Freskgårds VM-häst Box Qutie död – skadades under VM

Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon drabbades av efter terrängritten i lördags.
– Jag är förkrossad. Hon har varit mitt allt, man får bara en sådan häst en gång i livet, säger Freskgård till Ridsportförbundet.
 
Fast det där är ganska ofrånkomligt på elitnivå i en sådan sport tror jag. Maratonlöpare (mänskliga alltså) efter målgång är inte direkt energiska heller.

Så det behöver inte nödvändigtvis vara pressat för hårt. Utan att hästen tagit ut sig nära max. Om man ska dra in hobbyhästar igen så många hobbyhästar galopperar gärna - under ryttare eller i hagen - tills de är blöta av svett och häver kraftigt och är rätt slut i musklerna. Dvs hästen själv tycker inte det är dags att sluta anstränga sig.

Sen kan man alltid diskutera om vi ska ha sport med djur där de presterar nära max. Men att likställa det med att de pressas anser jag blir fel.

Vad människor gör med sig själva och vad de gör med djur är olika saker.
 
Det håller jag verkligen inte med om. De flesta hästar går i lätt träning om dom inte går på absolut elitnivå.

Bara för att Lilla Lisa lämnar in sin mediokra häst till försäljning till någon random 20 åring som gått hippologen och betalar för det hamnar ju inte den hästen helt plötsligt på någon hög nivå.

Det finns mång privatryttare (med "hobbyhästar") som tävlar i internationella klasser även om de enbart startar i Sverige. Förmodligen pga tid och pengar?
 
Jag tycker inte att man ska pressa hästen så hårt att man känner att man måste kasta sig av i farten direkt efter mållinjen och ha en grupp människor som hysteriskt sliter av hästen utrustningen. Om man känner att man behöver göra det har man pressat hästen för långt.
Det är knappast så dramatiskt som du beskriver. Det är inget slängande sig av och hysteriskt avtagande av utrustning. Vi jobbar snabbt och håller hästen i rörelse ja, men inte stannar människor tvärt efter maxprestation heller?! Pulsen och temperaturen måste vara ok innan hästen får gå tillbaka till stallgården. Och hade de varit SÅ slut hade de inte fixat att hoppa dagen efter.
 
Det är knappast så dramatiskt som du beskriver. Det är inget slängande sig av och hysteriskt avtagande av utrustning. Vi jobbar snabbt och håller hästen i rörelse ja, men inte stannar människor tvärt efter maxprestation heller?! Pulsen och temperaturen måste vara ok innan hästen får gå tillbaka till stallgården. Och hade de varit SÅ slut hade de inte fixat att hoppa dagen efter.

Rätt många slängde sig av innan hästens ens kommit ner i skritt.
 
Fast det handlar inte om den generella konditionen hösten är i, utan det faktum att hästen precis gått en 3* terräng (och lägg till vädret på det) utan att få nödvändig eftervård. Det är få hobbyhästar som öht kan skada sig ubder sådana omständigheter därför kan man inte jämföra.
"Hobbyhästar" kan anstränga sig rejält i hagen tex, min häst fick sånt ryck en gång vid ett ihopsläpp i en 7 ha stor hage med kullar och mycket backar och stockar osv och sprang nonstop i nästan en halvtimma i full fart innan vi fick honom att stanna till. Han var helt vitlöddrig och andades något fruktansvärt efteråt.

I vilken omständighet hästen skadar sig i tycker jag är ganska icke relevant, ansträngd som ansträngd liksom. Hade min häst skadat en sena under denna hysteri som han drabbades av så hade han varit i samma situation, från fullt ös till stillastående. Varför skulle han som hobbyhäst då inte riskera lika mycket som en häst som tävlat i terräng? Vad är skillnaden i sådana lägen mellan "hobbyhästar" och hästar som tävlar?
 
Det är knappast så dramatiskt som du beskriver. Det är inget slängande sig av och hysteriskt avtagande av utrustning. Vi jobbar snabbt och håller hästen i rörelse ja, men inte stannar människor tvärt efter maxprestation heller?! Pulsen och temperaturen måste vara ok innan hästen får gå tillbaka till stallgården. Och hade de varit SÅ slut hade de inte fixat att hoppa dagen efter.
Fast jo det gör ju många, sett många som sprungit maraton eller andra långdistanser som bara slänger sig ner på backen såfort dom är i mål.
 
Så det behöver inte nödvändigtvis vara pressat för hårt. Utan att hästen tagit ut sig nära max. Om man ska dra in hobbyhästar igen så många hobbyhästar galopperar gärna - under ryttare eller i hagen - tills de är blöta av svett och häver kraftigt och är rätt slut i musklerna. Dvs hästen själv tycker inte det är dags att sluta anstränga sig.

Sen kan man alltid diskutera om vi ska ha sport med djur där de presterar nära max. Men att likställa det med att de pressas anser jag blir fel.
Det är ju det som är så svårt, en häst som springer själv gör ett eget "val" även om det är en situation som satt igång springandet. Plus att hästar sällan tänker på vad som är hållbart för dom i längden och stannar sällan pga att dom kanske inte har konditionen för det dom vill.

Det är där som ansvaret som ryttare kommer in, hästen kan älska det den gör och pressa sig till mer än vad den mår bra av för att det är kul, det är inte alla hästar som stannar eller saktar ner för att kroppen inte håller, det är upp till ryttaren att kunna maxa hästen på ett hållbart sätt. Det är inte lätt och det är också därför väldigt få är på den absoluta toppen.


Man kan aldrig lita på att hästen själv vet om sin egen gräns, det är väl hyfsat få djur som tänker på sin hållbarhet och aldrig överanstränger sig. Det är därför det krävs skickliga ryttare som kan läsa sina hästar och kunna träna dom på ett sätt som är bra för dom, inte bara köra på för att hästen tycker det är kul för det betyder tyvärr inte att en håller för uppgiften.
 
Det är ju det som är så svårt, en häst som springer själv gör ett eget "val" även om det är en situation som satt igång springandet. Plus att hästar sällan tänker på vad som är hållbart för dom i längden och stannar sällan pga att dom kanske inte har konditionen för det dom vill.

Det är där som ansvaret som ryttare kommer in, hästen kan älska det den gör och pressa sig till mer än vad den mår bra av för att det är kul, det är inte alla hästar som stannar eller saktar ner för att kroppen inte håller, det är upp till ryttaren att kunna maxa hästen på ett hållbart sätt. Det är inte lätt och det är också därför väldigt få är på den absoluta toppen.


Man kan aldrig lita på att hästen själv vet om sin egen gräns, det är väl hyfsat få djur som tänker på sin hållbarhet och aldrig överanstränger sig. Det är därför det krävs skickliga ryttare som kan läsa sina hästar och kunna träna dom på ett sätt som är bra för dom, inte bara köra på för att hästen tycker det är kul för det betyder tyvärr inte att en håller för uppgiften.

Precis. Men man kan aldrig helt eliminera risken gränsen felbedöms. Och det är väl n av anledningarna att man tar hand om hästarna direkt efter målgång osv.
 
Fast jo det gör ju många, sett många som sprungit maraton eller andra långdistanser som bara slänger sig ner på backen såfort dom är i mål.
maraton är knappast jämförbart med terrängprovet i fälttävlan men oavsett så ligger de knappast på marken hur länge som helst och ffa så går de inte i mål och håller sig stilla efter det. Ingen seriös idrottsman skiter i nedvärmningen oavsett sport.
 
"Hobbyhästar" kan anstränga sig rejält i hagen tex, min häst fick sånt ryck en gång vid ett ihopsläpp i en 7 ha stor hage med kullar och mycket backar och stockar osv och sprang nonstop i nästan en halvtimma i full fart innan vi fick honom att stanna till. Han var helt vitlöddrig och andades något fruktansvärt efteråt.

I vilken omständighet hästen skadar sig i tycker jag är ganska icke relevant, ansträngd som ansträngd liksom. Hade min häst skadat en sena under denna hysteri som han drabbades av så hade han varit i samma situation, från fullt ös till stillastående. Varför skulle han som hobbyhäst då inte riskera lika mycket som en häst som tävlat i terräng? Vad är skillnaden i sådana lägen mellan "hobbyhästar" och hästar som tävlar?
Allt hända. Poängen är att det inte är en situation som de flesta hobbyhästar nånsin riskerar att hamna i.
 
Jag är totalt övertygad om att veterinärer och ryttare gjorde allt för denna fina häst. Otroligt tråkigt slut.

Skönt att eckerman inte ställde upp individuellt nu när Mary Lou har presterat så fint. I vanliga fall brukar de väl ha fler hästar med sig att alternera med.

Box quite , Seriöst det syns ju tydligt på svtplays kortgenomgångar till på köpet att hästen liksom trampar snett sista metern nästan. Sådant är ju vanligt när ryttaren slappnar av och hästen slappnar av och syns väl i många olika situationer i livet, sista-hindret-syndromet typ. Otroligt oturligt. Sen måste det väl tillstå problem när en sådan allvarlig skada inträffar så akut. Egentligen är det väl inte säkert att diagnosen som kommit stämmer heller om vi nu ska tänka ”fake News”, dvs att enbart delar av diagnosen har publicerats.
 
Jag har svårt att se att det finns något negativt med att hoppa av i farten, de gör det bara för hästens skull. Att slänga sig av låter som att det är värsta stressen, det är det jag vänder mig emot.

Men de gör det ju bara för att de vet att de krävt rätt mycket av hästarna rent fysiskt. Hade varit snällare mot hästen att inte kräva riktigt så mycket av dem.
 
Mycket ja, men inte för mycket. Om vi inte ska pressa hästarna öht får vi lägga ner all sport med hästar och bara ha dem som sällskapsdjur.

Fast det är ju rätt stor skillnad i fysisk ansträngning på att rida en Grand Prix dressyr (5-10 min) och att gå ett terränglopp på den här nivån.
 
Fast det är ju rätt stor skillnad i fysisk ansträngning på att rida en Grand Prix dressyr (5-10 min) och att gå ett terränglopp på den här nivån.
Hade det inte varit nån press på dressyrhästarna hade de inte gått sönder. Var väl dessutom typ Ampere som inte kunde visas/tävlas under en längre period då han var så trasig mentalt efter alla hingstvisningar?...
 
Hade det inte varit nån press på dressyrhästarna hade de inte gått sönder. Var väl dessutom typ Ampere som inte kunde visas/tävlas under en längre period då han var så trasig mentalt efter alla hingstvisningar?...
Men det är helt olika typ av ansträngning.
Angående Ampere så undrar jag vad den psykiska pressen har i den här tråden att göra?
 
Hade det inte varit nån press på dressyrhästarna hade de inte gått sönder. Var väl dessutom typ Ampere som inte kunde visas/tävlas under en längre period då han var så trasig mentalt efter alla hingstvisningar?...

Då är det också fel. Det spelar liksom ingen roll hur fin hästen är eller hur mycket de skulle kunna vinna om den inte trivs med det eller håller för det fysiskt. Jag tror att man i mångt och mycket behöver omvärdera hur vi håller hästar. Och speciellt ransaka oss själva när det gäller elitidrotten. Det är väldigt lätt hänt att folk pressar hästarna mer än vad som är bra när medaljer och lagtävling står på spel. Därför gillar jag inte alls ändringen de gjort att bara 3 ryttare ska rida i varje lag och alla 3 ska räknas. Det ökar sannolikheten att någon pressar sin häst mer än hen hade gjort annars och mer än vad hen egentligen vet är ok. För att inte svika laget.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 858
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats. Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren Anna Freskgårds VM-häst Box Qutie har avlivats.Fälttävlanshästens tillstånd försämrades drastiskt efter skadan hon...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp