Fuktigt på insidan av regntäcket

Mitt Amigo kan man inte ha liner under iallafall, men jag håller med om att de är stora i fronten!
 
Mitt Amigo kan man inte ha liner under iallafall, men jag håller med om att de är stora i fronten!
Vaaa, mina Amigo är normala till små i bogen... Upplever jag. Min ponny som annars bara kan ha 115 i täcke för att det annars blir för stort i bogen har 125 i Amigo. Fast jag har nog mest gamla täcken...
 
Vaaa, mina Amigo är normala till små i bogen... Upplever jag. Min ponny som annars bara kan ha 115 i täcke för att det annars blir för stort i bogen har 125 i Amigo. Fast jag har nog mest gamla täcken...

Vad är gamla? Mina kanske är 5 år. De är rätt stora och min ena har typ en meter mellan frambenen 🙄
 
Vad är gamla? Mina kanske är 5 år. De är rätt stora och min ena har typ en meter mellan frambenen 🙄
Min taniga 3-åring som knappt har någon front sitter Amigo jättebra på. Hennes täcken är inköpta iår. Men jag upplever iofs att Amigo passar många hästar bra oavsett hur hästarna ser ut.
 
Vaaa, mina Amigo är normala till små i bogen... Upplever jag. Min ponny som annars bara kan ha 115 i täcke för att det annars blir för stort i bogen har 125 i Amigo. Fast jag har nog mest gamla täcken...
Beror kanske på vilken typ av täcken man jämför med?
Vissa märken är ju enorma i bogen på ett sätt som knappt kan passa någon häst..😆
 
Upplever att Rhino är lite smalare i bogen medans Amigo är rymligare. Rambo är ganska likt Amigo. Så upplever man att Amigo är för rymligt fram så kan man ju testa någon av Rhino-varianterna istället. Finns dessutom en variant för travare som generellt ska ha lite smalare passform.
 
Upplever att Rhino är lite smalare i bogen medans Amigo är rymligare. Rambo är ganska likt Amigo. Så upplever man att Amigo är för rymligt fram så kan man ju testa någon av Rhino-varianterna istället. Finns dessutom en variant för travare som generellt ska ha lite smalare passform.

Rhino ÄR smalare rent etablerat utifrån producenten Hw, så din upplevelse är korrekt.
 
Får jag fråga vad spelar det dig för roll om vissa vill ha sina täcken rena på insidan? :confused:
De jag har känt, har exakt samma fett/smutslager på insidan vid bogen som ett schabrak får. Exakt.

Det spelar bara roll om man samtidigt upplever problem med skav och ffa läckande täcken. För utetäckena är inte gjorda för att ständigt tvättas, ffa inte med dv tvättmedel om än ”gjorda för täcken”.
 
Vi impregnerar (vet inte om det stavas så) alla våra täcken (Horseware). Håller hästisarna torra.

Fast täckena är inte gjorda för att behöva extra impregnering. Ett väldigt gammalt täcke kan man livsuppehålla med extra impregnering, men i övrigt är täckena redan gjorda för att hålla mot nederbörd. Sprayar du på extra impregnering så förlorar täckena sin andasfunktion så som de är konstruerade och sydda för. Det bör man veta om/när man väljer att ytterligare på rutin behandla dem så.
 
Det spelar bara roll om man samtidigt upplever problem med skav och ffa läckande täcken. För utetäckena är inte gjorda för att ständigt tvättas, ffa inte med dv tvättmedel om än ”gjorda för täcken”.

Fast det är ju ägarens problem, inte nån okänd på ett forum. Jag har inte hört om nån häst som får skav pga att man tvättar sitt täcke, men inget är ju omöjligt.
 
Amigo var bredare i fronten innan de gjordes om för ett par år sedan så det är inte konstigt att man har olika upplevelser utav dem.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Fast det är ju ägarens problem, inte nån okänd på ett forum. Jag har inte hört om nån häst som får skav pga att man tvättar sitt täcke, men inget är ju omöjligt.

Det menade jag inte .
Jag menade att huruvida man tycker tvätt är jätteviktigt beror på om man då möjligen upplever problem med skav, dvs man upplever behov utifrån det av nitiskt rena täcken. Och sen ang mycket tvätt att eftersom många samtidigt tycker de har problem med täcken som inte håller tätt så ökar risken för det oerhört om täckena hela tiden tvättas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 736
Senast: Emine
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: Siggan
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
1 917
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp