Frisera hästman..

J

JAG

Nu drar det snart ihop sig för tävlingssäsong för oss och då vill man ju gärna att hästen är snygg i manen. Min hästs man växer väldigt fort och den är inte alls snygg när den är lång. Problemet är att hon är känslig och inte tycker om att man rycker, även om det är när hon är varm osv, dessutom så är manen tunn och bör väl inte ryckas för mycket. Det är för övrigt inte realistiskt att jag ska kunna hinna med att hålla efter den genom att rycka eftersom den växer fruktansvärt fort. Jag skulle vilja ta tips på hur man kan korta manen, redskap som fungerar osv. SoloComb från Hööks, nån som provat den? Fungerar den? Är den bra? Prisvärd?
Trimkniv? Fungerar det?
Har även funderat på trimsaxen som är till för hovskägg mm, men har aldrig provat den. Vad händer om man klipper manen med den? Ser den ut som om den är klippt med en vanlig sax (alltså spikrak) eller ser den hyfsat ryckt ut? Lite småjusteringar med handryckning kan man ju göra.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer om hur man kan korta ner manen utan att utsätta varken hästen eller mig för för mycker ryckande!
 
*puttar upp* Vill väldigt gärna ha tips på vad man kan prova, och för all del på vad man inte ska prova också.. Tack.
 
Behöver verkligen tips.. Ingen som kan hjälpa till? *ber snällt*
 
Har tittat på bilden och tyckte det såg hyfsat naturligt ut, så skulle jag vilja ha det på min häst. Hur menar du med "klippt upp"..? Hur klipper du då?
 
Min häst gillar inte att få manen ryckt...Så jag har gett upp det! Han har som tur är inte speciellt tjock man, så den ligger iaf på samma sida. Jag klipper manen, först rakt av till nästan rätt längd, sen klipper jag topparna så att det ska se mer ryckt ut. Trimkniv är ju bra, med den kan man ju både tunna ur och korta av, men jag har aldrig kommit mig för att köpa egen.. Trimsax vet jag inget om.. SoloComb har en ponnytjej jag känner, vet inte om hon inte kunde, eller om det blev helt spikrakt klippt iaf.. :smirk: Så jag tror ingenting om den just nu! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 028
B
Hästvård 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Har bara klippt stubb på egen hand förr, så jag är helt grön på det där med att rycka manen kort. Hur gör man för att få det snyggt och...
Svar
3
· Visningar
829
Senast: cili
·
B
Utrustning 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp