Friskvårdsbidraget

Fast jag anser egentligen att ta hand om en häst varje dag är ganska mycket träning så förstår verkligen inte varför du hänger upp dig på det. Jag har som sagt gjort efterforskning och läst vad som står på SKV ganska många gånger, tänkte bara att de kanske fanns något fiffigt sätt även för någon som är hästägare men inte tränar för tränare eller är ridskoleelev men som du så trevligt nu berättat för mig två gånger gills inte mitt hästägande till friskvård. Synd..

Men snälla du? Så att du anser att SKV ska ha andra regler än de har, är alltså grejen eller vad? Vad avser du med "fiffigt sätt" - att din arbetsgivare ska begå skattebrott/fusk eller vad?
Och nej - jag har inte berättat det för dig två gånger.
 
Fast jag anser egentligen att ta hand om en häst varje dag är ganska mycket träning så förstår verkligen inte varför du hänger upp dig på det. Jag har som sagt gjort efterforskning och läst vad som står på SKV ganska många gånger, tänkte bara att de kanske fanns något fiffigt sätt även för någon som är hästägare men inte tränar för tränare eller är ridskoleelev men som du så trevligt nu berättat för mig två gånger gills inte mitt hästägande till friskvård. Synd..

Jag tror det blir svårt att hitta var man ska dra gränsen för alla olika typer av rörelse om man inte har såna regler som nu finns.

Ska du få betalt för att äga häst(jag med då isf) så måste ju folk få betalt för att äga hund etc iom att man ju faktiskt kan röra sig med en hund.

Och den typ av rörelse man får av att sköta en häst är ju i princip samma som om man har andra stora djur, typ kor.
Ska de få friskvårdsbidrag för sina kor?
Det kan ju också vara lika tungt att avverka skog, sköta sin gård, vaxa båten etc..

För mig är det tydligt och också rimligt att man får betalt just bara för träning med tränare för häst. Inte konsigt alls!
 
Fast jag anser egentligen att ta hand om en häst varje dag är ganska mycket träning så förstår verkligen inte varför du hänger upp dig på det. Jag har som sagt gjort efterforskning och läst vad som står på SKV ganska många gånger, tänkte bara att de kanske fanns något fiffigt sätt även för någon som är hästägare men inte tränar för tränare eller är ridskoleelev men som du så trevligt nu berättat för mig två gånger gills inte mitt hästägande till friskvård. Synd..

Du kan utnyttja friskvårdsbidraget till ridhushyra, det kommer nog jag göra med mitt. Dvs även för att rida själv i ridhus utan nån tränare närvarande. :)
 
Du kan utnyttja friskvårdsbidraget till ridhushyra, det kommer nog jag göra med mitt. Dvs även för att rida själv i ridhus utan nån tränare närvarande. :)
Tänkte på det med ridhushyra, behöver den man hyra ridhuset av ha företag och dra moms etc har dålig koll på reglerna för att hyra ut ridhus, eller räcker det att man tex hyr in sig hos grannens ridhus? Alltså tänker mest att de som har ridhus kanske inte alltid har en verksamhet. Och funkar sån hyra även för paddock tex?
 
Tänkte på det med ridhushyra, behöver den man hyra ridhuset av ha företag och dra moms etc har dålig koll på reglerna för att hyra ut ridhus, eller räcker det att man tex hyr in sig hos grannens ridhus? Alltså tänker mest att de som har ridhus kanske inte alltid har en verksamhet. Och funkar sån hyra även för paddock tex?

Det är nog klokt om den som skriver ditt kvitto inte bedriver svart verksamhet. Om man har företag eller inte borde rimligen spela mindre roll.
 
Tänkte på det med ridhushyra, behöver den man hyra ridhuset av ha företag och dra moms etc har dålig koll på reglerna för att hyra ut ridhus, eller räcker det att man tex hyr in sig hos grannens ridhus? Alltså tänker mest att de som har ridhus kanske inte alltid har en verksamhet. Och funkar sån hyra även för paddock tex?
Dom måste ju kunna skriva ut ett kvitto som är godkänt.

Paddock bör ju också ingå i den jangern. Ridhus är ju en ridbana med tak bara :D
 
Tänkte på det med ridhushyra, behöver den man hyra ridhuset av ha företag och dra moms etc har dålig koll på reglerna för att hyra ut ridhus, eller räcker det att man tex hyr in sig hos grannens ridhus? Alltså tänker mest att de som har ridhus kanske inte alltid har en verksamhet. Och funkar sån hyra även för paddock tex?
äsch. tillförde inget nytt.
såg jag sedan.
 
Tänkte på det med ridhushyra, behöver den man hyra ridhuset av ha företag och dra moms etc har dålig koll på reglerna för att hyra ut ridhus, eller räcker det att man tex hyr in sig hos grannens ridhus? Alltså tänker mest att de som har ridhus kanske inte alltid har en verksamhet. Och funkar sån hyra även för paddock tex?

Det får du fråga skattemyndigheten. :)
 
Det är inget krav det dras moms om frånvaron av moms beror på att personen inte är momsredovisningsskyldig. Men organisationsnummer eller i förekommande fall personnummer ska framgå. Så du kan inte få friskvårdsbidrag för att hyra ridhuset svart av din granne.

Min nuvarande AG har gått ut med att de ersätter ridning, golf och allt annat SKV godkänner. Får se hur nya AG resonerar.
 
Ridhushyra är precis som träning 6% moms. Vet att det finns fler anläggningar som har olika momssatser på stallhyran, ex
300.- kallhyra box 25%
1700.- anläggningshyra 6%
I sådana fall torde den delen av stallhyran kunna räknas som friskvård?
Sen kan jag tycka att skatteverket torde ha åsikter om en sådan hyressättning, men men

Nu har inte jag det här problemet, inget friskvård öht o undra över, spånar bara fritt...
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 214
Senast: FannyN
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 239
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 816
Senast: Ramona
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp