Friblödning - att inte använda mensskydd

Rent teoretiskt skulle det funka för mig. Jag blöder generellt väldigt lite och bara i 1-3 dagar, och kan absolut känna när det rinner till. Om det inte varit för värken hade jag nog knappt märkt av när jag har mens. Mensskydd (bindor) känns ofta onödigt eftersom det ändå inte hamnar något blod där. Kan tänka mig att friblödning kunnat funka för andra i samma sits, men för alla andra känns det vanskligt och även rätt sunkigt öht att inte ha något skydd alls.
 
Jag har mycket kraftigare blödningar när jag närmar mig 50, och jag tror mina kollegor skulle vara sjukt oimponerade om jag blödde ner kontorsstolarna. Vi har inga egna arbetsplatser på kontoret längre, så jag skulle inte ens blöda mer min egen stol utan en gemensam :grin: För att inte tala om vad våra utländska kunder/samarbetspartners skulle säga ifall jag bara lämnade en telco eftersom jag "behöver känna in min livmoder"
 
Sen jag började använda p-stav blev mina blödningar annorlunda. Mindre mängd men även mindre förutsägbar. Jag kan numera känna på mig när det är dags att gå på toa för att det kommer bli kladdigt om jag inte gör det. Så jag kan gå större delen av en arbetsdag utan att kladda ner bindorna mer än nödvändigt genom att helt enkelt lyssna på min kropp. Det är även en fördel då jag hinner ta på mig binda innan jag hinner bloda ner mig i början av en ny period.
 
Jag känner nog ingen som använder det som metod liksom i vardagen, utan de som vill göra så (som jag känner till) vill nog mer sitta i skogen och blöda på mossa framför en ceremoniell eld och gå in i sig själva. Svetthydda. Hylla månen och sin kropps samklang med den (henne menar jag ju). Sådana grejer. Inte direkt jobba på sjukhus eller i kassan på Ica. Eller sätta tid åt sidan då och då för att göra så men ha mensskydd för vardagslivet. Att folk bara skulle friblöda oavsett kontext har jag inte hört om annat än som typ politiskt eller konstnärligt statement.
Ja exakt. Liksom är det verkligen en grej? Alls?

Det blev ju en stor grej av den där löparen som sprang utan,men seriöst den mängden hon blödde under loppet var den jag blöder på tre sekunder så...
 
Jag har ibland uppehåll/väldigt lite blödning en dag men det känns inte annorlunda så skulle inte våga gå utan skydd den dagen. Vet ju först på kvällen att ”ok, idag blödde jag väldigt lite”.
 
Jag försöker gå på toa när jag känner att det kommer en våg, men det skulle verkligen vara opraktiskt att inte ha nåt skydd alls. Inte alltid man hinner dit ju.

Använder tygbindor, jättesköna. Hade kopp i många år men fick mer mensvärk av det. Tampong har jag inte använt på 15 år typ...
 
Jag blöder ganska lite och flödet varierar definitivt under dagen men jag tror aldrig jag har känt att det liksom är dags? Hur känns det då?
Man kan ju känna när det sas redan är för sent, men kan inte påstå att jag känner något särskilt i livmodern?

Varierande flöde har jag dock definitivt, jag gissar att det blir tydligt just eftersom jag blöder så lite. Jag upplever att det liksom blir en liten samling under natten som sedan ska ut vilket gör att flödet är som störst under morgon/fm. Sen är det betydligt mindre på kvällarna.
Det gör att jag tex vissa dagar i början kan ha mensskydd på förmiddagen men sedan klara mig helt utan resterande tid. Men då blöder jag så lite (pga hormonspiral) att ett vanligt trosskydd räcker när jag blöder som mest.
 
Skulle fungera utmärkt för mig. Tror inte jag haft tampong eller binda sen tonåren.

Jag har väldigt liten mens så stoppar bara i lite papper eller trosskydd den dagen jag har mens ibland är det två dagar😂
Varför så många förvånade miner? Jag gör inte förvånade miner över er som blöder mycket, skulle jag vara onormal för jag blöder lite eller vadå?
 
Jag blöder ganska lite och flödet varierar definitivt under dagen men jag tror aldrig jag har känt att det liksom är dags? Hur känns det då?
Man kan ju känna när det sas redan är för sent, men kan inte påstå att jag känner något särskilt i livmodern?

Varierande flöde har jag dock definitivt, jag gissar att det blir tydligt just eftersom jag blöder så lite. Jag upplever att det liksom blir en liten samling under natten som sedan ska ut vilket gör att flödet är som störst under morgon/fm. Sen är det betydligt mindre på kvällarna.
Det gör att jag tex vissa dagar i början kan ha mensskydd på förmiddagen men sedan klara mig helt utan resterande tid. Men då blöder jag så lite (pga hormonspiral) att ett vanligt trosskydd räcker när jag blöder som mest.
Det är typ som en kissnödighet fast ändå inte. Det liksom känns "fullt" och typ "uh oh nu kommer det".

Jag tror det är vid livmodertappen det känns.
 
Varför så många förvånade miner? Jag gör inte förvånade miner över er som blöder mycket, skulle jag vara onormal för jag blöder lite eller vadå?
Det är ju absolut ovanligt att blöda så lite! Jag hade gärna haft det så, kanske flera som gör förvånade miner av ren avundsjuka :D Själv blöder jag i minst en vecka, det vanliga för mig är att blöda mycket de 2-3 första dagarna och sedan avtagande. Vet inte om det är "normalt", men är iaf tillräckligt mycket för att jag aldrig skulle vilja prova friblödning. Och du får jättegärna göra förvånad min åt min rikliga blödning om du vill! :)
 
Det är ju absolut ovanligt att blöda så lite! Jag hade gärna haft det så, kanske flera som gör förvånade miner av ren avundsjuka :D Själv blöder jag i minst en vecka, det vanliga för mig är att blöda mycket de 2-3 första dagarna och sedan avtagande. Vet inte om det är "normalt", men är iaf tillräckligt mycket för att jag aldrig skulle vilja prova friblödning. Och du får jättegärna göra förvånad min åt min rikliga blödning om du vill! :)
Jag tror inte att det är så ovanligt att blöda lite om man räknar in alla som får minskade blödningar pga preventivmedel. Finns helt enkelt stor variation.
 
Det är typ som en kissnödighet fast ändå inte. Det liksom känns "fullt" och typ "uh oh nu kommer det".

Jag tror det är vid livmodertappen det känns.
Aldrig varit med om. Men jag tror å andra sidan inte att det blir särskilt fullt hos mig med tanke på hur lite jag blöder. Hade rikligare mens som yngre men minns inte riktigt hur det kändes då..

Däremot tycker jag att jag konstant känner sig kissnödig på ngt sätt vid mens men det tror jag är för att jag blir rätt svullen så att det känns som ett generellt ökat tryck i de nedre regionerna.
 
Varför så många förvånade miner? Jag gör inte förvånade miner över er som blöder mycket, skulle jag vara onormal för jag blöder lite eller vadå?
Jag blöder också jättelite och behöver inte använda mensskydd (mer än typ ett trosskydd första dagen när det blöder som ”mest”. Vi är helt normala både du och jag😊
 
Jag tror inte att det är så ovanligt att blöda lite om man räknar in alla som får minskade blödningar pga preventivmedel. Finns helt enkelt stor variation.
Om jag har preventivmedel blöder jag inte alls, hade nyligen p stav i tre år och blödde inte en droppe.
 
Det är typ som en kissnödighet fast ändå inte. Det liksom känns "fullt" och typ "uh oh nu kommer det".

Jag tror det är vid livmodertappen det känns.
Intressant. Jag blöder ju enorma mängder (tömmer full kopp varje timme då det är som värst, och jag känner bara ibland så det bloppar ut en större blodklump. Men då är det försent.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är ju absolut ovanligt att blöda så lite! Jag hade gärna haft det så, kanske flera som gör förvånade miner av ren avundsjuka :D Själv blöder jag i minst en vecka, det vanliga för mig är att blöda mycket de 2-3 första dagarna och sedan avtagande. Vet inte om det är "normalt", men är iaf tillräckligt mycket för att jag aldrig skulle vilja prova friblödning. Och du får jättegärna göra förvånad min åt min rikliga blödning om du vill! :)
Är det verkligen ovanligt eller är det så att vi som blöder lite aldrig direkt pratar om mens då det inte stör oss på samma vis?

Jag märker inte att jag har mens har ingen mensvärk heller så det finns inget att gnälla på eller prata om 🤗
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
368
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 708
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 977
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 788
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp