Funderingar/frågor ?

Mynta2

Trådstartare
Vad händer när ens dagar är slut, och man inte fått dagisplats ?

Det har jag funderat på. För inkomst måste man ju ha, men vad gör man av barnet om denne inte fått plats någonstans just då man måste börja jobba ? Alla har ju inte barnvakter till höger och vänster, eller släktingar på nära håll. Tar man ledigt utan lön kanske ?

Vad händer om man INTE har jobb, och dagarna tar slut och AF beodrar en ut och jobba...vad gör man av barnet då ? Står man inte mellan ett konstigt senario då. Man måste jobba, annars blir man avstängd från akassan, MEN det finns ingen som kan passa barnet ?

Någon/några måste ju ha hamnat i någon av dessa situationer eller känner någon som gjort det.

Givetvis handlar detta inte om mig, jag bara satt och funderade på hur folk gör när sådant händer.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Det finns en möjlighet att få gå före i kön vid akuta behov.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Ah, nästan en sån här tråd hade jag tänkt starta! :)

Vi fick hem dagispapper nu i veckan, där skulle man bla fylla i hur många timmar i veckan man ville ha. Jag har inget fast jobb, och då får man bara ha 15 timmar i veckan om jag förstod det rätt. Ska jag då ansöka om 15 h i veckan? Jag tänkte om jag skulle få jobb efter 2 v, får jag öka på dagistiden direkt?

Eller ännu värre, jag blir utringd dagen innan, ingen barnvakt finns, får jag då ta honom till dagis dagen efter? Eller får jag neka jobbet?

Massa frågor...
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Jag har tyvärr inget svar på din fråga.

Men vi fick ingen plats till det datum vi sökt, vi hade som tur var dagar kvar + barnvakt så jag kunde börja jobba lite i alla fall (man har ju ofta lovat arbetsgivaren något). Otroligt frustrerande är det i alla fall när man ansökt 9 månader i förväg...

Kom att tänka på att det där vårdnadsbidraget är aktuellt i det här fallet du beskriver, men det är ju inget man kan försörja sig på.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Komunen är skyldig att skaka fram en dagisplats inom tre månader, men det kan bli var som helst och en plats som barnet ev behöver byta.

När man sen har "sin" plats brukar det inte vara några problem att öka på tiderna, de som jag vet kan bli inringda på jobb brukar ringa till dagis så fort de har blivit inringda, de har även talat om tidigare att de kommer att kunna bli inringda med kort varsel.

Det bästa är att plannera sina dagar, ansöka om dagisplats i god tid så man hamnar på det dagiset man vill.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Jag vågar inte svara dig för det kan hända att man är lite pragmatiska när det gäller någon som är arbetslös. Men på vårt dagis gäller att man måste säga till 2 månader i förväg om ändring av schemat.

Samtidigt antar jag att du inte kan söka om heltid om du ändå inte har rätt till det?

Bäst är nog att ringa kommunen och fråga.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Här ska man söka senast 3 månader innan man vill ha sin plats. Och man borde väl ha koll på när ens dagar tar slut?

Finns det ingen plats åt barnet på de 3 ställen man sökt så måste kommunen skaka fram en plats, men det kan ju bli någon annanstans.

Vi vet inte hur jag kommer jobba efter FL. Så vi skulle söka full tid för Rasmus. För det är lättare om man hämtar barnet tidigare/lämnar senare än att man måste lägga på tid.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Det blir mycket svårt.
För det skiter sig liksom då.

Detta är de flesta föräldrars största ångest.
Det är bra att ha en redig buffert till det glappet så att det inte går på tok.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Har inte de flesta kommuner platsgaranti?

På de dagis vi haft dottern har vi betalat för heltid och fått ändra tiderna vecka till vecka om vi så vill. Vi betalar heltid även om hon är där 1 timme eller 45... något vi själva valt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar/frågor ?

Går det inte att söka om heltid men kryssa i ngn ruta för 15h? Kan va svårt gå från 15--timmar till heltid med kort varsel, dom planerar ju schema för pedagogerna utefter timmarna barnen har.... ring och fråga förskolan ni fått plats på hur det funkar :)
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Klart man vet när dagarna är slut. Men vad hjälper det då det i en del städer är akut dagisplatsbrist ? Hur lång tid man än ställer sig i förväg i nån kö, så finns det alltid ställen där det aldrig går att vara ute nog tidigt. Snarare skulle dom ställt ungen i dagiskö när den låg i magen.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Jo det har dom, men det hjälper inte alltid. Platsgaranti betyder egentligen inte ett ´dugg för en del kommuner.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Jag vågar inte svara dig för det kan hända att man är lite pragmatiska när det gäller någon som är arbetslös. Men på vårt dagis gäller att man måste säga till 2 månader i förväg om ändring av schemat.

Samtidigt antar jag att du inte kan söka om heltid om du ändå inte har rätt till det?

Bäst är nog att ringa kommunen och fråga.

Det är väl att föredra att det sägs till så snart som möjligt när schema och den totala tiden barnet är på förskolan ändras.

Men på inget ställe jag arbetat på tidigare har man varit tvungen att säga till 2 månader innan om man går upp i tid med barnet. Det är enbart när man går ner i tid. Detta för att föräldrarna är tvugna att betala för de högre antalet timmarna i två månaderna. Går man upp i tid regleras barnomsorgsavgiften ofta i efterhand.

Har man inget arbete alls = man gör ett schema för 15 timmar (eller vad kommunen har för regler för hur många timmar barnet får vara där när man är arbetslös, det är olika i olika delar av landet)

Har man ofta timvikariat eller liknande = man gör ett schema där man inte fyller i exakta tider, utan enbart antalet förväntade timmar som barnet ska vara på förskolan, så att föräldrarna får betala rätt barnomsorgsavgift.

Sedan så lämnar föräldrarna in sina tider till personalen så fort de kan, för att det skall funka rent praktiskt på förskolan (t.ex. om det inte brukar vara barn kvar till 18.30 så har man ju inte schemalagt personal till det, men om Pelles mamma ringer dagen innan och säger att hon måste jobba 14-18, så får den som har "stängningstiden" på förskolan ändra sin arbetstid så att Pelles mamma får den barnomsorg hon behöver för att kunna jobba).

Det har aldrig varit något problem att antalet timmar man skrivit på ansökan om plats inte stämt med hur det sedan blivit. Man fyller ju ändå i ett schema vid inskolningen och det är med det schemat som grund som avgiften baseras på.

Antalet timmar kan dock påverka vilken förskola/avdelning som barnet hamnar på, då man försöker få det ganska jämt mellan avdelningar och förskolor kring hur många barntimmar de har sammanlagt, så att inte en avdelning går på knäna och andra kan ha det lugnt. Samt att det inte ska bli som så att en avdelning får en massa barn med få timmar, och en annan färre barn men med många timmar/barn.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Men kommunerna måste väl ha en plats den dagen man sökt om plats?

Där vi bodde förut så kom de från förskolan och hade info. Hon (typ rektor eller nått) sa direkt:
"Det finns inga platser åt era barn i år, nästa år kan ni söka om ni inte vill ha de i lövsta (typ 1½ mil) men ni som har syskon får såklart plats *flört flört*"

"Men de finns inga platser alls?"

"Jag tror inte det, de här är min sista vecka sen går ja i pension *mutter mutter mutter*"


Här vi bor nu slåss förskolan och dagmammorna om vem som ska ha våran son :o
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Men kommunerna måste väl ha en plats den dagen man sökt om plats?

Där vi bodde förut så kom de från förskolan och hade info. Hon (typ rektor eller nått) sa direkt:
"Det finns inga platser åt era barn i år, nästa år kan ni söka om ni inte vill ha de i lövsta (typ 1½ mil) men ni som har syskon får såklart plats *flört flört*"

"Men de finns inga platser alls?"

"Jag tror inte det, de här är min sista vecka sen går ja i pension *mutter mutter mutter*"


Här vi bor nu slåss förskolan och dagmammorna om vem som ska ha våran son :o

De ska om inte jag minns helt fel erbjuda plats inom 4 månader sedan man sökt platsen eller något sådant, men det fungerar inte så i praktiken....

Lediga platser blir det när barnen börjar skolan eller om någon flyttar eller går ner i tid på förskolan.

En del kommuner öppnar provisoriska förskolor i lägenheter och baracker för att lösa problemet med många barn i kö och för få förskolor/barnomsorgsplatser eller panikanställer dagmammor.

Andra kommuner skiter i att de ska erbjuda plats inom 3-4 månader, minns inte om de kan få böta på något sätt om de inte erbjuder plats inom den tiden.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Nej, plats behöver dom väl inte ha...trots dom lovat. Jag läste för längesedan om en familj som faktiskt stämde sin kommun eftersom dom inte kunde uppfylla sitt löfte med dagisplats. Googlar man på lite olika varianter om dagisplats, kan man hitta en hel del om: tex platsgarantier som inte betydde ett dugg när det kom till kritan.
 
Sv: Funderingar/frågor ?

Tur att jag inte bor i en sån kommun.

(Fast här vill de bara ha utbildad personal och sparka alla som inte gått förskolelärarutbildningen! Men eftersom de är en sån babyboom nu så insåg de till slut att de inte kommer fungera)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att gå ner i tid, till 75 % pga barn under 8 (jobbar statligt så vi har dock rätt till barnet fyller 12). Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 772
Senast: Manji
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 449
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 917
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 040
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp