Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var och hälsade på nordistravaren idag som behövde en medryttare och så pratade jag förstås med ägaren.

Dessvärre känns det inte helt 100. Hästen är mer rå (outbildad) än jag hade förväntat mig. Ägaren var bara 18 år och som jag uppfattade det, självlärd. Jag känner här att jag hamnar i ett läge med mer ansvar än befogenheter. Det är jag inte helt bekväm med faktiskt.

Jag provred aldrig eftersom den tiden inte fanns, så jag vet inte hur hästen känns i ridningen. Men en bra tränare känns ju rätt nödvändig att rida för om jag nu ska rida den. Och det får nog lov att ske ganska ofta i så fall. Jag känner mig rätt rejält osäker på min förmåga att kunna bidra till en hästs utbildning och det är ändå bara aktuellt att rida den 1-2 gånger i veckan.
 

På ridbanan eller i ridhuset går det ju. Där kan man ju träna in det som inte fungerar.
Fattar inte hur du menar ?
Du har inte ens provat hästen men ändå alla funderingar om den passar dig .

Utifrån att du utöver det har önskningar att börja tävla trots att du aldrig gjort det, och sen bara av att träffa ägaren och bedömer att denne är ”under din nivå ” osv så känns det svårt att du ska hitta en medryttarhäst utifrån dina snäva kriterier du har, inkl avstånd osv.
 
Jag funderar lite över haflingern också och det känns som om ägaren inte är så intresserad av mig som medryttare. Jag pratade med henne förra fredagen och det lät så positivt men så sa hon att batteriet på hennes telefon höll på att ta slut och frågade om vi kunde höras efter helgen. Sen har det varit helt tyst. Och så tycker jag den står lite för långt bort. Det tar mig en halvtimme att åka dit.

Den sista personen som hörde av sig hade hästen ännu längre bort. Ska jag åka så långt så blir det inte mer än en gång i veckan och så behöver hästen vara mer utbildad om det ska vara intressant.

Nyligen var det en person som själv annonserade efter medryttare. Det var i närheten. Men hästen var en nordsvensk bruks utan utbildning. Förvisso älskar jag nordsvenskar och har haft ett par på foder för många år sedan, men det känns ändå som om jag ridmässigt inte får det jag söker.

Det känns svårt det här. Det verkar som om enda möjligheten är att skaffa en egen häst för att få rida annat än en skogsmulle och/eller slippa spendera tid på att åka långt bort, men det utrymmet finns inte.
 
Fattar inte hur du menar ?
Du har inte ens provat hästen men ändå alla funderingar om den passar dig .

Utifrån att du utöver det har önskningar att börja tävla trots att du aldrig gjort det, och sen bara av att träffa ägaren och bedömer att denne är ”under din nivå ” osv så känns det svårt att du ska hitta en medryttarhäst utifrån dina snäva kriterier du har, inkl avstånd osv.
Hon har berättat en hel del om sig och hästen m.m.

Men jag kan alltid fortsätta med islänningen även om jag aldrig kommer kunna hoppa med den. Dit är det bara en kort promenad och jag tycker dessutom om dem som äger den.

Fast jag saknar Senioren. Det var en jäkligt fin häst. Det lär bli svårt att hitta något motsvarande, även om det är det jag önskar.
 
Hon har berättat en hel del om sig och hästen m.m.

Men jag kan alltid fortsätta med islänningen även om jag aldrig kommer kunna hoppa med den. Dit är det bara en kort promenad och jag tycker dessutom om dem som äger den.

Fast jag saknar Senioren. Det var en jäkligt fin häst. Det lär bli svårt att hitta något motsvarande, även om det är det jag önskar.

Ja precis tänker jag . Du har ju haft bra scenarion med medryttarhästar som du precis skriver - utan att du fastnar vid utebliven tävlingskarriär osv .

Om du är sugen på en ny medryttarhäst så r väl a och o att du ffa provrider den .

Utifrån ditt läge känner jag att du har rätt stora krav och åsikter vad någon häst ska uppfylla kriteriemässigt samtidigt som du själv inte har några större ”meriter”.
 
Jag funderar lite över haflingern också och det känns som om ägaren inte är så intresserad av mig som medryttare. Jag pratade med henne förra fredagen och det lät så positivt men så sa hon att batteriet på hennes telefon höll på att ta slut och frågade om vi kunde höras efter helgen. Sen har det varit helt tyst. Och så tycker jag den står lite för långt bort. Det tar mig en halvtimme att åka dit.

Den sista personen som hörde av sig hade hästen ännu längre bort. Ska jag åka så långt så blir det inte mer än en gång i veckan och så behöver hästen vara mer utbildad om det ska vara intressant.

Nyligen var det en person som själv annonserade efter medryttare. Det var i närheten. Men hästen var en nordsvensk bruks utan utbildning. Förvisso älskar jag nordsvenskar och har haft ett par på foder för många år sedan, men det känns ändå som om jag ridmässigt inte får det jag söker.

Det känns svårt det här. Det verkar som om enda möjligheten är att skaffa en egen häst för att få rida annat än en skogsmulle och/eller slippa spendera tid på att åka långt bort, men det utrymmet finns inte.
Ring eller skicka ett sms och kolla om du kan få komma och provrida :).
 
Ring eller skicka ett sms och kolla om du kan få komma och provrida :).
Jag vet inte hur taggad jag är. Just nu är den heller inte igång.

I våras blev jag erbjuden att rida en häst som var fin i dressyren men som inte skulle hoppa något. Jag nappade inte eftersom jag tyckte det var långt att åka bara för att rida dressyr eller åka runt på den i skogen.

Ju längre restid det är, desto kräsnare är jag. Jag blev nog rätt bortskämd av att få rida Senioren. Hittar jag inget som ridmässigt ger mer än en skogsmulle eller ensidig dressyrhäst, så lär jag bli kvar hos islänningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 907
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 707
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp