Fritillgång grovfoder?

Det blir ju rätt hopplöst med att varken veta mängd eller faktiskt hull (som ju är väldigt individuellt vad folk bedömer). Det enda man egentligen kan få andras erfarenheter av är ju huruvida hästen hänger mycket vid maten eller inte.

Båda våra har gått från feta efter sommaren (då de var konvalescenter och vi ännu inte börjar begränsa sommartid) till i normalt hull utan depåer runt jul/januari. På fri tillgång. Det säger ju iaf om hur dåliga de är på att begränsa gräs men funkar på hösilage. Normal snittmängd kanske är att de äter 7-8 kg var vilket är enligt tabell för dem men de kan äta lite mer utan att bli tjocka säkert just pga samma erfarenhet som @Murray att då de äter mer är då det är svårare väder.

Jo det är väder och temp som styr min frökens halmförbrukningen. Så absolut justerar de så. Men min skulle inte en vindstilla dag med plusgrader äta bara 10 kg.

Hade en arab förut som var precis lagom hull på 12 kg hö. Vilket var exakt vad han ansåg att han ville äta per dygn. Så han kunde ha fritt helt utan begränsningar och det blev kanon. Arabstoet hade ungefär samma behov men ansåg att en rimlig mängd enligt henne var ungefär 22 kg..

Unga växande, fullblod samt nämnda arab är faktiskt de enda hos mig som på riktigt fungerat på fritt. Övriga har blivit varierande mycket för runda.

De som blir för runda har inte begränsats av varken ett eller två nät heller, det har inte sänkt takten nämnvärt.

I förra stallet var förbrukningen per häst mellan 25-30 kg torrt silage per dygn på fri tillgång i nät. Konstant, det minskade inte när de ”vant sig” eller liknande heller. 25 kg gav 200 MJ energi...

Så även jag är för fri halm och så portionera hö/hösilage. Då har de alltid att äta om de vill, kan reglera intaget men de flesta (inte alla där heller) vräker inte i sig som om de får ”godmat”.
 
Visst är det så att vi alla har olika glasögon för hur vi definierar hull. Jag rider fälttävlan så många anser att mina är för smala (förutom den lättfödde som har extremt djup bål = ser alltid tjock ut oavsett hur mycket revben som känns) och det trots fri tillgång.

Om jag ska förtydliga med vad jag menade med att de reglerar hur mycket de äter är min erfarenhet att de ätit upp mot 40 kg/dag var när det varit riktigt kallt väder till att runt denna årstid äta ca 15 kg/dag. Stallas de upp minskar de självmant till 8-10 kg på ca 2 dagar. Såklart finns det undantag men vi har ändå haft gården ca 10 år med lösdrift och vi reser/rör mycket på oss och flyttat till skåne i två olika perioder á 1 år vardera där de stått uppstallade "traditionellt".

Jag säger inte heller att detta är fallet för alla andra, det är bara min erfarenhet utifrån våra förutsättningar och vi har haft ett antal olika typer av hästar genom åren.

Ja jag menade inte att ifrågasätta eller emotsäga din erfarenhet utan mer generellt att det är jättesvårt att reglera.

De icke lättfödda verkar generellt ha lättare att reglera själv, ironiskt nog. Den enda av de 10 som inte blev för tjock blev det för han inte åt lika mkt som de andra. Han var helt enkelt inte lika intresserad utan åt även med obegränsat fritt inte särskilt mkt. Och ganska svårfödd.

Medan de som skulle behövt äta som honom glatt åt för tre... :/
 
Jag tror att många hästar ligger runt 6-7 på skalan, vilket folk klassar som "normalt". På 4= optimalt för de flesta hästarna bedömer många hästarna som "för smala".
Screenshot_20181201-101524.jpg
 
Jag bedömer mina att ligga mellan 4 - 5 nu, jag vill ha den lite rundare över ryggen så jag kommer öka proteinet och de fick komma in inatt och torka upp och sedan gå ut igen i regnet med täcken. På bete sommartid när de först släpps ut blir de feta för att sedan eftersom komma ner i normalt hull igen när gräset blir fattigare.
 
De icke lättfödda verkar generellt ha lättare att reglera själv, ironiskt nog. Den enda av de 10 som inte blev för tjock blev det för han inte åt lika mkt som de andra. Han var helt enkelt inte lika intresserad utan åt även med obegränsat fritt inte särskilt mkt. Och ganska svårfödd.


Det hänger en hel del på flocken också. Våra stod inte vid balen så många timmar i sträck (på natten kanske när ingen såg), utan flocken rörde sig i hagen relativt mycket. De var inne i skogen, på andra sidan ängen, etc, och då gick de såklart och plockade rötter/gräs där de var. Sedan när Chefen bestämde att de skulle äta så vandrade alla till balen och åt, innan de gjorde om samma runda igen...

Intressant ämne tycker jag.
 
Det här med reglera hur mycket de behöver. Min halvblodsfröken står just nu på 9 kg hö och fri halm. Hon äter mellan 1-4 kg halm beroende på väder och vind. På fri tillgång med finmaskigt nät stod hon inte parkerad vid balen men åt utan problem 25-30 kg per dag. Hon skulle aldrig någonsin reglera så att hon åt bara 9-10 kg hö per dag om hon har valet att äta mer.

När hon stod på fritt med nät blev hon snabbt fet. Ansåg jag. Nästan alla andra ansåg att hon ”var lite rund, ingen fara”

Så sådana här diskussioner är jättesvåra att föra utan att veta vad den man pratar med anser är normalt hull. Jag ser många feta ponnyer där ägaren tycker de fungerar bra på fri tillgång. Helt enkelt för att man är så van att se feta ponnyer och hästar att det blivit normen.

Vanligt finmaskigt hönät har inte hindrat mina hästar från att äta mer än de behöver. Men nu har dom extra små maskor (2,5 cm) och det fungerar över all förväntan. En bal räcker som jag skrev i det tidigare inlägget 2,5 veckor jämfört med 1 vecka utan nät. Till shettisen har vi dubbla småmaskiga hönät (två nät i varandra) som vi hänger ut. Då tar det ca 4-5 timmar för henne att äta 1,5 kg i stället för 30 min med bara ett nät.

Här uppe i norra Norrland är det väldigt svårt att få tag på halm. En del år har vi haft tur och då har dom haft fri tillgång på halm och vi har lagt ut hö morgon och kväll.
Mina hästar blir sura och griniga och bråkiga med varandra när de bara får en giva morgon och kväll. Blir för stor konkurrens om maten. Så jag är mycket nöjd över att det fungerar så bra med detta nät.
 
Tycker det är väldigt svårt att hålla hästar i vettigt hull med fritillgång, speciellt som värdena ser ut ett år som detta. Båda mina är i rundaste laget på 10kg torrhö/häst. En rundbal ut i hagen räcker ca 4 dagar till mina om de får äta så mycket de vill.
Hade valt fodergrind eller liknande om jag dessutom hade ponny.
 
Jag tror att många hästar ligger runt 6-7 på skalan, vilket folk klassar som "normalt". På 4= optimalt för de flesta hästarna bedömer många hästarna som "för smala".
Visa bifogad fil 22085

Jag vill ha min som en 5:a för han tappar hela ryggen så snabbt om han blir smal (som en 4:a). Det bästa med honom är att han först lägger på sig över revbenen, det är ju så lätt att känna. Han ser sällan tjock ut i andras ögon ens när han är riktigt fet (eller ja 6-7 som värst) just för det är så jämnt över kroppen. Just nu är han en 6:a på väg ner upplever jag. Han började falla ur efter sommaren och jag började då ge extra lusern tidigare eftersom han gjorde samma förra året men aldrig blev fin igen förrän till våren. Började ge 2 kg sedan 1 augusti och efter 2 månader var han lite för tjock så nu får han 1 kg.

De vill fortfarande inte äta hösilage btw men borde väl vilja det snart. Börjar se nedbetat ut nu. Skönt ändå med 1.5 månad framskjutet iom detta året.
 
Det hänger en hel del på flocken också. Våra stod inte vid balen så många timmar i sträck (på natten kanske när ingen såg), utan flocken rörde sig i hagen relativt mycket. De var inne i skogen, på andra sidan ängen, etc, och då gick de såklart och plockade rötter/gräs där de var. Sedan när Chefen bestämde att de skulle äta så vandrade alla till balen och åt, innan de gjorde om samma runda igen...

Intressant ämne tycker jag.

Det gjorde flockarna där alla utom en blev feta med. Jag tror det mer handlar om äthastighet NÄR de väl äter.

Om min lättfödda får 12 kg per dag utspritt på 6 mål a 2 kg så äter hon upp varje mål på under en timme. Svårfödd mindre glufsig får precis samma men tar 1.5 h på sig att pilla i sig ett drygt kilo och har mat kvar sen med.

Ställ de med fritt och även om de spenderar exakt samma tid vid balen kommer de äta hela olika mängd.
 
Vanligt finmaskigt hönät har inte hindrat mina hästar från att äta mer än de behöver. Men nu har dom extra små maskor (2,5 cm) och det fungerar över all förväntan. En bal räcker som jag skrev i det tidigare inlägget 2,5 veckor jämfört med 1 vecka utan nät. Till shettisen har vi dubbla småmaskiga hönät (två nät i varandra) som vi hänger ut. Då tar det ca 4-5 timmar för henne att äta 1,5 kg i stället för 30 min med bara ett nät.

Här uppe i norra Norrland är det väldigt svårt att få tag på halm. En del år har vi haft tur och då har dom haft fri tillgång på halm och vi har lagt ut hö morgon och kväll.
Mina hästar blir sura och griniga och bråkiga med varandra när de bara får en giva morgon och kväll. Blir för stor konkurrens om maten. Så jag är mycket nöjd över att det fungerar så bra med detta nät.

Mina tycks ha osedvanligt bra teknik på nät då. Inte ens unghästar har haft problem med dubbla nät med 3 cm maskor. Ett nät sänker inte ättakten per kilo med mer än nån minut.

Jag skulle också vara supernöjd om det funkade med nät. Idealet är ju alltid de kan få äta när de vill och känna att de äter så mycket de vill (även om det inte är så ;))

Lika illa här med halm i år. Jag hade tur och fick tag på, men fick betala väldigt mycket för den (3.10 kr per kilo). Men min funkar inte alls med nät, hon äter hejdlöst för mycket hur man än bär sig åt. Så bara betala och se glad ut. Och jag är glad att hon har sin halm mellan målen!
 
Mina tycks ha osedvanligt bra teknik på nät då. Inte ens unghästar har haft problem med dubbla nät med 3 cm maskor. Ett nät sänker inte ättakten per kilo med mer än nån minut.

Jag skulle också vara supernöjd om det funkade med nät. Idealet är ju alltid de kan få äta när de vill och känna att de äter så mycket de vill (även om det inte är så ;))

Lika illa här med halm i år. Jag hade tur och fick tag på, men fick betala väldigt mycket för den (3.10 kr per kilo). Men min funkar inte alls med nät, hon äter hejdlöst för mycket hur man än bär sig åt. Så bara betala och se glad ut. Och jag är glad att hon har sin halm mellan målen!
Min lättfödda äter sig tjock på halm, hon slutar aldrig äta och har en imponerande hastighet. Hon äter sina 2kg på typ 30-40 min. Helt galet! Hon får vissa måltider i nät, hon är snabb där också.
 
Min lättfödda äter sig tjock på halm, hon slutar aldrig äta och har en imponerande hastighet. Hon äter sina 2kg på typ 30-40 min. Helt galet! Hon får vissa måltider i nät, hon är snabb där också.

Haft en sån med. Extremt lättfödd och IR. Åt halm som hö. De är inte lätta ibland de små liven.

Nuvarande fröken möljer i sig hö. Men får hon som nu sina 9 kg hö fördelade jämnt över dygnet (får 6 ggr per dygn, räcker typ 20 min/fodring) så äter hon hyfsat rimligt med halm. Drar jag ner höet ökar halvförbrukningen mer än jag drar ner höet dock. (Dvs drar jag mer 2 kg hö äter hon betydligt mer än 2 kg halm till).
 
Mina tycks ha osedvanligt bra teknik på nät då. Inte ens unghästar har haft problem med dubbla nät med 3 cm maskor. Ett nät sänker inte ättakten per kilo med mer än nån minut.

Jag skulle också vara supernöjd om det funkade med nät. Idealet är ju alltid de kan få äta när de vill och känna att de äter så mycket de vill (även om det inte är så ;))

Lika illa här med halm i år. Jag hade tur och fick tag på, men fick betala väldigt mycket för den (3.10 kr per kilo). Men min funkar inte alls med nät, hon äter hejdlöst för mycket hur man än bär sig åt. Så bara betala och se glad ut. Och jag är glad att hon har sin halm mellan målen!
Ja det är ju så klart olika från häst till häst vilken ätteknik dom har när det gäller nät 😊
Jag tror dock att en stor anledning till att mitt nät fungerar så bra är att det är väldigt hårt och styvt och formar sig inte så bra efter balen. Det gör att det inte ligger mot på samma sätt som ett mjukare nät och det blir mellanrum mellan nätet och höet och på så vis ännu svårare att komma åt höet.
 
Våra har alltid haft fri tillgång ute.

Oftast varit 2 halvblod och 1 shettis/b-ponny. Ponnyn äter spill från det de stora hästarna river ut. Har stora hagar med mycket träd och är aldrig direkt nedbetad

Vi har haft en häst polskt halvblod som hade lite svårt för det där med fri tillgång. Han vart helt bedrövad när frukosttiden för de andra västarna var över och de lämnade höet. Tog en månad innan han lärde sig att det inte tog slut.

Han blev för tjock det sista när han slutade ridas och skulle tas bort.
 
@the_connemara (M.fl.) Vad har ni för hagar utöver fritillgång/ begränsad tillgång?
Skogshagar, insådd vall (med vad, i så fall), gammal vall?

Mina går på gammal vall, som om den putsas med jämna mellanrum och får vila och växa till sig i perioder har en del krut i sig.
 
@the_connemara (M.fl.) Vad har ni för hagar utöver fritillgång/ begränsad tillgång?
Skogshagar, insådd vall (med vad, i så fall), gammal vall?

Mina går på gammal vall, som om den putsas med jämna mellanrum och får vila och växa till sig i perioder har en del krut i sig.
Mina går på en gammal sandig, mager åkersnutt där det inte ens hjälper att gödsla, det är fel jordmån att tro sig odla något alls. Det växer en hel del skyddsvärda växter och det finns insekter som även de är skyddsvärda och beroende av mager och dåligt beväxt sandjord. Den ligger i en slänt så vi klarar oss fint från leran. Vattnet, foderbordet och ligghallen ligger i den högre delen av hagen så de ser bra åt alla håll. Lite skog på tre håll och några trän och sly i hagen.
 
@the_connemara (M.fl.) Vad har ni för hagar utöver fritillgång/ begränsad tillgång?
Skogshagar, insådd vall (med vad, i så fall), gammal vall?

Mina går på gammal vall, som om den putsas med jämna mellanrum och får vila och växa till sig i perioder har en del krut i sig.
Jätte tråkiga platta hagar, 2 är gammal vall och den tredje har nog oxå fungerar som åker för en himla massa år sedan (enbart baserat på att den är stenfri till skillnad från andra gamla betesmarker här omkring).
 
@the_connemara (M.fl.) Vad har ni för hagar utöver fritillgång/ begränsad tillgång?
Skogshagar, insådd vall (med vad, i så fall), gammal vall?

Mina går på gammal vall, som om den putsas med jämna mellanrum och får vila och växa till sig i perioder har en del krut i sig.

Skittråkig helt platt skånsk slätt. Var hästhagar innan min häst flyttade dit 2012. Aldrig gödslat men vi försöker hålla efter ratorna en del. Mockar varierande men inte hela. De betar ner rätt bra under hela vintern. Var totalt 1 ha från början men vi stängslade in kanske 0.3 till i somras i torkan hos grannen också. Hela är öppen så länge de inte blir tjocka av det. Då stänger vi ner så mycket som krävs. Hade kunnat ge mer gräs om vi sköt marken bättre men vi vill ju helt ha mindre. Lermark.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
712
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 296
Senast: nexxa
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 610
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp