Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Ja, men det är fortfarande båda parter i mitt scenario som gör fel.
Hästägare som valt och varit säker på sin sak och yrkesman som valt att behandla trots att den inte bör göra det.
I det fallet har jag svårt att ta att bara djurägaren är den felande länken.

Nu vet jag vis av egen erfarenhet att när man blir inringd till en häst, så är det ofta så att man inte får alla upplysningar som är rimliga att begära. Jag ställer därför sådana frågor själv numera, så slipper jag utsätta hästägaren för obehagliga överraskningar. Tyvärr har jag då varit med om att i de fall jag nekat besöket med motiveringen att de först bör söka veterinär, så har de istället ringt in en annan vårdgivare och då inte veterinär. Vad som utspelats sig där känner jag dock inte till, så jag anser att hästägaren är den första som är ansvarig för sitt djur. Misstänker man att djuret är sjuk på ett eller annat sätt, så är det väl självklart att man söker hjälp i rätt instans.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Det är också en faktor, hästägaren kanske ljuger och säger att hästen ÄR undersökt av veterinär om ET ed frågar. Jag undrar också i bland om pengar kan vara en bidragande faktor. Ett kort veterinärbesök kostar 2000 kr, en ET tar kanske 500-600 kr.

Jag stötte på ett liknande scenario som det TS beskriver här om dagen, en häst min kompis rider blev väldigt snabbt trött, den var stel i bakbenen och tog markant kortare steg med det ena benet. Detta skulle hästen få kraniosakral behandling för... Jag sa att de borde nog heller ta hästen till veterinär för full utredning inkl böjprov och ev röntgen. Men jag talade ju inte med ägaren, som jag inte har en aning om vem det är, så det kommer nog inte framföras.

Min rekommendation berodde inte på att jag är negativt inställd till komplementära behandlingsmetoder, tvärtom, men jag anser att i ett såpass komplicerat fall där hästen tydligt visar smärta måste hästen först undersökas av veterinär. Det kanske har artros i sina bakben tex. Efter att veterinären har kollat så kan den få behandling för sina problem.

Skrev ett långt inlägg i går som jag ser inte kommit med, tar kortversionen:

För det första så är jag inte förtjust i ordet alternativ, det innebär att man väljer något istället för något annat. En kraniosakralterapeut istället för en veterinär.
Jag föredrar komplementärmedicin, något som kompletterar och är i tillägg till skolmedicinen. Det ena skall inte utesluta det andra!

Eftersom jag är utb inom akupunktur, homeopati, örtmedicin och blomstermedicin så kan jag ofta behandla mina djur själv. Men står jag med en halt eller sjuk häst och jag är minsta tveksam till vad som är fel så ringer jag veterinären så han kan kolla med blodprov, böjprov, ultraljud, röntgen etc. Dock så börjar jag behandla symptombilden med akupunktur enligt TCMs principer och ger tex Arnica, Ruta, Nux vom etc beroende på vad problemet är, för det kan ju ta flera dagar innan vet kan komma ut eller man får en kliniktid. Särskilt om det inte är något akut. Det ser jag inget fel i, jag vet vad jag gör och jag väljer att behandla på ett sätt som inte kan förvärra skadan/sjukdomen oavsett vad det visar sig vara. När hästen fått en diagnos blir min behandling bättre eftersom jag då vet med säkerhet exakt vart problemet finns och vad det är.

Därmed tycker jag det kan vara okej att man tar hjälp av en djurakupunktör medan man väntar på att vet skall komma/att få en kliniktid, h*n kan behandla symptombilden och lindra smärta. Sen efter att hästen diagnostiserats kan akupunktören återkomma och ge mer specifik behandling. Men mer fysiska behandlingsformer som massage eller kiropraktik skulle jag aldrig riskera att använda och jag anser att det är direkt oansvarigt om någon behandlar en häst som visar smärta på det sättet, innan den är utredd av vet.

Jag tycker som Dandylinn att det är väldigt synd att många veterinärer är så negativt inställda till komplementärmedicin. Idealisk så borde det finnas ett samarbete där vet kunde remittera till olika komplementära behandlingar. Detta sker i praktiken nästan aldrig, troligtvis eftersom många veterinärer inte har någon kunskap om annat än det de lärde sig på SLU och tror att allt annat antigen är farligt eller verkningslöst. Det finns några få veterinärer som har full utbildning även inom områden som akupunktur och kiropraktik, det borde finnas många fler!!

I andra länder, tex Tyskland, är det vanligt att veterinärer är utbildade båda inom homeopati och akupunktur. Min faster bor i Tyskland och där ordinerar djurkliniken Arnica och Hypericum innan och efter alla operationer.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Jag måste säga att jag möter numera sällan veterinärer som är negativt inställd till det jag gör, backar jag 15-20 år så ja.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Vad gör du då? Vissa komplementära metoder är såklart mer accepterade än andra. :)
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

I andra länder, tex Tyskland, är det vanligt att veterinärer är utbildade båda inom homeopati och akupunktur. Min faster bor i Tyskland och där ordinerar djurkliniken Arnica och Hypericum innan och efter alla operationer.

Läkare också, och det är för mig obegripligt. Hur kan man ha en flerårig naturvetenskaplig utbildning och över huvud taget ta homeopati på allvar? Om man nu inte är intresserad av placeboeffekten, vill säga.

Annars gäller det för alternativa metoderna, att om de kan visa att de är effektiva genom samma sorts kontroller som skolmedicinen ska gå igenom blir de godkända.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 976
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp