Full english

Full english

  • Stekt ägg

    Röster: 17 34,0%
  • Äggröra

    Röster: 33 66,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50
De senaste åren har jag ätit många full English breakfast sen jag blev tillsammans med en britt.
Han och i hans familj så äter de stekta ägg med rinnig gula till sin frukost och när vi bott på hotell har man fått välja, stekta ägg, äggröra eller pocherade ägg.
 
Min man som är halvbritt (hans mamma är från Cornwall) säger att det ska vara stekta ägg. Sen har vi en kokbok med engelsk mat här hemma, "Best of British Taylors & Jones" och där står det också att äggen ska stekas. Citat: "stek allt utom bönorna".

Så min slutsats utifrån detta tillsammans med svaren innan mitt är att det säkerligen kan vara olika i olika delar av England men det är inte fel med stekta ägg i en full engelsk frukost.
 
På mitt favvofik, där det intogs många engelska frukostar när jag bodde i England i höstas, serverades det stekta ägg om man inte specifikt sade till om något annat.
 
Jag har nog aldrig fått äggröra som standard under 10 år i Storbritannien - alltid stekta, sunny side up. Dock brukar man ju kunna be om scrambled om man föredrar det, men jag måste ha ätit full English / all day breakfast minst 100 gånger och kan inte erinra mig ett enda ställe som serverat äggröra.
 
Jag frågade min käre man, som är engelsman, född och uppvuxen i England, och han säger att han skulle bli förvånad om han fick något annat än just stekt ägg till en full english breakfast. Inte scrambled.
 
Mitt starkaste minne är inte av en Full English utan av en Full Scottish hos en kvinna som hade B&B. Först en rejäl skål havregrynsgröt. Efter det en tallrik baked beans, ägg(minns inte tillagning...), bacon, korv och blodkorv. Hon blev lyckligtvis inte förnärmad över att vi knappt rörde det rostade brödet och marmeladen som dukades upp sist.
 
Mitt starkaste minne är inte av en Full English utan av en Full Scottish hos en kvinna som hade B&B. Först en rejäl skål havregrynsgröt. Efter det en tallrik baked beans, ägg(minns inte tillagning...), bacon, korv och blodkorv. Hon blev lyckligtvis inte förnärmad över att vi knappt rörde det rostade brödet och marmeladen som dukades upp sist.

Men... haggis, då? :(
 
Här i södra England varierar det en hel del, men trenden just nu på de lite hippare haken är scrambled vilken passar mig utmärkt eftersom jag tycker att stekta ägg är lite läskiga.

Poached är också poppis, de kan man fuska sig till hemma enkelt med en liten egg gadget som ser ut som en silikonpåse som man knäcker ägget i och doppar ner i kokande vatten, då slipper man den där vispade effekten :up:.
 
En fråga i sammanhanget: när jag beställer stekta ägg på engelska beställer jag sunny side up. Och ibland funderar jag på vad det heter om man vill ha vändstekt?
 
En fråga i sammanhanget: när jag beställer stekta ägg på engelska beställer jag sunny side up. Och ibland funderar jag på vad det heter om man vill ha vändstekt?

Over easy är när man flippat runt dem men gulan rinner. Vill man ha dem mer stekta är det over medium eller over hard som gäller.

Det som är skrämmande i sammanhanget är att jag lärde mig det från en lärobok i engelska på mellanstadiet och det sitter kvar :nailbiting: Det är ju inte som om jag haft någon användning för det...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: enough
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
609
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp