Bukefalos 28 år!

Fundering kring hästens vara eller icke vara

Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Haha.. Jag hoppas du inte tog det som att jag trodde att lilltjejen var vanskapt. Men så länge som en häst har normal fysik och rör sig normalt så kan de gå msv. Är den dessutom bättre än bara normal så kanske hon kan gå ännu längre.

Oavsett så kan ju många lite hyfsade hästar iaf lära sig flertalet av rörelserna för svårklass. Och man kan träna det med dem. Men om gången sedan inte räcker till och man känner sig tävlingsfärdig för det själv och att man klarar av att sitta på en sådan häst så kan man ju byta upp sig. Då lär du också få betydligt mer pengar för henne.

Tom gamle Zebbe klarade ju av att lära sig en del av rörelserna. Och han är ju snudd på vanskapt. :P
Ja, jag mår bara bra!:D

Du kan säkert komma upp i svårklass om du tränar och låter det ta realistiskt med tid. Jag hejar på dig! Du har drivet iaf vet jag. Det där ungerska humöret och svarta ögonen. :P
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

jag har en underbar svägerska som köpte en ridskolehäst som hon tävlade upp till msv och hon har sagt sen jag var typ 12 att alla hästar som är rätt tränade kan gå msv och det tror jag stenhårt på.
det är nästan alltid vi ryttare som sätter hästarna i skiten.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Jag är helt på din linje. Jag tror dock att vissa raser med lite "galopp-handikapp" kan få svårt. Då tänker jag tex på sånna som min ponny som är halv islandshäst eller rena Islandshästar och varmblodstravare. Säkerligen kan många av dem också lära sig byten etc. Men det finns nog en del individer där som inte kan. Får man dem som unga kanske det går att träna genom ett par års metodiskt jobb. Men köper man en gammal en så kanske man får ge upp såna planer.

Men mina tränare har tex en Haflingen modell tyngre utan gång som jag har för mig vunnit högre LA mot halvbloden. Han borde nog vara klar för msv snart. De har inga ambitioner själva med honom. Han köptes för att han var snäll och lagom stor, som svampplockar-kompis till tränarens mamma. Men deras anställda tränade upp honom lite och tävlade. Kan han så kan väl de flesta halvblod. Bara man rider dem väl och tränar medvetet så tror jag alla utom de som är snudd på defekta kan gå msv.

Svårklass tror jag nog många får byta upp sig dock.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

ja alltså, jag tror de flesta hästar kan gå msv godkänt alltså, kanske inte hävda sig men rida ett godkänt program helt enkelt.

tycker du e negativ, znebli lär gå svår snart :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Hah.. Ja, oh ja! JFrelin här och jag pratade här om veckan om hans ståtliga exteriör och fantastiska gång. Jag nämde våra GP-planer också. 28-årig luddboll som jag den senaste tiden mest skrittat. Det känns helt rimligt.

Ja, vi var väldigt ironiska.;)
Den stackaren har dock fått börja trava nu. Eller knata eller vad man ska kalla hans tassande lilla steg för.:p
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Sælj unghæsten!
Man ska inte samla på alla hæstar man tycker om då står man snart med en hel flock med hæstar man inte har anvændning før.
Du ska ju ændå inte tævla på en høgre nivå just nu och du kan ju køpa en dressyrhæst på høgre nivå nær det blir ær dags.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Oj, ord och inga visor eller hur man säger :)

Njae, samla på hästar vet jag inte om jag vill säga att jag gör.
1st går inte att rida på pga fång och div skador, 1st är redan 21år gammal och den lilla blir isf min enda ridhäst om några år...men eftersom jag har dem på egen gård så måste jag ha sällskap så jag kan inte sitta med en häst.

Däremot känns det dumt att hålla på henne av den anledningen att det finns en duktig hoppryttare nära mig som tror att hon kan gå långt inom hoppning...

Själv har jag hoppat 110cm med skräckblandad förtjusning...det KANSKE jag kan tänka mig att göra om...om det gäller 1 hinder :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Svårt val. Men jag tror att jag hade väntat med det valet tills bebis kommer och du känner då hur mycket du vill/kan satsa? Unghästen hade jag ev sålt bort om den ändå inte kommer bli den dressyrhäst du vill ha.

Jag har en häst och skulle aldrig få för mig att skaffa någon till just nu. Bebisar tar tid och jag räknar med att kunna rida min häst ca 4 dagar i veckan sedan.

Finns bara en sak att säga om detta svar : mycket bra skrivet :bow: :bow:
Är själv tre barnsmorsa och har en egen häst, tid och ork är en bristvara i barnfamiljer...
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

jag har en underbar svägerska som köpte en ridskolehäst som hon tävlade upp till msv och hon har sagt sen jag var typ 12 att alla hästar som är rätt tränade kan gå msv och det tror jag stenhårt på.
det är nästan alltid vi ryttare som sätter hästarna i skiten.

Ja, alltför många hästar har ryttare med dålig ridkunnande. Jag är tyvärr en av dem som "trodde mig kunna rida" men hästen visar vart skåpet ska stå och räknar mig som nybörjare :grin:. Tacksam häst, man lär sig mycket :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Ok förstår att viljan finns där men kommer du att ha orken och tiden för att ta dig dit du vill just nu (bortser från ekonomi som vi inte behöver gå in på här)?

Har du en förstående partner ? Någon måste passa upp hemmavid då du tränar / tävlar även om barnet i sig inte tar skada av att vara med i stallet redan från början (har haft alla mina barn med mig så de har ju blivit lite miljöskadade :laugh: )

Vi är inte supermorsor hur gärna man än vill, man orkar inte allt med småbarn i huset då må det vara ett eller fler barn, spelar ingen roll. Dessutom är det inte självklart att hoppa upp i sadeln snabbt efter en förlossning, kroppen behöver läka och man behöver komma till ro med nykomlingen i familjen, tro mig hästen är inte prioritet ett när barnet väl kommer ;) . Men en tid efteråt när man landat i mamma rollen kommer suget tillbaka efter stallet. Själv är jag överlycklig om jag hinner rida 4 ordentliga pass i veckan, allt utöver det är en stor bonus. Har inte ambitioner för att tävla längre, insett att det inte skulle gå med tre barn i huset.

Mitt råd:
Vill du satsa på dressyr så sälj "hoppämnet", gör dig även av med fånghästen, behåll via fodervärd om det känns bra , med krav att hon ska stå kvar på gården (då känns det inte så defintivt och den andra hästen har sällskap). Annars slakt. Du kommer inte ha någon nytta av de två hästarna om du siktar högt såvida det inte är avelsvärde, lika bra inse fakta. Kvar har du då en häst att koncentrera dig på under barnets första år. Ta sedan beslut i samråd med din partner om du vill köpa unghäst eller annan lämplig häst för de högre klasserna. Kan kännas tufft, jag vet, men finns viljan och backup hemma så kör på.

Lycka till!
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Tack för handfasta råd!:)

Jag är lyckligt lottad med en sambo som ställer upp och som har sagt att han stöttar mig hur jag än väljer att fortsätta.:love:

Har nog mer o mer börjat inse att det inte är "bara" med bebis...:angel:
Jag har ju ALLTID tidigare prioriterat mina djur och det JAG vill göra...kommer att kännas jättekonstigt att prioritera ett litet barn som behöver mat titt som tätt eller bytas på eller vad det nu kan vara. Jag har liksom tänkt att bebisen ska få hänga med mig överallt. På mina konditionsrundor för att bygga upp, på mina styrkepass som kommer att ske hemma och på mina fodringar och mockningar. Men det kanske inte är så lätt som jag tänkt mig...

Ni är toppen!
Tack ALLA för bra synpunkter. Jag tror att jag skrev att jag inte tänkt ta några beslut, lillpålle ska på bete maj-september. Men i höst när det är dags för beslut så har jag era goda råd och synpunkter i bakhuvudet.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

En till med influensa, känns skönt att inte vara ensam!

Din fråga är omöjlig att svara på! Småbarnsåren tar tid och det beror på hur krävande barn du får också! Barn kan vara väldigt olika och i värsta fall finns komplikationer, mycket sjukdomar, sånt man inte kan förutse och barnet går alltid först. För dom allra flesta ger sej valen när barnet kommer. Det finns känslor inblandade som man inte kan föreställa sej riktigt innan, vissa saker blir mycket futtigare som man tidigare tyckte var så viktiga.

Om din tävlingskarriär, så skrev Breccia skrev så bra, det är ryttaren som begränsar hästen mest, helt klart. Kan du nå GP själv så är du en stjärna, då kommer du nog att ha häst till det tids nog. De allra flesta av oss har inte den talangen i oss själva och det har ganska lite med häst att göra innan du står inför de riktigt stora klasserna, om du nu når dit.

Jag har en god vän som tävlat upp till Int I på en mycket medioker häst, hon har ambition, talang och en jäklaranamma av stora mått och det är vad som behövs i första hand. Ett kallblod är kanske inte rätt att satsa på men de flesta halvblod kan komma en bra bit med rätt ryttare. Begränsningen sitter sällan i hästen om vi talar om under svårklassnivå. Därefter sållas agnarna från vetet när det gäller ryttare och även hästarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Tycker inte du ska kasta in dressyrhandduken om lille "hoppisen". Jag köpte en unghäst med tvättäkta hoppblod (varför vet jag ej för jag är livrädd för hinder:() för många år sen. Jag gick lite löshoppningskurser med honom för att han skulle få ge lite utlopp för sitt arv och han hade verkligen talang. Sen drabbades jag dessvärre av sjukdom så han såldes till en satsande hoppryttare. Men det visade sig efter lite träning att där satt hon med en häst som utvecklade fantastiska gångarter. Hennes tränare var tydligen så lyrisk över hans gångarter och började babbla om gångartshäst, så hon lade hela hopperiet på hyllan och satsade på dressyr istället.

Hoppsan som det kan bli ibland ;)

Jag tycker inte du ska fatta några beslut ännu. Låt bebis komma och låt ödet ha sin naturliga gång. Vem vet vad som händer med din gamla häst eller din fånghäst? Kanske hänger de i lääänge till kanske är de borta snabbare än vad du trodde. Många gravida el nublivna mammor i min bekantskapskrets har kört jusst unghästvarianten under den perioden. De har alla behållit sina hästar och några tävlar dem. Ångrar man sig kan man ju alltid sälja sen. Då är ju hästen dessutom värd mer.

Krya på dig och Lycka till med bebis och pållar/ En snorig och hostig Voff
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Jag satsar inte så högt som du, har som mål att någon gång rida en godkänd LA:D, men kan ju säga hur jag tänker.

Jag har en son på 2,5 år och sambo.
Bor på gård med hästarna på lösdrift.

När sonen föddes hade jag en kallblodstravare (Storm) då 16 år och mitt gamla halvblod på 25 år.

I början på förra året blev halvblodet akut sjuk och togs bort. Då började jag leta 1-2 åring, med tanken att när den är färdig att börja tränas och tävlas mer så är Storm 21-22 år och kanske mogen att börja trappa ner lite.

I april i fjol fick jag hem en -08 finnhäst av ridtyp (Pilke) med jättefina gångarter, pappan går MSV.

Nu just för tillfället rider jag Storm 3-4 ggr/vecka, försöker röra på honom varannan dag, Pilke aktiveras 1-2 ggr/v med tömkörning, promenader och sadelvänjning.Jag jobbar 80%, annars skulle jag aldrig hinna med.

Sonen har alltid varit glad och positiv och lätt att ha med sig, har även farföräldrar nära som gärna passar ibland. Sambon tar hela sin del av ansvaret och lite till.:love:

Jag håller just nu på att leta medryttare till Storm så jag kan få mera tid till Pilke när han ska börja jobbas mera.

Under säsongen försöker jag rida för tränare 1 gg/månad, tävla blr det 4-5 ggr/säsong. Har inte fler tävlingar än så här på holmen.:p

Jag har insett att jag aktivt inte hinner rida mer än 1 häst, därför söker jag medryttare.

Angående att rida efter förlossningen så sprack jag en hel del och kom därför inte upp i sadeln förrän efter 2 månader, därefter tog det ytterligare 2-3 månader innan allt kändes stabilt och "som vanligt".

Så i din situation skulle jag nog behålla unghästen, tror att det blir alldeles lagom för dig. Då har du läromästaren att rida så länge och sedan när bebis är lite äldre börja träna upp den unga.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Oj, så mkt har hänt!!

Jag är nu inne på v 35 och närmar mig!

23e augusti blir det kejsarsnitt för mig.

Jag hade egentligen tänkt vänta med att ta ett definitivt beslut men ju mer vi närmar oss desto mer har jag insett att jag inte kan ha 3 hästar just nu...det är inte bara för att jag ska få bebis utan även för ekonomin. Jag har varit så dålig så jag har tvingats först sjukskriva mig 50% och sen en månad tillbaka helt och hållet:crazy:

Eftersom jag tidigt insåg att jag inte skulle kunna rida under graviditeten och tjejen som skulle hålla igång min 21-åring inte kunde så valde jag att betäcka. Jag gick dock in i det med vetskap om att det var en chans på miljonen. Dels är hon ju gammal men så såldes hon till mig endast pga att hon inte tog sig -07 och -08. Hon har dock 2 avkommor sen tidigare.

Men gissa om jag blev chockad idag när det visar sig en liten livlig bebis i hennes mage...på dygn 103!!

Och jag har tänkt och tänkt och tänkt ska ni veta...velat mellan att sälja Selene dräktig eller unghästen, och nu bestämt mig för att sälja min fina unghäst:cry:
Då har jag kvar gammeltanta som ska få mammaledigt med eventuellt några skritturer.
Förhoppningsvis håller sig min Novelette frisk nog för att jag ska kunna rida henne. Jag trodde i maj att jag skulle tvingas ta bort henne då hon blev extremt fånghalt. Tog farväl av henne och tog en massa fina bilder men när vi åkte in på måndagen för att ta bort henne så visade röntgen ingen rotation - snarare tvärtom såg den nya delen av hoven helt frisk ut!!! Troligtvis hade hon bara ansträngt hovarna för mkt då hon var orolig efter att vi vant av hennes föl...helt otroligt...
Hon hade ju fång jan-feb och läget är nu att jag tar bort henne om hon får ett nytt anfall inom 1år från senaste, så helt säker på henne kan jag ju inte vara tyvärr.
I värsta fall får jag försöka "låna in mig" på en häst att kunna rida.

Men eftersom jag ska snittas så är det ca 6 veckor innan jag öht FÅR rida och det vet man ju inte riktigt än om man själv orkar så det kommer bli extremt försiktig igångsättning både för hästen och för mig och sen är vi banne mig nästan inne på nästa år då jag ska (förhoppningsvis, allt kan hända!) få ett föl...(det blir ett mars föl). Och visar det sig att jag inte kan rida mina stora så kan jag sälja det fölet och köpa mig en färdig häst att påbörja min dressyrresa med.

Ja, jag har förändrats enormt mkt genom denna graviditet...jag är fortfarande otroligt sugen på att få komma igång med träning men har nu insett att det här kommer att ta sin tid och att allt inte behöver hända NU NU NU.

Hur har det gått för er andra "tjockisar"???? ;)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Vill bara säga att det är otroligt inspirerande att läsa om dina planer och ambitioner! Är själv småbarnsmamma (har en 2,5 åring och en 4,5 åring) och börjar känna allt mer att jag vill börja satsa på att komma någon vart med ridningen efter att mest ha "åkt häst" under de senaste åren. Har funderat en del på om nästa häst ska bli en unghäst med potential som man kan utvecklas tillsammans med men nu kommit fram till att med tanke på hur lite tid och ork jag rent realistiskt kan skrapa ihop så är en välutbildad läromästare troligtvis ett bättre val. En lite äldre läromästare utan riktig potential för de högre klasserna borde gå att lösa ekonomiskt och skulle troligtvis kunna hjälpa mig att utvecklas relativt snabbt. Om jag sedan såsmåningom känner mig begränsad av min läromästare får jag väl ta mig en ny funderare på unghäst då utifrån hur livet i övrigt ser ut då. Min erfarenhet av mammalivet så här långt är att det skiftar ganska kraftigt från månad till månad nästan :)

Önskar dig lycka till med både bebis och hästar, hoppas att få läsa mer om hur det går för dig i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 888
Senast: fio
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Lutten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp