Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Härligt, kan tänka mig att det fungerar ritkigt bra där med tanke på hur många som betäcker utanför Holland med deras hingstar :)
Vi vill helst regga som SWB om vi kan, i KWPN blir fölet inte en (36)a som jag förstått det, samt att det är svenska varmblod/halvblod vi avlar :), stolta över Sverige. Kan dessutom breeders-anslutas som SWB. :bump:
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag måste säga att av det man nu kan jämföra sto kontra föl så rör sig fölet mer med en lätthet/ elegans än stoet. Och det ser jag som väldigt positivt. Stoet är 161 cm och därför ska det bli väldigt spännande och mäta Reine om ca 1 månad och se vad han har för mankhöjd som åring. Jag hoppas Dick på att han inte blir allt för stor då jag inte själv är så lång! Nuvarande höjd finns i tråden om just mankhöjd på de födda 2011... :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

I år har Millegarne ändrat sina avgifter så det inte är någon språngavgift utan en avgift vid 18 dygn och en vid levande föl. Nu är mitt sto 18 år och även om hon har föl vid sidan (snart ialla fall hoppas jag ;)) så vet man aldrig hur hon kommer att ta sig. Så Twiligt som jag tittade på förra året känns som en klar kandidat i år.
Han ser ju ut att förärva sig fint enligt blup och hans rörelser och modell tilltalar mig verkligen. Fast jag har ju bara sett honom på bild och film, så jag får nog ta mig till en tävling för att få se honom lite närmre först :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Twiligt är fin! Har sett honom lite grann och han är även en kandidat till vårt ena sto (Bayron- Chirlon). Han är väldigt rörlig och har fin typ! Sporthästmodell;)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu har jag två hingstar kvar att välja mellan, Lasandos eller Camaro m, stoet är en D-ponny som gått msv dressyr som storhäst la hoppning, hon är smäcker i typen (arab) hon är inte rastypisk utan lite grövre. Toppen psyke, rör sig fint, lite dåligt galopp, hoppar bra med runda språng men lite hängande framben (blir bättre ju högre hon hoppar så antagligen bara att hon är bekväm) Önskar en avkomma som kan röra sig och hoppa, de är alltså en storhäst jag ska ha är det tänkt, hade nästan bestämt mig för Camaro tills jag såg Lasandos på hingstvisning. Någon som vet om man kan se dräktighetsprocenten på enskild hingst sen förra året?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu har jag två hingstar kvar att välja mellan, Lasandos eller Camaro m, stoet är en D-ponny som gått msv dressyr som storhäst la hoppning, hon är smäcker i typen (arab) hon är inte rastypisk utan lite grövre. Toppen psyke, rör sig fint, lite dåligt galopp, hoppar bra med runda språng men lite hängande framben (blir bättre ju högre hon hoppar så antagligen bara att hon är bekväm) Önskar en avkomma som kan röra sig och hoppa, de är alltså en storhäst jag ska ha är det tänkt, hade nästan bestämt mig för Camaro tills jag såg Lasandos på hingstvisning. Någon som vet om man kan se dräktighetsprocenten på enskild hingst sen förra året?

Du går bara in på sprangrulla och klickar in år 2011 eller 2010 ,då hingsten kommer upp finns det ett plakat ovanför hingsten som du klickar upp och där står dräktighet osv .


Mia
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu har jag två hingstar kvar att välja mellan, Lasandos eller Camaro m, stoet är en D-ponny som gått msv dressyr som storhäst la hoppning, hon är smäcker i typen (arab) hon är inte rastypisk utan lite grövre. Toppen psyke, rör sig fint, lite dåligt galopp, hoppar bra med runda språng men lite hängande framben (blir bättre ju högre hon hoppar så antagligen bara att hon är bekväm) Önskar en avkomma som kan röra sig och hoppa, de är alltså en storhäst jag ska ha är det tänkt, hade nästan bestämt mig för Camaro tills jag såg Lasandos på hingstvisning. Någon som vet om man kan se dräktighetsprocenten på enskild hingst sen förra året?

Även om du inte ber om det så lägger jag min röst på Camaro M av de två:) Han plusar på bra på storleken.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Efter att ha sett Clever Hill Q på visningen idag så är jag säker på att den hästen kommer att gå långt med nya ryttaren. Hans gångarter var bra sen innan, men nu tycker jag att dem verkligen börjar visa sina rätta kvalitéer :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Näe nu velar jag igen, som så många andra tror jag.
Ingen som kan med lite hjälp vad gäller hingstval?

Stoet är som sagt efter D-day UE Falleur. Fått några stycken föl.
Hade funderingar på Hampton men nu vet jag inte.. Några förslag?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Lånar knappen för meddela att jag flyttar ut ur tråden :) Kommer nog dock läsa här och snoka ;)

Eventuellt flyttar mitt ena avelssto redan idag och inga andra kommer betäckas så behöver inte leta hingst :p
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Herre gud nej :o ! Är inte skvatt galen. En av mina donnor flyttar till en uppfödare i Värmland som fött upp hästar sen 1993 :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Nu har jag det rörigt i min hjärna, när jag nästan bestämt mig för Camaro så fick jag syn på hingsten Parco, vilken drömhäst:love: någon som vet vad har ger och har mer information?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

HJÄLP!
Har idag beslutat mig för att låta betäcka mitt sto, då hon fått en skada som kommer ta tid att läka (inget som påverkar att hon ska kunna gå med föl, såklart). Har ju bara gått och "drömt" lite innan, men nu ska det ju ske på riktigt.
Så, jag behöver alla tips jag kan få.

Stoet i sig är tävlad tom 130 hoppning & LA:1 dressyr. Hon är kvick och smidig i hoppningen, tuff och orädd, men lite het och bockig (ibland). Bra psyke i hantering. Mediokra gångarter, taktmässig trav, sämre galopp.
Hennes stam är Willibald-Gassendi-Nepal

Jag vill ha en hopphingst som rör sig bra. Tips? :)
Har mest tittat på Flyinges hingstar, men vad finns mer i närheten av Malmö?
Känns som det är bäst att ta en hingst på färsk första gången, eller?
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Hingsten behöver inte stå så i närheten för att kunna få färskt.

Jag lägger till Bravour, Cohiba, Lucky Point och Carême till föregåendes lista. Fast jag tror att åtminstone den sistnämnde är på fryst
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Har ett litet halvblod/newForrest sto på 148-150cm som jag hade tänkt betäcka med Aerline H.
Hon är en väldigt kompakt känsligt litet sto med mkt energi. De enda jag kan anmärka på är väl traven & skritten.
Vad tror ni om det? Har inte sett några avkommor av honom med ponnymammor, så jag undrar vad man kan förvänta sig för mankhöjd?
Är ganska lång, så under 160cm är inte optimalt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp