Bukefalos 28 år!

Fula hovar- bilder.

Sv: Fula hovar- bilder.

:eek: Hjälp vilka hovar! Jag som fasade när vår inlånade shettis fick "stora" fickor av bärrandsrota....Det är ju ingeting jämfört med din stackare.
Jag kan iallafall bidra med ett tips...
Shettisen vi har är 27 år gammal och har alltid haft dåliga hovar. Ägaren har haft henne i 20 år så hon har prövat både det ena och andra för att få dom bättre.Bla. så verkas hon enligt vildhästmetoden.
Hos oss har hon fått behnadling av en homepoat. Vi sökte inte för hovarna men det mesta hänger ihop och förrutom att hon är frisk från sina andra åkommor har hon idag bättre hovkvalite, än vad hon haft nån gång! :banana: Så mitt råd är att du kontaktar en djurhomepoat!
...Förrutom den homepoatiska medecinen, ger vi Minesyl, ett homepoatiskt vitamin och mineraltillägg och Kieselgur.
Lycka till!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Kissing Spine skrev:
Håller på med båda... Vad ger du för hovstärkande?
Jag vet inte vad det är för märke, tror bara det står "HOVSTÄRKARE" på. En vit burk med svart lock, och i locket sitter det liksom fast en "tuss" på en ståltrådsliknande "pinne". Luktar typ... aceton.
 
Senast ändrad:
Sv: Fula hovar- bilder.

Hovstärkaren som Tigertofflan pratar om kan man köpa på Hööks har jag för mig!?! Eller i en vanlig ridsportbutik.. eller kanske på Granngården/Lantmännen..

Jag har en valack som har dåliga hovar, men de har blivit mkt bättre nu.. han kommer alltid ha dålig hovkvalité dock. Har provat det mesta på honom.. Hoofmaker, Biotin, Kiselgur etc.. Nu får han Enzion som funkar kanonbra på honom. Skor honom ibland med Flapskor, de hjälper hoven att "andas" - svårt att förklara.. Flapskon är egentligen en tåsko med sula vilket innebär stora fördelar för hovmekanismen.
Hoven rör sig ju i de bakre delarna och om man har 4 sömmar per sida så kan det innebära att sömmen hämmar hoven till att röra sig/växa.. Flapskon har inga sömmar där bak - har tyvärr inga bilder på Flapskon.. ska leta lite dock..

Det finns många orsaker till hornsprickor, låna boken Hovvård och hovbeslag av Lars Erik Magnusson och läs så får du veta ALLT om hornsprickor. Det står såklart andra bra saker om hovar, hovvård i den.. :smirk:

De orsaker som Lars Erik nämner i sin bok är följande: Belastningsförhållandena (överbelastning kan bero på felverkning/feltillpassade skor), Uttorkning av hornet, Hovformerna och hornkvalitén, Fixering med söm och sko & Sår och skador i kronranden. Med andra ord så kan vad som helst vara orsaken till hornsprickor i stort sett.. :crazy:
Kan tyvärr inte dra igenom allt här - det blir ett långt inlägg i så fall..

Vad skriver han då om behandling!?! Jo, kortfattat:
- Håll hornet fuktigt (man ska INTE använda hovsalvor)
- Överbelastat område ska avlastas, trycket ska fördelas på så stora delar av hoven som möjligt
- Fina söm ska användas, spara glasyrlagret och använd stötbrytande beslag (plastsulor, PG-beslag, hovkuddar mm). En ringsko är ofta en bra lösning..
- Fixera sprickan genom nitning el på annat sätt och fyll i sprickan med vax eller plast
- Avgränsa sprickan
- Avlasta partiet framför och bakom sprickan i bärranden genom att avlägsna några mm horn.
- Om det finns misstanke om infektion ska sprickorna skäras upp.
- Hornproduktionen ökas genom ökad blodcirkulation i kronvulsten genom blistring av kronranden.

SÅ vad har du då gjort rätt!?! :smirk: Tja - allt som du har gjort.. Och din häst har antagligen dessa problem pga dålig hovkvalité och att förra hovslagaren inte var tillräckligt kompetent. Så fortsätt som du gör - en bra hovslagare med mkt erfarenhet är bäst. Fortsätt ge henne Biotin för hovkvalitén. Jag hade dock provat att ge henne Enzion.. med tanke på att min valack har fått bättre hovar.. Såg skillnad efter en skoning har jag för mig! :)

Lycka till! :) - blev visst ett långt inlägg.. :smirk: :angel:
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Har själv ingen erfarenhet (tack och lov) men en jobbarkompis till mej berättade att hennes fullblod hade så dåliga hovar och att hon börjat ge den "Steel Joint" och henens häst hade fått jättebra hovar efter det.
Kolla in deras hemsida http://www.steel-joint.se/

Lycka till!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Vi har precis idag köpt Enzoin så nu blir hon riktigt preparerad :D. Tack för alla goda råd!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Det hoppas jag med ;). Just nu så går det bra att rida henne iallafall, hon markerar ingenting. Så det är bara att hoppas att det håller i sig!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Oj, undrar om du någonsin får bort de sprickorna. Min har en eller två hellånga sprickor från kronranden men de öppnar sig inte så vi göt inget åt dem, de ser bara ut som ett sträck längs hoven och de kommer aldrig att läka enl hovis eftersom de kommer från kronranden.
Jag ger min häst kiselgur i maten och tvättar hans hovar med vatten och diskborste varje dag. Oljar in dem med olivolja.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Hade det vart min häst hade jag bara skrattat åt ditt tjatande om barfota på den... OM man tar av den hästen skorna finns risekn att sprickorna bara vidgar sig och hästen fick därmed avlivas, för om de vidgar sig så läker de inte.

Och dessutom... Att utsätta en häst för lidande i ett år för att hoppas på att den klarar av att gå barfota sedan tycker jag låter som djurplågeri. En del hästar kan gå barfota, andra kan det inte. Min brorsas är barfota men min kan inte vara barfota... Att tappa ett års träning och istället stå med en halt häst, som är öm i fötterna, inte kan på ut annat än när det är mjukt ute för att inte trasa sönder fötterna... tjaaa inget liv direkt... För om de har taskiga fötter så brukar de fläkas upp och slitas fort och när de sedan går direkt på sina ömma sulor så blir det blödningar och bölder snabbare än ögat. Det ger en häst som kortar sina steg, spänner sig, får låsningar, fortfarande har ont och är sjukare än den var från början...
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Beppo skrev:
ja... det är egentligen rätt logiskt att ta av hästen barfota. de är inte skapta för att ha skor...sömmarna sliter på hoväggen och gör den skör vilket är uppkomsten till sprickor. Dessutom är blodcirkulationen kraftigt nedsatt med skor...


Hur kommer det sig då att alla mina hästar genom tiderna en sådär 20st aldrig haft problem med sina hovar trots skor??

Hade en hovspricka en gång men den kom av en skada i kronranden och var således kronisk.

Rider man och tävlar på varierande underlag så fungerar inte barfota eftersom de flesta underlag idag är baserat på stenmjöl.

Jag anser att om en häst skall gå barfota bereo det hel och hållet på vilket jobb den skall göra.

Har den ena 5åringen barfota bak, men han har också hovar av stål och klarar av det, medan fullblodet inte skulle klara av det! Tycker det är i högsta grad individuellt och beror mkt på vilken ras det är på häst
 
Sv: Fula hovar- bilder.

ska säga dej att har testat att låta hästen min gå barfota och rida med boots, men de fungerade absolut inte. hovarna blev sämre och sämre.

så därför säger jag genom efarenhet att det där med barfotaverkning hjälper inte alla hästar.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

*Lånar knapp*

Min häst har lite sprickor längst ner vid sömmarna. Det är inte alls så mkt, men det är ju fortfarande sprickor. :( Just nu har han boots på i hagen, och sedan gör jag alltid rent hovarna med vanligt vatten och har på Carr & Day & Martin Tea Tree Hoof Grease. Det funkar jättebra på min häst! Har bara använt det i en vecka men tycker redan att han fått lite bättre kvalite på sina hovar. :love: Carr & Day & Martin har många hovvårdsprodukter, har bara testat ovanstående men funderar på att köpa deras "Cornucrescine Intensive Hoof Moisturiser", den verkar väldigt bra också!


Hoppas det fixar sig med hovarna!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Ja-a du, dom hovarna var som sagt inte vackra.
Nu har jag inte läst hela tråden men jag har hur som helst en häst som har haft mycket problem med hovarna. Dock inte av samma kaliber som din.
Jag har provat biotin i mer än ett år; inget jublande resultat. Och jag har povat Hilton Herbs; resultat men ändå inget att hänga i julgranen.
Det var inte förräns jag började använda SteelJoint som hovarna började repa sig och nu kan han gå i kuperad sommarhage utan att tappa en enda sko! :bow:
Det tar ett tag innan man märker skillnad och det är säkert inte alla hästar som det funkar på. Men på min gjorde det det och jag tackar alla högre makter som finns för det.
Barfota skulle kanske funka... men då har man en häst man inte kan rida på på flera månader och man får gå och blunda för det halta skrället man har i hagen. Jag vet för jag har varit där...

Hoppas att ni kommer till rätta med hovarna.
Lycka till!!
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Lider med dig, vet hur jobbigt det kan var med kassa hovar... Och mina hästars har inte varit i närheten :crazy:

Vet att många förespråkar barfotagång eller strasserverkning på hästar med hovproblem, men är själv inte alls övertygad om att detta fungerar på alla hästar... I allafall inte om man inte har de optimala förutsättningarna för det (lösdrift, oändliga ytor att röra sig på samt att hästen inte arbetas på ett bra tag).

Det enda jag kan rekomendera är att du tar en ordentlig funderare på om den hovslagare du använder dig av verkligen är den rätta? Jag har haft flera duktiga hovslagare genom åren, men gemensamt för de flesta är att de inte har haft riktigt den erfarenhet som krävs för att hantera så stora problem som din häst verkar ha. Nu vet jag inte hur länge hästen varit skodd på bilden, men jag skulle inte vara nöjd med den skoningen... förutom alla skruvar och plattor är det många smådetaljer...

Är hästen för övrigt helt frisk? En frisk hov kräver en frisk häst... Men det vet du ju säkert redan ;) Att vissa upplevt bättre hovar med helfoder kan ju bero på brister i foderstaten innan (mineraler etc.) som tillgodosetts bättre med helfoder...

Men som sagt; mitt enda råd är att tänka över om valet av hovslagare är det perfekta... Kankse är en jättebra hovslagare till hästar med OK hovar, men kanske inte har den rätta kunskapen för just din hästs hovar... värt att tänka på... Och lycka till... Håller tummarna :)
 
Sv: Fula hovar- bilder.

hej, ja trasiga hovar ger en verkligen veck i pannan.
jag hade en fjording med spruckna hovar. Dock ej så som din häst.

hon gick barfota, men var tvungen att skos, då blev dom bättre.
sen märkte jag att ju torrare väder desto torrare och mer spruckna var hovarna. Så jag säger bara en sak. Blöt på med vatten på spruckna hovar så ofta som möjligt!!
funkade bra för oss, och enligt hovslagaren är det bättre för hovarna. kolla även bädden, ha ingen sur halmbädd, urinet torkar ut, och det gör spån med.
torv lär vara bra. Jag hade spån under halmen och lät det aldrig bli en blöt bädd.
förr gav jag kalk till mina hästar som hade spruckna hovar...
Ja, lycka till
 
Sv: Fula hovar- bilder.

Tack allihopa för fler svar!


Polly_mulle:
Eftersom en spricka redan har växt ut (redan föressten :smirk: ) så finns det ju gott hopp att de andra också kommer sig. De har ju krympt otroligt, är lite arg att jag inte tog kort när de var som värst! I övrigt håller jag med dig om allting

Tajjger_red: Vet inte hur du menar med skruvar och plattor, vad som är fel på dem... Men meningen är ju just att hon ska ha dem, så det är en BRA sak! Som jag redan har skrivit så har vi bytt hovslagare, och han är ytterst kapabel att rätta till detta. Vad tycker du verkar fel med skoningen, berätta gärna!

Nu får hon: Biotin, Enizon, Kiselgur och har på cournecrescin så nu vore det väl tusan om det inte ska bli bra ;). Ska antagligen skicka in en analys för att se om hon har några brister också.
 
Sv: Fula hovar- bilder.

hejje, vill inte vara otrevlig men är det inte dags att öppna ögonen å kika på hur din häst är skodd egentligen?! och borde du inte vara mer noggran på hur skorna sitter om den har en kraftig hovspricka?! om din hovslagare nu tvunget måste slänga på en sko på det där
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: Eloise
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Sirap
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp