Fritillgång grovfoder?

Jag har hellre fritillgång på halm om de går på lösdrift och ger hösilage ett par gånger om dagen.
Just nu har jag hö med låga värden som de får fritillgång på och hösilage på kvällen.
I perioder när de stallats in under natten så får de största mängden ute och eventuellt halm. Då regleras det under natten med mindre hö och halm istället.
Ett tag så köpte jag in gräsfrö och fodrade extra med. Nu när vi inte har några unghästar längre så ska jag nog försöka få tag på det till nästa år.
Halvbloden kan inte heller ha fritillgång utan att börja lägga på sig.
 
Min erfarenhet är att de flesta hästar funkar på fri tillgång. På vår lösdrift har vi både shettis, russ, halvblod, varmblod och quarter och ingen har haft problem med att ha fri tillgång. De lär sig att det finns mat hela tiden och hetsäter inte. Visst kan de bli lite runda och bukiga men hittills har ingen blivit fet. :)
 
Min erfarenhet är att de flesta hästar funkar på fri tillgång. På vår lösdrift har vi både shettis, russ, halvblod, varmblod och quarter och ingen har haft problem med att ha fri tillgång. De lär sig att det finns mat hela tiden och hetsäter inte. Visst kan de bli lite runda och bukiga men hittills har ingen blivit fet. :)

Och jag stod i 10-hästars stall med fritt i nät. ALLA utom en häst blev alldeles för tjock.

Sen skulle nog många tycka det fungerade då synen på lagom hull har slirat.

Så. Min erfarenhet är att vissa funkar det super på men det är tyvärr en mycket stor risk en genomsnittlig hobbyhäst blir för tjock.
 
För H.H var det helt fruktansvärt. Han fick fri tillgång på hösilage i ett stall han stod under ett knappt halvår. På bara några veckor hade han gått upp ungefär 80 kg. Visserligen hade det hösilaget rätt låga värden och låg TS-H, så även om jag hade gett kontrollerade givor hade han säkert behövt bortåt 12-14 kg/dygn. Nu åt han enligt uppskattning ca. 30-40 kg/dygn. :nailbiting: :arghh: Även om han bara fick 6 kg inne på natten stod han med huvudet ner i balen _konstant_ under alla de 12 h han var ute i hagen. :(
 
Och jag stod i 10-hästars stall med fritt i nät. ALLA utom en häst blev alldeles för tjock.

Sen skulle nog många tycka det fungerade då synen på lagom hull har slirat.

Så. Min erfarenhet är att vissa funkar det super på men det är tyvärr en mycket stor risk en genomsnittlig hobbyhäst blir för tjock.

Håller med.

Tycker utöver det att mycket ang fri tillgång endera handlar om stor missuppfattning ang hästars foderbehov (de behöver inte fullgott foder hela tiden under dygnet för att deras behov av tuggtid/tillfredställelse ska uppfyllas osv - går bra med att tugga grenar, bark eller att gå i en kuperad fin hage med sly, träd, lite gräs härochdär i en skogshage mellan någon giva av halm eller hö ) , eller att många löser det med fri tillgång för att det är ”enklare” för dem att fodra så, utan att samtidigt riktigt förstå att det inte behövs fullgott ”foder” merparten av timmar på dygnet för att hästarna ska må bra i både magarna , hullmässigt och mentalt mellan fodringar av fullgott grovfoder för att uppfylla näringsbehov i övrigt .
 
För min lättfödda valack (övervuxen ponny) var det katastrof. Han blev smällfet trots att han "bara" hade fri tillgång på dagarna och stod på box med kontrollerad giva på nätterna. Han stod som klistrad vid balen när han var ute.
 
Inga av mina hästar hänger vid foderbordet, inte ens när jag hade tre shettisar tillsammans med de stora hängde de vid fodret hela dagarna. Ibland ser jag dem inte ens utan får ropa när jag kommer till hagen då de är upptagna med att pillra med någonting annat. Foderbordet står ca 30 m in i hagen, fullt synligt.
 
Inga av mina hästar hänger vid foderbordet, inte ens när jag hade tre shettisar tillsammans med de stora hängde de vid fodret hela dagarna. Ibland ser jag dem inte ens utan får ropa när jag kommer till hagen då de är upptagna med att pillra med någonting annat. Foderbordet står ca 30 m in i hagen, fullt synligt.

Samma med våra. De har ligghall, vindskydd med maten i som vi portionerar 2 gånger/dygn och krattar upp o slänger spill 1 gång/dygn, stalldörr, vatten och saltsten inom en 20 metersradie. Vi har som mest gett dem knappt 30 kg (TS brukar vara 65-75 i snitt) på ett dygn enstaka gånger på flera år och då var det typ full snöstorm. De är mest ute i hagen eller står o vilar.

Men det är väl också det som gör att de lätt lever på enbart gräs (och lusern på hösten för min) över 6 månader. Och blir smällfeta direkt gräset kommer på våren. Gräset slutar de aldrig äta :laugh:
 
Har två halvblod och en shettis, alla lättfödda och shettisen har PPID och därmed risk för fång. Så vi har byggt en foderlåda med tak och höga kanter. I den ställer vi in en rundbal med nät (2,5 cm maskor, minsta jag hittade) drygt var annan vecka. De gånger vi haft fri tillgång utan nät med samma antal hästar fast andra individer har balen räckt en vecka och alla har blivit överviktiga.
Nu med nätet så äter dom inte mer än dom behöver trotts att dom står vid balen större delen av dygnet. Funkar till och med bra för shettisen.
När vi hade -20 för någon dag sedan fick jah lägga ut lite extra hö på backen åt halvbloden då stoet går utan täcke. Det tycker jag är perfekt. Hästarna ha fri tillgång men äter inte mer än de behöver.
 
Samma med våra. De har ligghall, vindskydd med maten i som vi portionerar 2 gånger/dygn och krattar upp o slänger spill 1 gång/dygn, stalldörr, vatten och saltsten inom en 20 metersradie. Vi har som mest gett dem knappt 30 kg (TS brukar vara 65-75 i snitt) på ett dygn enstaka gånger på flera år och då var det typ full snöstorm. De är mest ute i hagen eller står o vilar.

Men det är väl också det som gör att de lätt lever på enbart gräs (och lusern på hösten för min) över 6 månader. Och blir smällfeta direkt gräset kommer på våren. Gräset slutar de aldrig äta :laugh:
Ja, alltså jag bor ju också i Skåne och så fort gräset börja växa så tjockar de på sig. Här är det inte tal om x- antal HA till hage. Då hade de rullat fram i slutet av månaden. :banghead:
 
Ja, alltså jag bor ju också i Skåne och så fort gräset börja växa så tjockar de på sig. Här är det inte tal om x- antal HA till hage. Då hade de rullat fram i slutet av månaden. :banghead:

Precis. Vi har delat in delen som är mindre än 0.5 ha i tre. Först får de bara tillgång till en av dem o sedan öppnar vi vad som passar av de tre små beroende på hur det växer. För min tar det kanske 1 månad, för kompisen räcker 1 vecka 😶 Men resten av året är de guld att ha öppet till allt.
 
Vi har fri tillgång hemma på gården. Vi har främst tävlingshästar (fälttävlan) och enstaka gamla och unga varav någon är extremt svårfödd och en väldigt lättfödd. Har inte haft några större problem att hålla dem i ungefärlig vikt tack vare träning. Den lättfödde behöver emellanåt hållas begränsad på sommaren när det finns mycket gräs samt på vintern när träningsintensiteten går ner. Den svårfödde just nu kompenseras med kraftfoder (koncentrat). Vi använder en upphöjd träställning med tak för balarna vilket gör att shettisen kommer främst åt spillet från de andra och har klarat sig bra.
Vi märker tydligt att de flesta reglerar hur mycket de äter väldigt väl utifrån temperatur, ute dygnet runt eller står på box.
 
Det här med reglera hur mycket de behöver. Min halvblodsfröken står just nu på 9 kg hö och fri halm. Hon äter mellan 1-4 kg halm beroende på väder och vind. På fri tillgång med finmaskigt nät stod hon inte parkerad vid balen men åt utan problem 25-30 kg per dag. Hon skulle aldrig någonsin reglera så att hon åt bara 9-10 kg hö per dag om hon har valet att äta mer.

När hon stod på fritt med nät blev hon snabbt fet. Ansåg jag. Nästan alla andra ansåg att hon ”var lite rund, ingen fara”

Så sådana här diskussioner är jättesvåra att föra utan att veta vad den man pratar med anser är normalt hull. Jag ser många feta ponnyer där ägaren tycker de fungerar bra på fri tillgång. Helt enkelt för att man är så van att se feta ponnyer och hästar att det blivit normen.
 
Tidigare har vi haft fri tillgång på hö/hösilage men dom senaste 2 åren har dom fri tillgång på halm och vi portionera ut hö eller hösilage
 
Det här med reglera hur mycket de behöver. Min halvblodsfröken står just nu på 9 kg hö och fri halm. Hon äter mellan 1-4 kg halm beroende på väder och vind. På fri tillgång med finmaskigt nät stod hon inte parkerad vid balen men åt utan problem 25-30 kg per dag. Hon skulle aldrig någonsin reglera så att hon åt bara 9-10 kg hö per dag om hon har valet att äta mer.

När hon stod på fritt med nät blev hon snabbt fet. Ansåg jag. Nästan alla andra ansåg att hon ”var lite rund, ingen fara”

Så sådana här diskussioner är jättesvåra att föra utan att veta vad den man pratar med anser är normalt hull. Jag ser många feta ponnyer där ägaren tycker de fungerar bra på fri tillgång. Helt enkelt för att man är så van att se feta ponnyer och hästar att det blivit normen.

Det blir ju rätt hopplöst med att varken veta mängd eller faktiskt hull (som ju är väldigt individuellt vad folk bedömer). Det enda man egentligen kan få andras erfarenheter av är ju huruvida hästen hänger mycket vid maten eller inte.

Båda våra har gått från feta efter sommaren (då de var konvalescenter och vi ännu inte börjar begränsa sommartid) till i normalt hull utan depåer runt jul/januari. På fri tillgång. Det säger ju iaf om hur dåliga de är på att begränsa gräs men funkar på hösilage. Normal snittmängd kanske är att de äter 7-8 kg var vilket är enligt tabell för dem men de kan äta lite mer utan att bli tjocka säkert just pga samma erfarenhet som @Murray att då de äter mer är då det är svårare väder.
 
Det här med reglera hur mycket de behöver. Min halvblodsfröken står just nu på 9 kg hö och fri halm. Hon äter mellan 1-4 kg halm beroende på väder och vind. På fri tillgång med finmaskigt nät stod hon inte parkerad vid balen men åt utan problem 25-30 kg per dag. Hon skulle aldrig någonsin reglera så att hon åt bara 9-10 kg hö per dag om hon har valet att äta mer.

När hon stod på fritt med nät blev hon snabbt fet. Ansåg jag. Nästan alla andra ansåg att hon ”var lite rund, ingen fara”

Så sådana här diskussioner är jättesvåra att föra utan att veta vad den man pratar med anser är normalt hull. Jag ser många feta ponnyer där ägaren tycker de fungerar bra på fri tillgång. Helt enkelt för att man är så van att se feta ponnyer och hästar att det blivit normen.

Visst är det så att vi alla har olika glasögon för hur vi definierar hull. Jag rider fälttävlan så många anser att mina är för smala (förutom den lättfödde som har extremt djup bål = ser alltid tjock ut oavsett hur mycket revben som känns) och det trots fri tillgång.

Om jag ska förtydliga med vad jag menade med att de reglerar hur mycket de äter är min erfarenhet att de ätit upp mot 40 kg/dag var när det varit riktigt kallt väder till att runt denna årstid äta ca 15 kg/dag. Stallas de upp minskar de självmant till 8-10 kg på ca 2 dagar. Såklart finns det undantag men vi har ändå haft gården ca 10 år med lösdrift och vi reser/rör mycket på oss och flyttat till skåne i två olika perioder á 1 år vardera där de stått uppstallade "traditionellt".

Jag säger inte heller att detta är fallet för alla andra, det är bara min erfarenhet utifrån våra förutsättningar och vi har haft ett antal olika typer av hästar genom åren.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 304
Senast: nexxa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 626
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp