Bukefalos 28 år!

Frustrerad över vården

_FiA_

Trådstartare
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, jag står i kö till Psykolog på öppenvårds psykiatrin. Jag har stått i kö i ett och ett halvt år, och det enda svar dom ger mig är "ja vi vet där är lång kö vi beklagar" Men är det inte helt orimligt att man när man mår så dåligt ska få vänta så länge?!
Jag förstår att dom har ett oerhört tryck på mottagningen och det finns knappt läkare och det finns knappt psykologer.

Jag har gått i KBT terapi för ett 2 år sedan på mottagningen och när den psykologen slutade för hon skulle flytta så avslutades min terapi (hon tyckte också att jag var redo att avsluta den för jag mådde just då rätt bra) Men efter ett halvår började jag sakta men säkert tappa mycket av det jag lärde mig i terapin, och ringde då dit för psykologen hade sagt om jag började må sämre igen är det klart att vi fångar upp dig och du får träffa någon annan. Men det var ju bara rent av lögn, ingen har fångat upp mig.

Nu undrar jag vad gäller här, har jag rätt att söka vård på någon annan öppenpsykiatri vårdmottagning? Finns det ingen vårdgaranti på väntetid? Jag får ju tid till läkare och sånt på mottagningen, men det är ju just en KBT behandlare jag behöver!! Oerhört frustrerande.
 
Jag har inte något svar, men tycker sååå synd om dig! Usch, vilken dålig behandling! Kram!
 
Ja det har du rätt till men då måste du nog flytta över helt till den mottagningen och de har knappast mer resurser heller.

Okej, men blir det då att jag hamnar längst ner i kön på den mottagningen jag söker då också?
Är det lika lång kö på öppenpsykiatrin överallt i dalarna? Jag tycker bara att det är så sjukt att det ska få vara så här.
 
Jag vet inget om köer...men det är väl brist på behandlingspersonal överallt inom psykiatrin. :(
Finns det något vårdgarantikansli där? I såfall kan du ju ringa dem och fråga vad som gäller.
 
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, jag står i kö till Psykolog på öppenvårds psykiatrin. Jag har stått i kö i ett och ett halvt år, och det enda svar dom ger mig är "ja vi vet där är lång kö vi beklagar" Men är det inte helt orimligt att man när man mår så dåligt ska få vänta så länge?!
Jag förstår att dom har ett oerhört tryck på mottagningen och det finns knappt läkare och det finns knappt psykologer.

Jag har gått i KBT terapi för ett 2 år sedan på mottagningen och när den psykologen slutade för hon skulle flytta så avslutades min terapi (hon tyckte också att jag var redo att avsluta den för jag mådde just då rätt bra) Men efter ett halvår började jag sakta men säkert tappa mycket av det jag lärde mig i terapin, och ringde då dit för psykologen hade sagt om jag började må sämre igen är det klart att vi fångar upp dig och du får träffa någon annan. Men det var ju bara rent av lögn, ingen har fångat upp mig.

Nu undrar jag vad gäller här, har jag rätt att söka vård på någon annan öppenpsykiatri vårdmottagning? Finns det ingen vårdgaranti på väntetid? Jag får ju tid till läkare och sånt på mottagningen, men det är ju just en KBT behandlare jag behöver!! Oerhört frustrerande.

Min fetning o mina tankar.

Jag fick vänta i 4 år för att få samtalskontakt... (norra Sthlm för x antal år sedan, slutade med att jag fick en extern samtalskontakt, annars skulle jag fått vänta ytterligare 1,5 år).

Kanske är du inte högaktuell eftersom du redan fått terapi en gång? De som aldrig har fått kanske har förtur.

O det suger fett att vänta på hjälp! Det du kan göra under tiden är en hel del. Hur ser en vanlig dag ut för dig?
 
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, jag står i kö till Psykolog på öppenvårds psykiatrin. Jag har stått i kö i ett och ett halvt år, och det enda svar dom ger mig är "ja vi vet där är lång kö vi beklagar" Men är det inte helt orimligt att man när man mår så dåligt ska få vänta så länge?!
Jag förstår att dom har ett oerhört tryck på mottagningen och det finns knappt läkare och det finns knappt psykologer.

Jag har gått i KBT terapi för ett 2 år sedan på mottagningen och när den psykologen slutade för hon skulle flytta så avslutades min terapi (hon tyckte också att jag var redo att avsluta den för jag mådde just då rätt bra) Men efter ett halvår började jag sakta men säkert tappa mycket av det jag lärde mig i terapin, och ringde då dit för psykologen hade sagt om jag började må sämre igen är det klart att vi fångar upp dig och du får träffa någon annan. Men det var ju bara rent av lögn, ingen har fångat upp mig.

Nu undrar jag vad gäller här, har jag rätt att söka vård på någon annan öppenpsykiatri vårdmottagning? Finns det ingen vårdgaranti på väntetid? Jag får ju tid till läkare och sånt på mottagningen, men det är ju just en KBT behandlare jag behöver!! Oerhört frustrerande.

Det bör finnas någon form av vårdgarantienhet i ditt län, ring eller maila dit.
 
Hum vad menas med beslut om behandling? Jag har bett mottagningen sätta mig på kö, likaså har en läkare också sett till att är i kö. Räknas det som ett beslut om behandling?

Nej, det tror inte jag iaf.

Jag fick lämna in remiss till psykeneheten.
Vänta
Tid för utredning.
Vänta.
Bli utredd - bedömd att jag skulle få hjälp.
Vänta
Vänta
Kontakt med psykologen - påbörjade behandling
(tot 4 år, det mesta var väntetid)

Har du någon koll på hur deras system ser ut? Det tror jag mer eller mindre är ett krav för att du själv ska veta hur
du ligger till o för att kunna ifrågasätta tiderna. Den vetskapen gör också att din frustration minskar - du vet hur det fungerar och ser ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 588
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 197
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 914
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 952
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp