funderar på att skaffa hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 183
  • Visningar Visningar 11 552
det jag skrev om att jag vill at hunden ska kunna vara lös...

Jag har ju tjatat om att det väll har med träning att göra..men jag har fått en massa motsvar på det...så därför gjorde jag det lätt för mig men jag fösrtår om det kunde missuppfattas

Du verkar ju ha väldigt bestämda åsikter själv om vilken hund du vill ha... varför behöver du hjälp här??

Det är med en korthårig hund som man får dammsuga varje dag. De släpper småhår överallt som lägger sig som en matta på golvet. De långhåriga hundarna släpper tussar som är lätta att plocka upp.

Vi har haft både pyrenee och St bernhard och då plockade man några tussar per dag. Med rottisarna får man ägna minst en kvart per dag åt att sopa eller dammsuga.

Åh, du kan inte ana hur jävla lång tid det tar att dammsuga min stora matta + soffa :crazy: Nu fäller hon som en galning också, så på 1 dag blir både soffan och mattan svarta istället för beiga. Och håret sitter fast HÅRT.

Skoja inte. Hår överallt kan jag ta, men måste de verkligen kila in sig i hälarna också. Det gör ju så förbannat ont.

När jag flyttade från min förra lägenhet hittade vi till och med hår i isfacket i frysen. De sprider sig ju precis överallt.

Åh, jag vet exakt vad du menar. Ofta fastnar dom små jävlarna i "vecket" där man böjer tån också, där huden är tunnare.

Jag har lyckats med att hitta hår högst uppe på min bokhylla också :D Den är typ 50 cm från taket, så jag fattar inte hur dom har kommit dit! När jag gjorde om rummet och tog in datorn hit så hittade jag en tuss av X-hår inuti skrivaren också :angel:

Snacka om att hundägare är ohygienska egentligen. Jag reagerar inte över att jag JÄMT hittar svarta hårstrån i maten, medan jag ser hur folk kan titta lite konstigt på mig då, när jag bara petar bort dom och äter vidare..

Såhär ser min matta och soffa ut idag. Jag dammsög dom, tills det inte fanns ett endaste hårstrå kvar, igår senast.
kameran 1984.jpg

kameran 1982.jpg

Frågan är om de inte har en benägenhet till det :eek: Det är iaf många som roar sig med att äta upp hela lägenheten. Jag vet inte om det hänger ihop med nervositet. Min äldre hund har ätit upp allt (inkl. väggar) och fick till slut sitta i bur. Min yngre tuggade bara lite när hon var valp. Det brukar försvinna efter ca 1 år ålder.

Lite hårda och självständiga Labradorer brukar inte tugga.

måste skriva igen, schnauser är en väldigt trevlig ras, och dom fäller inte hår, man trimmar dom... finns dvärg, mellan och riesen som jag förstått. Calazirya här har ju en jättecharmig mellan och belsebub här har en riesen (som hon nyss hämtat) och jag har en vän med en dvärg, alltså det är charmiga hundar, sen kan man ju tycka si och så om utseendet, jag tycker dock dom är läckra speciellt de svarta :love:

jo att de använder munnen till mycket kan vi ju vara överens om. att de är påhittiga likaså. men nervösa? näe... jag undrar om det inte är så att labbar vill ha lite entertainment och det verkar nästan vara kul att tugga på saker :crazy:

Bara det att alla Labradorer som har varit lite fladdriga har varit sådana som tuggat som fan. Men inte de andra... Slump kanske...

Min Boxer fäller antingen osedvanligt lite för sin ras, eller så fäller Boxer väldigt lite? :)

Katterna däremot... BÅDE tussar i hörnen OCH små hårstrån inkilade i allt du kan tänka dig! :crazy:

/JES
som tyckte Boxer var en FUL hund tills min älskade "världens vackraste valping" kom hem till mitt liv och mitt hjärta! :love:

Jag kollade lite på royal canins hemsida idag och läste vad de skrivit om olika hundraser. Verkade vara mycket felaktigt så jag skulle nog inte använda den sidan till att kolla på raser.

Ett sätt som jag tycker är bra är att leta upp rasklubben för den ras jag vill ta reda på mer om. Vill jag t.ex. läsa mer om dobermann så söker jag på "svenska dobermannklubben" och vill jag läsa om labrador söker jag på "svenska labradorklubben" :)

ja absolut jag läser ju på hundrasernas egna sidor ..men jag tänkte att det var smidigt att läsa och sålla bort vissa hundraser på en sida där allihopa var samlade... det ända jag kollade på royals sida var vad de används till jakt osv var det oxå fel? ... hm då ska jag inte kolla där mer...

Ärligt talat så verkar boxern vara en fin hund... OcH jag tycker Egentligen att de är ganska fula :smirk: :smirk: men ju mer man tittar på bilder och läser ju finare blir den...

Men jag kan inte riktigt släppa staffen :d..

såg valp bilden på din :love:

Tack för hjälpen

vill inte....kan jag bara inte köpa en hund som jag tycker är grymt ful *sorry*

MEN GUD.. :crazy: DET VAR JU INTE DET JAG SKREV ÖVER HUVUDTAGET... MEN DET VERKAR SOMOM DU BARA SER OCH LÄSER DET DU VILL ISTÄLLET FÖR VAD DET VERKLIGEN STÅR.. :smirk:

Det var inte alls precis som jag skrev.. Jag skrev att om hon känner att hon kan ha hand om en hund och vill så ska hon självklart köpa en..Och skita i vad andra skriver.. När man ska skaffa sig en hund så kan man läsa sig till om hur raserna är så att man kan skaffa en som passar en själv.. Både till utseende och personlighet.. Hon ska ju inte sitta och vela om hur hon ska eller inte ska skaffa en.. Jag känner henne och kan säga att hon mycket väl kan ta hand om en hund.. (om ens är hälften så duktig som hon är med sin häst). Och hon kan ta hand om en hund vilken ras det än är. Jag har tipsat henne om att en boxer hade varit perfekt för henne och hennes kille och även om hon så tar en dalmatiner eller en amstaff så är jag nästan 100% säker på att dom klarar det. Alla är nybörjare nån gång och även om man är nybörjare så kan man klara av alla typer av hundraser bara men läser till sig vad dessa hundar behöver. Men du kaske tycker att man häldre ska fråga personer som har hund än att läsa sig till i böcker där fler personer har jobbat sig till att försöka få en bok som reflekterar hunden bäst? Jag tycker iochförsig att hon ska göra både och.. En hund blir vad man gör den till. Skaffarhon sig en jakt hund behöver hon inte jaga.. Hon kan träna den till att inte springa efter allt den ser o.s.v. (hoppas folk förstår vad jag menar)

Skulle de vara så att hon råkar få en hund (vilket kan hända i alla raser) som är lite för tuff för henne så vet jag att hon kommer kämpa in i det sista.

Sen tycker jag att du väldigt ofta är lite järv när du ska ge tips eller rätta folk..Lite ödmjukhet hade inte skadat.. Det finns faktiskt folk som kan veta lite bättre ibland.. Även om det skulle hända att du visste lite mer i allmänhet men att det kanske finns ett ämne där personen är lite mer påläst på.. Detta är väl kanske bara min åsikt.. Ta den med en nypa salt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 558
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 492
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 163
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka