Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Så man skulle egentligen kunna säga att det är delat ansvar i slutändan?
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Nja jag säger mer att upplysningsmässigt för djurägare utan koll på detta, så brukar det ju sanera sig med en seriös alternativare eftersom denne kommer upplysa om detta och därmed har djurägaren lärt sig ngt nytt.

Men visst, självklart bygger det på ett samarbete, fast djurägaren är ändå den är ansvarig i första hand om ngt blir fel, får inte ut på sin försäkring/kan anklagas för onödigt lidande hos djuret om det visar sig sen att djuret är eller blir jättesjukt osv tex.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Jag är kluven till om det verkligen bara är hästägarens ansvar alltid.

Påhittat scenario..
Hästen har halkat omkull i hagen och påvisar lätt hälta dagen efter. Hästägare bedömer att hästen måste ha dragit på sig en sträckning för så allvarligt ser det ju inte ut/inte så allvarligt gick hästen omkull. Ringer ET som kommer ut och gör bedömning att ja det har den säkert..men i själva verket kanske hästen har en spricka till och med. Då måste ju båda anses som ansvariga:
1. Hästägare som gissat/förutbestämt skadan
2. ET som utfört behandling utan att helt veta skadans omfattning utan även denne går på gissad skada/behandling

Jag känner att det för mig är självklart vem jag kontaktar vid sjukdom eller skada, men jag har svårt att tro att det är så himla lätt för alla - speciellt att kunna veta om den expertis man anser sig anlita i så fall verkligen stoppar om nödvändigt, för då begår ju båda parter lika mycket fel/ansvar i frågan tycker jag för det finns ju de som uppenbart inte kan svälja sin yrkesstolthet och det visar sig ju, att alternativare inte kan/vill lämna över till veterinär vård..återigen ligger då verkligen ansvaret bara på djurägaren, speciellt om det inte kan uppvisa att behandlingen gör skada direkt?
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

absolut, så är det ju.

skillnaden som jag försökte illustrera jmf med tidigare, är nu som sagt att även djurägaren själv bär ansvaret.
hela uppskärpningen/tydliggörande av regelverket tillkom efter en lång tid av bevittnanden från veterinärer, djurskydd och fbolag och övriga håll, när alternativarna trädde in på marknaden, att det var svårt att skilja på vad som gällde, samt även i försök att sålla bort "kvackare" i branschen. Vet inte om du minns de stora rubrikerna i Kalla fakta tex, för ca 10 år sen nu, med diverse alternativare i form av "hästpratare" som rådde hästägarna när de tog kontakt, att behandla hästen hos dom, och att "hästen sa att den ville leva". Vissa av dessa hästar var klara avlivningsfall och hann lida ngt oerhört innan de fick vandra vidare.

det är ur det bakgrundsperspektivet som exempel, som uppstramingen tillkommit lagmässigt, där som sagt djurägaren kan hållas ansvarig för beslut denne tar ang. sina djur ur djurskydds aspekt.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Jag har förståelse lite grann för när det blir fel men jag tycker att lagändringen som tillkom om att djurägare har ansvar är ett måste, så på den punkten håller jag ju absolut med, men tycker ändå att det i vissa fall kan te sig ganska luddigt och att det någonstans ändå kan bli delat ansvar - för det ligger väldigt mycket ansvar i den som behandlar också, gäller även veterinärer och deras expertis där det också utförs en del felbehandlingar genom åren.
En till fråga är ju att djurägare måste kunna få lita på den man anlitar för behandling eller vård, och ja där har man ett ansvar genom att se till att anlita rätt kompetens men återigen så kan ju det gå fel även fast man anlitat den som ska kunna. = Behandlande person har ansvar.

Det jag allra helst hade sett hade varit mer samarbete veterinärer och alternativare i mellan faktiskt. Jag är helt övertygad om att de kan komplementera varandra väldigt bra i vissa fall och det är så det borde vara, inte bara ibland utan alltid att veterinär/läkare ger direktiv, alternativare/typ sjukgymnast jobbar enl direktiven.

Tyvärr är många, även duktiga ET långt ifrån accepterade hos vissa veterinärer då en del anser att dem enbart är hittepåare för att det inte finns nog med vetenskapliga bevis, forskning mm..men det finns ju fall där dem uppenbart hjälper och är nödvändiga (det har jag själv bevis på). Så för att komma undan det här tror jag på att mycket skulle lösa sig om det blev till ett bättre samarbete där båda respekterade varandras områden mer, kunde föra ett bra samarbete med öppen dialog för att förbättra djurhälsovården.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Klart det blir delat ansvar i många situationer, jag har bara försökt trycka på just djurägarens ansvar som är ändringen de lagmässigt tryckt på mycket hårdare än tidigare.
Men tittar du tex på några av de fall som florerat senaste åren när det gäller potatisen "hästtandläkare", så har det ju i flera fall varit så att behandlande person är den som åkt dit, inte djurägaren som haft svårt att kunna avgöra en "yrkesmans" kompetens utan handlat i god tro utifrån det den trott var bra vård för sin häst.

jag bor ju iof i en annan del av landet än du gör, men jag känner inte igen mig så mycket i att det inte finns ett gott och växande samarbete mellan veterinärer och "alternativare" om vi pratar massörer och equiterapeuter och osteopater osv. Samtliga stora kliniker häromkring har sådana sammarbeten, där de endera har en ET knuten till sig, alternativt några ur veterinärstaben sitter på dubbla utbildningar för ett bredare perspektiv och förmåga att kunna behandla djuren.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Att anmäla på hörsägen är vanskligt det finns många hönor som skapats av fjädrar.
Ja, det ä ju lite så jag känner. Hade jag varit på plats och haft mer förstahandsinfo hade det ju varit annat. Vill inte sabba för ETn heller om denne nu inte gjort fel utan det är min vän som pratat konstigt med mig, eller om jag helt missförstått.

Du säger att personen är en vän, hur är vänskapen egentligen? Kan du föra en öppen dialog? Fråga rakt upp och ned vad ET har sagt om skadan och hur denne/denna i så fall behandlat den? Fråga om hästen är diagnostiserad av vet? Då vet du i alla fall läget utifrån hur vännen upplever det och kan, om det behövs, sätta ned foten om du vågar. Och/eller anmäla ET eller vännen om du känner att det är befogat.

Sen slingrar sig människor nästan alltid när man kommer till områden där man tror att man kan ha gjort/tänkt fel. Om du anser att den bekanta är en mycket pålitlig källa kan du ju höra vad den vet och hur den vet lite mer strukturerat. Fråga ovanstående frågor även till denna. Kanske till och med vara öppen med att du funderar på att anmäla (ET/vännen) för att trycka på hur seriöst du tar det denne säger så att eventuella halvsanningar och osäkerheter kanske filtreras bort.

Jag har upptäckt att vännen vid flera tillfällen har mörkat/undanhållit information från mig eftersom man förväntat sig (med rätta) att jag skulle protestera. Så det är inte helt glasklart för mig hur jag ska kunna lirka fram rätt information, om jag ens kan det med tanke på vännens förutfattade (och som sagt ofta korrekta) meningar om mina reaktioner.

Det här är verkligen en djurvän, men ibland tror jag kanske att djuren blir förmänskligade + att det kanske saknas lite kunskap/insikt i vad som faktiskt är bra för ett djur. Det är väldigt svårt att kritisera en människas handlingar när denne är fullt och fast övertygad om att djuren sköts i alla avseenden på bästa möjliga sätt.
Av någon anledning verkar den här personen sätta större tilltro till ET och liknande framför div veterinärer, som min man sa häromdagen: det verkar som att man avgör vilken den bästa vården är genom att se hur stort hål den gör i ägarens plånbok... För ETn är ju svindyr, och nu sist så hade ETn sagt (enligt vännen) att pga alla krossade grejor i hästen så kommer nog ETn behöva komma och behandla regelbundet under resten av hästens liv (!)
Jojagtackarjag, det var ju lägligt liksom...
ETn upptäckte också nu (fortfarande enligt vännen) att hästen har bara hälften (!?) så mycket rumpmuskler på ena sida jämfört mot den andra, detta då pga den här skadan för två år sedan. Men ETn var där för två veckor sedan också, varför upptäcktes inte det redan då?

Hursom det kommer ju bli jävla dyrt, men om hästen är så dålig att den tappar baken när den rids och har bara halva rumpan kvar, varför åker man inte till veterinären?? Det går ju på försäkringen dessutom! Fan så mycket billigare...

Ah, frustration... Och extra frustrerande som sagt eftersom så snart jag börjar fråga mer om något, typ ev ifrågasätta ETs diagnos eller hur den ställdes så får jag slingriga och undvikande svar...

*suck*
Nej, jag får ta och göra så att jag försöker en ytterligare gång att fråga vad som verkligen sagts och gjorts, och sedan får jag väl anmäla så att det granskas av någon utomstående. Tyvärr lär jag förlora min vän då, för det lär bli uppenbart att det är jag som anmält... :(
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Jag är helt överens på den punkten, men tänker bara kanske lite överanalyserat när det faktiskt blir fel och ansvarsfördelningen på ett realistiskt plan/när det skiter sig att kunna bevisa vem som ska ha det större ansvaret.

Jag kan säga att så ser det inte ut här, veterinärer är rätt så motvilliga till att råda om alternativ behandling, vilket jag tycker är väldigt synd genom många aspekter och i många fall så blir det ju verkligen hästägaren själv som får ta tag i problemet vilket kan bli vilda chansningar/att det kan gå fel.

T o m min häst riskerade utdömning en gång genom ett problem som veterinärerna hade mycket svårt att finna. Veterinärer hade gjort alla möjliga undersökningar vid en konstig hälta: böjt, bedövat, sprutat, medicinerat, röntgat, ultraljudat..ja allt i sin makt att finna problemet men inte lyckats.
Jag sökte hjälp hos ET genom rekommendationer av andra/tog en chansning vilket faktiskt var botemedlet då denne kunde finna problemområdet där alla andra symptom visat sig varit sekundära. Detta kunde sedan styrkas på åb hos veterinär att det var lösningen eftersom att hästen var återställd. Trots detta kunde inget upplyftande direkt visas mot ET, utan det var snarare så att de gormade och hymlade med ögonen samt var snabba på att påpeka att det inte finns nog forskning osv som kan styrka att det kan funka, trots att min häst i det fallet var ett levande bevis på det.

Jag vet flera som varit i liknande sits och det är då man upplever att det är väldigt synd att de inte samarbetar mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

*suck*
Nej, jag får ta och göra så att jag försöker en ytterligare gång att fråga vad som verkligen sagts och gjorts, och sedan får jag väl anmäla så att det granskas av någon utomstående. Tyvärr lär jag förlora min vän då, för det lär bli uppenbart att det är jag som anmält... :(

Tyvärr är det väl så. Du måste ju agera efter din kunskap om situationen, din magkänsla och din moral. Vänner kommer och vänner går. Innan du skickar in en anmälan så kan du ju, eftersom du säger att det ändå är uppenbart att anmälan kommer från dig, säga till vännen att du känner dig väldigt obehaglig till mods över hästens vård och att du överväger att anmäla om hästen inte kommer till vet för en diagnos i och med hästens omfattande skador. Du kan ju påtala att det är billigare och att en klinik har så mycket bättre verktyg för att finna problemet och kan åtgärda saker utanför ET's behörighetsområde. Det faktum att hästen blir sämre av den tidigare skadan som ET behandlar innebär ju att ET inte klarar av att behandla den framgångsrikt utan hästen behöver annan vård.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Om du ska lägga dig i så får du kanske räkna med att du tappar en vän, men å andra sidan så kanske det är värt?

Jag själv talade om vad jag ansåg om min kompis hästar som råkat ut för grov vanvård, hon själv var högst ansvarig egentligen men hennes hästar hade stått under sina föräldrars vård en tid där samtliga djur på gården vanvårdats en tid och de slutligen blivit anmälda. Det var skitjobbigt dels för att jag knappt visste om vad som hänt och det faktum att vi varit väldigt nära vänner ända sedan vi var små.
Jag kände att jag står inte bakom sådant och sa bara till henne att något måste göras nu, diskuterade med henne vad hon ansåg osv. För min del var det bära eller brista och i vårt fall så blev det bära då hon själv mådde skitkasst och i stället började be om min hjälp.
Tyvärr är det så, många ber om hjälp när det är för sent därför kan risken att lägga sig i vara värt besväret..Din vän kanske är förvirrad och egentligen insett att det är fel väg, men är nu för rädd att erkänna sitt misstag/åka till veterinär för att höra hur fel det blivit? Konstigt nog är det så, att ibland så måste man tala om det för personen.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Jag är kluven till om det verkligen bara är hästägarens ansvar alltid.

Påhittat scenario..
Hästen har halkat omkull i hagen och påvisar lätt hälta dagen efter. Hästägare bedömer att hästen måste ha dragit på sig en sträckning för så allvarligt ser det ju inte ut/inte så allvarligt gick hästen omkull. Ringer ET som kommer ut och gör bedömning att ja det har den säkert..men i själva verket kanske hästen har en spricka till och med. Då måste ju båda anses som ansvariga:
1. Hästägare som gissat/förutbestämt skadan
2. ET som utfört behandling utan att helt veta skadans omfattning utan även denne går på gissad skada/behandling

Jag känner att det för mig är självklart vem jag kontaktar vid sjukdom eller skada, men jag har svårt att tro att det är så himla lätt för alla - speciellt att kunna veta om den expertis man anser sig anlita i så fall verkligen stoppar om nödvändigt, för då begår ju båda parter lika mycket fel/ansvar i frågan tycker jag för det finns ju de som uppenbart inte kan svälja sin yrkesstolthet och det visar sig ju, att alternativare inte kan/vill lämna över till veterinär vård..återigen ligger då verkligen ansvaret bara på djurägaren, speciellt om det inte kan uppvisa att behandlingen gör skada direkt?

Här är det solklart i mina ögon, ingen annan än veterinär ska behandla eller undersöka hästen när den uppvisar smärta. När det är klart och veterinär kommit fram till vad som borde göras eller inte behöver göras, kan man i samrådan anlita ET eller annan alternativ behandling.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

För hästägare kan det ju vara otydligt, men som behandlare bör det vara solklart. Såhär står det bla på ET-förbundet:
"Equiterapeut får endast behandla tillstånd inom hästens rörelseapparat, vilka bör föregås av en veterinärundersökning."

Själv gick jag för många år sedan en grundläggande hästmassageutbildning och jag minns att de tjata hål i öronen på oss om hur viktigt det var att inte behandla ens en misstänkt skada utan att vet kollat först. Samt aldrig dräktiga hästar eller hästar som har andra kända sjukdomar(typ fång, hosta, whatever) om inte vet uttryckligen sagt ok.
Där står det ju BÖR, inte måste. Mao låter det som en ET visst får behandla en halt häst?
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Många veterinärer feldiagnostiserar och felbehandlar också. De fälls nästintill aldrig.

I det fallet är jag säker på att en hel del veterinärer hade gjort samma bedömning som ET, att den har sträckt sig. En spricka hade inte upptäckts förrän långt senare när man till slut röntgade hästen eftersom den aldrig verkar bli bra.

Lite konstigt att en veterinär får göra nästan hur fel som helst men andra får inte göra minsta fel? Ganska paradoxalt!
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Vilken oseriös ET tänker jag direkt. De behandlar inte skadade hästar förrän veterinär sagt sitt annars. Men ägaren borde ju förstå att det är veterinär man kontaktar först. Har du sagt det till ägaren?
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Hur tänker du här? Att eftersom veterinärer också gör fel är det inte så farligt att ET ocså gör fel, eller att veterinärer är ena klåpare kan man lika gärna ta ut ET direkt?
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Ja, men det är fortfarande båda parter i mitt scenario som gör fel.
Hästägare som valt och varit säker på sin sak och yrkesman som valt att behandla trots att den inte bör göra det.
I det fallet har jag svårt att ta att bara djurägaren är den felande länken.
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Att en veterinär aldrig begår fel är ju något man bara inte får inbilla sig, de är också människor och det är mänskligt att fela/händer alla.
Likaså är veterinärer olika duktiga på olika områden även om de alla gått samma utbildning. Samma sak där, den mänskliga faktorn att vi inte kan vara bra på allt eller veta exakt rätt inom allt helt enkelt.

Själv tycker jag att djur kan vara så sjukt komplicerade och det finns veterinärer också som faktiskt säger att ibland finns det ingen riktig diagnos att ta fram för att allt som borde stämma enligt undersökning, symptom etc borde ge ett svar fast det inte gör det, att behandlingar som borde läka ut inte gör det osv. Något vi aldrig kommer ifrån är ju att djur tyvärr inte kan prata, speciellt när dem är sjuka eller har ont.
Jag är imponerad av både veterinärer och alternativare..förstå vilket detektivjobb som måste till!

Jag kan ärligt säga att finns det inget som påvisar eller starkt kan misstänkas vara akut yttre skada, ledskador, skelettskador osv så har jag inget problem att vända mig till vår ET, för här där vi befinner oss ger jag inte mycket för veterinärernas behandling inom ex muskulära problem eller hästar som är låsta i kotor och får begränsad rörelse/hälta pga det.
Allt löser sig inte med medicin och boxvila utan man måste kanske göra mer för att åtgärda problemet före hästen riskerar utdömning/avlivning i onödan i värsta fall..
Likaså får min ET gärna undersöka min häst parallellt som veterinär gör det, just för att inte missa något viktigt. Jag litar på min ET då han alltid undersöker hästen innan han ens gör något, tycker han att det är minsta tveksamhet säger han åt mig att jag ska åka in med hästen för att kunna få en bättre bedömning och med bättre verktyg än hemma i stallgången.
 
Senast ändrad:
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Vilken oseriös ET tänker jag direkt. De behandlar inte skadade hästar förrän veterinär sagt sitt annars. Men ägaren borde ju förstå att det är veterinär man kontaktar först. Har du sagt det till ägaren?

Jo, självklart. Jag både undrade lite hur ET kunde veta vad som var brutet/krossat (ET hade låtit ägaren känna hur det krasade när man tryckte på olika ställen, så där tyckte ägaren att det var solklart) och om de skulle till vet nu då. Nu var det här två år sedan(som olyckan skedde) så jag minns inte exakt vad som sas, men jag tror att det sas att hästen skulle till veterinär, men att den i slutändan sedan aldrig kom dit. Fick jag höra sen typ.

Som sagt verkar det som att ägaren förstår att jag ogillar läget och anpassar lite vad för info som jag får och när..
 
Sv: Frustrerad över vänners hästars hälsa?

Har man en bra ET eller liknande så tror jag absolut att man kan få hjälp att ställa rätt frågor till veterinären, man kan ju ta ut en ET som känner igenom hästen, kollar hur den rör sig och sedan kanske kan gissa var det kan finnas problem, och då kan man ha det med sig till veterinären.

Jag pratade igår med "vår" ET angående min ponnys problem, vi har varit inne hos vet en gång redan och man kunde egentligen inte hitta något klockrent utan vi skickades hem för att pröva lite olika och sedan ska vi tillbaka för att söka vidare.
Den här ETn vi har har jobbat som veterinärassistent och samarbetar mycket med veterinärer, hon hade direkt vissa misstankar och problemområden som hon tyckte att jag skulle be vet kolla extra när vi kommer in igen. Detta bara baserat på det jag berättade om beteende osv.
Om hon inte hade haft så lång väntetid hade jag lätt kunnat tänka mig att ta ut henne innan man åker till vet, bara för en inledande undersökning. Vid ett icke akut och klockrent veterinärt fall såklart.

Hon berättade också att hon ibland fått hästar "på remiss" från veterinärer som haft svårlösta fall, och då har hon kanske hittat en spänning eller nått som faktiskt har hjälpt veterinären att hitta var problemet ligger.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 976
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp