Friskvårdsbidraget

Ridhushyra är precis som träning 6% moms. Vet att det finns fler anläggningar som har olika momssatser på stallhyran, ex
300.- kallhyra box 25%
1700.- anläggningshyra 6%
I sådana fall torde den delen av stallhyran kunna räknas som friskvård?
Sen kan jag tycka att skatteverket torde ha åsikter om en sådan hyressättning, men men

Nu har inte jag det här problemet, inget friskvård öht o undra över, spånar bara fritt...

Fast att få dra av kostnad för att förvara sin golfbag är knappast att räkna som bidrag för att utöva friskvård tycker jag.

Eller hur menar du att det är relevant? Momssatsen är det väl absolut inte.
 
Min personalansvarig drar för golf. De specar på fakturan hur mycket av den som innebär träningsavgift (eller vad det hette, han visade).

Så det gäller ju kunna visa exakt vad man betalar för. Inte momssatsen som flera så klokt påpekat redan.

Tror ridhushyra på ”egna anläggningen” som egentligen ingår i stallhyran blir ett intressant projekt försöka dra av. Men kommer säkert förtydligande på sådana gråzoner.
 
@Alexandra_W precis - det ska vara specat om tex utrustning är del av aktiviteten och då drar man av för utrustningen dvs sån ingår inte i bidraget :)

Många på min arbplats tex som spelar padel. Då täcker bidraget hyra av banan men inte utrustningen. Så viktigt för den som gör redovisningen att man (i mitt fall Jag) har koll på det . :)
 
Fast att få dra av kostnad för att förvara sin golfbag är knappast att räkna som bidrag för att utöva friskvård tycker jag.

Eller hur menar du att det är relevant? Momssatsen är det väl absolut inte.

Fast anläggningshyra på den anläggningen man står på eller anläggningshyra på annan anläggning? Det är ju själva boxhyran som är att jämställa med att förvara golvbagen, inte tillgången till att spela på golfbanan.
Som sagt jag spånar bara...
 
Fast anläggningshyra på den anläggningen man står på eller anläggningshyra på annan anläggning? Det är ju själva boxhyran som är att jämställa med att förvara golvbagen, inte tillgången till att spela på golfbanan.
Som sagt jag spånar bara...

Jag förstår inte alls resonemanget, och särskilt inte momsdelen.
 
@PopcornPlayer men du skrev ju uttryckligen om boxhyror/uppstallningsvarianter och momsatsen som motivering att vissa typer av dessa torde vara avdragsgillt utifrån momsatsen ? :confused:
 
Gällande golf så har SKV förresten specat ytterligare i detalj ang friskvårdsbidraget och avgifter kopplade till golf just utifrån att "motion eller friskvård av enklare slag", är grundregeln för friskvårdsbidrag.

Det finns därmed begränsningar ang belopp som täcks ang vissa avgifter, ( b.l.a greenfeeavgifter ) som täcks upp till max 1000 kr/år.

https://golf.se/klubb-och-anlaggning/friskvardsbidrag/
 
Gällande golf så har SKV förresten specat ytterligare i detalj ang friskvårdsbidraget och avgifter kopplade till golf just utifrån att "motion eller friskvård av enklare slag", är grundregeln för friskvårdsbidrag.

Det finns därmed begränsningar ang belopp som täcks ang vissa avgifter, ( b.l.a greenfeeavgifter ) som täcks upp till max 1000 kr/år.

https://golf.se/klubb-och-anlaggning/friskvardsbidrag/

Per tillfälle står det på länken, inte år?
 
@PopcornPlayer men du skrev ju uttryckligen om boxhyror/uppstallningsvarianter och momsatsen som motivering att vissa typer av dessa torde vara avdragsgillt utifrån momsatsen ? :confused:

Momssatsen var en del.

Om jag hyr grannens ridhus så står det anläggningshyra 6%, precis som om jag har anläggningshyra 6% inbakad i stallhyran. Samma momssats OCH samma benämning.
 
Momssatsen var en del.

Om jag hyr grannens ridhus så står det anläggningshyra 6%, precis som om jag har anläggningshyra 6% inbakad i stallhyran. Samma momssats OCH samma benämning.

Förstår inte vad du menar . Vad har momsen med något att göra ?

Är du insatt grundläggande ang Friskvårdsbidraget och vad det avser ? Har du läst på SKV hur de definierar det ?
 
Jag fick avslag på ridhusavgift som friskvård. Enligt Region Skåne har Skatteverket svarat dem att det enbart är ”ren” ridning som ersätts :meh:
 
Jag fick avslag på ridhusavgift som friskvård. Enligt Region Skåne har Skatteverket svarat dem att det enbart är ”ren” ridning som ersätts :meh:
Jag har inte fått svar än. Hoppas ju det går igenom dock!

Men jag undrar lite vad man gör med en ridhusavgift om man inte rider :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 191
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 212
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 812
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp