Full english

Full english

  • Stekt ägg

    Röster: 17 34,0%
  • Äggröra

    Röster: 33 66,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    50
Over easy är när man flippat runt dem men gulan rinner. Vill man ha dem mer stekta är det over medium eller over hard som gäller.

Det som är skrämmande i sammanhanget är att jag lärde mig det från en lärobok i engelska på mellanstadiet och det sitter kvar :nailbiting: Det är ju inte som om jag haft någon användning för det...
Oj, det har jag aldrig hört! Tur att jag vill ha dem stekta på ena sidan. :D Hur säger man det på svenska förresten? Jag brukar säga "inte vändstekt" men det kanske finns något ord?
 
Oj, det har jag aldrig hört! Tur att jag vill ha dem stekta på ena sidan. :D Hur säger man det på svenska förresten? Jag brukar säga "inte vändstekt" men det kanske finns något ord?
Soliga sidan uppåt! :up:

I min värld heter det "stekt ägg" och "vändstekt ägg", men det kanske finns nåt vedertaget uttryck för det. :D
 
För övrigt så planerar jag att paxxa mammas specialstekpanna för pocherat ägg i händelse av hennes bortgång. För jag får verkligen inte till det på egen hand. varken med vattenvirvlar eller med hålslev.
 
Min engelske man steker underbara ägg, precis lagom lös gula. Han steker dem i matolja, ganska mycket olja i stekpannan, och skvätter den heta oljan över gulan så den blir vit. Han får äggen så perfekt runda dessutom, mina stekta ägg går oftast sönder och flyter ut som amöbor. (Ja, jag äter fortfarande ägg ibland.......)
 
images


Om man inte orkar vispa eller är med i Master Chef
 
Min engelsman svarar att utifrån hans erfarenhet så; "In posh places you get both. In the middle places you get to choose and in the shitty places you get what they can be bothered to make. Mostly it's fried eggs."
 
English breakfast är: Toast, Heinz vita bönor i tomatsås, korv, hashbrowns (rösti), bacon, stekt tomat och stekt ägg eller äggröra. Om du erbjuds stekt ägg eller äggröra beror på traditionen i den by där du befinner dig.
 
Min engelske man steker underbara ägg, precis lagom lös gula. Han steker dem i matolja, ganska mycket olja i stekpannan, och skvätter den heta oljan över gulan så den blir vit. Han får äggen så perfekt runda dessutom, mina stekta ägg går oftast sönder och flyter ut som amöbor. (Ja, jag äter fortfarande ägg ibland.......)
Masterchef igen: oljan FÅR inte skvätta på gulan så att den blir vit, det räknas som fel :cool:

Annars gör jag som din man, steker äggen i mycket (oliv)olja. Blir kalasbra.
 
English breakfast är: Toast, Heinz vita bönor i tomatsås, korv, hashbrowns (rösti), bacon, stekt tomat och stekt ägg eller äggröra. Om du erbjuds stekt ägg eller äggröra beror på traditionen i den by där du befinner dig.

Och svamp. Svamp är vanligare än hash browns om du bara går till ett vanligt kafé.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: enough
·
Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 496
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp