Friblödning - att inte använda mensskydd

Rosett

Trådstartare
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.

Friblödning är en metod som går ut på att hantera sin mens utan mensskydd. Antingen under hela mensen eller delar av den.

Rebecca Tiger förklarar att det handlar om att lära känna sin egen kropp och sitt blodflöde.

– Du blöder ju inte konstant. Och om man inte har en tampong i hela tiden kanske man blir lite mer aktsam och känner in sin kropp.

Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?

Enligt Rebecca Tiger är nyckeln till friblödning att instinktivt lära sig när blodet kommer.

– Man känner i livmodern när det kommer ett tryck med blod som är på väg ut. Så friblödning handlar om att öva på att känna den signalen i ett tidigt skede, så att man kan gå till toaletten och blöda ut, säger Rebecca Tiger.
Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.



Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?


Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?
Det känns säkert helt olika för olika människor.

(blöder inte konstant, men hade inte kunnat göra så)

Att skippa skydd mot slutet av perioden däremot har absolut fungerat.

Sedan om man ska tro Linné så fanns bondmoror som helt friblödde (man hade inte underkläder med gren på den tiden anses det) men de lämnade ju rätt och slätt blodspår på golvet (vilket är orsaken till att han lade märke till det) så skulle inte gissa att det där är något som har fungerat tidigare för att folk tidigare kände sina kroppar eller dylikt utan period aprons och sådant har ju använts också. (är ur minnet så ingen källa).

Så håller inte med den biten i hennes resonemang i artikeln
Varför ska vi, den blödande kroppen anpassa sig efter ett system byggt på personer som inte blöder, säger hon.
Kanske för att jag inte gillar känslan av helt genomblödda kladdiga jeans, eller känslan av helt blöta halkiga bara lår (men det är kanske en smaksak o tillvänjning) och tycker om att ha golv utan halm på och för att jag tänker att vissa kläder inte skulle tåla att ofta få blod på sig utan att gå sönder.
 
Senast ändrad:
Haha läste också om den och skrattade gott. Nej, jag har ett liv att sköta så har inte riktigt tid att sitta och "känna in" min livmoder :D Spontant känner jag mest vilket jävla blaj, kvinnor ska aldrig få bara få försöka leva så gott de kan nej vi ska vara så jäkla in tuuuuune med våra kroppar, naturliga, hormonfria, friblödande yadayada. Ja, sorry jag behöver nog en kopp kaffe :D
 
Haha läste också om den och skrattade gott. Nej, jag har ett liv att sköta så har inte riktigt tid att sitta och "känna in" min livmoder :D Spontant känner jag mest vilket jävla blaj, kvinnor ska aldrig få bara få försöka leva så gott de kan nej vi ska vara så jäkla in tuuuuune med våra kroppar, naturliga, hormonfria, friblödande yadayada. Ja, sorry jag behöver nog en kopp kaffe :D
Jag kände lite samma. Kan säkert funka om en har ett liv/jobb där det går att gå ifrån när som, där man inte tar i med bålen mycket rätt som det är och om en inte blöder som en stucken gris. Kul för den som trivs med det, men nej tack säger jag.
 
Jag tänker att det nog är en sån sak som fungerar för vissa personer och inte för andra. Jag har inte tid att sitta och vänta på att min livmoder ska dra ihop sig så att jag kan gå på toaletten direkt, jag har ett liv att sköta. Dessutom är det inte alltid jag känner att en utblödning är på gång förrän den faktiskt rinner ut och då är det för sent att knipa. Jag brukar försöka skippa mensskydd på natten efter typ dag 2 när den värsta flodvågen lagt sig så att underlivet får lufta sig, men då gäller det att knipa och springa till toaletten på morgonen...

Jag har i princip bara hört galna grejer om det här med friblödning. Folk som går runt på offentliga platser med kjol eller andra löst sittande kläder och låter blodet rinna längs benen och droppa på marken för att "det är naturligt med mens och man ska inte behöva dölja att man har mens" (främst från USA).
 
Vi blöder verkligen olika. Hade en kompis som inte behövde ha något skydd på natten och det räckte med en normal tampong på dagen. Jag behövde ha både xl-tampong och nattbinda minst två nätter varje mens. Sista halvåret innan jag slapp störtblödde jag var tredje vecka, behövde ha både binda och tampong på jobbet som byttes nästan varje timme.
Så om hon som skrivit det är som min kompis kan jag ha en viss förståelse för tanken, samtidigt som den uppvisar stora brister i förståelsen för att alla inte har det likadant.
 
Senast ändrad:
Det känns säkert helt olika för olika människor.

(blöder inte konstant, men hade inte kunnat göra så)

Att skippa skydd mot slutet av perioden däremot har absolut fungerat.

Sedan om man ska tro Linné så fanns bondmoror som helt friblödde (man hade inte underkläder med gren på den tiden anses det) men de lämnade ju rätt och slätt blodspår på golvet (vilket är orsaken till att han lade märke till det) så skulle inte gissa att det där är något som har fungerat tidigare för att folk tidigare kände sina kroppar eller dylikt utan period aprons och sådant har ju använts också. (är ur minnet så ingen källa).

Så håller inte med den biten i hennes resonemang i artikeln

Kanske för att jag inte gillar känslan av helt genomblödda kladdiga jeans, eller känslan av helt blöta halkiga bara lår (men det är kanske en smaksak o tillvänjning) och tycker om att ha golv utan halm på och för att jag tänker att vissa kläder inte skulle tåla att ofta få blod på sig utan att gå sönder.
Dvs jag tycker folk ska få göra som de känner sig bekväma med och att det ena inte är bättre eller naturligare än det andra.
 
Dvs jag tycker folk ska få göra som de känner sig bekväma med och att det ena inte är bättre eller naturligare än det andra.
Precis. Att som vuxen ha mens varje månad hela livet är ju på inget sätt naturligt, om man med det syftar på hur vi människor levde när vi utvecklades till människor. Så det är bara ett så tröttsamt argument.
 
Haha läste också om den och skrattade gott. Nej, jag har ett liv att sköta så har inte riktigt tid att sitta och "känna in" min livmoder :D Spontant känner jag mest vilket jävla blaj, kvinnor ska aldrig få bara få försöka leva så gott de kan nej vi ska vara så jäkla in tuuuuune med våra kroppar, naturliga, hormonfria, friblödande yadayada. Ja, sorry jag behöver nog en kopp kaffe :D
Ursäkta jag måste hoppa av hästen och springa, jag tror min mensklump kommer nu. :D
 
Precis. Att som vuxen ha mens varje månad hela livet är ju på inget sätt naturligt, om man med det syftar på hur vi människor levde när vi utvecklades till människor. Så det är bara ett så tröttsamt argument.
Håller med! även om jag brukar protestera mot forskare som hävdar att alla kvinnor förr var gravida jämt och ständigt. Med tanke på hur svårt det faktiskt kan vara att bli gravid och alla dagar man faktiskt inte skulle ligga om man lydde kyrkofädren (speciellt tex judar också) och alla som var nunnor eller ogifta osv :) för att inte tala om att männen var "borta i kriget" år i stöpet (eller om de helt enkelt inte tyckte det var kul att ha sex med varandra) + att fattiga pigor och drängar hade en tendens att gifta sig runt de 30 och om man ska vara superjättenaturlig hur få barn jägarsamlar folk tydligen brukar få, dvs inte typ fler än ett par stycken som man kan släpa runt på.
 
Vi blöder verkligen olika. Hade en kompis som inte behövde ha något skydd på natten och det räckte med en normal tampong på dagen. Jag behövde ha både xl-tampong och nattbinda minst två nätter varje mens. Sista halvåret innan jag slapp störtblödde jag var tredje vecka, behövde ha både binda och tampong på jobbet som byttes nästan varje vecka.
Så om hon som skrivit det är som min kompis kan jag ha en viss förståelse för tanken, samtidigt som den uppvisar stora brister i förståelsen för att alla inte har det likadant.
Jag gissar att du menar varje timme? Blev väldigt kul som det står nu.
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.



Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?


Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?

Menstruation behöver normaliseras - helt klart. Men resonemanget att användandet av mensskydd skull handla om att "den blödande kroppen anpassar sig efter ett system byggt på personer som inte blöder" är extremt priviligierat. Själva poängen med mensskydd är ju att inte behöva anpassa sig efter mens. För miljoner och åter miljoner flickor och unga kvinnor är mens förknippat med stigmatisering och tabun och där brist på mensskydd gör att de inte kan/får gå i skolan - och ibland inte ens får vistas i samma hus som resten av familjen. Bra för dem att få veta att det bara handlar om att lära känna sin livmoder! :up:
 
Menstruation behöver normaliseras - helt klart. Men resonemanget att användandet av mensskydd skull handla om att "den blödande kroppen anpassar sig efter ett system byggt på personer som inte blöder" är extremt priviligierat. Själva poängen med mensskydd är ju att inte behöva anpassa sig efter mens. För miljoner och åter miljoner flickor och unga kvinnor är mens förknippat med stigmatisering och tabun och där brist på mensskydd gör att de inte kan/får gå i skolan - och ibland inte ens får vistas i samma hus som resten av familjen. Bra för dem att få veta att det bara handlar om att lära känna sin livmoder! :up:
Oh I know my uterus...
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.

Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?

Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?

Jag blöder MYCKET under några dagar, men inte konstant. Ja, jag känner när en blödning kommer så kanske att det skulle fungera för mig. Däremot har jag NOLL intresse av att prova. Mensskydd funkar bra, det är bekvämt och jag behöver inte ständig tillgång till en toalett. Jag vill liksom fortsätta med mitt vanliga liv även när jag har mens, kan verkligen inte alls relatera till att sitta och känna efter när mensblodet är på väg ut, jag har MYCKET roligare och bättre saker för mig!
 
Kort svar: Den skulle inte fungera för mig.

Längre: Helt bisarr tanke. Jag har 2-3 dagar per omgång där jag helst behöver byta "super plus"-skydd varannan timme om jag inte ligger ned. Hade tagit mer tid att städa överallt och tvätta kläder och hålla på än att bara använda skydd som nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
352
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 583
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp