Bukefalos 28 år!

Friska raser?

Sv: Friska raser?

Tack för ditt utförliga svar! Kul att se din syn på det hela. + PansParis. Tack! Era goda ord om rasen gör att jag vill kolla lite mer på rasen, så det ska jag. Och ja de är verkligen vackra hundar. Har en hel del trevliga raser att kolla upp nu :D
Hur är det förresten med Hd o Ad hos finsk lapphund? undrar förstås detsamma med kooiker och västgötar, och eventuella andra raser. Hur noga försöker man jobba bort de problemen o så? nån som har fakta där?


jag gissar att många reagerat på denna ang blandras. På frågan "vilka brukar bli bra" lär du ha fått en hel del svar som "inga" eller "mycket få" "du kan aldrig veta"... Detta är som sagt ett hundforum. Många vassa åsikter finns kring detta med blandraser.

Fast nej jag hade dåtills sluppit sådana kommentarer vilket jag uppskattade. men nu börjar tråden spåra ur något tycker ja.
Men var tydligen godtroget att tro att en trevlig tråd kunde skapas utan typ rasism eller vad jag ska kalla det....

Jag ber därför alla som inte har något bra att tillföra tråden att inte skriva alls. Vill inte att detta blir någon tråd med nedlåtande snack om särskild ras/blandisar, eller något annat som inte följer ämnet.
Så inget sånt utan skriv något vettigt eller skriv inget alls tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

i stort sett alla spetsraser är ganska skälliga, men det är ju inget som inte går att träna bort/förebygga.

de flesta arbetande raser är relativt friska. oavsett ras finns det alltid en risk för HD, AD och lite andra vanligt förekommande defekter/sjukdomar. men ju mindre och lättare hund, desto mindre verkar t ex HD påverka individen. små hundar lever också i regel längre än stora.

jag hade inte gått efter påstådd friskhet hos olika raser, utan först och främst försökt hitta de raser som kan passa mitt liv och mina ambitioner. därefter hade jag sållat efter friskhet och till sist hade jag varit noggrann med valet av individ. man kan gardera sig ganska väl med noggrann kontroll av släktträdet.

Tack för svaret. Jo det där med att tyngre hundar har större problem med HD säger kanske sig själv förstås. Fast annars har ja inte så jättekoll på problemen med HD och AD hos de raser jag är intresserad av.
Är lite svårt att hitta på internet verkar det som eller? och koll av släkttråd är klurigt verkar det som för jag vet inte vad jag kollar efter där om nån förstår, hur jag hittar friska linjer eller va man säger. Har ingen vana/koll på sånt alls tyvärr.
Så tips där vore fint.

Sen har jag sett hos vissa kennlar att de har hundar där det står anmärkning på HD el AD. Avlar de ändå på dessa hundar? Eller "förbjuds" de att ta kullar på? försöker inte alla seriösa kennlar få bort sånt i första hand?

Och ja självklart vill jag ju ha en hund som passar in på mig o mitt liv, men jag skulle däremot inte vilja ha en osund hund hur väl den en passar in på mig liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Friska raser?

HD förekommer bland västgötaspetsar, men i minsta möjliga grad. De anses heller inte påverkas av en ev. HD (kortbenta och muskulösa) så rasklubben rekommenderar att man inte lägger alltför stor vikt vid avelshundars HD, så länge man inte parar två grava dysplaster (D, E).

Det finns ett fåtal uppfödare som inte bryr sig om röntgen alls. Jag skulle inte köpa valp av en sådan och ej heller låna ut min hane till en sådan uppfödare. Skulle inte låta min hane gå i avel med mindre än att han har A eller B på höfterna.
 
Sv: Friska raser?

de flesta (eller alla?) raser har ett "friskhetsprogram" för sin avel. dvs vissa hälsoundersökningar måste göras på föräldradjuren för att valparna ska vara registrerbara eller att de ska hamna med på respektive rasklubbs valphänvisning.

när du sedan har hittat en uppfödare och en valpkull som du är intresserad av kan du kolla upp släktträdet på skk.se - webbtjänster - hunddata och avelsdata. där står alla registerade hundars resultat på ev hälsoundersökningar, tävlingar, MH, korningar, utställningar osv.
 
Sv: Friska raser?

Jag är en sådan person som inte anser att NÅGON hund endast skall användas till sällskap. Lancashire Heeler ÄR en vallhund och det sticker jag inte under stol med, men den har inte lika hög aktivitetsnivå som ex en BC. Den tycker om att arbeta tex i spår, sök, agility, lydnadsträning etc.

Stenhårt psyke. Är det negativt?

Jag tänkte nog mest på att TS verkade mer intresserad av att ha sin hund till aktiv sällskapshund, och jag har fått en uppfattning att Heelern är några trappsteg högre upp på aktiveringsstegen. Att man helst SKA aktivera den på annat sätt, annars hittar den på rackartyg.

Ett stenhårt psyke är nog jättebra- om man själv har ett stenhårt psyke. Jag personligen hade nog blivit ganska knäckt om jag hade en hund som tålde allt och sprang fram som en ångvält.
 
Sv: Friska raser?

labbe kan ju ha fel på sina höfter, det är nog ett ganska "vanligt" problem hos just labbe. de där med jakthund behöver du inte uttesluta det finns alternativa aktiviteter som man kan göra istället, jag har två hundar en jämthund ( det är en riktig jakthund) Sedan har jag en Alaskan Husky, de är inte så gamla ännu men jag ska börja dra med båda till vintern, det kan vara en alternativ aktivitet för just jämthund.
blandraser är väldigt vanligt vilka man just kan blanda är helt olika jag skulle rekommendera att inte köpa en hun med mer än 4 raser i sig, då kan det lätt bli en instabil hund. Jag skulle ha valt max 3 raser, kolla upp vad raserna är framavlade till och vad som kommer att krävas av dig. De där med lydnad är jätte roligt jag ska själv börja tävla i de till våren med mina hundar =)
 
Sv: Friska raser?

Men hon ville ju inte ha en hund som krävde någon större aktivering så då är väl ingen jaktras direkt lämplig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 074
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 043
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp