Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu när alla hingstvisningar varit (de flesta) och man som jag som inte varit på någon istället kollar alla snygga hingstar online blir man lite sugen på en fölis! Skulle behöva en mindre hingst med god ridbarhet och lätta rörelser till mitt pampiga 172 cm höga sto e. Tanzmeister - Gauguin de Lully. Tips? :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Hade Maserati 1204 varit i avel så hade jag tipsat om honom!

Nu säger jag Ampére - han har fantastiska rörelser och är "bara" 166 cm hög. Det finns säkert fler men han är den som kom upp först på näthinnan hos mig.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

har idag varit hos vet och det ser ut som att min fina tävlingshäst trots allt hamnar i avelsboxen :( tailormade attention är ju döstor! fyra år och 170 i mkh. nej, det måste vara en mindre hingst med kort rygg då min egen pålle är väldigt långlinjerad!
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Tilläggas kan att hon är linjeavlad på Chagall och har pga detta fått ett blåsljud på hjärtat, så undviker gärna det blodet :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Fast han gav inget stort intryck och ingen lång rygg heller, finns ju filmer på youtube från flyinges visning.
Rent spontant kom kg att tänka på Figaro R, har en kompis vars häst är efter honom, riktigt kort i ryggen i lite krallig, men ändå ädel. Hon är 163 och 5år nu. Rör sig jättelätt & fint. Supercool, inget fjollig dressyrhäst så att säga :)Har Don Schufro på mödernet så jag vet iofs inte vad som kommer ifrån vart.Men bara ett tips att kolla:)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Figaro R-avkommorna upplever jag ofta som lugna, trevliga individer med en hel del djup i bålen, liten bakdel och långa bakben liksom han själv. Bekväma o inte så stora gångarter. Upplevde honom som mer långlinjerad som nygodkänd men inte nu sist jag såg honom.

Instämmer med Krisse om Ampere.
Luxus CML?
Vad vill du få fram hos avkomman?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Om jag förstått det rätt så blir det utavlat när man kombinerar in/linjeavel med helt annat blod, vilket betyder att både styrkor och svagheter från linjeaveln "neutraliseras". Blåsljud och ärftlighet har jag inte koll på men det gissar jag att du har.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag gillar Cosmeo stammen är det absolut inget fel på! Har även funderingar på Cabachon också Contender och Caletto blodet. Men frågan är om de blir lite för stora, min häst har nämligen en helsyster på över 170, så hon kan ju lämna stort med tanke på att hon har lite äldre hingstar bakom sig.

Cartier-varför r inte, har träffat på flera trevliga. Men känns som han inte är riktigt aktuell nu? + att "alla" hemma från Örebro betäcker med honom eftersom stuteri är så nära och vore ju kul att kunna ta en annan hingst när man flyttat från Örebro...

Canterbury står att han har små hovar och det har min häst med, vilket har varit lite problem så det går bort.

Quattro B, ja han eller någon av sönerna med blodet i (morfar till Bravour)


Hip Hop känns lite för mkt "äldre blod" vill ha lite nyare eftersom W själv har "gammalt" blod. Fast det kanske heller inte alltid är att förakta..


Tornesch finns väll inte på färsk? Annars är han helt klart fin. Men också bara en 6:a på traven?


Ja Corlensky eller Bravour? Båda har ju Cornet Obolensky som pappa. Men Bravour har ju dessytom Quattro B som morfar & även Galoubet A i stammen (jag gillar ju Balou du Rouet, men tror kanske det blir lite väl vasst)



Bravour: möjlig
Cohiba ja eller den andra Chacco Blue sonen Chatender (och dessutom Contender på mammans sida!)
Lucky Point kanske, men det känns som det finns fler ännu bättre alternativ?
Carême, snygg modell, men han har ju bara en 6:a på traven, känns för dåligt, det står ju taktmässig men "instabil i påskjutet" ngn som vet?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

jag vill såklart få fram nästa världsstjärna haha ;) nej, men en snygg häst med goda rörelser vill väl alla ha, stoet är utbildad och har tävlat svår dressyr och har sin starka sida i galoppen. hon är väldigt välbyggd själv och lite tung i kroppen (idag vägd till 598 kg, och då är hon fit!), så en häst som är aningen lättare i typen, har tyvärr ingen bild på henne från sidan utan sadel men här är exempel: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0114199594816_726024815_7606836_4559236_n.jpg http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...0150518094816_726024815_8163471_4336885_n.jpg http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...7678944816_726024815_12603899_905587810_n.jpg http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...639089816_726024815_12603782_1107462676_n.jpg och här är en film, dock över ett år gammal: http://www.youtube.com/watch?v=DAZu1gfRWtU men man ser kanske lite hur hon rör sig iallafall :) Figaro R är jag inte speciellt impad av som hingst, men rider däremot en avkomma till honom sen augusti förra året som är hur trevlig som helst att arbeta med! lugn och fin individ stämmer alldeles utmärkt :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Dionysos? Ska inte ge så stora avkommor och är lite kortare i sin överlinje. Jag har en åring hemma efter honom som är fantastiskt trevlig, rör sig väldigt bra och dessutom med hur mkt utstrålning som helst.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu är jag sj dressyrryttare, men Chatender blev jag sj väldigt förtjust i när jag såg honom på Bruks, rörlig och såg väldigt ridbar ut :d. Quattro B har jag sj också varit intresserad av till följd av hans förärvning med många avkommor i högre klass.
Hip Hop är äldre blod ja, dock dubbeltalanger. Särskilt med tanke på MTs Isac och att det verkar som att HH förärver sig rätt jämt.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Chatender är faktiskt en hingst som faller mig i smaken ganska väl! Har funderat på det här med hoppblod för att ev få upp lite kvickhet och smidighet i avkomman, men kommit fram till att eftersom mitt stos egna hoppsiffror är helt värdelösa (3-4) så är det kanske bättre att satsa på en dressyrhingst med kanske inte lika värdelösa siffror i hoppningen som mitt sto. Avkomman är ju trots allt tänkt att användas till dressyr i framtiden! Har kollat lite mer på Skovens Rafael, DET är en hingst jag kallar gummiboll! Någon som vet lite mer vad han nedärver för egenskaper? :) Hittade ett par ganska fina avkommor faktiskt när jag letade runt på internet...
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

SR själv ser riktigt fin ut, svårt att inte bli impad. Jag har sett ett par riktigt fina avkommor till honom, men båda kommit ut ett möderne som jag inte tror kan lämna annat än fantastiska avkommor ;). Enligt fölmönstringarna verkar avkommorna brås mycket på sitt möderne, och han verkar inte vara den hingsten som typar sina avkommor mest.
Nu har jag inte kollat ditt stos stam så noga så jag har inte koll på ev. linjeavel (har en micropaus från ett arbete), men en hingst som verkar lämna ädla, långbenta och rörliga avkommor är ex. Herzendieb, en annan ser ut att vara BH Zack och en tredje Zuidenwind, och jag skulle tro även Twiligt. Är du mer ute efter att bara förbättra konstruktionen, eller om elasticiteten känns viktigare så skulle jag kunna säga fler namn. Jag har en Zuidenwindare här hemma som inte verkar vara helt typisk på alla plan. Hon är långbent och elegant, kommer att bli läcker, men jag är osäker på om konstruktonen och mekaniken är bättre än mammans (nu är mamman en riktigt härlig gummiboll så jag förväntade mig inte mer där). Vissa avkommor till honom verkar har fått flyktbeteende från Jazz, vilket inte min har fått, men hon är mycket reaktionssnabb och samarbetsvillig(precis som mor). Som typförbättrare tror jag mycket på Dalwhinnie, hans avkommor ser ut att få riktigt fin front och överlinje och bra vinklar över lag, ser väl inte honom som en förädlare men en förbättrare, vilket borde betyda förädla.. hmm hoppas du förstår vad jag menar.. En hingst som jag inte skulle fundera så mycket över om det inte hördes så mycket om hans fina avkommor är Hesslegårds Rubin. Han själv är inte alls i min typ exteriört men avkommorna lär vara riktigt fina, ädla och elastiska. Värt att undersöka. Lambourgini verkar lämna lite mindre, ädla och rörliga avkommor..
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Till sstenberg skulle det ju varit, råkade stjäla fel knapp...

Skulle också tro att både Twilight och Herzendieb skulle göra sig bra på det stoet.
Kommer inte riktigt ihåg om du skrev något om hur stoets temprament är, men skulle kunna tänka mig att Herzendieb ger en något stabilare tempramentsmässigt.

/Camilla
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu har jag iprincip bestämt mig för Bravour. Eller finns det ngn annan hingst med lika bra hopp och gång som han? som jag glömt? (som inte kostar skjortan...)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Ja vi har faktiskt diskuterat vidare under dagen och kommit fram till att jag trots allt egentligeninte behöver en mindre häst än stoet själv så länge avkomman blir lättare och ädlare i typen, så BH Zack har kommit upp på tapeten här hemma, och Twiligt är en annan favvo från innan! Vi får helt enkelt se vart vi landar :) Mitt sto är nog det mest underbara man kan tänka sig - min vet har suttit med hennes bakhovar i knäet när hon skulle UL:a utan att hon rört en fluga. Lugn och fin i skallen och skulle ALDRIG göra något dumt! Jag ska hålla er uppdaterade om och vad det blir i såfall! :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Ja vi har faktiskt diskuterat vidare under dagen och kommit fram till att jag trots allt egentligeninte behöver en mindre häst än stoet själv så länge avkomman blir lättare och ädlare i typen, så BH Zack har kommit upp på tapeten här hemma, och Twiligt är en annan favvo från innan! Vi får helt enkelt se vart vi landar :) Mitt sto är nog det mest underbara man kan tänka sig - min vet har suttit med hennes bakhovar i knäet när hon skulle UL:a utan att hon rört en fluga. Lugn och fin i skallen och skulle ALDRIG göra något dumt! Jag ska hålla er uppdaterade om och vad det blir i såfall! :)

Kan bara rekommendera Twilight i så fall, för har en här hemma som jag är hel nöjd med. Väldigt lätt, ädel modell, och högrest med tre bra gångarter klart över medel :-)

/Camilla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp