Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Elisha

Trådstartare
Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i hela ryggen ligger kotorna mkt närmare, ej ihopväxta utan ligger tätare "bara".
Helt fräsch i alla ben på rakt och böjt spår samt böjprov.

Vet. skrev ut butta och vi skulle åka hem och tömköra 3 veckor, sen rida 1 vecka och sen återbesök. Just nu är vi alltså i det stadiet där jag tömkör, om 1 vecka har vi tömkört i 3-4 veckor och ska alltså börja rida. Problemet är att jag har sjukt mycket ångest inför det, är ständigt nervös med hjärtklappning, sömnsvårigheter med mera. Hästen har (vad vi trott) alltid haft sadeltvång, svårigheter att sitta upp, inte velat stått still, vissa dagar (främst efter vila) kört rodeo vid uppsittning, stuckit iväg och bockat, kastat sig runt, gjort allt för att få av mig och varit skräckslagen. Detta har alltid funnits sen jag köpte henne sommaren 2005, då tidigare ägarna även sa detta men det funkade om man longerade innan. Vilket inte har varit nåt jätteproblem även om jag har åkt av flera gånger i samband med uppsittning.

Hästen har väldigt mycket nerver, är dominant och oberäknelig och "lynnig" vilket antagligen är en del av "sjukdomen" eftersom många hästar med KS har humörsstörningar. När vi köpte henne sommaren 2005 berättade även ägarna (som precis importerat henne från Tyskland) att hon i Tyskland bara hade använts som promenadhäst (vilket antagligen var p g a KS eftersom hon inte klarade att gå hårdare), vilket dom inte sa (eller visste). Hästen har alltså alltid haft KS men fungerat hyffat ändå, hon har alltid varit vad vi trott "svårriden" och jag har haft mycket problem med henne. Hon har alltid varit spänd att rida och svår att få avslappnad. Jag har inte ridit henne så hårt men i perioder när jag har tränat lite extra har hon protesterat genom att vägra gå, och div. annat, något som jag bara trott berott på "olydnad" typ, då mina tränare (oberoende av varandra) också bara sagt att det var jag var för snäll mot henne.

I somras hade hon det lugnt, skrittade bara nästan hela sommaren och allt gick kanonbra. Hur snäll som helst. Sen efter sommaren började jag långsamt, väldigt långsamt att rida igång henne och så småningom började vi träna för tränare igen. Först gången gick riktigt bra men sen började problemen. Protester, vilda protester. Men hon gav sig alltid i slutet av lektionen. Ville inte träna mer då jag var rädd, vid den tiden när jag började rida hårdare var hon även riktigt svår att rida i skogen, out of control, jätte stirrig, farlig! Ställde sig hela tiden, snorde runt och skulle dra hem. Sen jag jag ut en dag efter det helt problemfritt, detta var alltså i november nångång i år. I ridhuset skrittade jag bara och travade, ingen galopp alls. Vågade inte då hon bockade och slängde kraftigt med huvudet så jag ramlade av. Sen en dag red jag ut, helt provocerat från att jag ridit i lugn trav ställer hon sig upp, snor runt och drar vidare i full galopp för en backe! Får stopp på henne efter backen (och där tar minnet slut, ramlade av lite senare och minnet är helt raderat från första gången hon stack), nästa minne jag har är att hästen skenar i full panik nerför en backe i skogen.

Det är en somsagt nervig häst men hon har aldrig gjort nåt sånt förut, det enda hon gör är att hoppa till lite, tränar även mkt på samspelet mellan oss och hon litar på mig. Det var efter den avkastningen vi ringde och bokade in oss på klinik där KS konstaterades. Har läst jättemkt om "sjukdomen" och vet. har förklarat och allting stämmer så perfekt. Allt hennes "bus/olydnad" alla symtom stämmer till punkt och pricka. Vid hårdare träning kommer problmen fram.

Nu till självaste problemet, jag vet inte hur jag ska göra. Jag är alltså väldigt rädd och har kraftig ångest inför den dagen (om 1 vecka) jag ska sitta upp på henne. Jag vill inte. Vet inte ens hur hennes framtid kommer att bli, somsagt över hela ryggen och hon är endå 12 år, har haft KS och har haft ont hela tiden, mycket sitter nog kvar i huvudet också även om hon blir bra. Jag känner min häst och har funderat väldigt mycket. Om det bästa ändå inte vore att låta henne slippa gå som ridhäst, även om promenadridning skulle funka rent fysisk så är hon en häst som älskar att jobba och kräver mkt motion för att inte gå i taket. Tanken vore då att släppa henne på en stor lösdrift alt stall + hage med lååång utevistelse, och ta föl på henne till våren (om det inte är ärftligt och så), jobba endast från marken, typ tömkörning som vi gör nu som hon älskar. och även mkt för hjärnan. då skulle hon funka, må bra pysiskt och fysisk, det vet jag. För sälja är uteslutet, vet ju inte om hon ens funkar att rida på öht..

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut med tråden, men kanske lite vägledning hur ni skulle gjort i min situation... Har inte fått med allt så fråga om ni vill veta nåt.



TACK till dom som orkade läsa.:bow:
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

kan tillägga att vi aldrig röntgat henne förut då hon besöks regelbundet av ET, hon har aldrig ömmat i ryggen när man inte sitter på, och har mkt ryggmuskler, även kollat munnen noggrant och böjt henne runtom en gång. så vi hade eg ingen anledning att misstänka ks eftersom hon inte ömmade i ryggen..
Vill tillägga ytterligare att från att hon började protester nu som värst har det alltså inte gått någon längre tid. Vet att hästar inte är dumma av ingen anledning!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Kan nog inte hjälpa så mycket men kanske dela med mig av egna erfarenheter.

Vi har en häst som fick diagnosen för två år sedan KS men eg bara har tättliggande tornutskott. Hennes symptom var inte i närheten av så allvarliga som de är för din häst. Att KS hästar skulle vara mer "nerviga" stämmer nog inte det har ju helt enkelt bara ont. Vår häst har ett ganska häftigt humör och det gäller att se vad hon gör för att hon är ett fuxsto och vad hon gör för att hon har ont. Vi fick rida henne när hon gick på butta så då kunde man lättare avgöra det även i efterhand.

När det gäller träningen så fungerar hon bättre ju bättre kondition och hårdare hon går. Vila mer än nån dag är helt uteslutet. Hon kommer iof aldrig gå mer än lätta klasser i nån dicplin men det har mer med kapacitet att göra.

Var jättenoga med att kolla då att sadeln ligger bra speciellt att kanalen är så bred och hög att den verkligen inte riskerar att komma åt tornutskotten och hoppa alltid upp från en pall lr dyl.

Hinner inte skriva mer nu men fråga gärna om det är nåt specifikt du undrar över. Vi har iaf en häst i liknande "skick" som tävlar lätta klasser i hoppning och tycker livet är ganska kul :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Har ingen erfarenhet av KS, men av nerviga hästar så jag förstår din ångest. Jag skulle känt likadant.

En fundering som slog mig; hon verkar gå väldigt bra att tömköra? Hon kanske skulle fungera som körhäst?

I annat fall kanske du ska överväga att ta bort henne, om det inte skulle gå att ta föl på henne.
Mitt eget sto är speciellt, och dessutom för gammal för att ta föl på så om hon får en skada/sjukdom som gör att jag inte kan aktivera henne så kommer jag att ta bort henne. Hon blir väldigt sur och konstig i humöret när hon inte aktiveras.
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Vad trassligt - antar att man någonstans måste fråga sig vad det är värt att utsätta sig själv för fara (som det verkar kunna vara att rida din häst)... Det är ju skillnad om man har hästar som jobb eller om man som de flesta av oss är hobbyryttare för att det är kul. Jag tycker det verkar som du har ställt upp jättemycket för din häst och gjort ditt bästa för att det ska funka och om du nu tycker - befogat - att det är obehagligt tycker jag att du ska fundera på om du verkligen ska göra det. Finns det någon annan som törs prova, trots förutsättningarna?
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Kan du inte försöka få henne inkörd??
Då kan ni arbeta och tävla ihop!!
Vi har haft en häst med KS på inkörning här, nu kan han ridas 2-3 dgr i veckan och köras resten...Han älskar det!

Lycka till!
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Står i ett stort stall med jätteduktiga människor där nån säkert skulle vilja testa att rida, men vet inte om jag vill riskera att nån annan gör sig illa. och den personen kan ju ändå inte rida hela tiden utan bara den här veckan innan vi ska tillbaka, vad händer sen? så svårt..
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Jo faktiskt, det kanske skulle kunna funka! :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Jag röstar också på att försöka köra in henne. Vi hade en hopphäst i stallet som totalt dömdes ut (frambenen var helt slut) men ägaren vägrade avliva den, så den skickades på rehab i många månader och kom tillbaka som en glad och hel körhäst. Visst kan de inte vara ute och trava fort med vagn på hårt underlag, men hästen älskar sin vagn och fungerar finfint till bröllop och dylikt.
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

I dina skor hade jag tagit bort hästen om det inte funkar att ta föl på henne. Har själv haft en häst som var djävulen själv att rida, och tillslut var jag så rädd att jag ville sluta med hästar. Hade ont i magen varje dag och ångest över att sitta upp på den där hästen. Fortfarande blir jag osäker ibland, och det är hennes fel. Jag skickade iväg henne och gav bort henne för att slippa henne. Hon gick till avel, men för min del hade det inte spelat ngn roll om de så bara hade gått runt hörnet och skjutit henne den där dagen hon åkte. Det var en stor lättnad att bli av med hästen som nästan förstörde glädjen med ridning och hästar.

Nu vet jag just inget om KS, kan hästen leva pensionärsliv utan smärta, fölet slippa ärva KS:en och stoet klara dräktigheten är väl ett föl en bra ide. Så har du en påläggskalv inför framtiden :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

:) Jag har nästan bestämt mig för det. Tömköringen går så jättebra och det är ju alltid en början! :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

tycker också du ska prova att köra in henne. :) det låter som en bra ide, då får hon jobba ordentligt utan vikt på sin känsliga rygg. hoppas det går bra för er!

du måste väl inte rida en vecka heller? kanske räcker det med att sadla och tömköra med sadeln på?
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Ja precis. Hon får jobba ordentligt utan att få nån tyngd på ryggen, perfekt.

Ska ringa o prata med vet. på måndag o se hur vi ska göra. :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Lycka till!

Det finns bra inkörnings kurser man kan gå på här i Sthlms trakten!

Körningen är jättekul och många kuskar har börjat med körning eftersom ridning är för "lätt", så nog är det en utmaning alltid!
Sjlv håller jag mig till ridning men tycker att det är kul att varva med tömmar!
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Har du nåt specifikt tips får du jätte gärna PM:a :)
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

*puttar* :) vill om möjligt ha fler åsikter.
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Efter att ha läst problemen och smärtan din häst verkar ha/haft. Hade jag övervägt att ta bort henne av djurskyddskäl. Att bära ett föl innebär en stor x-tra vikt för stoet och det är viktigt att hon klarar av den x-tra vikten ffa de sista 3 månaderna av dräktigheten. Sen bör man inte avla på ston med defekter...

Vad skulle ditt sto tillfört aveln om du övervägt att ta föl på henne?
Har hon bra tävlingsmeriter?
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

men tror du verkligen att hon skulle ha ont av det? enda gången hon har ont, är när man rider o hon spänner sig/sänker ryggen. Inte vid tömkörning eller på marken. Det märker jag, för hon visar TYDLIGT när hon har ont.

Nej inte speciella tävlingsmeriter men jättebra gångarter, bra exteriör, bra intressant stam, jättefin häst helt enkelt. många blir ju bättre tempramentsmässigt av att få ett litet föl också :)

men efter flera tips här i tråden, så ska jag överväga att köra in henne och testa, funkar det inte så tas hon bort.
 
Sv: Funderingar ang min KS-häst, hur vi ska göra..långt men snälla läs!

Nej inte speciella tävlingsmeriter men jättebra gångarter, bra exteriör, bra intressant stam, jättefin häst helt enkelt. många blir ju bättre tempramentsmässigt av att få ett litet föl också

Är hon visad på officiell visning och har bed protokoll därifrån?
Härstamning?
Temperamentet kan förvisso bli bättre under dräktighet och digivning pga hormonpåverkan, men efter det så brukar stoet återgå till sitt "normala" tillstånd/humör. Så det är absolut ingenting att förlita sig på att hon kommer att förändra sig i och med att ni tar ett föl!

Går fölet att säja om det skulle bli aktuellt? Man skall alltid ta i beräkningen och planera 5-6 år frammåt i samband med betäckning, även om man just vid det tillfället ämnar att avla och behålla för egen del! Vad kan stoet tillför i aveln?

Vad är hon för ras? Användningsområde?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 125
Senast: Twihard
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 911
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp