Friskvårdsbidraget

ja ingen kan väl missa att vi nu kan få friskvårdsbidrag? Så bra! MEN det verkar som att det bara är om man rider på ridskola det är möjligt? Någon som vet?

Lite nattliga bekymmer här :idea:

Det har kommit ett förtydligande från jurist på Skatteverket.
Ridhuskort är OK, träning för tränare är OK om det inte sker "hemma" utan man behöver som regel åka iväg på träningen. I vissa fall kan det godkännas även på hemma-anläggningen men det är inte lika självklart.
 
Jag gjorde nyss den rationella åtgärden:
Ringde lönekontoret och frågade.
Min arbetsgivare följer Skatteverket och godkänner ridning på det sätt som Skatteverket gör.
 
Mitt jobb följer skatteverkets rekommendationer. De är bara osäkra på exakt vad som rekommenderas t.ex. ridhuskort eller inte.
 
Det har kommit ett förtydligande från jurist på Skatteverket.
Ridhuskort är OK, träning för tränare är OK om det inte sker "hemma" utan man behöver som regel åka iväg på träningen. I vissa fall kan det godkännas även på hemma-anläggningen men det är inte lika självklart.
Vad menar dom med hemma? Hemma som man har ett ridhus på gården eller hemma som i anläggningen man står på? För det är ju hästens hem. En anläggning kan ju ha regelbundna tränare som kommer med ett konstant tidsintervall.
Tycker det fortfarande är lite vagt beskrivet vad som anses vara hemma å därför blir ogiltigt som alternativ.
 
Ridning har redan hoppat in som godkänd aktivitet på vår förmånsportal :banana:
Har tidigare nyttjat vårt bidrag på 3000 kr till ffa massage. Nu blir det ridhuskort för 2400 och pengar över till en massage. :D
 
Om det är du som äger anläggningen antar jag att det räknas som träning i ditt hem och det täcks inte av bidraget... Men ja, det är lite diffust det här med många gråzoner :)

Ja alltså det är ju tydligt tycker jag att om personen äger anläggningen så täcker inte bidraget dennes ev träning för tränare hemma ?

Däremot så är ju inte SKV i sak experter på varje scenario i detalj att såhär direkt efter lagens genomklubbning täcka varje detaljfråga...

Så att stå uppstallad på anläggning där tränare erbjuder träning regelbundet och man då som anställd hos arbetsgivaren tränar för tränare på de premisserna lär gissningsvis vara ok det också så länge det redovisas korrekt.
 
Tog upp det här med ridning och friskvård på jobbet idag och fick beskedet att jag får 5000 kr att träna för, kan knappt fatta att det är sant. Det blir ju ett extra träningstillfälle per månad, helskotta vad duktig jag kommer att bli
 
Om det är du som äger anläggningen antar jag att det räknas som träning i ditt hem och det täcks inte av bidraget... Men ja, det är lite diffust det här med många gråzoner :)
Precis, man kanske bot på sverieges största ridanlägging. Varför ska man behöva åka iväg liksom. Men det finns nog inte så många personer just det gäller.
 
Mitt arbete har 300kr per halvår.
Får bli en ridlektion för islandshäststränare.
Då jag precis håller på att skola om mig.
 
Jag har läst på massor för att försöka hitta om det finns något sätt för mig att kunna använda mitt friskvårdsbidrag, men jag har en äldre häst som inte längre tränas, hon är min lugna punkt i ett stressigt liv så jag tycker hon gör stor nytta för mig ändå. Men vad jag kan läsa funkar inte uppstallning eller foder, ej heller utrustning och förutom det, hovslagare, medicin och veterinär har jag inga andra utgifter. Är det kört för mig då? Till saken hör är att chefen är väldigt pushande för att jag ska kunna använda bidraget till min häst så det finns absolut inga stopp där, men han kan ju som sags tidigare inte godkänna sånt som inte skatteverket godkänner.
Och jag ingen tid över till ridlektioner eller annat träning så sånt är ingen idé att tipsa om. :)
 
Eftersom det är just det du kan använda bidraget till så är det nog lika bra du slutar leta ;)
Tack för trevligt svar.. Jag förstår att det är de bidraget är till för och jag griper efter halmstrån ville bara vara på den säkra sidan eftersom min chef kan vara väldigt påstridig när han bestämt sig för något och hästen är dyr så hade varit trevligt att kunna få de 4000 extra från friskvård istället för att låta dem brinna inne varje år.
 
Tack för trevligt svar.. Jag förstår att det är de bidraget är till för och jag griper efter halmstrån ville bara vara på den säkra sidan eftersom min chef kan vara väldigt påstridig när han bestämt sig för något och hästen är dyr så hade varit trevligt att kunna få de 4000 extra från friskvård istället för att låta dem brinna inne varje år.

Det är ju bara att gå in på SKV så hittar du tydligt vad det täcker. Men om du inte ska använda det till träning så har du ju redan svaret.
 
Det är ju bara att gå in på SKV så hittar du tydligt vad det täcker. Men om du inte ska använda det till träning så har du ju redan svaret.
Fast jag anser egentligen att ta hand om en häst varje dag är ganska mycket träning så förstår verkligen inte varför du hänger upp dig på det. Jag har som sagt gjort efterforskning och läst vad som står på SKV ganska många gånger, tänkte bara att de kanske fanns något fiffigt sätt även för någon som är hästägare men inte tränar för tränare eller är ridskoleelev men som du så trevligt nu berättat för mig två gånger gills inte mitt hästägande till friskvård. Synd..
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 265
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 272
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 819
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp