Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var och hälsade på nordistravaren idag som behövde en medryttare och så pratade jag förstås med ägaren.

Dessvärre känns det inte helt 100. Hästen är mer rå (outbildad) än jag hade förväntat mig. Ägaren var bara 18 år och som jag uppfattade det, självlärd. Jag känner här att jag hamnar i ett läge med mer ansvar än befogenheter. Det är jag inte helt bekväm med faktiskt.

Jag provred aldrig eftersom den tiden inte fanns, så jag vet inte hur hästen känns i ridningen. Men en bra tränare känns ju rätt nödvändig att rida för om jag nu ska rida den. Och det får nog lov att ske ganska ofta i så fall. Jag känner mig rätt rejält osäker på min förmåga att kunna bidra till en hästs utbildning och det är ändå bara aktuellt att rida den 1-2 gånger i veckan.
 

Gå på magkänslan, säger jag. Känns det inte rätt är det nog inte rätt.
Tyvärr kanske du har rätt. Jättesynd egentligen. Hästen var skitfin och stället där den står ligger nära och har både ridhus, uteridbana och skog att rida i. Dessutom fanns det folk att snacka med där också då det fanns ganska många andra hästar uppstallade där.
 
Tyvärr kanske du har rätt. Jättesynd egentligen. Hästen var skitfin och stället där den står ligger nära och har både ridhus, uteridbana och skog att rida i. Dessutom fanns det folk att snacka med där också då det fanns ganska många andra hästar uppstallade där.

Det finns inte så man kan ta tränare dit?
 
Kan du kanske kolla om någon annan i stallet behöver hjälp?
Eller börja med den och se om du sas kan visa nog vilja/vettighet etc för att någon annan där ska vilja ha dig som medryttare?
Om du är osäker kan du kanske testa provrida iaf?
 
Jag hade nog provridit i alla fall, eftersom det är nära och finns ridhus, möjlighet till tränare osv.

Är det en bussig häst så kanske det inte gör något att den är grön. Om den är läraktig och positiv så kanske det tom är en fördel att det inte finns några dåliga vanor.
Men känns det inte rätt efter provridning så hade jag släppt det.
 
Kan du kanske kolla om någon annan i stallet behöver hjälp?
Eller börja med den och se om du sas kan visa nog vilja/vettighet etc för att någon annan där ska vilja ha dig som medryttare?
Om du är osäker kan du kanske testa provrida iaf?
Den varianten finns ju också. Jag vet ju inte om det kan tänkas finnas fler där som är intresserade av en medryttare.

Jag hade nog provridit i alla fall, eftersom det är nära och finns ridhus, möjlighet till tränare osv.

Är det en bussig häst så kanske det inte gör något att den är grön. Om den är läraktig och positiv så kanske det tom är en fördel att det inte finns några dåliga vanor.
Men känns det inte rätt efter provridning så hade jag släppt det.
Ja, jag skulle kunna testa i alla fall om nu ägaren fortfarande är intresserad av att ha hjälp av mig.

Om den saknar dåliga vanor kan jag inte svära på.
 
Jag var och hälsade på nordistravaren idag som behövde en medryttare och så pratade jag förstås med ägaren.

Dessvärre känns det inte helt 100. Hästen är mer rå (outbildad) än jag hade förväntat mig. Ägaren var bara 18 år och som jag uppfattade det, självlärd. Jag känner här att jag hamnar i ett läge med mer ansvar än befogenheter. Det är jag inte helt bekväm med faktiskt.

Jag provred aldrig eftersom den tiden inte fanns, så jag vet inte hur hästen känns i ridningen. Men en bra tränare känns ju rätt nödvändig att rida för om jag nu ska rida den. Och det får nog lov att ske ganska ofta i så fall. Jag känner mig rätt rejält osäker på min förmåga att kunna bidra till en hästs utbildning och det är ändå bara aktuellt att rida den 1-2 gånger i veckan.

Vad tänker du på när du skriver att du skulle hamna i ett läge med mer ansvar än befogenheter?
 
Beror en del på dina egna önskemål med din egen ridning och vad vill du få ut av hästen som medryttare? Har du nån krav/önskelista på hur din medryttarhäst ska vara? Det att ägaren är ung behöver inte betyda så mycket. Finns många äldre hästägare som kan upplevas som tveksamma, ostrukturerade lr svåra. Det som är viktigt är att ni har ganska lik syn på hästhållning och att kommunikationen mellan er fungerar bra. Har hästägaren sagt något om vad hon har för krav lr förväntningar på sin medryttare? Vissa skriver in i annonsen vad som förväntas tex rida tur en dag, bana en dag också vidare :) Har hon sagt att hon vill du ska vara med på att utveckla/utbilda hästen? Vad har hon själv för långsiktiga mål med den?
 
Vad tänker du på när du skriver att du skulle hamna i ett läge med mer ansvar än befogenheter?
Jag vill inte hamna i lägen där jag förväntas göra som ägaren säger, samtidigt som det kan skada hästen. Då behöver jag stoppa det, argumentera för annat eller gå därifrån.

Beror en del på dina egna önskemål med din egen ridning och vad vill du få ut av hästen som medryttare? Har du nån krav/önskelista på hur din medryttarhäst ska vara? Det att ägaren är ung behöver inte betyda så mycket. Finns många äldre hästägare som kan upplevas som tveksamma, ostrukturerade lr svåra. Det som är viktigt är att ni har ganska lik syn på hästhållning och att kommunikationen mellan er fungerar bra. Har hästägaren sagt något om vad hon har för krav lr förväntningar på sin medryttare? Vissa skriver in i annonsen vad som förväntas tex rida tur en dag, bana en dag också vidare :) Har hon sagt att hon vill du ska vara med på att utveckla/utbilda hästen? Vad har hon själv för långsiktiga mål med den?
Hon vill att hästen ska få mer motion.

Jag kan inte riktigt säga om vi har samma syn då vår kunskapsnivå är flera mil från varandra.

Att hästen behöver utbildning är vi nog rätt överens om.

I det här fallet innebär "ung" samma som oerfaren. Det innebär att hästens utbildning kommer att ta väldigt mycket tid. Jag ser mig själv inte som tillräckligt rutinerad att utbilda en häst, samtidigt som jag ser att jag har bättre förutsättningar än ägaren.
 
Jag vill inte hamna i lägen där jag förväntas göra som ägaren säger, samtidigt som det kan skada hästen. Då behöver jag stoppa det, argumentera för annat eller gå därifrån.


Hon vill att hästen ska få mer motion.

Jag kan inte riktigt säga om vi har samma syn då vår kunskapsnivå är flera mil från varandra.

Att hästen behöver utbildning är vi nog rätt överens om.

I det här fallet innebär "ung" samma som oerfaren. Det innebär att hästens utbildning kommer att ta väldigt mycket tid. Jag ser mig själv inte som tillräckligt rutinerad att utbilda en häst, samtidigt som jag ser att jag har bättre förutsättningar än ägaren.

Om det inte vore för att du tidigare skrivit att du vill hoppa och tävla i hoppning så tänker jag att det här inte behöver vara ett problem.

Ägaren vill att hästen ska få mer motion.
Då skulle ju du kunna rida hästar och ha trevligt med den, men utan att känna att du behöver utbilda den?

Och jag har lite svårt att se, om inte ägaren har synpunkter på utrustning som jag skulle kunna tycka är skadlig, ett scenario där du genom att följa ägarens önskemål skulle skada hästen?
Kanske rentav lägre sannolikhet med en ung och lite osäker ägare, jämfört med en ägare som skaffat sig starkare åsikter?

Men om det inte känns rätt, så rid inte hästen. Utan ta ny kontakt med någon av de andra som hörde av sig på din annons.
 
Provrid, gärna mer än en gång och känn efter ordentligt hur hästen känns.
När jag började som medryttare fick jag en månads prövotid för att verkligen kunna avgöra om det skulle funka eller ej. Jag var tveksam länge, allt var annorlunda i stallet med rutiner och uppsittning osv. Och det var väl först 3e eller fjärde provridningen som hästen verkligen kom till sin rätt (då var inte ägaren med utan jag red på banan för eget bevåg och jag blev helt fast! Vilket steg, vilken bärighet och viljan!! Wow. Faktum är nog att jag var säkert lite spänd att rida inför ägaren och hästen tydde sig till ägaren och drog sig hela tiden mot det hörnet där hen stod och var allmänt ofokuserad och kort i steget säkerligen för att jag spände mig.
Jag tycker att det låter toppen att få tillgång till ridhus (vilken lyx!) och det dessutom finns andra i stallet som du kan prata med. Jag älskar mina dagar i stallet och även om ridningen går fram och tillbaka med konvalescens och igångsättning så är det en del av min identitet jag aldrig vill vara utan, att få ”hästa mig” är balsam för själen.
Och jag tror säkert att du kan ha det så lättsamt du tycker med en yngre ägare och hon är säkert öppen för förslag och förbättringar om de läggs fram på ett bra sätt.
😊
 
Ja men kondis är bra för alla och trampa under sig och vara lydig gör man på vägen/i skogen också. Såvida det inte är en rodeopålle så är det väl suveränt att kondisrida.
 
Hästen behöver ändå lära sig att gå ändamålsenligt och bli lydigare. I dagsläget fattas det en del i hästens grunder.

Men att prova rida den är väl ändå rätt klokt innan du börjar spekulera om dess grunder/dina kriterier osv .

Nånstans har du ju ändå valt att titta på den som du uttryckt att den är intressant , så div ”kriterier” hästen bör ha måste du ju provrida den för innan du bedömer 😳
 
Ja men kondis är bra för alla och trampa under sig och vara lydig gör man på vägen/i skogen också. Såvida det inte är en rodeopålle så är det väl suveränt att kondisrida.
Hon bockar inte men bromsen funkar inte så bra. Jag är i ärlighetens namn inte så pigg på att rida ut med den i dagsläget.
 
Men att prova rida den är väl ändå rätt klokt innan du börjar spekulera om dess grunder/dina kriterier osv .

Nånstans har du ju ändå valt att titta på den som du uttryckt att den är intressant , så div ”kriterier” hästen bör ha måste du ju provrida den för innan du bedömer 😳
Ägaren har berättat en del. Den är t.ex. svår att stanna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 937
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 732
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp