Bukefalos 28 år!

Fundering kring hästens vara eller icke vara

Novelette

Trådstartare
Ligger här i sängen och har varit extremt influensasjuk.

Nu börjar jag må ngt bättre men inte tillräckligt för att jobba, så då sitter jag här och funderar.

Just nu är jag gravid i v 16 och kan inte rida alls pga att bebisen valt att lägga sig på min ischiasnerv...jag kommer inte upp utan smärta, jag kan inte ens skritta utan smärta och jag kan inte ta mig ner utan smärta....så ni förstår kanske att jag inte rider alls. Har inte gjort det på 16veckor!!

ABSTINENS JA!

Men jag roar mig med hästar på webben iaf :)

Men nu till min fundering.

Jag äger f n dessa hästar:

Novelette: född 2003 men har varit skadad och fått fång så hon är väl riden som en 4åring typ. Hon kommer nog på sin höjd kunna bli en mysig skogsmullehäst tyvärr...otroligt synd för hon hoppar som en katt och är så snygg!

Selene: född 1990 och har gått upp till MSV dressyr, 1,40hoppning och tvåstjärnig ft. Min läromästare :) Otroligt fräsch trots sin ålder.

Castilleja: född 2010 är undan Novelette och efter Careful. Ser ut att kunna bli en riktig hoppetossa. Har snygg kropp...nåja, inte just för tillfället när hon växer...men iaf så har jag stora förhoppningar på henne!

Så nu till min fundering.
Jag har alltid gillat att hålla på med allt. Har alltid älskat dressyr men även hoppning och fälttävlan. Har tyvärr trillat av lite fööör många ggr och fått väldigt dåligt självförtroende inom hoppningen. Däremot kan jag dra järnet i galopp ute eller rida barbacka...så jag är inte rid-rädd utan just hopp-rädd.

Nu har jag ju som sagt inte ridit på länge och kommer nog inte rida förrän till hösten då bebisen tittar ut. Och då börjar jag fundera på om det verkligen är smart att ha kvar Castilleja.

Novelette åker ingenstans för hon är mitt allt och hon behöver minutiös skötsel...plus att jag har äntligen bestämt att om hon får ett fånganfall till så ska hon få somna in.
Selene är en enormt duktig läromästare och dessutom snart pensionär så hon åker ingenstans. Själv har jag ridit på Lb-nivå...2st La hittils med 56% så därför har hon mkt kvar att ge mig!(ska förresten påpeka att hon ska ridas under min graviditet!)

Men Castilleja har i dagsläget inget att ge mig. Även om jag verkligen gillar den lille hästen så får jag nog inse att jag inte kommer bli någon hoppmänniska och eftersom jag är en sån tävlingsmänniska så vill jag satsa...och då är det dressyr som gäller.

En dröm är att kunna bli bland de bästa i länet och jag vet att jag kan ta mig dit.

Så frågan...Sälja Castilleja och köpa dressyrhäst? Eller göra det bästa och försöka utbilda Castilleja så att hon kan bli min dressyrhäst och få komma iväg och hoppa med någon annan?

Och ja, jag vet att ni nu tänker...men hallå...den låga nivån klarar ALLA hästar...men det är just det som är grejen...jag vill HÖGT och då kanske jag skulle satsa redan här...??? vad tror ni...
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Grattis (och välkommen till klubben ;))!!! Lider med dig som inte kan rida, vilken lite jäkel till bäbis.

Det är ju bara du som kan avgöra om du vill göra en sådan satsning att det inte räcker med en hoppstammad häst. Sen undrar jag hur högt du satsar. Tanken är att vi ska få tillökning i augusti och jag förväntar mig inte att kunna satsa på tävlingsridning överhuvudtaget de närmsta tio åren. Med tanke på småbarn, ev. fler graviditeter m.m. Jag kommer vara glad om jag kan rida någorlunda regelbundet så det är lönt att ha kvar egen häst över huvudtaget. Jag förstår att det är skillnad om ens partner också är intresserad av hästar eller ha andra nära som hjälper till men det har inte jag...

Jag står här och velar om jag ska ha kvar min skrutthäst eller inte. Jag tror å andra sidan inte hon är säljbar så jag har inte så mycket att välja på :D.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Svårt val. Men jag tror att jag hade väntat med det valet tills bebis kommer och du känner då hur mycket du vill/kan satsa? Unghästen hade jag ev sålt bort om den ändå inte kommer bli den dressyrhäst du vill ha.

Jag är supergravid (v41 just nu, hyfsat less), jag har en häst och skulle aldrig få för mig att skaffa någon till just nu. Bebisar tar tid och jag räknar med att kunna rida min häst ca 4 dagar i veckan sedan.

Men alla är vi olika, finns folk med flera barn som har flera hästar i tävlingskondition. Så det är ju helt upp till dig! Lycka till hur du än väljer :bump:
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Oj..då är du verkligen supergravid!!
Hoppas den lille kommer snart!

Några beslut har jag inte tänkt ta nu, utan bädda för beslut när bebisen väl är här s a s.

Jag har mina hästar hemma ska jag förresten tillägga. Vi bor granne med min ridklubb som har 2 stora paddockar och bara 20min skrittväg härifrån ligger ett stort ridhus.

Rumpnissen: Ja snacka om att vara styrd av sina barn!!:D H*n är inte ens född men styr mig redan med järnhand!!:D

Oj...du tänker 10år alltså...jisses...oj...jag ska ju också ha i augusti men hade väl tänkt vara på tävlingsbanan 2012 redan.

Jag kanske är jätteoptimistisk här...hm..men jag tänkte att jag skulle passa på under min mammaledighet att träna "igen" mig vad gäller min egen kondition, muskler och grundläggande balans och ridning. Sen satsar jag stenhårt därifrån.

Den här lille var svår att få till och jag har förutom ryggen haft alla möjliga krämpor som man kan ha redan...så just nu känns det inte som att det ska bli ngn nr 2 alls faktiskt...sen ska man väl aldrig säga aldrig.

Sen vad gäller hjälp så har jag ju numera egen gård ihop med sambon. Hästarna på lösdrift tills vi bygger om i ladan. Tidigare i mitt liv har jag fått kämpa som en tok för att ens få titta på hästar men nu har livet blivit mkt lättare.
Min sambo är inte direkt intresserad men han tycker det är roligt med djur och nu när jag har varit så dålig så har han fått göra mkt av jobbet med fodring - och det gör han riktigt bra!
Så jag har väldigt god hjälp kan jag nog tycka! :)

Vad gäller satsningen så hade jag en seriös satsning om att kunna rida enklaste MSV innan 2013 på godkänt...det var dock innan bebis visade sig. Sen tänkte jag att det nog skulle kunna gå ändå men då slog graviditeten till med all sin kraft och jag blev sjukskriven pga att jag inte ens kunde stå upp ett tag.

Nu har jag bytt till lugnare jobb men det är ju ungefär det jag orkar om dagarna ihop med mina hundpromenader på ca 15min :)

Men satsningen finns kvar i mig. Jag försöker göra det bästa av situationen just nu genom att läsa så mkt jag kan och försöka verkligen förstå texten. Hon som ska rida Selene ska även träna för min tränare så att hästen hålls igång och då har jag tänkt följa med och titta och försöka lära mig så mkt som möjligt från läktaren.

Vad tror ni?? Optimist???
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Å ena sidan tycker jag du är lite optimist. Å andra sidan, är slutmålet att rida MSV B och sedan ta det som det kommer? För i så fall skulle jag behålla den hoppstammade hästen. Se på Charlotte Espings (?) Generalen, han var varken speciellt snygg eller hade flashiga gångarter men han gick (går?) GP ändå. För oss vanliga dödliga handlar det snarare om bristande grundridning än bristande gångarter om vi inte når våra mål :angel:.

Jag tror säkert jag kommer kunna träna och tävla de närmsta tio åren, men någon riktig "satsning" kommer det inte vara tal om. MSV B känns rimligt om motivationen finns och hästen håller sig frisk. Jag menar snarare att jag kommer behålla min skrutthäst och inte köpa något bättre, just för att om jag hinner och kan träna/tävla så har jag en häst, men hinner jag inte så "slösar jag inte bort" någon häst heller. Det får bli som det blir helt enkelt.

Det kommer ju, minst sagt, bli andra prioritering och innan du har dom klart för dig så tycker jag du ska ta det lugnt och invänta bäbis!

Det handlar ju väldigt mycket om hur man delar på föräldraledighet, hur mycket man jobbar m.m. Har man ett "snällt" barn kan man kanske rida under tiden barnet sover, även om ens partner inte är hemma eller man har annan barnvakt. Har man "otur" får man inte en lugn stund på 1½ år... (har jag hört... :angel:)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Satsningen till MSV var med min gamling och sen var tanken att jag ville vidare men hon är ju som sagt född 1990. Och det är ju där som det blir stopp för mig tänker jag...2013 är min unghäst 3år gammal...

Alltså mitt absoluta drömmål är ju att rida som Tinne, Kyra eller allra helst...KLAUS BALKENHOL.

Ska absolut inte göra ngt just nu. Den lille ska på unghästbete maj-september och det är väl egentligen då som jag inte vet hur jag ska göra...

Jag tror iofs hon har gångarterna för det har mamman...kanske inte det som krävs i toppen men tillräckligt...men har jag det som krävs för att ta henne dit? Eller ska jag satsa på en dressyrare som då är ngt äldre och välriden som kan hjälpa mig upp och sen när jag är redo ta mig an en yngre häst...
...

Om vi säger såhär istället...om vi struntar i att jag ska få barn...vad skulle ni ge för råd då? Skulle det bli samma?


Jag vet att jag ältar...förlåt men när man ligger här hemma dagarna i ända så blir det gärna så...MEN PÅ MÅNDAG SKA JAG FÅ JOBBA! :)

En annan fråga: Kan du rida? Hur känns det att rida med magen? Eller du kanske inte har fått så stor mage? Min är som en mindre ölmage.

Det här med att vara gravid i 9månader tycker jag är skit...skulle hellre ha som hundar...63dagar och sen poff är de ute...2månader till så är de poff utflyttade!! :)
Jag är en ganska rastlös och otålig person...att jag har klarat 4 månader redan är ju ett under :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Du har ju helt klart störst möjligheter att utvecklas som ryttare om du köper en läromästare. Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut, men de är ju inte gratis ;). Jämfört med en åring då.... Men har du pengarna tycker jag absolut du ska sälja unghästen och köpa en välutbildad lite äldre häst! Men se till och verkligen köp en välriden häst, inte något mankemäng som gott MSV A godkänt med en helvetes massa tur och lustiga omständigheter ;). Det är ju MYCKET tryggare att ha en äldre häst om du skulle få fler barn och då har möjlighet att rida. Inte så jätte skoj att sitta på en 3 eller 4 åring då.

Jag rider precis som vanligt men så har jag ingen mage heller. Fet har jag förvisso blivit, men ingen gravidmage alls. Jag är fruktansvärt bitter kan jag tillägga. En liten putmage hade ju varit trevligare än den här fladdriga kalaskulan ála barbapappa eller heffaklumpen, lite beroende på tidspunkt under dygnet. Är ungefär som du antar jag (16+6).
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

jag säger så här... med facit i hand (barn + häst, dock inte tre), jag hade nog hellre haft kvar en unghäst som kräver mycket
mindre av mig i motion etc etc etc, den ska ju inte ridas in förräns barnet är äldre, går på dagis kanske eller så.
det är svårt att pussla ihop, om man inte har enorm backup hela första året ca, att rida och träna och allt.
sen kan man ju inte uttala sig hurvida den kommer vara bäst lämpad för hopp eller dressyr när den är så ung, jättemånga
hopphingstar nedärver trevlig gång och ridbarhet som absolut "räcker till" MSV B, alla hoppar ju inte hus bara för att pappa gör't.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

ÅHHHH ska det bli en liten rumpnisse? :D GUD så kul! grattis till dig!
och till TS också såklart!
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Ja, det verkar inte bättre ;). H*n går än så länge under arbetsnamnet "Bartolomeus" men det gillar inte sambon så jag kanske ska föreslå "Rumpnissen jr" istället...

Tack tack!
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Dom flesta säger ju helt tvärtom, alltså att det under första året är hur lätt som helst att hålla igång en häst, då är man oftast föräldraledig och det känns skönt att komma hemifrån någon timme. Värre när det ska heltidsjobbas, ungar ska på dagis, hästar ska hållas igång... Men jag vet inte, jag kan inte tänka mig ett liv utan ridning så det pusslandet får man väl helt enkelt ta.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Jag tycker också att det suger att vara gravid, min kropp funkar inte som den ska och man är klumpig och otymplig :mad: Ändå har jag haft en otroligt lätt graviditet... Kunde rida ordenlig dressyr fram till ca v.32, sedan kunde jag bara rida dressyr i galopp i någon vecka... efter det har jag åkt runt i lättridning och lätt sits fram till v.38 då jag la ner ridandet och övergick till promenader och longering. Själva magen har jag inte stört mig på under ridningen, snarare att det ilade och sved och kändes väldigt obekvämt i underlivet sista veckorna :eek:
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

jag säger inte att något är omöjligt men det beror ju på barnet ;) får du en kolikunge kanske den inte vill sova när du vill rida, det är lättare att ha barnvakt när de är typ 1-2 år = lättare att göra saker med dom.
min unge var snäll så jag red en del men inte otroligt mycket, kanske inte bara p.g.a. barnet. sen är jag ensam = har ingen som kan ta kvällar om jag vill åka ut o rida etc etc.
jag tycker iaf det är hur enkelt som helst (har vart hela tiden o är fortfarande) att ha med sig barnet till stallet och fixa allt, men ridandet blir lidande (hah!) om barnet vaknar och man måste avbryta mitt i, för mig funkade det inte så smidigt.
men det är min åsikt.
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Har du barn???
Det hade jag ingen aning om!
GRATTIS! :)


Alltså...grattis till Rumpnissen förstås också...tror jag missat det i diskussionen. Jag är strax efter dig...går in i v 16 på torsdag. Min mage var sladdrig och hemsk men nu är den faktiskt rätt fast och fin. Men det är visst väldigt olika hur magen beter sig.

Tja...alltså jag har ju ok ekonomi men inte överdrivet. Har dock en bekant som säljer hästar. Hon har oftast hopphästar men hade t ex 2 helt underbara Londonderry-ston som rörde sig som gud. Och hon har bra kontakter och hon är väldigt sugen på min unghäst...så där finns det utrymme för byte.

Hm...ja, ni gav mig helt klart en massa att tänka på. :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Oh så underbart!
Jag försökte mig på lite skritturer i början innan livmodern hade växt till sig alltför mkt men sen var det helkört.

Mitt liv kretsar kring mina hästar och hundar så ett liv utan är otänkbart. Vi flyttade till min drömgård i höstas för att jag skulle kunna ha hästarna hemma.

När Novelette var som sjukast var jag singel och bodde 1mil från stallet. Åkte dit kl 4 på morgonen för att ge medicin och promenera, sen jobba minst 12h för att ha råd med alla vet.kostnader, sen tillbaka till stallet för medicin och promenerande. Detta höll jag på med från oktober - mars och jag skulle LÄTT göra om det om hon krävde det.

Jag hade ingen sambo och definitivt inga barn men jag satsar järnet om jag siktar mot ngt!
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Ett alternativ är att sälja unghästen och spara pengar och när du och barnet är redo
om några år, att då satsa på en riktigt bra dressyrhäst? och tills dess ha de du har
och njuta av de två?
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

yes box, hon är över 1½ nu så det är inte nytt direkt haha! :D

jag tror man får känna efter mycket själv hur man kan och vill ha det, min unge är extremt enkel och snäll, verkligen extremt, men det är pyssligt ändå att få till det! och att vara utan häst är ju inget alternativ men det var mycket p.g.a. Lykke som jag valde att sälja min "unghäst" och köpa en äldre, lite enklare läromästare som inte är så beroende av att gå hårt "hela tiden" om du förstår hur jag menar! :)
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Jag känner ju dig lite och vet att du har en jäkla vilja och tidgiare tävlat inom annat på hög nivå. Så att du har kämpaglöden betvivalr jag inte för en sekund.
Men att ha somn plan att snart rida GP när man inte är proffs alt rider många hästar för tränare snudd på dagligen tror jag få kan genomföra.

MSV tror jag alla normala hästar kan gå. Så så länge som din hoppetossa inte är helt vanskapt så räcker den ju iaf till det bara du rider den väl.

Vill du vara helt säker på att fort klättra i klasserna så skulle jag köpa en läromästare som redan gått det du vill till. Kanske behålla unghästen ett tag och utbilda den något så dennes värde stiger. Och tills du är redo att förvalta det som finns i en svårklasshäst. För du kan lära dig rida msv på den du har nu. Och lära sig rida rörelserna kanske hon håller till också även om hon inte har gångarterna för banan. Bra hästar kostar ju en hel del.

Jag har haft turen att få rida andras mer välutbildade hästar och på så sätt kunna skola mig själv medan mina inte varit där än. Kanske kan det vara ett alternativ med? Då har man ju lättare att skola sina egna när man själv vet vad man gör.
Och att sitta på en gångartshäst efter graviditet är fasen så mycket svårare än innan. De jag känner som fött barn och ridit på högre nivå har upplevt att kroppen inte lyder efter under ett bra tag. Magmusklerna har tänjts ut och iblanmd har man ju blivit tvungen att göra kejsarsnitt och behövt rehaba en del om det blivit något konstigt där.

Jag tror du är en av få som orkar driva igenom saker. Så jag säger lycka till!Grattis förresten till den lilla!
Grattis till Rumpis och Feel också!
 
Sv: Fundering kring hästens vara eller icke vara

Tack för lyckönskningar.

Ja, GP kan bli ett tufft mål men där är jag ju inte riktigt än...men en vacker dag!!;)

Det skulle kunna vara ngt att kunna försöka få tag på "lånehästar" i glappet Selene för gammal - Castilleja för ung.

Hon är definitivt inte vanskapt :) en riktig liten djävul är hon dock...haha...har inte hittat hornen än men jag är rätt säker på att de finns där.

Tack för tipset! Hoppas du mår bra förresten!

Breccia: Hm..jag är lite sen...:)
Jag tänker mig också att Castilleja kommer kräva mkt av mig. Om hon ska vara kvar så ska hon ju gå 3-års är planen. Min filosofi är att pyssla med hästarna lite i taget hela tiden istället för att göra som många gör...inget alls, inget alls och poff helt plötsligt ska hästen läras uppvisning, löshoppning, ridning och åka transport...
Fast det var nog iofs mer vanligt förr.

Ponteveccio: Skulle kunna vara ett sätt som jag också funderat på. Men då kanske hon är mer värd vid 3-års?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 887
Senast: fio
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Lutten
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp