Fästingmedel - Vilket?

MaRomer

Trådstartare
så är sesongen igång igen och 2 fästingar har vi plockat från vår golden. Hon verkligen drar till sig all ohyra:/

Fästingmedel med halsband går bort!

Skulle vilja använda ett som inte äs så giftigt då vi har annan hund och barn. Och då leker de och ja då kan lite var som helst hamna i munnen.

förra året använde vi expot, men under den natten efter så kissade hon inne. Något hon inte ens gjorde som valp! Hon blev även nedstämd. Så det vill vi inte använda i år.

Vad finns det för alternativ som är lite mildare? Vi kommer bara använda det på vår golden då rottan inte tålt något medel och får ca 4 fästingar/ under en sesong.

Tips?
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

jag skulle prova med de du lägger på maten(kommer inte ihåg namnet på det just nu) som går vi blodomloppet ut i pälsen, bra för vattenglada hundar..
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

jag skulle prova med de du lägger på maten(kommer inte ihåg namnet på det just nu) som går vi blodomloppet ut i pälsen, bra för vattenglada hundar..

Det var nytt! Sms:a gärna namnet när du vet! Diz vågar vi som sagt inte ge något alls.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Frontline kör vi på här ( vi har ju barn i samma ålder du och jag ).

Jag har läst om och provat "giftfria" utan bra resultat.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag har provat ett antal olika alternativa preparat men inget fungerar så bra som Scalibor. Nu har ju jag turen att ha två hundar som inte reagerar på detta, men inte en fästing så länge halsbandet är på.

Man får va på barnen att tvätta händerna när dom tagit i hundarna, man själv måste ju med tänka lite extra på det. Sen brukar inte jag låta mina busa i början utan efter ett ta. Ja menar dom slickar sej ju och får i sej det där ändå.

Lycka till iaf!
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Finns det något som tillåter att hunden badar lite (doppar magen ;) )? Både för vattnet/fiskens skull och att det tål vatten. Upplever att effekten av Frontline försämras rejält av att hunden plaskar lite, även om jag har för mig att det ska funka med enbart vatten.

Scalibor tål han bara ibland (ja, förra året funkade det, nu fick han klåda igen, som 2009) och det får han ju inte bada med. Synd för annars jäkligt effektivt.

Naturmedel går fetbort, har testat ungefär alla utan något bra resultat.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Bärnstenshalsbad har ju vissa varit hjälpta av.
Gissar att det som nämns tidigare i tråden (det som blandas i maten) är medlet jag inte för mitt liv kan komma på namnet på, men som brukar ha helsidesannonser i ex via brukshunden. Medlet som fick ändra sin reklam för att den var vilseledande och inte hade några bevisade effekter. Men vet att flera här på buke använt det och varit supernöjda, medans andra inte fått några effekter alls.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Vad skumt, jag har också en som jag misstänkt vara överkänslig mot scalibor.. Men bara vissa år..
Fast varför skulle hunden inte få bada med det? Det är ju bara att ta av halsbandet under tiden..? För tänker man på giftspridning i vattnet från hinden borde det ju vara bra mkt värre med de flesta preparat.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jo visst tar man av det men hunden har ju ändå giftet i pälsen tänkte jag. Men det kanske inte är så farligt?

Ja, förra året kunde vi ta på ett nytt halsband direkt utan några symptom alls, gjorde så i år med förra årets halsband men då fick han klåda och rev upp små sår på halsen nästan genast. Fjolårets halsband kan ju inte vara himla starkt :confused:

Ska försöka vänja honom genom att bara ha halsbandet någon timme i början, det har funkat tidigare.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag badar min hund i probschampo och han har bara haft en enda fästing i sitt liv och den satt precis efter nostryffeln så där hade jag väl inte tagit schampo. Eftersom min gamla hund inte tålde scalibor och eftersom min hund sover i sängen så kändes inte det som något bra alternativ så jag testade prob och det har fungerat över förväntan.
Han badar ändå var fjärde vecka så det är inget extra jobb. Däremot vet jag inte hur bra det fungerar om hunden badar mycket ute.
Probserien ska enligt tillverkarna vara helt giftfri.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag använder bärnstenshalsband på mina golden. Funkar tyvärr inte på alla hundar, men mina fungerar det jättebra på. :)
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Hunden får bada oavsett.
Ssv så avlusas odlad lax med permetrin, samma som i ExSpot o Scalibour.

Halsband har jag aldrig på lösa hundar så mitt val har blivit ExSpot, fubnerar väldigt bra på mina hundar, har testat Frontline men resultatet imponerade inte.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Jag använder bärnstenshalsband på mina golden. Funkar tyvärr inte på alla hundar, men mina fungerar det jättebra på. :)

Halsband går bort då vi inte vill riskera att det fastnar någonstans. Dessutom så hatar hon halsband;)
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Vi kör med Exspot,han kan ibland klia sig liiteee samma dag och dagen efter, men sen går det över.Tycker att det håller länge (längre än vad som står angivit,och då får han ändå mindre än vad han egenligen skulle haft efter kilo)+att han badar en del. Nu när jag skulle köpa på apoteket så hade det fått in ngt nytt som heter Effipro,ngn som prövat det?
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

kl

Jag har funderat på fästingmedel. Hade tänkt använda expot men ger det bra resultat när hunden badar mycket + blir badad minst en gång i veckan med shampo + balsam?

Halsbandet (det där vita) borde vara bättre pga badningen, men har hört så många som fått tråkiga biverkningar?

Någon som vet?
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

Om hunden schamponeras så ofta så så går de konventionella medlen bort, förutom ev Scalibourhalsbandet.
ExSpot o Frontline o Scalibour fungerar genom att toxinerna sprids i hudens yttre beskyddande fettfilm. Fettfilmen påverkas bara marginellt av bad/dusch utan schamponering, schamponeringen löser upp fettfilmen. Om hunden har schamponerats så får man inte applicera nytt förens efter 2 v.

I ditt ställe skulle jag satsa på att spraya hunden med någon hemgjord dekokt innehållande rosmarin, timjan, vitlök o citron + att ge hunden tillskott av B vitaminer, t ex öljäst, finns både i flingform o som tabletter, du hittar det hos hälsokosthandlare.
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

kl

Vi använder frontline på vår lagotto. Han hade bärnsten sin första sommar men vi plockade ändå minst tre fästingar/dag, minst!

Jag såg reklam här på buke om elektroniska dosor som man skulle sätta i halsbandet, någon som har erfarenhet av?
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

De testade några såna dosor i hundsport förra året, tror det var ultraljud? som skulle hålla fästingarna borta. Resultatet var tveksamt men det är ju svårt att testa såna produkter med, man kan ju inte veta hur många fästingar hunden skulle fått utan dosa/medel/sten/halsband.

Färga hundens päls mörk :p haha, jag har nämligen lagt märke till att min sankt bernhard får enormt mycket mer fästingar än de svarta hundar jag haft samtidigt och på samma platser och de kryper/biter ALLTID på det vita!
 
Sv: Fästingmedel - Vilket?

I ditt ställe skulle jag satsa på att spraya hunden med någon hemgjord dekokt innehållande rosmarin, timjan, vitlök o citron + att ge hunden tillskott av B vitaminer, t ex öljäst, finns både i flingform o som tabletter, du hittar det hos hälsokosthandlare.

Så öljäst håller dom borta på något vis menar du?

Nu är jag lite 'rädd' för att proppa i hunden konstiga saker (som om inte fästingmedel är det :angel: ) men du BARFar dina hundar med väl? Barfare brukar ha koll :angel: hehe.

Spraya något på honom kanske jag kan göra.. bara det inte påverkar pälsen för mycket. (pudel i utsällningspäls + tovålder :crazy: ) Dom lutar det väl åt att klippa ner till sommaren.. då är det väl bara att spraya på kanske.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har insett att fästingarna är i allra högsta grad aktiva trots att det är höst nu... Vår 13 veckors valp har flera krypande på sig efter...
Svar
14
· Visningar
1 324
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, jag har en omplaceringshund som enligt förra ägaren haft problem med klåda torr hud och mjäll, vet. hade sagt att han var...
Svar
3
· Visningar
781
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 548
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp