Fruktansvärda bilderna – hästarna plågas till döds

En granskning om djurplågeri skakar just nu den australienska galoppsporten.
Chockerande bilder visar hur friska tävlingshästar plågas och slaktas.
Något som nu får sportens aktiva att visa sin avsky.
– Mitt hjärta är brustet, skriver jockeyprofilen Laura Cheshire.
 
Det finns en hel del skrivet om djurbedövning med gas inför slakt. Antingen genom att använda någon inert gas för att exkludera syret, eller någon i sig självt toxisk/bedövande gas. En utmaning är att olika djurslag reagerar väldigt olika på olika gaser, något som bl a beskrivs här.
När slaktdjur skall bedövas i industriell skala behöver processen nog kunna vara skalbar och förhållandevis kontinuerlig, det kan säkert innebära en utmaning med många gaser.

I övrigt sällar jag mig till de som @BornAgain refererar till, och tycker att avlivning (under acceptabla former) kan vara klart bättre än billig försäljning för många djur.
 
Jag har precis besökt ett mindre slakteri, idag var det får. Jag har alltså pratat med både veterinär och ansvarig. Jag frågade hur grisslakt gick till hos dom och grisarna åker ner i en hiss, på botten är det koldioxid. Den totala tiden tiden från att hissen börjar åka ner tills den kommer upp igen tar 140 sekunder. Dom hade klockat djuren, från att dom hamnar i koldioxiden till dess att dom är medvetslösa och det tog 8-10 sekunder.
Grisarna var lugna och det var ingen panik eller skrik.

Dock nämnde veterinären att hon hade varit på ett större slakteri i södra Sverige, där det var betydligt mer "industri" över det hela och där var det panik hos grisarna.

Detta slakteri tog ungefär 200 djur i veckan (eller om det var 200 djur fördelat på två slakterier, det vågar jag inte säga). Det större hon pratade om tog 200 djur i timmen eller något liknande.

Min slutsats efter det här besöket är att jag definitivt inte är rädd att äta kött, men kommer försöka välja kött som slaktas på slakterier som jag själv kan ta reda på hur slakten går till.

Vi såg inte själva bedövningen (el), men momentet direkt efter (avbildning).
 
Sant. Det händer varje dag i alla delar av världen. Här i Aus för nåt år sedan var skandalen om döda greyhounds....

Angående slakt är humanare än att sälja billigt till vem som helst kan nog alla här hållamed om, så länge avlivningen sker fridfullt. Finns många trådar och användare här på buke som förespråkar avlivning istället för att ge bort en sjuk, skadad eller gammal häst. Inkl mig.

Angående påståenden om att avdankade galopphästar (eller travhästar) "ofta har skador och kräver mervård" tycker jag det är typiskt djurorganisationer-snack i vilken av världens ände du befinner dig i... finns det underlag fördetta påstående?

Här i Aus finns inget register för hästar utanför systemet.

Dock har jag läst på lite idag och detta är en av sakerna (ett register för avdankade) som Racing Vic vill satsa en del av de avsatta $25 millar på. Också vill de betala för att reggade veterinärer åker ut och avlivar på plats om du har en ex galopphäst som du inte kan ta hand om längre. Var kroppen ska ta vägen framgår inte men med min erfarenhet grävs de ner. Behövs ej tillstånd för sådant här om du äger marken.....
Ett fullblod är ofta mer svårfött än många andra hästraser. Fullblod är också överrepresenterade bland hästar med hovar som kräver lite mer omvård. De är också framavlade för att vara fysiskt aktiva - sammantaget är de inte den optimala rasen som sällskapshäst.

Bra hästar tas inte av banan utan orsak - när jag gick steg 1 kursen rekommenderades vi att sälja av hästar med t.ex. senskador. Med rätt om-träning kan de hästar som inte håller för banan fungera som ridhästar, men det är inte bara att sälja dem vidare. I Sverige är försäkringen dyrare för ett fullblod än ett halvblod (Agria) - under tiden de går löp kan de inte försäkras såsom en ridhäst, skador på rörelseapparaten tas inte av en racingförsäkring (vilket är ett resultat av att det sker mycket skador). Så ja, det finns fog för att tro att hästar som tagits av banan har oftare skador än genomsnittshästen. .

Om man nu inte för register över var de tar vägen efter träningen - hur kan du hävda att tusentals fullblodshästar årligen säljs till nya bra ägare?
 
Ja att nacka en höna är inte direkt reaktorforskningsnivå. Det tar inte många sekunder, men ska man nacka många lär man bli trött i armen.
Jag tycker det är intressant hur enkelt det är att hitta ursäkter för metoder som inte alls är till för djuren utan för folks plånböcker.
Är det inte stressande för hönan att bli jagad, fångad och fasthållen när den ska nackas? I varje fall om fågeln inte är mycket hanterad innan. Vet för visso inte om koldioxidavlivning innebär mindre stress, men om jag var höna skulle föredra det dödssättet.
 
Är det inte stressande för hönan att bli jagad, fångad och fasthållen när den ska nackas? I varje fall om fågeln inte är mycket hanterad innan. Vet för visso inte om koldioxidavlivning innebär mindre stress, men om jag var höna skulle föredra det dödssättet.
Det jag vet om hönor är att dom är extremt lätt fångade nattetid. Det finns inte en chans att jag skulle kunna fånga mina egna hönor dagtid utan att det skulle bli kaos, men på natten är det bara att plocka ner dom från sittpinnen utan stress.
 
Är det inte stressande för hönan att bli jagad, fångad och fasthållen när den ska nackas? I varje fall om fågeln inte är mycket hanterad innan. Vet för visso inte om koldioxidavlivning innebär mindre stress, men om jag var höna skulle föredra det dödssättet.
Är inte djuret tamt/halvtamt så plockar man dem som @Unafraid skrev på natten från pinnen. Det brukar funka bra även med de vildare individerna. Det viktigaste är att se till så man håller om vingarna så de inte börjar flaxa för då stressar de upp sig samt att man själv är lugn. Eftersom värphönsfarmar kör med ljusprogram är det ju enkelt att simulera natt dagtid.
 
@Seabaz nu blir det ju en viss skillnad då galoppsporten i Sverige är väldigt liten och i Australien är den stor. Men det är samma struktur att förbunden givetvis inte rimligen i sak kan föra protokoll över de individer som säljs till privatperson och vad som händer med dem vidare hos dessa privatpersoner.

Dock handlar volymerna ju inte alls om dessa fåtalet hästar som sålts till enskilda privatpersoner, den volymen lär vara försvinnande liten och det visar ju hela dokumentären också väldigt tydligt. Hästarna säljs främst av på auktion .

Däremot borde det definitivt gå att administrera registret vilka hästar som sålts av utanför sporten och inte längre är aktiva. Det är ju bara slapphet /sparande på administrativa resurser att så inte görs utan det är upp till köparen att aktivt bry sig om att höra av sig och ändra.

Det som är orsak till att det blivit rabalder är ju ffa att AUS gått ut med i sina stadgar att inga pensionerade/avställda hästar får säljas av så, samt att förbundet för 3 år sedan dessutom ”med pompa och ståt” gått ut med att de stiftat en organisation som skulle se till att de pensionerade löphästarna fick översyn med tyngd på ett fortsatt bra liv osv. Det har ju fortfarande inte gjorts dvs inget har hänt med den organisationen 3 år senare så den är bara ett förkunnande på pappret.

Summa summarum så handlar det ju om att sporten Producerar mer hästar än de kan hantera, och där hästarna inte längre är brukbara är det för stora volymer för sporten att hantera så det blir mass-kasserande .
 
Senast ändrad:
Jag försvarar inte hanterandet av djuren i transport eller i väntan på slakt.
Jag svarar dock för vems ansvaret är, vilken myndighet bär ansvaret att djur som går till slakt behandlas väl?

I dokumentären säger dom ju även att hästarna säljs privat på marknader till den som bjuder högst.
Dvs många av dessa hästar kan ha haft 3-4 ägare sedan de slutade på galoppen. Vissa kanske skickats direkt av deras ägare (kan ju vara hur många ägare som helst till en häst, inte oofta utan egen hästerfarenhet men med pengar).

Med rådande torka i stora delar av Australien dessutom ( https://www.theguardian.com/austral...here-is-australia-facing-the-summer-from-hell ) så kan alternativet för många hästägare vara värre. Men detta är en annan diskussion, tillbaka till hästmarknaden... det jag vill säga är att det är svårt att spåra här hur många ägare en häst har så fort den är ute ur systemet.
Dokumentären kunde visa på ett par hästar som var väldigt unga samt några som fortfarande var reggade som aktiva i systemet. Där är det såklart rötägg bakom som inte ens försökt (eller så har dom försökt sälja på marknad och slakteriet budade högst).

Till det bra då, som jag redan skrivit. Även om JAG inte tycker galoppindustrin bär ansvaret, så har dom nu rest sig. Läs min punkt 4. :)

Frågar du mig är det självklart total BS att volymerna på slakterierna av fd framgångsrika löphästar skulle härstamma i att ”enskilda privatpersoner/ägare” i 1-2-3-4 led osv skulle sälja dem till slakterierna. De säljs av på auktion och det vet självklart förbundet om!
Stiftelsen du pratar om är väl samma som togs upp i dokumentären som hittills inte tre år senare är en realitet ? Eller är det en ny ? (Orkar inte gå igenom dokumentären efter detaljerna igen) .

Slakten av de uttjänta pengainbringarna volymmässigt är ju dessutom starkt kopplad till greyhoundsporten vilket också tas upp i dokumentären. Har du SETT dokumentären ?
 
Ett fullblod är ofta mer svårfött än många andra hästraser. Fullblod är också överrepresenterade bland hästar med hovar som kräver lite mer omvård. De är också framavlade för att vara fysiskt aktiva - sammantaget är de inte den optimala rasen som sällskapshäst.

Bra hästar tas inte av banan utan orsak - när jag gick steg 1 kursen rekommenderades vi att sälja av hästar med t.ex. senskador. Med rätt om-träning kan de hästar som inte håller för banan fungera som ridhästar, men det är inte bara att sälja dem vidare. I Sverige är försäkringen dyrare för ett fullblod än ett halvblod (Agria) - under tiden de går löp kan de inte försäkras såsom en ridhäst, skador på rörelseapparaten tas inte av en racingförsäkring (vilket är ett resultat av att det sker mycket skador). Så ja, det finns fog för att tro att hästar som tagits av banan har oftare skador än genomsnittshästen. .

Om man nu inte för register över var de tar vägen efter träningen - hur kan du hävda att tusentals fullblodshästar årligen säljs till nya bra ägare?

Nja, de flesta hästar tas av banan för att de är för långsamma.

Min erfarenhet är att fullblodshovar var vanligare för 20 år sedan än vad de är idag. Med det sagt, så är en hovis med erfarenhet alltid bra att ha samt skoperioden eventuellt är något oftare.

Ditt sista stycke är dock det mest intressanta. För att svara rakt av: nej jag vet inte. Men samma fråga till dig också, du kan ju inte svara på att det Inte är så heller 🤷‍♀️
 
@Seabaz nu blir det ju en viss skillnad då galoppsporten i Sverige är väldigt liten och i Australien är den stor. Men det är samma struktur att förbunden givetvis inte rimligen i sak kan föra protokoll över de individer som säljs till privatperson och vad som händer med dem vidare hos dessa privatpersoner.

Dock handlar volymerna ju inte alls om dessa fåtalet hästar som sålts till enskilda privatpersoner, den volymen lär vara försvinnande liten och det visar ju hela dokumentären också väldigt tydligt. Hästarna säljs främst av på auktion .

- Fast många av de sämre hästarna (och bättre) ägs redan "privat", dvs ett kompisgäng på kanske 10 pers har chippat in och köpt en häst ihop. När hästen inte ger något tillbaka så tröttnar dom. Försöker sälja den inom systemet men om ingen nappar så tar de ur den ur systemet. Säljer till privatperson eller på marknad där det är fritt för både slakterier och privatpersoner att buda.


Däremot borde det definitivt gå att administrera registret vilka hästar som sålts av utanför sporten och inte längre är aktiva. Det är ju bara slapphet /sparande på administrativa resurser att så inte görs utan det är upp till köparen att aktivt bry sig om att höra av sig och ändra.

- Exakt. Samma som i Sverige. Upp till köpare att skicka in ägarbyte.


Det som är orsak till att det blivit rabalder är ju ffa att AUS gått ut med i sina stadgar att inga pensionerade/avställda hästar får säljas av så, samt att förbundet för 3 år sedan dessutom ”med pompa och ståt” gått ut med att de stiftat en organisation som skulle se till att de pensionerade löphästarna fick översyn med tyngd på ett fortsatt bra liv osv. Det har ju fortfarande inte gjorts dvs inget har hänt med den organisationen 3 år senare så den är bara ett förkunnande på pappret.

- Nja, det är, vad jag förstått, staten NSW här i Aus som du syftar på. Alltså inte hela Australien, enbart en stat. Det som hänt är att hästar från NSW har skickats till QLD slakterier eftersom det är förbjudet att slakta ex galoppörer i NSW. Dokumentären visar dock ett slakteri i NSW som ändå slaktat x antal NSW ex galopphästar.


Summa summarum så handlar det ju om att sporten Producerar mer hästar än de kan hantera, och där hästarna inte längre är brukbara är det för stora volymer för sporten att hantera så det blir mass-kasserande .

-Håller med. Ungefär motsvarande som travsporten i Sverige.

Har svarat i det citerade ovan
 
Frågar du mig är det självklart total BS att volymerna på slakterierna av fd framgångsrika löphästar skulle härstamma i att ”enskilda privatpersoner/ägare” i 1-2-3-4 led osv skulle sälja dem till slakterierna.

- fast även i dokumentären säger det att vissa hästar redan verkar ha haft fler ägare.

De säljs av på auktion och det vet självklart förbundet om!

- förbundet säger ändå att det inte vetat om

Stiftelsen du pratar om är väl samma som togs upp i dokumentären som hittills inte tre år senare är en realitet ? Eller är det en ny ? (Orkar inte gå igenom dokumentären efter detaljerna igen) .

- det är en ny upprättelse av dokumentering som ska införas

Slakten av de uttjänta pengainbringarna volymmässigt är ju dessutom starkt kopplad till greyhoundsporten vilket också tas upp i dokumentären. Har du SETT dokumentären ?

- ja såklart jag har, jag refererar ju till den. De flesta hästarna har dock, gissningsvis, inte inbringar pengar till sina ägare.

Detta försvarar inte hur SLAKTERIERNA hanterar dessa hästar eller andra djur.

Och det är dit jag vill komma.
Misshandeln sker hos vissa transportörer och slakterier. Inte från de som födde upp, tränade eller ägde hästen när den var i tränimg/tävling.
 
Hur intelligenta varelser är det okej att föda upp och äta?
En väldigt bra fråga :) Jag personligen vill inte äta några djur men jag är medveten om att många andra vill det. Till exempel får kan ju beta och hålla markerna öppna, vi får ull från dem så om en tycker att en måste äta kött tycker jag att får är ett bra alternativ.
 
En väldigt bra fråga :) Jag personligen vill inte äta några djur men jag är medveten om att många andra vill det. Till exempel får kan ju beta och hålla markerna öppna, vi får ull från dem så om en tycker att en måste äta kött tycker jag att får är ett bra alternativ.
Så får är "dumma" nog men inte grisar?
 
Så får är "dumma" nog men inte grisar?
Som jag skrev, personligen skulle jag önska att ingen åt djur. Men jag ser hellre att får (som jag uppfattar som mer ointelligenta än grisar, det kanske inte stämmer) äts i så fall. Grisar ser jag ungefär på som hundar, och det är ju få i Sverige som skulle vilja äta hund.
 
Som jag skrev, personligen skulle jag önska att ingen åt djur. Men jag ser hellre att får (som jag uppfattar som mer ointelligenta än grisar, det kanske inte stämmer) äts i så fall. Grisar ser jag ungefär på som hundar, och det är ju få i Sverige som skulle vilja äta hund.
Ursäkta jag trycker på men jag tycker det är intressant ämne. Förmodligen är får smartare än grisar om vi utgår från ett mänskligt perspektiv men personligen anser jag att intelligensskillnaden mellan våra vanliga husdjur inte är så stor att det påverkar om jag äter dem eller inte. Jag ser det som ganska meningslöst att rangordna grisar, kor, ankor, hästar, får mm smartast utifrån vilka som kan tänkas vara ointelligenta nog att äta upp. De är levande varelser med hyfsad intelligens och en vilja att leva och förmåga att uppleva dödsångest (eller att bli livrädda). För mig handlar det om valet att äta kött eller inte, vilket kött vi äter är mest kulturellt betingat.
 
De är levande varelser med hyfsad intelligens och en vilja att leva och förmåga att uppleva dödsångest (eller att bli livrädda). För mig handlar det om valet att äta kött eller inte, vilket kött vi äter är mest kulturellt betingat.
Jag håller helt med dig här. Men jag skulle önska att det inte var ok i vår kultur att äta gris, i andra kulturer gör man det inte.
Och om vi ska sträva mot att inte längre föda upp djur för att äta så ser jag det som ett första steg att undanta gris, både av de skäl jag tidigare angett men också för att vi inte får något annat av grisen än kött. De lever oftast hela livet inomhus och blir sedan slaktade på det vidriga sätt som beskrevs i början av tråden.

Får betar utomhus och har därmed ganska bra liv, och vi kan även få ull ifrån dem, alltså har de ett större värde än bara kött, nötkreatur får också vistas utomhus och håller landskapet öppet.
Vi får även mjölkprodukter från dem.
 
Jag håller helt med dig här. Men jag skulle önska att det inte var ok i vår kultur att äta gris, i andra kulturer gör man det inte.
Och om vi ska sträva mot att inte längre föda upp djur för att äta så ser jag det som ett första steg att undanta gris, både av de skäl jag tidigare angett men också för att vi inte får något annat av grisen än kött. De lever oftast hela livet inomhus och blir sedan slaktade på det vidriga sätt som beskrevs i början av tråden.

Får betar utomhus och har därmed ganska bra liv, och vi kan även få ull ifrån dem, alltså har de ett större värde än bara kött, nötkreatur får också vistas utomhus och håller landskapet öppet.
Vi får även mjölkprodukter från dem.
Jag vet inte riktigt vad du håller med om, min poäng handlade om att jag inte ser poängen med att rangordna djurs intelligens för att avgöra vilka vi kan äta, i mina ögon är det ointressant om kon eller grisen jag äter är smartast. Som jag skrev så anser jag gränsen går vid äta eller inte äta djur.

Sen tycker jag att du blandar ihop intelligens med djurhållning. Alla djur kan födas upp så de har ett bra eller ett dåligt liv. Det påverkar inte intelligensen.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag berätta lite hur mina dagar är. Eller ska vara för hade samtal imorse och gjorde som ett schema. Så tänkte jag skulle...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp