Bukefalos 28 år!

Fula hovar- bilder.

Sv: Fula hovar- bilder.

Jag gör ingenting speciellt med mina hästars hovar..
Dom skos/verkas och har jättefina hovar, speciellt stoet som går barfota.
Valacken tränar för mycket för att kunna gå barfota.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

hmm ja, det låter som att du provat det allra mesta.. men jag har funderat jag.. om du har oljeindränkta filttofflor på nattetid, så bör det tillföra både fukt och göra hovväggen lite mer elastisk (för den rör juh sig faktiskt, även om det inte syns, annars skulle inte sprickor uppkomma..) och vatten använder juh många i sina filttofflor.. men egentligen, då bör man väl ha på vatten jämt? och aldrig låta hornet torka? kanske olja håller bättre i det fallet?

jag tror det är dags för hovslagarna att kunna limma fast en stabil plastvägg utanpå hovväggen, så att hoven kan röra sig men ändå är skyddad och hålls på plats.. fråga din hovis om det går att göra, dvs sätta en extra hovägg av plast på utsidan, och spänna ihop i bak eller nåt.. nästan som dom här ballskydden islandshästar har, fast över hela framdelen på hoven.. *virrar bort sig* hoppas att du förstår vad jag menar :crazy:
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Mitt fullblod hade väldigt sköra hovar och tappade lätt skor när vi köpte henne. Då var hon i dåligt skick med. Men efter en ordentlig foderstat med BRA foder och biotin varje dag så kom hovkvaliteten som ett brev på posten.

Bra foder är viktigt för hästens hovar! Att man har en balanserad foderstat och ger rätt näringsprodukter.

Dessutom är dålig hovkvalitet ärftligt och ingenting som går att verka bort på något speciellt sätt om inte problemet uppstått av felaktig skoning t.ex. Oftast beror det på brister i näringen.

Angående Biotin så måste man ge det i dubbel dos 6 mån för resultat, sedan enkel dos resten av hästens liv typ för att bibehålla kvalitet på en häst med dåliga hovar. Det är inte något som ger skillnad på några veckor direkt :smirk: för hoven måste växa ut.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Hej Kissing spinn
Jag har en som har hovsprickor på ena hoven (kolla bilderna) Jag får in hela mitt finger i de genomgående sprickorna. Jag var på föreläsning i barfotaverkning och ska nu prova det. Dom var helt inne på att sprickorna försvinner med rätt verkning. Jag har märkt att min häst också slår i hovarna mot marken och jag tror att sprickorna kan komma av det. Men dom sa att varför dom slår i hoven det är att hoven är i så dålig kondition att nerverna inte signalerar smärta längre. Hästen känner inte hur hårt han sätter i hoven i marken. (det ska vara strålens nervers uppgift). Jag tänker prova till veckan. Inte ens min hovis var velat sko av hans framhovar pga sprickorna.
P1010022.jpg


P1010025.jpg


P1010024.jpg
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Hör inte till tråden direkt.
Men, varför är hästen skodd så att skon ligger innanför trakterna?
Eller var det så längesen hästen skoddes om att det har blivit så av sig självt?

Nyfiken bara.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Beppo skrev:
ja... det är egentligen rätt logiskt att ta av hästen barfota. de är inte skapta för att ha skor...sömmarna sliter på hoväggen och gör den skör vilket är uppkomsten till sprickor. Dessutom är blodcirkulationen kraftigt nedsatt med skor...


Tycker du att hästen är skapt för att ha en ryttare på ryggen då? Eller ett stålträns i munnen? Eller vara inlåst ett antal timmar per dygn osv...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Om hovarna inte var bra när den gick barfota får man tänka vidare på vad det är som gör att hovarna är så dåliga. Får hästen röra på sig tillräckligt, vad får den för foder, hur är hagen osv. Man löser inga problem med barfotagång om man inte har rätt foderstat osv. Allt hänger ihop, bra blodsirkulation, rätt näring osv osv.

Man kan inte säga att det ena är fel eller rätt, man får ofta testa sig fram mellan olika foder och behandlare innan man hittar något som funkar för den hästen.

Men börja med att göra en höanalys om du inte redan har en och låt hästen stå ute länge.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Den är skodd för 6 veckor sen när fotot togs. Jag ville ta hem dom från betet innan jag tog hem hovis igen. Därför är skon innanför.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Man kan ju hålla nere summan av negativ belastning, och då kan ju borttagandet av järnsko vara en bra början... :D

Lite hårresande bilder vi sett här men som sagt, sök anledningen, vilken kan vara flera.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Hua :eek: :eek:
Herregud hur ser hovarna ut igentligen. Jag tycker min häst ser förskräcklig ut ibland men det är ingeting mot det här.....

Hur kan det bli så här igentligen :confused:

Men jag tycker de ser riktigt torra ut hovarna så jag skulle smörja in dem varje dag och så skulle jag testa alla produkter för hovarna för att se vem som fungrerar på min häst.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Kan kan bara säga att den lodräta sprickan har funnits så länge jag har ägt hästen (6 år) (den har varit nitad, limmad mm mm utan resultat) att hovarna är torra nu beror på ströt i boxen. I vintras stod han på pappersströ vilket torkade ut hovarna betydligt mer än spån. Den vågräta sa en barfotaverkare är en fd hovböld som kommit ut i kronranden och att det är sviterna efter den (han har aldig haltat, vait öm edyl).
Jag ska prova AANHCP barfotaverkning nu få se om det hjälper.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

MaRomer: Ja, hon trampar "lätt" av dem, spec. höger bak som inte har funnits mkt att spika fast i. Däremot våra andra hästar har färre sömmar! Vi betalar ingenting extra till hovis, men har varit inne några gåpnger till Ulltuna och han tog ju 800 i halvtimmen :crazy:. Det är inte mkt extra, utan vi skruvar ihop banden själva.

BeastieBabe: Vi har både smörjt kronranden med helosan och matolja, provat cournecrescin, haft filttofflor dränkta i vatten över natten m.m. Det har ju hjälpt att mjuka upp kronranden iallafall. Att plasta in hovarna går på mååånga pengar.

Mitrolle: Hon har fått biotin i ett par år nu. Kan inte säga att det blir någon större skillnad, men vi fortsätter ändå.

(Hon får 12-14 kg hösilage, havre beroende på hur mkt hon går, 3 dl foderjäst, biotin, mineraler, betfor ca. 1,5 liter men största delen är vatten. Har haft stoooora hagar ända tills för ngt år sedan. Går ute dygnet runt i stort sätt och har gjort i hela sitt liv. )

Allroundhästarna: ja du, det där var inga vackra sprickor :crazy:. Hon har alltid haft sådan skritt så tror inte att det beror på att hon inte känner ngt. Hovis på Ulltuna ämnde just vilken bra skritt hon har, och hon (hm, hur ska man förklara) vinklar dem väldigt bra när hon sätter ner dem.

Alin: Hon har varit och är väldigt trång i tårna, så hoven måste "upp" mera och dessutom vara så stilla som möjligt. Vet inte om du menade mig eller inte ;)

Becca85: Såhär blir det när man litar på sin hovslagare som egentligen inte har den erfarenheten eller kunskapen av hovsprickor. Har nu som sagt (?) bytt till en superduktig och erfaren hovis. :bow: När hon heller inte har blivit riden och påfrestat hovarna hårt så har det inte märkts ngt heller, att hon har haft ont. Sedan när sprickorna kröp ända upp så visade hon förstås och det var då vi verkligen tog tag i det.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Min pålle har också dålig hovkvalitet fram (dock inte ens i närheten av detta :crazy: ). Han får biotin i maten, får hovarna smorda med cournecrescin (hur nu det stavas..) varje dag, och får på hovstärkare en gång i veckan. Hans hovar har blivit mycket bättre, och framförallt mycket starkare!

Har du provat några sånna "mojjor"?
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Det viktigaste är att få bort de spänningar som håller upp sprickorna i kronranden. tro det eller ej men jag tror faktiskt att barfota kan vara bäst för att minska belastningen på hovväggen, sen gäller det att hitta ngn som kan göra ett bra jobb o där är nog personen mer avgörande än skolan.
PL
 
Sv: Fula hovar- bilder.

nej det tycker jag inte... har min häst på lösdrift, fri till gång till hö och bra vindskydd samt ordentligt skogshage. Rider visserligen, men försöker fokusera på att få vikten från framdelen till bakdelen i stället. Förstår dock inte vad det kom in i samanhanget.
En hov som är i så pass dåligt skick anser jag bör inte spikas på en sko på...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Håller på med båda... Vad ger du för hovstärkande?

PL: Okej... Jag antar att vi helt enkelt får lita på hovis på Ulltuna och våran nuvarande. När vi nu har fått en bra hovslagare så hoppas vi att balansen i hoven ska bli bättre!

Beppo: Vet inte hur noga du har läst alla mina inlägg, men säger det en gång till. Hon har gått i stora hagar sedan hon var föl, fått bra mat, gått ute dygnet runt och strövat runt nästan hela tiden. Blivit regelbundet verkad, ej riden men motionerad på andra sätt. Ändå har sprickorna uppkommit, antagligen både för att hon HAR dålig hovkvalité och för att förra hovis inte var tillräckligt kompetent. I dagsläget skulle jag aldrig ta av henne skorna, men när vi får bukt med problemet kan frågan komma i ljuset igen! :) Kan ju höra med hovis nästa gång han kommer ut, men om han hade tyckt att det var det bästa hade hon antagligen redan gått barfota.


Tack för alla åsikter och råd föressten! :bow:
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Nu har "min" häst inte alls sådär mycket sprickor, men hennes hovar har blivit väldigt mycket bättre av att vi smörjt kronranden (heter det så, dör hoven börjar liksom?) med torskleverolja varje dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Eloise
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp