enkelt oavsett vad hästen har gjort innan.
 
Senast ändrad:
Allt måste vara svart eller vitt eller? Antingen så lallar hobbyhästar runt på banan nån timma uteritt. Det finns mellanting och det finns hobbyhästar som faktiskt tränar på ordentligt och dom kallas ändå hobbyhästar, hobbyhästar är inte alltid lika med lågpresterande hästar.

Och ja, jag har nästan bara stått i stall där folk faktiskt tränar sina hästar, även om dom inte tävlar på elitnivå. Så himla ovanligt är det inte.
Det är DU som gör saker svartvita. Det är DU som läser in att hästarna skrittas ut. Det är DU som hittar på att jag säger att hobbyhästar inte tränas alls.
Jag känner massor av folk som tränar sina hästar men de tävlas som sagt inte på elitnivå och därför tränas de inte heller på den nivån.
Jag lägger ner diskussionen med dig här eftersom det är fullständigt meningslöst att diskutera med någon som hittar på vad man säger.
 
Det är DU som gör saker svartvita. Det är DU som läser in att hästarna skrittas ut. Det är DU som hittar på att jag säger att hobbyhästar inte tränas alls.
Jag känner massor av folk som tränar sina hästar men de tävlas som sagt inte på elitnivå och därför tränas de inte heller på den nivån.
Jag lägger ner diskussionen med dig här eftersom det är fullständigt meningslöst att diskutera med någon som hittar på vad man säger.
Varför ens dra in hobbyhästar alls? Och det är du som skriver att hobbyhästar "lallar" runt på banan, dina ord och inte mina. Och "lalla" runt är inte direkt någonting som antyder på ordentlig träning. Eller du kanske skriver så om dressyrhästar som tränar på banan också att dom "lallar" runt?

Detta handlar om en senskada som alla hästar kan drabbas av och jag vet att även hobbyhästar kan anstränga sig rejäl i samband med en skada och då även bör riskera att få komplikationer av den precis som en häst på elitnivå. Därför så anser jag att det visst går att jämföra hobbyhästarnas senskador med elithästarnas senskador.
 
Varför ens dra in hobbyhästar alls? Och det är du som skriver att hobbyhästar "lallar" runt på banan, dina ord och inte mina. Och "lalla" runt är inte direkt någonting som antyder på ordentlig träning. Eller du kanske skriver så om dressyrhästar som tränar på banan också att dom "lallar" runt?

Detta handlar om en senskada som alla hästar kan drabbas av och jag vet att även hobbyhästar kan anstränga sig rejäl i samband med en skada och då även bör riskera att få komplikationer av den precis som en häst på elitnivå. Därför så anser jag att det visst går att jämföra hobbyhästarnas senskador med elithästarnas senskador.
Jämfört med en häst nyligen i målgången efter terrängen i VM så lallar en dressyrhäst runt oavsett nivå.
Går ju inte ens att jämföra ansträngningen efter målgång efter terrängen och när hopp eller dressyrhästar rider ut från banan under VM.
 
Som dom flesta hobbyhästar också som hålls igång varje dag. Bara för att det är en hobbyhäst betyder inte det att den står still i hagen och inte är i bra kondition.

Denna hästen trampade ju snett förmodligen, det var ingen slitageskada om jag förstod det rätt. Den snubblade ju till och sen blev rejält halt. Alltså något som alla hästar oavsett kondition kan drabbas av.

Fast nej, en sena är i princip alltid pga slitage oavsett var eller varför det smäller.
 
Ska vi definiera hobbyhäst?

För mig är det alla hästar som rids/tränas/tävlas av en person som inte har det som jobb.
Och därmed inte har en officiell sponsor/hästägare i ryggen som betalar avgifter, resor, boende vid meeting osv.

Då hamnar vissa hobbyhästar på rätt hög nivå, inte merparten, men många.

Jag är beredd att hålla med @Grazing Graziom att hästen haft otur och att man inte behöver skilja på elit och hobby här.

Men det vore kul att se forskning i ämnet.
Som sagt, jag har aldrig hört om blodproppar pga senskada (på häst) innan. Och nu, som vissa skrivit, beror det nog inte på senskadan i sig, utan istället på hur hästens allmänntillstånd och behandling av den efteråt?

Att flyga i detta tillstånd kan jag också fatta är en större risk än man vill ta.

Det första som dök upp i mitt huvud var ju förstås vilken kostnad det skulle bli att låta hästen stå kvar och behandlas jämfört med vad man får ut av försäkringen om den tas bort. Men det är mina tankar och ingen fakta bakom.
 
Ska vi definiera hobbyhäst?

För mig är det alla hästar som rids/tränas/tävlas av en person som inte har det som jobb.
Och därmed inte har en officiell sponsor/hästägare i ryggen som betalar avgifter, resor, boende vid meeting osv.

Då hamnar vissa hobbyhästar på rätt hög nivå, inte merparten, men många.

Jag är beredd att hålla med @Grazing Graziom att hästen haft otur och att man inte behöver skilja på elit och hobby här.

Men det vore kul att se forskning i ämnet.
Som sagt, jag har aldrig hört om blodproppar pga senskada (på häst) innan. Och nu, som vissa skrivit, beror det nog inte på senskadan i sig, utan istället på hur hästens allmänntillstånd och behandling av den efteråt?

Att flyga i detta tillstånd kan jag också fatta är en större risk än man vill ta.

Det första som dök upp i mitt huvud var ju förstås vilken kostnad det skulle bli att låta hästen stå kvar och behandlas jämfört med vad man får ut av försäkringen om den tas bort. Men det är mina tankar och ingen fakta bakom.
Fast det handlar inte om den generella konditionen hösten är i, utan det faktum att hästen precis gått en 3* terräng (och lägg till vädret på det) utan att få nödvändig eftervård. Det är få hobbyhästar som öht kan skada sig ubder sådana omständigheter därför kan man inte jämföra. Jag kan ingenting om blodproppar odyl så det har jag inga åsikter/teorier om men det är inte orimligt att utgå från att det finns problem som uppstår när man inte kan kyla och promenera osv efter en sådan ansträngning. Jag tror inte de flesta här fattar vilket jävla projekt det är att ta hand om hästen efter terrängprovet..
 
Fast det handlar inte om den generella konditionen hösten är i, utan det faktum att hästen precis gått en 3* terräng (och lägg till vädret på det) utan att få nödvändig eftervård. Det är få hobbyhästar som öht kan skada sig ubder sådana omständigheter därför kan man inte jämföra. Jag kan ingenting om blodproppar odyl så det har jag inga åsikter/teorier om men det är inte orimligt att utgå från att det finns problem som uppstår när man inte kan kyla och promenera osv efter en sådan ansträngning. Jag tror inte de flesta här fattar vilket jävla projekt det är att ta hand om hästen efter terrängprovet..

Men eller hur, det är ju av en anledning som de flesta ryttarna kastade sig av direkt efter målgång och möttes av en hel hög springande människor som skulle skynda att få av utrustning och kyla hästen omgående.
Så brukar det liksom inte se ut efter att jag har ridit ett pass på min häst hemmavid...
 
Men eller hur, det är ju av en anledning som de flesta ryttarna kastade sig av direkt efter målgång och möttes av en hel hög springande människor som skulle skynda att få av utrustning och kyla hästen omgående.
Så brukar det liksom inte se ut efter att jag har ridit ett pass på min häst hemmavid...

Jag tycker inte att man ska pressa hästen så hårt att man känner att man måste kasta sig av i farten direkt efter mållinjen och ha en grupp människor som hysteriskt sliter av hästen utrustningen. Om man känner att man behöver göra det har man pressat hästen för långt.
 
Jag tycker inte att man ska pressa hästen så hårt att man känner att man måste kasta sig av i farten direkt efter mållinjen och ha en grupp människor som hysteriskt sliter av hästen utrustningen. Om man känner att man behöver göra det har man pressat hästen för långt.

Fast det där är ganska ofrånkomligt på elitnivå i en sådan sport tror jag. Maratonlöpare (mänskliga alltså) efter målgång är inte direkt energiska heller.

Så det behöver inte nödvändigtvis vara pressat för hårt. Utan att hästen tagit ut sig nära max. Om man ska dra in hobbyhästar igen så många hobbyhästar galopperar gärna - under ryttare eller i hagen - tills de är blöta av svett och häver kraftigt och är rätt slut i musklerna. Dvs hästen själv tycker inte det är dags att sluta anstränga sig.

Sen kan man alltid diskutera om vi ska ha sport med djur där de presterar nära max. Men att likställa det med att de pressas anser jag blir fel.
 
Ska vi definiera hobbyhäst?

För mig är det alla hästar som rids/tränas/tävlas av en person som inte har det som jobb.
Och därmed inte har en officiell sponsor/hästägare i ryggen som betalar avgifter, resor, boende vid meeting osv.

Då hamnar vissa hobbyhästar på rätt hög nivå, inte merparten, men många

Det håller jag verkligen inte med om. De flesta hästar går i lätt träning om dom inte går på absolut elitnivå.

Bara för att Lilla Lisa lämnar in sin mediokra häst till försäljning till någon random 20 åring som gått hippologen och betalar för det hamnar ju inte den hästen helt plötsligt på någon hög nivå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 858
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats.Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp