Fritillgång grovfoder?

Skittråkig helt platt skånsk slätt. Var hästhagar innan min häst flyttade dit 2012. Aldrig gödslat men vi försöker hålla efter ratorna en del. Mockar varierande men inte hela. De betar ner rätt bra under hela vintern. Var totalt 1 ha från början men vi stängslade in kanske 0.3 till i somras i torkan hos grannen också. Hela är öppen så länge de inte blir tjocka av det. Då stänger vi ner så mycket som krävs. Hade kunnat ge mer gräs om vi sköt marken bättre men vi vill ju helt ha mindre. Lermark.
Som hos mig då. Letar efter annat men eftersom jag vill bo nära min familj så lär det bli gammal åkermark så försöker ha koll på hur andra har löst det helt enkelt.
Har c:a 1,5 ha till mina två som går på lösdrift, små hagar till de övriga vi har och så går de i lite större hagar (står inne nattetid) på sommaren.
Har gjort olika fållor i olika konstellationen för att den inte ska trampas sönder vintertid och ta sig på våren/ hösten igen.
Har oftast en häst till sommartid så brukar behöva stödfodras med ngt kilo hö om dagen och lite halm för fibrernas skull (om de skulle vilja ha).
 
Mina har haft fri tillgång, en normalfödd och en normal-mot lättfödd.
Jag har inte haft några supervärden utan fått stödfodra med lite protein de flesta år.
De har fått mer än sitt energibehov men ändå hällt sej helt ok.
Det är den mot lättfödd som haft några extra kilon men inget som är alarmerande.

Nu ett par år lägger jag ut så det räcker hela dagen. De är sällan utan men ibland är de väl det nån timme eller två..
dock gräs och trädhagar så det går ingen nöd på dom direkt.

Ingen av hästarna, inte heller den nya nu, har hetsätit.
Det är ett par tre veckor där i början kanske de står vid maten länge men sen vet de att det finns.
Blir heller ingen storförändring i matbeteende då jag ser till att det finns hö hela tiden redan direkt de går från bete till vinterhage.

Min gamla stod länge och åt åt gången men han åt sakta.
Den mot lättfödd står aldrig länge men äter fort.
De äter/åt i stort samma mängd per dygn ändå.
 
@the_connemara (M.fl.) Vad har ni för hagar utöver fritillgång/ begränsad tillgång?
Skogshagar, insådd vall (med vad, i så fall), gammal vall?

Mina går på gammal vall, som om den putsas med jämna mellanrum och får vila och växa till sig i perioder har en del krut i sig.
Vi har en skogshage på ca 0,5 ha på vintern. På sommaren går dom stora på magert bete antingen dygnet runt eller halva dygnet beroende på hur dom blir i hull. Shettisen går i skogshage året om.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 302
Senast: nexxa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp