Fästingmedel - Vilket?

Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag badar min hund i probschampo och han har bara haft en enda fästing i sitt liv och den satt precis efter nostryffeln så där hade jag väl inte tagit schampo. Eftersom min gamla hund inte tålde scalibor och eftersom min hund sover i sängen så kändes inte det som något bra alternativ så jag testade prob och det har fungerat över förväntan.
Han badar ändå var fjärde vecka så det är inget extra jobb. Däremot vet jag inte hur bra det fungerar om hunden badar mycket ute.
Probserien ska enligt tillverkarna vara helt giftfri.


Hur luktar det shampot? Hade det till häst tror jag och det luktade tjära?
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Hur luktar det shampot? Hade det till häst tror jag och det luktade tjära?

Det är samma schampo till hund och häst men jag tycker inte att det luktar så länge på min hund. Efter han har torkat så är det ytterst lite tjärdoft som sitter kvar och efter någon dag kan jag inte känna den alls.

Jag var lite skeptisk först men eftersom jag hade det hemma till hästarna så tänkte jag att jag kan ju schamponera med annat schampo om det luktar starkt vilket det inte gjorde.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Fioxida innehåller ingenting som får fästingar att inte sätta sig på hunden eller dig själv.

Öljäst innehåller B vitaminer som faktiskt har en viss effekt mot fästingar.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

knapp

Jag kör på Frontline sedan rätt många år och det hjälper verkligen. Har inte haft en enda fästing som satt sig de år jag kört med det- brukar börja när vi åker till landet på våren men fick börja tidigare i år eftersom den ena hade en i pälsen igår så vi började då.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Har också hört att det ska vara bra!

Har man små barn är man ju väldigt begränsad.
Jag kommer att testa det i år, tidigare har jag inte haft något alls på min tjej. Det är ganska lätt att upptäcka dom tidigt. Men med fler barn i hushållet samt en kommande valp så blir det ju allt fler som ska "undersökas". Så alltså blir det till att pröva det kemikaliefria (fixodida) i år :)

Sara
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag har inte sagt att det ska fungera, däremot att deras reklam fått en del kängor för att den varit missvisande;)
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

*kl*
denna var det jag tänkte på tidigare i tråden
http://www.fixodida.se/

Båda våra hundar kräktes ruggigt av fixodida, vi trodde först att de fått någon form av virus då de även blev väldigt dåliga i magen. Trodde först att de blivit magsjuka, men när vi provade med det igen senare, men bara på ena hunden (då han inte tålde scalibor under 2 år, nu går det bra igen), och han började spy direkt, så inget mera fixodida för oss...

Scalibor har funkat på våra långhåriga djur. De åren den hunden inte kunde ha scalibor så flög det russinstora fästingar från honom så fort han kom farandes, trots medel vi droppat i nacken (kommer inte ihåg vilken sort vi använde). Så nu blir det scalibor igen. Praktiskt också då det går att ta av när vi är vid badet.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag har inte sagt att det ska fungera, däremot att deras reklam fått en del kängor för att den varit missvisande;)

Och jag använder fö Scalibor själv, dessa plockas av vid bad. På gamlingen, som verkat överkänslig mot halsbanden vissa år men inte andra, provade vi förra året droppar i nacken, så det blir nog nån liknande lösning iår med.
Jag gör alltså inte "reklam" för fixodida eller vad det heter, kom bara att tänka på det då någon annan nämnde medel man blandar i maten. Känner ingen som använt det, bara läst både bra och dåligt här på Buke och även läst nån artikel angående deras missvisande reklam.. Men om det är värt att prova, inte den blekaste, ingenting jag är sugen att lägga mina pengar på iaf, då jag hittat vad som fungerar för oss;)
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

nej det är inte fixodida jag syftade på, ska ringa till ÅF o fråga vad det hette, de importerar från bl.a tyskland vet jag men jag vet inte om detta tillskottet är därifrån.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Fioxida innehåller ingenting som får fästingar att inte sätta sig på hunden eller dig själv.

Öljäst innehåller B vitaminer som faktiskt har en viss effekt mot fästingar.

Det är precis vad det är.
Ett ganska dyrt B-vitamintillskott...

Man kan lika gärna ge B-kombin från apoteket eller öljästtabletter.
Mycket billigare och renare.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag använder PROB (schampo och deo) samt B-vitamin i första hand.
Vid mer fästingtäta perioder (då det inte är vamt och torrt) kan jag ev sätta på Frontline.
Undviker nervgifterna i så stor utsträckning det är möjligt.

Nackdelen med ex Scalibor är att många har det på hela sommaren, även under de perioder som det nästan inte finns några fästingar.
Förra sommaren var ju varm och torr i nästan två månader.
Då hade vi knappt någon fästing alls på djuren, trots att de inte hade något medel på.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Nu skrev jag ju inget om huruvida jag avsåg flingor eller tabletter.

Det förstås.
Men summan av det hela var ju att B-vitamin, oavsett form, är det ämne i Fixodida som kan ha viss effekt på fästingarna.
Tabletter, pulver, flingor eller flytande.
Det finns många alternativ.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Ja den här hunden är mycket i skog och mark och badar gärna! Brukar ha med henne ut och rida. Fästingarna älskar henne och när vi kommer tillbaka från turer kan hon llugnt ha 10-20 st fästingar som kryper. Förra året var vi lite sena med fästingmedel. När mina svärföräldrar hade haft henne över en natt (de bor på landet) Så plockade vi ca 10 st fästingar på henne. Så något medel måste vi ha. SOm sitter även när hon badar. Hon badar i diken och dyl när vi är ute och rider.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har insett att fästingarna är i allra högsta grad aktiva trots att det är höst nu... Vår 13 veckors valp har flera krypande på sig efter...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, jag har en omplaceringshund som enligt förra ägaren haft problem med klåda torr hud och mjäll, vet. hade sagt att han var...
Svar
3
· Visningar
781
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 550
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Kön kattungar 4st
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp