Fullblod som backar

Tänker utifrån det du skriver att jag troligen låtit henne stå och fundera. Inte lägga på tryck. Hon får inte vända, hon får inte backa. Alternativen är att stå still eller gå framåt - beröm när hon tittar på det farliga, och beröm när hon går.

Är den lite spänd i sig själv så ska fokus vara att minska stressen. Ren olydnad är aldrig ok, men det är meningslöst att bara pressa på tills du får en motreaktion, där du antingen får se till att ta igenom hjälpen i alla fall, eller ge upp. Negativ situation oavsett.

Precis så rider jag jag.
Jag hade inte heller hoppat av.
Blir hästen påverkad av andra hästar hade jag ridit ut själv, om än så runt stallbacken till att börja med.
Inga andra vägar än framåt är ok, och vändningarna får man bara ha bra timing med för att parera.
Hästen skall alltid stå vänd i färsdrikningen, och du skall aldrig ha en tid att passa ;)
 
Hej! Är det någon mer där ute som känner igen sig. Jag har ett fullblod på nu 6 år som jag skrivit om här förut, visserligen går det framåt med henne nu men hon är fortfarande knepig. Tänder och rygg kollat. Hon hade lite små sår i munnen och rider blandat hackamore samt väntar på ett nytt rakt bett med fasta ringar. Har också kommit på att detta är en dam med PMS, testar fn "stroppy mare" på henne. Känslig i huden och ja, fullblod.
Till saken. Tar ett exempel från vår ritt i skogen ikväll. Allt går bra tills hästen framför stannar och hon också behöver göra det. När vi sen ska iväg så åker backen i, får övertala henne att gå fram. Fortsätter om en lite taktandes. Sen trampar hon på en pinne vid nästa stopp och hon blir ändå mer spänd. Får henne att lugna sig. Hon kastar med huvudet titt som tätt. Kommer till nästa halt och hon liksom stelnar till och tittar åt ett håll. Går ej att få kontakt och backen åker i. Försöker göra volter och efter mycket bråk går hon fram. Spänd och taktandes. Minsta lilla knäpp och hon blir rädd och hoppar till.
Det konstiga är att samma ritt tidigare gick hur bra som helst. Är det någon mer där ute som har samma problem och vet vad det kan vara samt vad som är bäst att göra?
Tack på förhand!
Min häst kan bli lite likadan. När hästen framför stannar flera gånger blir hon osäker. Hon går bättre om hon får vara före då hon själv inte är tittig eller lättskrämd. Blir hon osäker får hon stanna och titta men inte backa eller vända. Jag brukar bara sitta tungt i sadeln och andas lugnt några andetag innan jag ber henne gå igen. Effektivt och trevligare än att försöka tvinga hästen att gå trots osäkerhet.
 
Jag brukar inte hoppa av. Har stor häst och är liten själv, orkar inte klänga på honom i onödan ute i skogen. Men tycker du att det funkar att hoppa av för er så lägger jag mig inte i det.

Tänker utifrån det du skriver att jag troligen låtit henne stå och fundera. Inte lägga på tryck. Hon får inte vända, hon får inte backa. Alternativen är att stå still eller gå framåt - beröm när hon tittar på det farliga, och beröm när hon går.

Är den lite spänd i sig själv så ska fokus vara att minska stressen. Ren olydnad är aldrig ok, men det är meningslöst att bara pressa på tills du får en motreaktion, där du antingen får se till att ta igenom hjälpen i alla fall, eller ge upp. Negativ situation oavsett.
Precis så är min taktik med tittiga hästar också. Betydligt trevligare för alla inblandade än att härja och slå med spö och ha sig.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det stämmer nog. För så fort jag ber henne gå fram reagerar hon med att antingen stå helt blockerad eller backa. Du menar jag ska vänta ut henne tills hon ger med sig? Inte få henne att tänka på annat. Så fort jag hoppar av är alltför frid och fröjd dock.
Hej ! Hur har det gått med din häst?
Du skrev att hon var kollad i ryggen, hur gjordes det?
Passform på sadeln?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 936
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 739
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
22 366
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp