Bukefalos 28 år!

Fri tillgångpå hö....

F

frid

Hej! Jag undrar hur mycket era hästar äter per dygn när de har fri tillgång på hösilage (horsehage). Jag vill börja lägga ut så att de har hela dygnet, men att det inte hinner ligga och bli surt i hagen. Så jag tänkte lägga ut på ett ungefär så mycket som det brukar gå åt på ett dygn. Jag har en stor matglad herre på 159 och två shettisar. Hur mycket räknar ni med att era äter?
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Hej! Jag undrar hur mycket era hästar äter per dygn när de har fri tillgång på hösilage (horsehage). Jag vill börja lägga ut så att de har hela dygnet, men att det inte hinner ligga och bli surt i hagen. Så jag tänkte lägga ut på ett ungefär så mycket som det brukar gå åt på ett dygn. Jag har en stor matglad herre på 159 och två shettisar. Hur mycket räknar ni med att era äter?

I början får du ösa på rätt så bra. Då har de en tendens att äta så att magen står åt fyra hörn. Vräker i sig. Sedan när det upptäcker att det ändå alltid finns, så lugnar de ner sig och de äter under dygnet ungefär som de gjort tidigare, bara mycket lugnare och små portioner i taget. Så du får prova dig fram. Du vill ju inte att det skall bli tomt. Så ös på i början för att trappa ner mer och mer när du märker att det ligger kvar. Rensa rent överskottet då och då och släng.

Hälsning Maja
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Man kan också ställa ut en hel bal hösilage om man vill. Man kan skära hål i mitten som är lagom stora så att hästarna kan dra ut hösilaget (bör helst vara hösilage som är väldigt hårt packad så att hästarna inte drar ut för mycket på en gång och släpar runt det i hagen - själva har vi andraskörden). Plasten håller ihop allt och det är ingen större fara om det blir regn/snö/geggigt runt omkring. Man behöver inte ha någon foderhäck till det utan det går bra att den står på marken eftersom plasten skyddar bra.

När den är nästan slut är det bara att skaka ut det som finns kvar och lägga på marken.
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Okej, tack för era svar.. Jag har hemmagjorda höhäckar men mina har ju en benägenhet att släpa ut höet ändå....... Det skulle ändå vara intressant att på ett ungefär veta hur mkt era äter per dygn. Min stora häst har nu på två timmar satt i sig nästan åtta kg horsehage! Jag ser bara 100 lapparna flyga iväg. Jag får nog köpa storbalar av någon bonde i närheten i stället.....:D Om någon vet var man kan köpa hösilage i 80-200 kg storlekar i sjöbo eller hörby kommun så får ni gärna PM:a! Det verkar som om alla bönder häromkring bara har 300-450 kgs balar:(
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Jag har själv shettisar och islandshästar. Shettisarna och några av islänningarna kan verkligen inte gå på fri tillgång dom blir alldeles för feta. Jag gör så att jag fodrar på morgonen så mycket så att det tar 4-5 timmar att äta upp och sen lika till kvällen.

Men funkar det med fri tillgång till dina är det ju toppen. :)
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Mycket torr hösilage: 15 kg per dygn
Något blötare hösilage: 20 kg per dygn

Det är ungefär vad mina sätter i sig (halvblod, kallblod, varmblod samt en knabstrup) på fri tillgång.
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Intressant! Jag la ut 11 kg till min store och 8 kg till de två små ( mkt torr horsehage) i morse och nu vid 18 tiden så fanns det kvar cirka 3 kg till den store så jag la ut 3 kg till och de två små hade cirka ett kg kvar och jag la ut 3 kg till dem till. Ska bli spännande i morgon bitti och se om de ätit upp eller ej!:D
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Jag skulle INTE följa rådet att ha ensilageplasten kvar. Det har faktiskt hänt att hästar ätit upp plasten med svår kolik som följd. Hästar äter NORMALT inte plast, men plasten tar lukt av ensilaget villket gör att detta smakar gott. Ta bort plasten om du ska ställa ut en bal i hagen.
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Sedan så är jag lite orolig för att dom skall fastna med benen i den med. Den är ju ganska stark ju.
 
Sv: Fri tillgångpå hö....

Ja, framför allt så är det ju det där nätet som är innanför plasten som strular till det.

Man vill ju inte att dom ska bita i det och fastna med det runt några tänder eller liknande :crazy:

Vi kör med storbal, men vi tar av plast och nät, dock spar vi en "kortsida" med plast som balen står på så den slipper stå på marken.
Sen har vi storbalsformade fodergrindar runt om balen, toppenbra även om dom kostade en slant! :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
644
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 646
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp