Fundering ang stängsel!

Shark

Trådstartare
Ja, nu sitter jag här och funderar på hur man gör för att få ström till en hage en bit från stallet! Det smidigaste måste väl vara att dra en eltråd från aggregatet och bort till hagen?? Eller hur gör man?? :o:crazy:

Sv: Fundering ang stängsel!

Går det inte att gräva ner en skarvkabel? annars vet jag inte, jag har samma problem, men det är ca 500 meter till närmaste eluttag:crazy:

Vi har först en vanligt ståltråd som går via ridbanan till närmsta staket. Från ridbanan har vi även en ståltråd med gummihölje som är nedgrävd under vägen till hagarna på andra sidan vägen. Så smidigast vore väl att dra en ståltråd (som leder ström bra och håller länge tänker jag då), märka upp den med skyltar på tråden och knyta plastbitar på den så den syns. Kan ni inte dra den utmed en åkerkant, väg eller något annat logiskt?

Eller så skaffar man ett aggregat för 12 v batteri(bilbatteri).Sånna har jag då jag har en bit till båda hagarna.

finns ju 12 volts aggregat, så att du inte behöver el från uttag.

men det funkar att dra en tråd också, dock blir det inte så mkt el kvar i stängslet när man skarvar och sätter ihop flera hagar på det sättet.

jag har ingen el alls på hagarne längst bort från stallet, mina hästar går inte ut. det finns ju gräs i hagen så varför skulle dom rymma.

Det beror ju på HUR långt bort hagen är från stallet.

Jag har haft en hage 75-100 m från stallet. Då drog vi elkabel mellan (inte skarvsladd, utan en sådan elkabel som man drar el med i husen) hage och hus. Vi satte ner ordentliga stolpar i marken, och fäste en lång bräda på dem så att elkabeln hängde en bit upp i luften så den inte var ivägen.

Om det är jättelångt mellan stall och hage så rekommenderar även jag ett batteri och batteriaggregat. (Nu finns det även solcellsdriva aggregat för runt 2-3000:-, då slipper man kånka på batteriet när det ska laddas)

Ja det är smidigast. Jag har dragit min flera hundra meter till sommarhagarna, den går delvis uppe i träden och delvis på marken med isolerad kabel.

Jag sitter med samma fundering... men har en hage med ström på ena sidan av min lilla väg och en hage som jag ska sätta staket på den andra sidan... tänkte bara dra en sladd mellan hagarna och hoppas på att det ska räcka?? (gräva ner under min lilla väg)

Tack för alla svar =) Har ingen el nu men fick tag i ett billigt aggregat, är nog bäst att ha ström på om man ska rida iväg och ena blir kvar! Man vill ju inte vara orolig medans man rider.

Om kabeln ska ligga ute (m e m permanent) tänk då på att det ska vara en kabel godkänd för detta, vanlig skarvsladd med jord duger inte. Ska den grävas ner behövs dessutom rör, inte helt billigt.

Vi satsade på aggregat med bilbatteri, fungerar utmärkt. Killar till rejält (hjärtat slår en frivolt) när man kommer mot och inte ens shettisen går nära.

Jag har dragit skarvsladd för utomhusbruk till mitt aggregat som sitter ca 60m från stallet. Skarvkablarna har jag hängt upp i träden ca tre meter upp i luften så att det inte är risk att man fastnar/snubblar i dem. Kablarna är 25m långa, det krävdes alltså tre styckan. Vid varje skarvkontakt sitter det en skyddsdosa (sån röd i plast som är gummitätad). Detta har funkat klockrent i över ett år nu :)

Vad tuffa de var med er då, jag hade inte ngt problem alls. Att det skiljer så mkt åt från plats till plats :crazy:

För att dra vanlig el från stallaggrigatet köpte vi förut 200 m stålkabel som man var tvungen att skala för att få fram ståldelen på. Det funkade helt ok.
Numera använder vi solcellsaggrigat. Fungerar utmärkt och är så praktiskt.:laugh:

Hyfsat nära stallet: Matarkabel antingen nergrävd eller liggande på mark.

Långt från stallet: Batteriaggregat, kan bara tipsa om att ha det inlåst i en låda, alldeles för många som tycker det är kul att stjäla dessa aggregat...

//Domino_s

Man kan dra en kabel ganska så långt till ett nätaggregat.
Men man måste tänka på två saker annars finns det risk att man kan grilla både sig själv eller sin häst.
Det första är att kabeln klarar belastningen, oftast inga prob då ett agg bara drar nån amper.

Men det vicktigaste är att man utlösningsvillkoret är uppfyllt, utlösningsvillkoret innebär att vid ett fel strömen blir så stor att säkringen löser. Detta är lite lurigt att räkna på för en ovan, men som exempel så la jag ute en gummikabel med 2,5mm2 ledare ca 200m för att mata mitt nätaggregat, för att klara av utlösningsvillkoret var jag då tvungen att säkra ner till 4 amper.

Så tänk er för innan ni lägger ut långa kablar har ni inte räknat på det så KAN ANLÄGGNINGEN BLI LIVSFARLIG!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka