Bukefalos 28 år!

Friska raser?

Sv: Friska raser?

zzz: Kände en som hade en norsk buhund som var jätteskällig. Kanske inte typiskt för rasen vad vet jag, men vill inte ha en så skällig/vaktig hund så.
Maken är uppväxt med norska buhundar och säger att de är ganska skälliga och vaktiga. (Mer än västgötar, som han också är uppväxt med).

Västgötar kan å andra sidan också vara skälliga och vaktiga, men inte lika mycket som buhundar. (Med träning har min blivit ganska duktig på att vara tyst... ;))
 
Sv: Friska raser?

Okej ja det kan jag i och för sig tänka mig att västgötar är nu när du säger det så. hmm... vad svårt detta var :D vill ju inte behöva träna ihjäl mig för att få en mer stum hund. Men som sagt går väl kolla runt lite kennlar till att börja med.
 
Sv: Friska raser?

Whippet är en av de friskaste hundraserna överhuvudtaget. De har ett fantastiskt temperament (otroligt vänliga och inte skälliga och ettriga), pälsvården är minimal. Agility och lydnad fungerar utmärkt även om motivationen för lydnad kanske inte alltid är på topp. Dessutom kan man ju ägna sig åt whippetrace och lure coursing, vilket är fantastiskt roliga aktiviteter både får hund och människa.

Så kan du leva med att man får knepa och knåpa lite med motivationen när det gäller lydnad så kan jag definitivt tipsa om whippet.

Du hann före! skrev precis vad jag tänkt skriva :p
 
Sv: Friska raser?

Västgötar kan å andra sidan också vara skälliga och vaktiga, men inte lika mycket som buhundar. (Med träning har min blivit ganska duktig på att vara tyst... ;))

Haha, min är korsning buhund/västgötaspets:bump:
 
Sv: Friska raser?

Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att det är en sund ras i sig. Vilka är statistiskt/generellt sett de friskaste raserna? Finns det någon lista typ top 10?

Finns det ens några raser helt utan problem?

Inte uteslutit blandras, men vilka blandningar brukar bli bra? Såväl fysiskt som psykiskt alltså. Kan va kul att veta.
Sen blir detta min första alldeles egna hund kan va bra att veta.

Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.

Kan ge er vinkar om de raser jag gillar också
Cavalieren - gillar verkligen deras temperament o så, men går tyvärr bort för sjukdomarna.

Labbe - trevliga, stabila, okomplicerade(?). Hund i min smak och bra storlek. lagom mycket hund det gillar jag.
Men är det en frisk ras eller har den nåt problem? Att den är så vanlig kanske har blivit ett problem, att den blivit något förstörd??

Tollare - Kan inget om rasen, men verkar trevlig. Men mår kanske bäst som mera aktiv istället för bara aktiv sällskapshund med betoning på sällskap?
Är inte alls jaktintreserad så där blir det definitivt inget.

Tips och hjälp nu tack!

Nu harjag inte läst vad folk skrivit i tråden, man jag gissar att många reagerat på denna ang blandras. På frågan "vilka brukar bli bra" lär du ha fått en hel del svar som "inga" eller "mycket få" "du kan aldrig veta"... :D Detta är som sagt ett hundforum. Många vassa åsikter finns kring detta med blandraser.

Min första spontana känsla när jag läste var "åh, vilken klok människa". Att se till såna kvaliteer först och att avstå från raser som är sönderavlade eller har rasrelaterade sjukdommar.

Tollare - grymt krävande ras som har en förmåga att bli aggressiv vid understimulans. Otroligt vackra, har velat ha en själv, men tyvärr helt fel psyke för mig.

Du verkar ha liknande tycke som jag när det gäller hundar. Den första ras som kom upp för mig var Finsk Lapphund. OTROLIGT vackra. Har ingen egen erfarenhet av den här rasen men de verkar ha väldigt bra psyke och ska ju vara trevliga, lydiga och lugna "gårdshundar" som kan vara med överallt. Lugna, sociala, lagom aktiva, vänliga och intelligenta. Frisk ras av vad ja har hört. Mycket päls så jag vet inte hur mkt pälsvård det är där. Man måste ju borsta nästan alla halvlång/långhåriga hundar ett par ggr om året tkr jag. För att reda ut pälsen lite men ffa för att få bort päls vid fällning.

Finsk Lapphund
TjoTjo%20spanar%20efter%20fisk%20....jpg


Själv är jag blandrasmänniska. Älskar brukshundar, den aktivare sorten. Groenendael är jag uppväxt med (den svarta) och Terven är också fantastiskt fin: http://www.kutyakozmetikus.hu/kutyavalasztas/tervueren_groenendael.jpg
Border Collien sen tycker jag är fantastisk: http://www.sheepdogs.homestead.com/speedaug.jpg
Relativt friska raser, men ja, hutlöst aktiva. Brukshundar är väl ofta ganska friska raser, men då får man ju samtidigt en krävande hund - vilket jag inte kan ha.

Blandraser har jag ganska mycket erfarenhet av men ffa så är mina erfarenheter med dessa nästan uteslutande pos. FRISKA hundar är min största upplevelse av dessa. Om det har med ägaren att göra eller med själva hunden kanske dock är svårt att veta. Friska hundar med mycket bra temperament. Nästan uteslutande, konstigt nog.

Sen ska man inte ta det för givet dock. Det är fortfarande "raser" i dessa hundar och olika korsningar får ju olika mkt av olika egenskaper hos dessa raser. Så SJÄLVKLART ska man vara försiktig, precis som när man köper en renrasig hund.

Jag vet ju vad jag vill ha i en hund. BC:n är för mig perfekt, förutom att den kanske är ngt för liten och aldeles för aktiv. därför är ju en BC-korsning (med mest BC) uteslutande det jag söker.
Nu har jag redan en BC/Schäfer/Golden som uppnår precis alla mina önskningar och är så perfekt en hund bara kan bli. Men nästa gång blir det en till BC-blandis, helt klart. Troligen då från ett hundhem. De tar in många hundar från Irland med BC i, som många inte ens varit med om att människor är elaka eller liknande, även valpar.

Ska du ha en blandras. Ta reda på vad du vill ha, kika på renraser och se om du kan hitta en eller flera raser som du vill utgå ifrån i ditt sökande.

Detta är min guldklimp:
phpxioq4t.jpg
 
Sv: Friska raser?

i stort sett alla spetsraser är ganska skälliga, men det är ju inget som inte går att träna bort/förebygga.

de flesta arbetande raser är relativt friska. oavsett ras finns det alltid en risk för HD, AD och lite andra vanligt förekommande defekter/sjukdomar. men ju mindre och lättare hund, desto mindre verkar t ex HD påverka individen. små hundar lever också i regel längre än stora.

jag hade inte gått efter påstådd friskhet hos olika raser, utan först och främst försökt hitta de raser som kan passa mitt liv och mina ambitioner. därefter hade jag sållat efter friskhet och till sist hade jag varit noggrann med valet av individ. man kan gardera sig ganska väl med noggrann kontroll av släktträdet.
 
Sv: Friska raser?

öh... va?

Blandraser har jag ganska mycket erfarenhet av men ffa så är mina erfarenheter med dessa nästan uteslutande pos. FRISKA hundar är min största upplevelse av dessa. Om det har med ägaren att göra eller med själva hunden kanske dock är svårt att veta. Friska hundar med mycket bra temperament. Nästan uteslutande, konstigt nog.

hur i hela friden ska man som ägare kunna påverka om hunden drabbas av ärftliga sjukdomar och defekter??

Jag vet ju vad jag vill ha i en hund. BC:n är för mig perfekt, förutom att den kanske är ngt för liten och aldeles för aktiv. därför är ju en BC-korsning (med mest BC) uteslutande det jag söker.

men snälla nån, tänk om BC-blandisen blir BC-aktiv? hur gör du då? om den andra delen är som min labbe, förstår du vilket energiknippe du har att göra med? och hur kan en BC passa alldeles perfekt när två så stora kriterier som storlek och aktivitetsnivå (ffa det senare!!!) inte passar?

kan tillägga att den sjukaste hund jag känt var just en blandras.
 
Sv: Friska raser?

Podenco Canario och Podenco Ibienco är två trevliga raser. Dock fågeljägare med väldigt mycket jaktmentatlitet...
 
Sv: Friska raser?

jag har faktiskt kikat lite på podenco ibienco fast jag inte ska ha någon egen. det verkar som om de ska ha viss vilja att apportera också? det är i alla fall en egenskap som jag tycker skiljer dem från övriga vinthundar och kanske ger dem lite mer bruksegenskaper. men jag hittade aldrig någon KH uppfödare i sverige?
 
Sv: Friska raser?

Jo, fast de tillhör rasgrupp 5, dvs spetsar och raser av urhundstyp.
Fast enligt SKK tillhör Podenco Ibienco svenska vinthundsklubben... Nåja...

Vad jag vet finns det en uppfödare i Sverige, Kalle Mårtensson, går nog att googla. Men vanligast är nog att man importerar direkt från Spanien, där de är vanliga.

Mvh
gladaeo, med podenco canarioblandras.
 
Sv: Friska raser?

Är man inne på Västgötaspets kanske man ska ta sig en titt på Lancashire heeler också? Trevliga små hundar... Eller stora hundar i liten förpackning, men inga trevliga familjehundar om de inte får mental stimulans... Vallhundar är ju ändå vallhundar.
 
Sv: Friska raser?

öh va??

hur i hela friden ska man som ägare kunna påverka om hunden drabbas av ärftliga sjukdomar och defekter??
Ingen aning. Men vem vet. Kanske är det möjligt. ;)

men snälla nån, tänk om BC-blandisen blir BC-aktiv? hur gör du då? om den andra delen är som min labbe, förstår du vilket energiknippe du har att göra med? och hur kan en BC passa alldeles perfekt när två så stora kriterier som storlek och aktivitetsnivå (ffa det senare!!!) inte passar?
Och hur ska du veta att din rashund inte blir aktiv?
Jag tycker att ditt påstående tyder på att du är ganska dåligt insatt i detta med blandrashundar och inte är intresserad av att lära dig mer heller. Men det är min uppfattning.

kan tillägga att den sjukaste hund jag känt var just en blandras.
Kan tillägga att över 90% av de sjukaste hundar jag träffat på varit rashundar. Och att säkert 50% av alla rashundar jag träffat drabbats av ärftliga sjukdommar. :smirk: Detta övertygar ju dock inte dig. Så varför ens ta upp en sån sak?
 
Sv: Friska raser?

Ingen aning. Men vem vet. Kanske är det möjligt.

ändå så påstår du detta? :confused:har man ingen aning så finns det en idé med att ta reda på hur det ligger till innan man använder ett påstående som ett argument i en diskussion. annars blir det farligt nära en ren lögn.

Och hur ska du veta att din rashund inte blir aktiv?

därför att rashundar är homogena, både till sätt och utseende. om rasen är lugn är chansen stor (ju homogenare ras desto större) att individen blir lugn. just BC'n är en ganska heterogen ras, men även där är merparten superenergiska. det är ju därför man avlar fram raser, för att de ska likna varandra både i sätt och utseende.

en del raser har delats upp i en aktiv och en slö del (sorry brandgul, försöker bara vara tydlig ;)), och där kan det bli lite galet om man blandar blod. labradoren t ex, är ju av någon märklig anledning känd för sitt lugn, men jaktlabradorer är allt annat än lugna.

Jag tycker att ditt påstående tyder på att du är ganska dåligt insatt i detta med blandrashundar och inte är intresserad av att lära dig mer heller. Men det är min uppfattning.

ja! vilket superargument! :idea:. nej jag är inte dåligt insatt, och nej jag har inget emot att lära mig mer. men då ska det vara rena fakta, inte tyckande och tänkande.
 
Senast ändrad:
Sv: Friska raser?

Är man inne på Västgötaspets kanske man ska ta sig en titt på Lancashire heeler också? .
Jag har fått uppfattningen om dessa att det har stenhårt psyke och väldigt mkt egen vilja. Rätta mej om jag har fel, men dom verkar dessutom ganska krävande ur aktivitets-synpunkt och verkligen ingen trevlig hund att ha enbart till sällskap.
Men jag har bara träffat en, så som sagt. Rätta mej gärna.
 
Sv: Friska raser?

en del raser har delats upp i en aktiv och en slö del (sorry brandgul, försöker bara vara tydlig ;)), och där kan det bli lite galet om man blandar blod. labradoren t ex, är ju av någon märklig anledning känd för sitt lugn, men jaktlabradorer är allt annat än lugna.
Jag har erfarenhet av tax med och utan jakt och schäfer med och utan vakt - det ÄR olika raser. En vän har en jakt-golden - en rejält häftig hund som hade hamnat fel när en barnfamilj köpte honom.

Detta är det bästa argumentet för att välja renrasigt eller blandat från en bra kennel (och sorry - bra kennlar som föder upp blandat är nog ovanliga)

En bra kennel kollar föräldradjuren för ärftliga sjukdomar. De ser till att det finns mental tester och meriteringar. Så att de gör en bra kombination med en så god innehållsförteckning som möjligt (sedan finns det alltid slumpvariabler). Detta för att rätt hund ska på rätt plats och då är nog 99% av alla hundar bra hundar - i min familj hade taxen utan jakt ansetts som waste of space, hos en äldre släkting... jag tror att hon hellre hade förlorat huset än hunden.

Jag skulle våga köpa en blandning av sällskapshundar (men de rena sällskapshundarna är få) eller en jakt+jakt om argumenten var goda.

Om jag var TS hade jag funderat på vad jag ville ha för hund. Hur mycket tid och plats jag har för hund. Vilken storlek och aktivitetsnivå är lämplig. Plockat ut raser efter detta och sedan funderat vilka raser som var friskast av dem som passade mina möjligheter och önskemål för hund.

Ville jag ha en mindre, personlig hund, som kan vara med överallt och som borde kunna fungera i agility (om inte träskallen slog till. Jag har nog aldrig sett någon ens träna lydnad - fast det kanske beror på att de inte är så vanliga?) skulle jag nog kolla Schipperke (stavning??). Den är "framtagen" som ett sällskap och kanske råttjägare på kanalbåtar. De jag har mött har varit livliga men väldigt behändiga att ha med sig överallt (en hade knappt varit utanför gården och åkte helt coolt med mig i stockholms kollektivtrafik under rusningstid :love: - och det var den prilligaste jag känt). Det finns dock ärftliga sjukdomar i rasen och om man tittar på hundar man möter verkar det vara jättelätt att smussla åt dem en ostskiva för mycket.

På brukshundsklubben har flera personer med ungefär din kravbild liten eller dvärg pudel - fast då var det ju det där med pälsvården.

Själv har jag varit mycket sugen på en basenji - men skulle nog inte välja en sådan till agility och lydnad.

...nog märks det att jag är sugen på en liiiten hund... och nej jag anstränger mig inte för att låta beskäftig
 
Sv: Friska raser?

HD är ärftligt men kan påverkas till stor del av korrekt utfodring - fick jag veta av uppfödare. Var forskningen gjorts vet jag icke.
I övrigt så tror jag inte att blandras är något säkert kort om man vill ha ett speciellt temperament. Det kan ju bli precis vad som helst.
 
Sv: Friska raser?

Av veterinär har jag fått veta att HD möjligen kan påverkas marginellt av utfodringen (t.ex. på hundar som växer för fort p.g.a. fodret).
 
Sv: Friska raser?

detta har varit uppe på tapeten förut. det finns inga bevis för att en hund med ärftlig HD inte utvecklar det för att den underutfodras under uppväxttiden. frågan handlar snarare om om man kan provocera fram HD på en led som utvecklas normalt. däremot kan man med rätt träning minska påverkan av åtminstone lindrig HD på hunden, och där kommer även kroppsbyggnaden in. en lätt hund blir inte lika påverkad som en tung.
 
Sv: Friska raser?

Jag har fått uppfattningen om dessa att det har stenhårt psyke och väldigt mkt egen vilja. Rätta mej om jag har fel, men dom verkar dessutom ganska krävande ur aktivitets-synpunkt och verkligen ingen trevlig hund att ha enbart till sällskap.
Men jag har bara träffat en, så som sagt. Rätta mej gärna.


Jag är en sådan person som inte anser att NÅGON hund endast skall användas till sällskap. Lancashire Heeler ÄR en vallhund och det sticker jag inte under stol med, men den har inte lika hög aktivitetsnivå som ex en BC. Den tycker om att arbeta tex i spår, sök, agility, lydnadsträning etc.

Stenhårt psyke. Är det negativt?

Heelern har mycket egen vilja, den är ju van (som den vallhund den är) att ta många egna beslut. Men den är inte lika självständig som en BC. LH är självständiga, men också väldigt matte/husse-fixerade :) Enmanshundar ofta. Eller ja, andra går väl bra, men det är bara matte/husse som är sådär bergbombsbäst.

Har man väl börjat med LH är man fast ;)
 
Sv: Friska raser?

PansParis: Tack för svaret. fin bild och hund. verkar vara trevliga hundar. Ska kolla lite mer på rasen.
Kan de lätt bli "valliga"/vaktiga? Måste man jobba mycket för att få bort skälligheten?

:)

Tack! Min är inte ett dugg vallig eller vaktig. Men om det kommer in en okänd människa på gården så säger hon till, vilket vi är tacksamma för. Min hund är inte skällig, är nästan helt stum då hon inte jobbar (vaktar gården). Nej, det var inte svårt. Vi har aldrig uppmuntrat henne till att skälla utan ignorerat detta. Då är det ingen vits att skälla. Det är en väldigt härlig ras som är värd att titta upp!

:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 080
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 047
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp