Unghäst och fri tillgång på grovfoder!

Malacki

Trådstartare
Hej!:laugh:

Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han tappade väldigt mycket muskler när han bara stod. Han är fortfarande hingst men ska kastreras innan jag får hem honom, och hingstnacken finns inget spår av. Han är ganska fin i hullet (magen är lite stor dock). :grin:

Jag har inte eget stall utan hyr plats, jag vill att han ska ha fri tillgång på mat i vinter så att han har någonting att göra (hästar är ju ändå skapta för att äta 3/4 delar av dygnet). Han är ju en växande kille oxå! Han är inte så jätte förtjust i mat utan kan lämna mycket av höet och jag är även orolig att dom andra hästarna ska jaga bort honom och att han då ska falla ur!

Hade tänkt mig stor halmbal/hösilage med slow feeding nät över, Men nu till mitt stora problem: Stallägaren vill inte ha fritillgång då hennes hästar är ganska runda för tillfället och lättfödda. Kommer ut på morgonen vid 7 och kommer in igen runt 8 på kvällen, får hö fyra gånger under tiden dom är ute (äter upp det väldigt snabbt). Under resten av tiden har dom inget att göra.

Hur skulle ni ha gjort? Snälla kom med råd! :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst och fri tillgång på grovfoder!

Fodra honom med fri tillgång nattetid. Han får ju ändå fyra gånger dagtid. Lämnar han mycket hö och han ser tunn ut så får du kanske ge lite proteinfoder??Lusern, Krafft grov eller liknande?
 
Sv: Unghäst och fri tillgång på grovfoder!

Jo det är klart att han ska få fri tillgång på natten, han får edel avel och olja och ska väl gå över sakta till krafft groov när han kommer hem. ;)

Jag tycker bara det är väldigt långt mellan kl 7 på morgonen och kl 8 på kvällen utan att kunna äta när han vill, han har haft det hit tills. Vill inte att han ska få magsår eller utveckla någon olat för att han inte kan äta?

Hur har ni gjort med era 2,5 åringar? Har dom haft fri tillgång eller bestämda måltider?
 
Sv: Unghäst och fri tillgång på grovfoder!

Hurdan hage har ni? Någon skog, buskar, vindskydd ? Mina får fem utfodringar/dygn väldigt lättfödda, halm i vindskyddet + att de har lite träd och buskar som de knaprar på.
 
Sv: Unghäst och fri tillgång på grovfoder!

Får dem hö ute så se till att lägga ut/placera högarna så att han också får i sig.

Fri tillgång på natten och kraftfoder om han börjar falla ur
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 132
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 198
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 407
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp