• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 6 296
Sv: Fult?

Såklart det finns värre saker, men det kan man nog hitta om allt. Det skulle bli tråkigt forum om allt man diskuterade var gulligull och aldrig oliktänkande.

Det finns annat som skapar könsmallen, men detta är en sida ( att det är så viktigt med rätt färg till rätt kön ). Tycker man att sådant är superviktigt redan när bebis är liten så tror jag att det är få som struntar i färgkoden när barnet blir större, tyvärr.

*instämmer*
och lägger till:
Det är intressant att det ofta sägs av många (mest dem som absolut aldrig skulle kunna tänka sig en rosa vagn/tröja, byxa/overall till en pojke) att "det där med färger är ju bara en bagatell, det är ju bara fjantigt att hålla på och bry sig om sånt". De säger så och ändå är det så oerhört viktigt att hålla hårt på färgkoderna gällande kön för deras egna barn. Då ÄR ju fäger ingen "bagatell" för dem! Visst; vissa gillar inte rosa, men när de sen får en dotter - ja, då blir det rosa i alla fall! Redan när hon är liten bebis som inte ens kan uttrycka en egen vilja om att få det (för det är klart att barn har egna preferenser och (framförallt) påverkas även av andra än föräldrarna när de blir större).

Apropå det här med färger... jag har aldrig varit tjejig och köpte typ inga rosa kläder när jag fick min dotter. Handlar oftast på pojkavdelningen för de kläderna är mer praktiska för det mesta. Vi har fått rosa och spets och sådant lull-lull från andra, och dottern har haft på sig det också.

Nu är dottern snart 3 år (3 månader kvar). Nu vill hon ha hello kitty på allt, det skall vara roooosa och rööööött och prinsessor. Och armband och halsband och hårband. Hur gör ni - köper ni det de vill ha?

Just nu köper jag det hon vill ha men blandar upp med andra kläder som jag skulle köpt, så det blir kanske 50/50. Är det fel tycker ni? (Jag är osäker själv faktiskt, vet inte om det hör till en egen tråd?)

Nu är dottern snart 3 år (3 månader kvar). Nu vill hon ha hello kitty på allt, det skall vara roooosa och rööööött och prinsessor. Och armband och halsband och hårband. Hur gör ni - köper ni det de vill ha?

Just nu köper jag det hon vill ha men blandar upp med andra kläder som jag skulle köpt, så det blir kanske 50/50. Är det fel tycker ni? (Jag är osäker själv faktiskt, vet inte om det hör till en egen tråd?)

Jag har ingen dotter, men det där är en svår fråga. Vår son är 3 år och har inte så mycket idéer om kläder ännu kanske. Han gillar färger (kanske har vi påverkat där, att inte få honom så "stereotyp" ännu), har flera rosa plagg, byxor med blommor osv. Än har han inte protesterat mot att ha dem.

Han är vääääldigt förtjust i sina bilar, i traktorer och en del andra typiska "pojksaker". Där gör jag som så att jag deltar i entusiasmen. Men jag gör också som så att jag försöker tänka på att uppmuntra de andra intressen jag ser att han har. Han gillar också väldigt mycket att dammsuga/städa, laga mat på sin leksaksspis, leka affär är en höjdare osv. Hos dagmamman trär de ofta pärlhalsband och häromdagen sa han att vi kan köpa såna pärlor hem också. Rollekar med t ex dockor händer inte jätteofta, men det är säkert en ålderssak också.

Så; jag gör nog lite som du; deltar i entusiasmen/engagemanget, men "blandar upp" med annat också. För att balansera. Jag tänker att uppmuntran till att gilla bilar, traktorer, blå kläder osv det får han ÖVERALLT omkring sig; av anhöriga, av barnomsorgspersonal, delvis av kompisar mm mm. Då kan ju jag/vi gott vara lite "motvikt"

Sist vi var i klädaffär så tittade jag på några barnjackor; där hängde ceriserosa, blå, gröna. Sa till sonen: Titta vilka fina jackor! Vilken tycker du är finast? "Den blå vill jag ha" sa han. "ja, den var fin, men titta vad fin den rosa var också!" sa jag. "jaa" sa han. Jag tror att han faktiskt lika gärna hade kunnat säga "den rosa/gröna vill jag ha" egentligen. Jag ser det som min uppgift att försöka visa en tillåtande attityd till att både nu och senare kunna gå utanför normen vad gäller både kläder och annat.

*kl*

Tycker inte det är fult på något sätt. Tror baradet är ett uttryck för vårat kontrollbehov.

Jag vill inte veta. Det är ju halva nöjet med alla gissningar. Andra halvan är spänningen när underverketkommer ut :D.

Men alla får göra precis som dom vill.

Mvh

Tora

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 144
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 601
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 410
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 306
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka