M
Molntuss
Funderar på hund, och vill vidga mina vyer vad gäller raser. Det viktigaste för mig (förutom att rasen är lämpad för mig förstås) är att det är en sund ras i sig. Vilka är statistiskt/generellt sett de friskaste raserna? Finns det någon lista typ top 10?
Finns det ens några raser helt utan problem?
Inte uteslutit blandras, men vilka blandningar brukar bli bra? Såväl fysiskt som psykiskt alltså. Kan va kul att veta.
Sen blir detta min första alldeles egna hund kan va bra att veta.
Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.
Kan ge er vinkar om de raser jag gillar också
Cavalieren - gillar verkligen deras temperament o så, men går tyvärr bort för sjukdomarna.
Labbe - trevliga, stabila, okomplicerade(?). Hund i min smak och bra storlek. lagom mycket hund
det gillar jag.
Men är det en frisk ras eller har den nåt problem? Att den är så vanlig kanske har blivit ett problem, att den blivit något förstörd??
Tollare - Kan inget om rasen, men verkar trevlig. Men mår kanske bäst som mera aktiv istället för bara aktiv sällskapshund med betoning på sällskap?
Är inte alls jaktintreserad så där blir det definitivt inget.
Tips och hjälp nu tack!

Finns det ens några raser helt utan problem?
Inte uteslutit blandras, men vilka blandningar brukar bli bra? Såväl fysiskt som psykiskt alltså. Kan va kul att veta.
Sen blir detta min första alldeles egna hund kan va bra att veta.
Mina krav på ras är.
- Alltså inga som helst rasbundna sjukdomar eller sönderavlad. En sund ras fysiskt och mentalt.
- Ej alltför krävande eller svår ras. Intresserad av familjehund men som tycker om att röra på sig och tänka. Vill träna agility och lyd bland annat.
- Ingen ättrig nervös utan stabila raser.
- Ej terrier.
- Gärna medelstor
- Minimerad pälsvård.
Kanske glömt nåt, men var nog allt.
Kan ge er vinkar om de raser jag gillar också
Cavalieren - gillar verkligen deras temperament o så, men går tyvärr bort för sjukdomarna.
Labbe - trevliga, stabila, okomplicerade(?). Hund i min smak och bra storlek. lagom mycket hund
Men är det en frisk ras eller har den nåt problem? Att den är så vanlig kanske har blivit ett problem, att den blivit något förstörd??
Tollare - Kan inget om rasen, men verkar trevlig. Men mår kanske bäst som mera aktiv istället för bara aktiv sällskapshund med betoning på sällskap?
Är inte alls jaktintreserad så där blir det definitivt inget.
Tips och hjälp nu tack!

Senast ändrad av en moderator: