Fruktansvärd situation.

Vilket lagrum tänker du på?
vet tyvärr inte. Men har hört om det på radion bl a att det genom ny lag blivit enklare för anhöriga att ta beslut, vilket delvis gör att man inte är beroende av framtidsfullmakt och liknande. Men det är möjligt att det endast handlar om ekonomiska frågor typ sälja bostad och liknande (så dement person inte kan hindra partnern att sälja gemensamt ägd bostad t ex). Men den gäller kanske inte inom socialtjänsten?
 
vet tyvärr inte. Men har hört om det på radion bl a att det genom ny lag blivit enklare för anhöriga att ta beslut, vilket delvis gör att man inte är beroende av framtidsfullmakt och liknande. Men det är möjligt att det endast handlar om ekonomiska frågor typ sälja bostad och liknande (så dement person inte kan hindra partnern att sälja gemensamt ägd bostad t ex). Men den gäller kanske inte inom socialtjänsten?
Jag har aldrig arbetat på någon äldreenhet, där kanske man använder det. Vet dock handläggare där som har problem men att uppenbart dementa personer inte vill ansöka om boende samtidigt som de på olika sätt skadar den de bor ihop med.

När min dementa pappa flyttade in på boende för fem år sedan var han själv tvungen att skriva under att han ville det.
 
Jag har aldrig arbetat på någon äldreenhet, där kanske man använder det. Vet dock handläggare där som har problem men att uppenbart dementa personer inte vill ansöka om boende samtidigt som de på olika sätt skadar den de bor ihop med.

När min dementa pappa flyttade in på boende för fem år sedan var han själv tvungen att skriva under att han ville det.
Jag tror lagen/tillägget/förändringen är betydligt nyare än så, något år bara. Gissar att det handlar om förenkling/förändring som berör förvaltarskap som @lytesout95 nämner. Och verkar som att man försöker ganska länge utan, alternativt att möjligheten inte är så känd (har släkt som sliter med liknande problem och ingen hade upplyst dem om möjligheten att bli förvaltare)
 
Det jag tänkte på heter "Anhörigbehörighet". Försäljning av fast egendom ingår tydligen inte. Men enligt den här sidan https://www.juridex.se/anhorigbehorighet/ kan boende omfattas:
Som exempel på åtgärder som enligt förarbetena omfattas av anhörigbehörigheten kan nämnas att betala räkningar, föra över pengar mellan den enskildes konton, lämna inkomstdeklaration, teckna hemförsäkring, reklamera felaktiga produkter, ansöka om bostadsbidrag och annat bistånd från de sociala myndigheterna innefattande bland annat hemtjänst, färdtjänst och äldreboende. Det är även möjligt att göra enstaka “större” inköp som t ex en TV eller en diskmaskin.

Eller innebär "ansöka om" inte att personen behöver flytta dit om den inte vill?
 
pappans elakhet kan också bero på demens. Finns vissa former som gör personen väldigt förändrad och/eller gör att man säger/gör saker som den aldrig hade sagt/gjort tidigare

Precis, min morfar blev väldigt elak av sin demens. Jag valde da att inte träffa honom mer, jag ville inte ha den bilden av min morfar. (han kände iaf inte igen mig längre och hade andra människor runt sig sa han var inte ensam).
Det var en lättnad när han dog för alla, varan morfar hade försvunnit för länge sen och jag tror inte att han ville vara den han blev själv heller.
Det var lite för länge sen men jag minns att han blev flyttad till äldreboende mot sin vilja, för mormors skull som inte orkade varken psykiskt eller fysiskt längre.
 
Min mormor flyttade in pa äldreboende för 2 veckor sen, mot sin vilja. För ngr ar sen ville hon men da var hon "för frisk". För ett ar sen ungefär blev det akut men först nu fanns det en plats ledig. Min moster har haft kontakterna men det var först svart för att mormor inte ville men sen fanns det ngt som gjorde att det var möjligt. Typ "fara för sig själv".
 
Tänk på att det är den som är i behov av stödet som själv måste ansöka om det, det kan inte någon annan göra åt personen. Man kan inte tvinga någon att ta emot stöd mot dennes vilja. Och behövs det någon utredning, t ex angående demens, som personen inte vill medverka till är det svårt att komma längre.

Arbetar själv med att bl a placera personer på skyddade boenden, och har flera gånger träffat de som jag ansett behövt den typen av skydd, men de har själva inte velat ansöka och då kan jag inte göra någonting.
Så min väns jättedementa mamma som inte vet varken ut eller in måste ansöka själv? Och om hon inte gör det så får min vän fortsätta i den katastrof som är deras vardag?
 
Det jag tänkte på heter "Anhörigbehörighet". Försäljning av fast egendom ingår tydligen inte. Men enligt den här sidan https://www.juridex.se/anhorigbehorighet/ kan boende omfattas:
Som exempel på åtgärder som enligt förarbetena omfattas av anhörigbehörigheten kan nämnas att betala räkningar, föra över pengar mellan den enskildes konton, lämna inkomstdeklaration, teckna hemförsäkring, reklamera felaktiga produkter, ansöka om bostadsbidrag och annat bistånd från de sociala myndigheterna innefattande bland annat hemtjänst, färdtjänst och äldreboende. Det är även möjligt att göra enstaka “större” inköp som t ex en TV eller en diskmaskin.

Eller innebär "ansöka om" inte att personen behöver flytta dit om den inte vill?

Om den anhörige inte vill ha hjälp så kan man i princip inte tvinga. Jag och bror har ju kunnat initiera processen (dvs hemtjänst) för min mamma (och sen pappa när han kommer hem) men hade hon inte samtyckt hade det inte varit värt något.
 
pappans elakhet kan också bero på demens. Finns vissa former som gör personen väldigt förändrad och/eller gör att man säger/gör saker som den aldrig hade sagt/gjort tidigare
Ja vi har tänkt på det också. Dock vägrar han alla sorters insatser. Han är sjuk i covid och världens riskgrupp och borde vara på sjukhus men vägrar.
 
Så min väns jättedementa mamma som inte vet varken ut eller in måste ansöka själv? Och om hon inte gör det så får min vän fortsätta i den katastrof som är deras vardag?

Som anhörig kan man ju underlätta, dvs ordna alla papper etc så att den dementa bara kan skriva under. Är man svårt demenssjuk så har man ju helt tappat funktionsförmågan som krävs för att initiera och skicka in ansökan.
 
Så min väns jättedementa mamma som inte vet varken ut eller in måste ansöka själv? Och om hon inte gör det så får min vän fortsätta i den katastrof som är deras vardag?
Dessvärre är det så nu för tiden. Lagstiftningen utgår från att alla är medvetna och kapabla att se vilka behov de behöver hjälp med. Det har blivit värre för anhöriga till dementa.

Det man gör utifrån nuvarande lagstiftning är att försöka motivera den demente till att ta emot hjälp och flytta på de anhöriga om möjlighet finns.
 
Det jag tänkte på heter "Anhörigbehörighet". Försäljning av fast egendom ingår tydligen inte. Men enligt den här sidan https://www.juridex.se/anhorigbehorighet/ kan boende omfattas:
Som exempel på åtgärder som enligt förarbetena omfattas av anhörigbehörigheten kan nämnas att betala räkningar, föra över pengar mellan den enskildes konton, lämna inkomstdeklaration, teckna hemförsäkring, reklamera felaktiga produkter, ansöka om bostadsbidrag och annat bistånd från de sociala myndigheterna innefattande bland annat hemtjänst, färdtjänst och äldreboende. Det är även möjligt att göra enstaka “större” inköp som t ex en TV eller en diskmaskin.

Eller innebär "ansöka om" inte att personen behöver flytta dit om den inte vill?

Jag är inte insatt i just detta, men jag tänker att om den hade gått att tillämpa i situationer som den som beskrivs här hade kollegor på äldreenheten haft större handlingsutrymmen i liknande situationer där jag varit inblandad (för att ev ge skydd åt dem som utsätts av den demente).
 
Men tänk att det ska behöva gå till såhär
Men ett enskilt Särskilt Boende kan ju inte bevilja plats. Så det är klart att personalen inte kunde säga att personen kunde flytta dit. Dock fick ju biståndshandläggare information om situationen då och kunde skramla fram en plats/lägenhet.
Så min väns jättedementa mamma som inte vet varken ut eller in måste ansöka själv? Och om hon inte gör det så får min vän fortsätta i den katastrof som är deras vardag?
Man kan som närstående be om en vårdplanering med kommunens biståndshansläggare, där erbjudande till Särskilt Boende alt. Särskilt Boende för personer med demensdiagnos kan beviljas, men personen måste själv tacka ja till erbjudandet.
Sedan är det inte säkert att det finns någon plats ledig just då. Då får personen erbjudande om plats när det blir ledigt och måste då tacka ja till denna. Dock har kommunen korttidsenheter alt. akuta korttidsplatser på Särskilt Boende där personen kan vårdas i väntan på permanent boende OM det bedöms vara en ohållbar hemsituation.
Så som tidigare nämnts i tråden; orosanmälan, kontakt med biståndahansläggare för vårdplanering och trycka på ohållbar hemsituation, risk för att utsättas för våld och vanvård i hemmet, är rätt väg att gå. Viktigt att visa att demensdiagnos finns. Eventuellt även ta kontakt med familjeläkarmottagning och be om resultat från minnestest, som komplement.
Hemsk situation. Rätt ofta går det så långt att personen hamnar på sjukhus, för att personen inte vill flytta/ta emot hjälp, då kan man därifrån ordna vårdplanering och trycka på ohållbar hemsituation, så kan personen förhoppningsvis skrivas ut till korttidsboende efter sjukhusvistelsen.
 
Eventuellt även ta kontakt med familjeläkarmottagning och be om resultat från minnestest, som komplement.
Hoppar in här och förtydligar: be om ett läkarintyg på diagnos och vad diagnosen innebär för patienten (svårigheter i nuläget, vad som kan förväntas framöver osv) - be inte inte om själva resultaten.
Har jobbat på minnesmottagning och biståndshandläggare vet inte vad 17 av 30 på MMSE innebär t.ex.
 
Hoppar in här och förtydligar: be om ett läkarintyg på diagnos och vad diagnosen innebär för patienten (svårigheter i nuläget, vad som kan förväntas framöver osv) - be inte inte om själva resultaten.
Har jobbat på minnesmottagning och biståndshandläggare vet inte vad 17 av 30 på MMSE innebär t.ex.

Ja en ”funktionsbeskrivning” är bra!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Detta gäller inte mig men en vän. Situationen är ohållbar och ingen vet vad som kan göras.
Om ni har några idéer så ska jag ta dem vidare.

Det är en enormt lång historia men jag ska försöka hålla mig kort och koncist.

Min väns mamma fick diagnosen Alzheimers i somras. Utredd enligt praxis. Mamman klarar inte av att bo hemma och hon klarar inte av att vara ensam en sekund. Ingen mer hjälp än hemtjänst ett par dagar i veckan sattes in. Mamman bodde ensam.
Min vän kan jobba när som helst på dygnet så hen var hemma hos mamman hela dagarna. Min väns syskon bor i en stad tre timmar bort där hen studerar. Detta syskon hjälpte till så mycket hen kunde.

Min väns föräldrar är skiljda sedan kanske 12 år. Vännens pappa som bor ensam i stort hus sa då att mamman kunde flytta hem till honom då han ändå är mest hemma. De har alltid haft nära kontakt trots skilsmässa. Detta gick vännen och syskon med på då de inte kan passa mamman varje minut.

Tyvärr tror vi att vännens pappa fått en hjärnskada i samband med en operation för han är helt personlighetsförändrad. Elak och hemsk har han blivit.
Detta beteende har nu eskalerat någon fruktansvärt. Han tvingar mamman att städa och vara typ hushållerska. Hon förstår ingenting och är så ledsen i sin demens.
Nu har pappan blivit ännu mer sjuk och kan inte hålla reda på hygien eller något.
Min vän och vännens syskon är desperata efter hjälp. Pappan vägrar givetvis inse att han är sjuk.
De vill bara ha mamman därifrån och sen aldrig mer ha kontakt med pappan.

De får INGEN hjälp från sjukvården. De säger att det inte finns boenden att tillgå på ännu ett år. Ingen kan hjälpa dem med mamman. De är desperata och min vän har en lång historia med psykisk ohälsa med självmordsförsök. Hen har varit frisk i ca tre år och är livrädd att falla tillbaka. De känner att de inte orkar mer. De är hos mamman varje dag.
Detta betyder också enorma konflikter med pappan som är oerhört aggressiv. Dock ej fysiskt.

Vad kan de göra? Måste man vänta ett år på ett boende till mamman? Ska verkligen min vän vara den som drar detta lass?
Bodde mamman i lägenhet tidigare och är den uppsagd eller står hon kvar som hyresgäst? Det din vän kan göra i första hand och i väntan på plats på boende är att kontakta biståndshandläggaren (man kan få ligga på rätt ordentligt ibland tyvärr) och få mer hjälp beviljat. Begär en ny vårdplanering där mamman, anhöriga, hemtjänstens sköterska (och eventuellt en personal) samt biståndshandläggare är med och förklara situationen ingående. Sköterskan kan eventuellt även trycka på så mamman prioriteras först när en plats på boende blir ledig. Att försöka få en korttidsplats i väntan på boende kan också vara ett alternativ. Det är väldigt tufft att vårda en anhörig med demenssjukdom, men det finns hjälp att få. Vissa demensboenden kan ha stödgrupper för anhöriga dit man kan vända sig även om man inte har anhörig på boendet.

Kan tänkas att även pappan kan ha en demenssjukdom även han, att bli personlighetsförändrad och även elak och aggressiv då är ganska vanligt tyvärr. Även att inte kunna sköta sin hygien osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är inte sjukvården som beviljar insatser, det är kommunen. Så kontakt med biståndshandläggaren som satte in hemtjänstinsatser är prio ett. Sjukvården har 0 insyn till hur pass lång kö det är in på boende, förstår inte ens varför de uttalar sig i frågan. Jag bor t.ex. i en kommun där det sällan är kö för framför allt de somatiska platserna.
håller med, sjukvården kan inte göra något här, det är kommunen som beslutar. Har soc gjort hembesök?
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 203
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 999
Senast: Pinus
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp