Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl*
Denna gången räckte det inte ens med en plan B, nu måste vi fixa en plan C! Och det inom ett dygn...
Fackelliljas(Topaasch - Don Primero) plan A var Skovens Rafael, men fick strykas pga infektion :cry:.
Plan B Deodoro har avslutat sin avelssäsong pga skada.
Jaha, och nu, plan C? Bara till att börja om och granska hingstar igen... Fundering finns bla på Bocelli. Eftersöker svikt, bra hals och mjuk överlinje, gärna av längre typ men inget måste. Ej fryst. Gärna stående i Sverige, dock även fundersam på Negro.

Har du tittat på De L´Or? Visserligen blir det dubbelt Donnerhall i stamtavlan på avkomman, men det blir det med Bocelli också, och det kanske inte gör något. Med De L´Or får du R blodet också. Han har inga äldre avkommor, men jag har sett flera riktigt fina efter hans far Dancier. Hans eget temperament ska vara väldigt bra.
 
Har du tittat på De L´Or? Visserligen blir det dubbelt Donnerhall i stamtavlan på avkomman, men det blir det med Bocelli också, och det kanske inte gör något. Med De L´Or får du R blodet också. Han har inga äldre avkommor, men jag har sett flera riktigt fina efter hans far Dancier. Hans eget temperament ska vara väldigt bra.
Donnerhall x2 tar jag så gärna! Har det i alla Liljas avkommor utom den första, Flora Linnéa e.Bellagio. (ex 2 helbröder e.Dalwhinnie de senaste åren som båda är sålda som hingstämnen).
De l'Or är mamma mkt intresserad av, jag önskar lite mer men stammen är spännande(!) precis som du säger och vem vet vad mer som gömmer sig och kan komma växa fram :). Kommer betittas igen nästa år och se hur han utvecklas.

@Wine-tee : Nej det kan jag förstå, han är inte perfekt och jämnare/häftigare hingstar finns. Jag har följt Bocelli sedan han var ung vilket varit en intressant utveckling, tyvärr tappat bakbenen på vägen, men så fina han hade som ung. Många riktigt kvalitativa avkommor och ett högt blup både tack vare dom samt en stam med superba prestationer. Inte bara fadern Don Schufro (blir aldrig klar om jag ska börja dra alla resultat, men har sett flertal superfina så sent som idag på Falsterbo :).) och morfadern Bernstein (även han med otaliga avkommeframgångar, så sent som idag med på FHS) utan även mödernet.
Sen är det ingen hingst jag rekommenderar till alla ston, men han har just de styrkor jag söker till detta stoet och jag har utifrån hennes tidigare avkommor kunnat preliminärt utvärdera att hennes styrkor kompletterar hans svagheter bla.
Håller tummarna för att få fram en Medea, ett sto i en bättre kopia av sin far som dansar på dressyrbanorna just nu :love:
 
@Victovie;


Din beskrivning av Figaro avkommor stämmer ju så väl på min förutom att hon inte går msv..det skulle hon säkert utan skadebild och med en bättre pilot. Jag är dock nöjd som debutera på tävlingsbanan som "tant" och kunna placera mig så ridbarhet finns..

Hon var tom idag så jag velar mellan Zuidenwind och Luxus.
Är själv mest inne på Luxus..Måste bestämma snarast, vara klar innan onsdag morgon med mitt beslut.
 
@polly p Jag tycker att du skall ta Luxus då om han känns bäst för dig. Hingstarna är ganska "likvärdiga" i dagsläget och chansen att göra en Zuidenwind x Figaro R finns ju förhoppningsvis kvar nästa år också.
 
@Victovie;


Din beskrivning av Figaro avkommor stämmer ju så väl på min förutom att hon inte går msv..det skulle hon säkert utan skadebild och med en bättre pilot. Jag är dock nöjd som debutera på tävlingsbanan som "tant" och kunna placera mig så ridbarhet finns..

Hon var tom idag så jag velar mellan Zuidenwind och Luxus.
Är själv mest inne på Luxus..Måste bestämma snarast, vara klar innan onsdag morgon med mitt beslut.
ring och kolla de olika hingstarnas kvalitet på sperman innan du bestämmer dig så här sent på säsongen . Fråga din station med .Surt att betala språng och få kass sperma som sista skick ....
 
@cusan :Det är nog klokt att göra!
Fick tips på en annan av en väl avels insatt bekant. En hingst som jag alltid tyckt har ett härligt uttryck och gillar stammen..Highcruiser, tänkte ringa stuteriet och diskutera hur det funkar med skick osv..
 
@cusan :Det är nog klokt att göra!
Fick tips på en annan av en väl avels insatt bekant. En hingst som jag alltid tyckt har ett härligt uttryck och gillar stammen..Highcruiser, tänkte ringa stuteriet och diskutera hur det funkar med skick osv..

Mitt sto insiminerades med honom i onsdags. A som har honom är helt fantastisk och åkte ut till mig och stoet och insiminerade!!
Highcruiser är en mycket vänlig individ som verkar lämna mycket trevliga och ridbarhet avkommor.

Han har dessutom väldigt bra dräktighet och de tappar honom när ett sto behöver. Snacka om service!!!
 
Kul att fler väljer HC!
Mina val stod ju mellan Luxus och Skovens Rafael men då stoets mormor passade i skritt emellanåt och det är det enda som Luxus egentligen fått anmärkning på så vågade jag inte förstärka just den sidan. Annars skulle jag absolut ha tagit honom.
Sen insåg jag att det blev lång resa för fryst semin och då blev det HC. Antagligen blir det inget föl nästa år men det är verkligen inte pga hingsten då hon blev dräktig med en gång men med tvillingar, släppte 2 ägg även nästa gång o nu står hon med hematom som tydligen tar lång tid att läka ut.
 
Mm..tyvärr har mitt sto ingen super skritt, det är väl nackdelen med HC. Tycker det är en fin hingst så fundering kvarstår..
Tycker det börjar kännas liiite krångligt nu:banghead:..

Zudden som jag funderar på har bra simmare osv..men jag kan inte hjälpa att jag inte riktigt tilltalas av den till min tjeja..

Annars hoppar hon jädrigt bra..:angel: får väl gå på hoppe hingstar med gång:D
 
@polly p

Skulle inte välja HC till ett sto med svag skritt, det är hans enda stora svaghet. Han verkar lämna ok skritt om man kollar på BLUP, men man kan ju inte veta vilka ston han lagts på heller. Chansen är ju att ston med svag skritt gått till andra hingstar.

Jag gillar inte heller ZW som hingst, men onekligen tycks han gå bra tillsammans med florestan+blodet och avkommorna tycks ha ett bra arbetsteperament.

Canterbury kanske? :d Allroundstam, fin typ och bra gång + hopp. Och så står han i Sverige vilket brukar underlätta om man är sent ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp