Friblödning - att inte använda mensskydd

Jag tänker att det nog är en sån sak som fungerar för vissa personer och inte för andra. Jag har inte tid att sitta och vänta på att min livmoder ska dra ihop sig så att jag kan gå på toaletten direkt, jag har ett liv att sköta. Dessutom är det inte alltid jag känner att en utblödning är på gång förrän den faktiskt rinner ut och då är det för sent att knipa. Jag brukar försöka skippa mensskydd på natten efter typ dag 2 när den värsta flodvågen lagt sig så att underlivet får lufta sig, men då gäller det att knipa och springa till toaletten på morgonen...
Knipa? Menar du att du kan känna när blod är på väg och stoppa det genom att knipa? O_o
 
Det där måste ju ha med mängden blod att göra. Jag hann ju för sjutton inte ens till toaletten med skydd på kanske 2 åren innan den jäkla livmodern togs bort pga blödningarna. Det var ju helt galet! 😅 Vi snackar tömma menskopp varje halvtimme första dagen. Det krävdes mycket leverpastej för att kompensera den blodförlusten! :rofl: Innan det var det väl hanterbart på en annan nivå men det hade sannolikt inte gått oavsett, åtminstone inte första dagarna.

Kan förstå de som kan väljer att göra så men jag har lite svårt för att någon ska säga att det ena är rätt eller fel. Det är ju inte riktigt så enkelt.
 
Läst om det för flera år sedan och varje gång jag får mens tänker jag på att jag är så glad att det finns mensskydd så jag slipper hålla på med friblödning. Jag tycker inte mens är det minsta äckligt, men kan bara föreställa mig lukten av arbetsställen efter några månader. Uuh..
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.



Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?


Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?

Blöder absolut inte konstant. Kan absolut inte ha mensskydd hela tiden under mensen, då skulle jag torka ut helt.
Använder när det behövs.


Men tycker att artikeln är rena dumheter... låter som en person som håller till min vänskapskrets som pratar om generationstraumat tamponger orsakar fittor och hur man måste lära känna sin livmoder. Kräks.
 
Jag har i princip kört detta. Men jag blöder väldigt lite och känner direkt när det rinner till. Men när det rinner till så har man ju inte så många sekunder på sig när man ska till toaletten så det är ju inte jättepraktiskt om man inte är hemma.


Anledningen är enkel, jag hittade inga mensskydd som passar mig. Livmodertappen är för långt ner för att menskopp ska fungera, tampong fungerar inte och bindor är bajs. Jag är nog mer inne på att ev köpa menstrosor i framtiden, men de är ju så dyra.
Nu har jag dock hittat ett mensskydd som funkar trots den lågt sittande tappen, så nu funkar det.
 
Läst om det för flera år sedan och varje gång jag får mens tänker jag på att jag är så glad att det finns mensskydd så jag slipper hålla på med friblödning. Jag tycker inte mens är det minsta äckligt, men kan bara föreställa mig lukten av arbetsställen efter några månader. Uuh..

Precis. Att det är naturligt att ha mens innebär ju inte att andra människor ska tycka att det är okej att det hamnar på stolen i lunchrummet, i kollegans fåtölj eller i bussätet på vägen hem. Med samma resonemang hade man kunnat tycka att det vore okej att urinera där man sitter eller står när man blir kissnödig istället för att uppsöka en toalett - men det känns väldigt svårgenomförbart och inte heller så trevligt för omgivningen.
 
Hur många % av de med blödande livmoder skulle kunna göra det? Känns onekligen som nåt hittepå för den skaran som har redan en väldigt lättsam mens.

Jag är iofs en sån som "känner" när flodvågen är på väg, vilket den gärna gör när... Man står upp och redogör nåt viktigt inför grupp på jobbet. När man reser sig upp efter ha suttit ett tag. När man går upp på morgonen och försöker hinna till totellen innan allt skvalpar över bindan. För det kommer mycket, gärna allt på en gång. Sen däremellan lite som det vill.

Så himla revolutionerande är det inte om det ska handla om någon enstaka halvprocent av alla blödare.

Skulle hellre se en större utveckling av absorbatorer, som menstrosorna som också verkar vara kanske till de mer sparsamt blödande. Men man skulle kunna ha mer, och tvättbart och särskilt tvättmedel som löser up de proteinerna. Kuddar man kan sitta på, filt/överkast man kan slänga på en möbel etc. Ibland, särskilt när det är väldigt varmt så skulle det vara skönt att slippa plastinlägg i trosan.
 
Man måste vara bra privilegierad för att ens komma på tanken med tanke på hur vidrigt flickor och kvinnor världen över behandlas vid mens.

Att just hon inte blöder hela tiden säger ju inte att inte andra gör det. Visst kände jag när störtfloden kom men däremellan blödde jag också. Under några år av mitt liv var jag så privilegierad att jag inte behövde mensskydd på natten efter natt tre men det var just några få år.
 
Nu har jag inte mens pga av att jag äter mini piller men det hade inte fungerat alls. Jag har stört blödningar och det var fanken inte kul. Därför jag började med mini piller för att slippa tänka på det.
 
Jag känner inte av någon livmoder.
Här kommer gärna ett stort glupp när jag suttit en stund och då har det sipprat från livmodern till slidan och sedan direkt ut därifrån när jag reser mig. Hinna till någon toalett finns inte på kartan, då får jag krypa dit på alla fyra för att inte gluppa.
 
Jag känner inte av någon livmoder.
Här kommer gärna ett stort glupp när jag suttit en stund och då har det sipprat från livmodern till slidan och sedan direkt ut därifrån när jag reser mig. Hinna till någon toalett finns inte på kartan, då får jag krypa dit på alla fyra för att inte gluppa.

Jag tänker mer ungefär så här om man ska hinna in till toaletten…
08FBB582-CF4B-463F-9B9E-20BBBE717763.jpeg


Nej, det hade aldrig funkat. Nu äter jag p-piller så klarar mig undan ganska lindrigt, men dom gånger jag haft längre uppehåll så störtblöder jag dom två första dygnen…
 
Jag tänker att det nog är en sån sak som fungerar för vissa personer och inte för andra. Jag har inte tid att sitta och vänta på att min livmoder ska dra ihop sig så att jag kan gå på toaletten direkt, jag har ett liv att sköta. Dessutom är det inte alltid jag känner att en utblödning är på gång förrän den faktiskt rinner ut och då är det för sent att knipa. Jag brukar försöka skippa mensskydd på natten efter typ dag 2 när den värsta flodvågen lagt sig så att underlivet får lufta sig, men då gäller det att knipa och springa till toaletten på morgonen...

Jag har i princip bara hört galna grejer om det här med friblödning. Folk som går runt på offentliga platser med kjol eller andra löst sittande kläder och låter blodet rinna längs benen och droppa på marken för att "det är naturligt med mens och man ska inte behöva dölja att man har mens" (främst från USA).

Jag gör och känner som dig.
Jag blöder inte konstant utan det kommer en skvätt, sen är det stiltje ett tag. Kommer igång på fm efter typ dag två. Sen kan det vara lugnt resten av dagen. Dag ett är det mer ett konstant flöde. Men jag skulle aldrig välja bort att använda skydd. Känner aldrig innan det kommer utan NÄR det väl gör det.
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.



Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?


Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?
Hade aldrig chansat, kan höra killarna på jobbet hur länge ska du sitta på dass , kunderna jagar dig .

Eller när man pratar med kund i telefonen på dass. Jag ska bara bloda klart sen kan jag kolla på datan...

De hade aldrig funkat på mitt jobb , jag föredrar att ha skydd alla dagar i veckan typ . Eftersom det är så lurigt på mig
 
Jag känner nog ingen som använder det som metod liksom i vardagen, utan de som vill göra så (som jag känner till) vill nog mer sitta i skogen och blöda på mossa framför en ceremoniell eld och gå in i sig själva. Svetthydda. Hylla månen och sin kropps samklang med den (henne menar jag ju). Sådana grejer. Inte direkt jobba på sjukhus eller i kassan på Ica. Eller sätta tid åt sidan då och då för att göra så men ha mensskydd för vardagslivet. Att folk bara skulle friblöda oavsett kontext har jag inte hört om annat än som typ politiskt eller konstnärligt statement.
 
Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte.



Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl tills den är slut?


Ehm va? Känna när blodet är på väg ut?

Länk till artikeln: https://www.wellness.se/underliv/a/bG0erB/friblodning-sa-fungerar-mens-utan-skydd

Finns det nån här som använder denna metod och vill berätta mer?
Andra tankar om metoden? Skulle den fungera för dig?
Jag blöder inte konstant, (mindre flöde och ännu mindre konstant efter att kroppen börja bråka med cancer) och jag känner absolut när blodet är på väg.
Men orka chansa 😒 Ingen lust alls att behöva rusa iväg bara för att lite blod är på gång, eller riskera att fläcka ner nånting.
Nej tack.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
368
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 708
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 977
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 788
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp