Bukefalos 28 år!

Friska raser?

Sv: Friska raser?

Är såld på vinthundar av alla de slag, främst whippet. En helt underbar ras som är personlig och blir ens bästa vän. Tyr sig till flocken och är en mycket aktiv och gladlynt hund som ställer upp på det mesta i aktivitetsväg(race,lurecursing,agility...och ja även lydnad:)

Lagom storlek,tar ingen plats inomhus! Ingen pälsvård!
 
Sv: Friska raser?

Nästa helg, den tredje november, är det hundutställning i Tipshallen i Växjö (inte farligt långt från Tingsryd). Vättarna är i ring nio och ställer med start kl. nio.

(För den som är nyfiken och vill träffa några på närmare håll... ;))
 
Sv: Friska raser?

Nästa helg, den tredje november, är det hundutställning i Tipshallen i Växjö (inte farligt långt från Tingsryd). Vättarna är i ring nio och ställer med start kl. nio.

(För den som är nyfiken och vill träffa några på närmare håll... ;))

Det visste jag inte...men som vanligt har jag jobbhelg när det händer nåt kul:(
 
Sv: Friska raser?

Har en fantastiskt trevlig liten västgötaspets, och jag kan verkligen helhjärtat rekommendera rasen!
Den uppfyller de kriterier du radar upp, den är inte så stor men mycket hund för sin storlek!
Vår Varga är en riktig gårdshund och följer med lös överallt. Hon hänger med på långa ridturer, hon slappar i soffan när det är det som gäller, hon följer med dottern och tränar lydnad och spårning och har visat sig jätteduktig på det.

Mycket vaken och alert, fattar snabbt, har koll på läget. Funkar super med andra hundar och älskar alla människor.

Det som kan vara negativt är att västgöten har en tendens till skällighet, men Varga skäller bara när hon blir glad för att det vankas promenad eller när det kommer någon. Tror att det mycket handlar om vad man tillåter och inte tillåter!

Som sagt, rekommenderar denna urgamla "vikingahund" med mycket urhundsbeteende kvar och oerhört sund mentalitet.
 
Sv: Friska raser?

Jag visste att det var en till utöver mig och Nenne som hade vätte. Nu har den nyfikenheten stillats. ;)
 
Sv: Friska raser?

Har en fantastiskt trevlig liten västgötaspets, och jag kan verkligen helhjärtat rekommendera rasen!
Den uppfyller de kriterier du radar upp, den är inte så stor men mycket hund för sin storlek!
Vår Varga är en riktig gårdshund och följer med lös överallt. Hon hänger med på långa ridturer, hon slappar i soffan när det är det som gäller, hon följer med dottern och tränar lydnad och spårning och har visat sig jätteduktig på det.

Mycket vaken och alert, fattar snabbt, har koll på läget. Funkar super med andra hundar och älskar alla människor.

Det som kan vara negativt är att västgöten har en tendens till skällighet, men Varga skäller bara när hon blir glad för att det vankas promenad eller när det kommer någon. Tror att det mycket handlar om vad man tillåter och inte tillåter!

Som sagt, rekommenderar denna urgamla "vikingahund" med mycket urhundsbeteende kvar och oerhört sund mentalitet.

Är fortfarande lite inne på kooiker. Men västgötaspetsen låter verkligen värd att kolla upp så det ska jag göra :) Något mer som är värt att veta om den rasen än det man hittar på internet? Verkar ju vara några som har en västgötaspets här så.
 
Sv: Friska raser?

Finsk Lapphund?!

Berätta gärna lite om rasen. Alltid kul att höra från erfarenhet och inte bara läsa på internet. :) Frisk ras? Hur är den menalt? osv. De vanliga funderingarna!
Kräver den rasen mycket pälsvård? Fäller mycket?
 
Sv: Friska raser?

Skaffar man en vätte har man en polare for life; de håller sig gärna nära husse och matte. De har en tendens att bli gamla också: Träffade en elvaårig tik förra helgen, hon blev som en valp när hon fick träffa min unghane.

Och här har vi en 15-åring: http://www.youtube.com/watch?v=aFzeOceTe78
 
Sv: Friska raser?

Oj gamling och ser så pigg ut! :) konstigt att bara hörseln som inte är ok i den höga åldern liksom. Är det din?
De är så söta med, ser riktigt trevliga ut, men de har ju så korta ben ;) hehe.

Ska kika vidare på rasen :) Verkar trevliga.
 
Sv: Friska raser?

Norsk buhund är en trevlig ras som är tålig och ej så skadedrabbad. Den har en del päls men lite borstning håller den mesta fällningen borta...
 
Sv: Friska raser?

Jag kan inget alls om vallning därför måste jag fråga några saker.

Är han duktig på att valla? Har han vallat länge?

Jag får en känsla av att han stressar djuren. Vid ett tillfälle gick han mellan flocken och ett djur som drog iväg.

Som sagt, jag kan absolut ingenting om vallning, och hur det ser ut i början när en hund är ung. Därför frågar jag, det är absolut ingen kritik.:)
 
Sv: Friska raser?

Det där var första gången han fick träffa djur. Han är därefter vallanlagstestad på kor med mycket goda vallanlag (där han även höll ett bra avstånd). Just den här gången med fåren var han några gånger lite "på" - det är ju en träningssak för både förare och hund. En van och tränad hund hade kanske samlat ihop flocken på ett bättre sätt - Valpis första prio. är ju att flocken ska vara samlad. Dock, han fick mycket komplimanger efter prestationerna med fåren. ;)

(Bör även tilläggas att jag inte vet så värst mycket om vallning heller.)

(BC och VGS vallar ju inte heller på samma sätt, och de är utöver det avlade på att valla olika sorters djur - västgötar kroppsvallade nötdjur självständigt, på den tiden det begav sig. ;))
 
Sv: Friska raser?

Användningsområden?
Samerna har redan under århundraden använt finsk lapphund liknande hundar till att valla och vakta renar i norra delen av Fennoskandien och Ryssland. Rasbilden har stabiliserats snabbt och idag är rasen mycket populär främst som familje- och hobbyhund i hela Finland.

Specifikt för just denna ras?
Intelligent, modig, lugn och villig att lära sig. Vänlig och tillgiven. Aktiv vid arbete, lugna och fina när det behövs. Fint och härligt humör! Älskar att arbeta och lära sig nya saker. Oftars är de svarta med ljusa täcken eller gråa. Min hund tillhör den lite mer ovanliga färgen brun med ljusa tecken. Alla färger är dock tillåtna, vit är inte så vanligt eftersom samerna hade svårt att se hunden i snön så de föredrog hund med lite mer färg. Lapphunden är en medelstor hund som är ca 44 cm (hane 49) i mankhöjd, plus minus tre cm. De är något längre än var de är höga. Lapphunden är kraftigt byggd med en rejäl benstomme och stora söta tassar.

Aktivitetsnivå?
Det är en aktiv sällskapshund som hänger med på allt ifrån ridturen till stadens aktiviteter. Perfekt agility hund eftersom lapphunden älskar fart och är orädda.

Kännetecken?
En lapphund kännetecknas av det oerhört vackra huvudet och den vackra pälsen och svansen som ringlar sig över ryggen när hunden är aktiv. Ett av lapphundens mest negativa rykte är att de kan vara skälliga vilket jag kan hålla med om efter lapphundsutställingarna. Men vi har jobbat mycket med det redan från början så nu har vi en "stum" hund!


Pälsvård?
Valppälsen måste man ofta borsta och hålla i god trim. Annars tovar den mjuka ullen ihop sig, framförallt i armhålor och bakom öronen. När hunden fäller valppälsen får de lite grövre strån (fortfarande mjuk och fin päls) som gör det lättare med pälsskötsel. Fäller allt mycket päls vid två tillfällen av året, då är det bara karda pälsen så slipper man päls överallt.

Det är en frisk ras = låg försäkrings premie. Det som man bör kontrollera innan man köper en valp är att hundens släkt har bra höftleder.

Slänger in en bild på min lappis:

5913516.jpg


:)
 
Sv: Friska raser?

Alaskans malamutes är galet friska djur! Men inte så bra till agility direkt.. finns en sjukt bra beskrivning av hur en alaskan beter sig när det gäller bollar (helt apropå) på en rassida: "If YOU're not going to get the ball, I'M not going to get the ball" :D

Och lydnad är ju inte polarraserna direkt lätta att träna med.. men det går! Vi lyckades!

Nej jag gör inte reklam för världens bästa ras med superpsyke, nej då.. :angel:

(Notera att jag själv inte har en nu, pga liten lägenhet+ alaskan = no good in my book)
 
Sv: Friska raser?

zzz: Kände en som hade en norsk buhund som var jätteskällig. Kanske inte typiskt för rasen vad vet jag, men vill inte ha en så skällig/vaktig hund så.

PansParis: Tack för svaret. fin bild och hund. verkar vara trevliga hundar. Ska kolla lite mer på rasen.
Kan de lätt bli "valliga"/vaktiga? Måste man jobba mycket för att få bort skälligheten?

Lenis: Ja Alaskans malamute är väl lite som huskies. Tycker såna hundar passar bäst på landet eller så där de får röra på sig massor. De är nog för svåra för mig också, men tack för tipset ändå!

Till alla: Är fortfarande inne på kooiker och även västgötaspets. Tänkt kolla runt lite kennlar mest bara för att se mig runt, inte bestämt hur jag ska göra ännu.
Men pma gärna om ni vet nån särskilt bra kennel! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 077
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 045
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp