Frysa in färsk zucchini och aubergine?

denethor

Trådstartare
Jag ska resa bort och har en del zucchini och aubergine som kommer bli dåligt i kylen. Kan jag tärna dessa i småbitar och frysa in. Tanken är att jag sen ska wooka detta i stekpanna.
 
Jag har fryst riven zucchin som jag sedan har i t.ex. pastasås. Går utmärkt bra.
Osäker på hur bra det blir i just wook, tycker de blir lite "mjuka och blöta". Men kanske märks det inte lika mycket på bitar som rivet? Och så bra koll har jag inte eftersom jag tömmer en påse direkt från frysen i kastrull med tomtatröra...
 
Jag har fryst riven zucchin som jag sedan har i t.ex. pastasås. Går utmärkt bra.
Osäker på hur bra det blir i just wook, tycker de blir lite "mjuka och blöta". Men kanske märks det inte lika mycket på bitar som rivet? Och så bra koll har jag inte eftersom jag tömmer en påse direkt från frysen i kastrull med tomtatröra...

Jag fräser på hög värme och det fungerar utmärkt. Dock inte testat frysa in som sagt. Jag får kanske testa. Dumt att kasta ju
 
Jag fräser på hög värme och det fungerar utmärkt. Dock inte testat frysa in som sagt. Jag får kanske testa. Dumt att kasta ju
Menade att jag tycker de blir lite blöta och mjuka av frysningen. Har noll erfarenhet av wookning. Var bara en tanke om de blev mindre lämpade för just den användningen om de har sämre spänst. Men testa, de lär med råge vara ätbara även om det inte skulle bli tidernas bästa wook.
 
Tack för svar, jag testar!
Jag tycker sällan att saker blir blöta och mjuka om man steker på hög värme.
 
Zucchini och aubergine blir, precis som paprika etc mjuk och mosig när de varit frusna.
Fullt användbara, men rätt blöta och sladdriga. Detta pga att vätskan i dem expanderar när den fryser och "spränger" sönder fibrerna.
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 348
Senast: WildHorse
·
Mat Vad är era bästa tips på mat som är okej att frysa in? För egen del blir det mest köttfärssås, där jag sen kokar färsk pasta till men...
2
Svar
22
· Visningar
1 590
Senast: Trott
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 946
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp