Funderingar Hingstvalstråd 2014

Dalle har alltid haft simmare som inte fixar att skickas, vad jag har förstått så har han funkat nere i Skåne men skick längre än så har varit si så där.

Märkligt med Dalle, vi har fått två ston dräktiga av två. Olika år och vetten har aldrig klagat på hur det sett ut.

Fick dräktigt (och därmed föl i år) med skick upp till Mälardalen på första försöket förra året med honom, äldre sto som inte fått föl på många år.
 
Eftersom jag också använder Dalle men inte fått dräktigt blev jag erbjuden florestar . Men mitt sto är efter Figaro r. Hur blir det i linje? Känna ju lite nära och är inte en hingst jag kanske skulle valt som första alt..
 
Det har aldrig varit så här förut enligt hingsthållaren...

Det har i alla fall kört ihop sig för oss och nu måste jag hitta en ny hingst illa kvickt (ägget inte klart för inseminering och Dio-dosen gick förlorad då). Har börjat fundera på om man ska kolla på hopphingstar med bra gång och till och med ridponnyhingstar.
Tips på nått?
Med ruggigt vassa simmare gärna... och inte skitdyr... och inte fux. Med bra exteriör och korrekta ben. Jag vet att jag har fått bra tips innan i tråden men fastnade inte för någon av dem men ska kolla igenom dem en gång till...
Lambourgini?
 
Ingen som kan hjälpa mig med tips..Måste ha ett andrahandsval nu när mitt förstahandsval inte har så pigga simmare. Rätt säker på att min märr är tom vid nästa ul den 14:de..:(. Blir tredje gången med Dalle och då kanske man ska byta.
Stoet är efter Figaro R-Bayron
Hingststation föreslår Flore star men jag vet ju ingenting om honom så gärna info och om jag skulle våga använda den. Blir ju lite fördelaktigt att slippa språnget..
Har också själv funderat på Luxus cml men det blir ju linjeavel där också..
Tittat lite på Zuidenwind.
Eller andra alternativ..finns jue säkert någon man inte haft en aning om.
Föredrar de stationer som levererar via slingan på fredagar då mitt sto lyckats pricka in sina brunster då..
 
Jag har mitt Figaro R-sto dräktigt med Luxus, jag oroar mig inte ett dugg för det dubbla Florestanblodet - däremot är jag lite bekymrad över att det blir Weltmeyer*2 iom att stoet är ue Warsteiner, men jag hoppas att de generna blir mycket utblandade
 
Jag har bestämt hingst till stoet som fölade idag, men idag så blev Gamelus R (Namelus R-Chin Chin) godkänd i AES idag (för 30 ston) och den hingsten är riktigt WOW
 
Finns det ingen som kan berätta om Flore´ star? Det är ju ett alternativ jag har men mitt sto är gga kort i ryggen och biljarderar. Men sen gillar jag att det är multi, stoet har lämnat både och samt att han har gga bra strl. Ska jag göra en allrounder till mig då mitt sto också hoppar bra så..

Zuidenwind känns som mer "rätt" om man ska sälja då kombon med Figaro R gjorts tidigare.
( Båda dessa sägs iallafall ha bra sperma.. )

Gahhh, sliter mitt hår..men jag måste bli klar över mitt andrahandsval då hon till 99% inte är dräktig när det nu är som det är med mitt förstahandsval..
 
Finns det ingen som kan berätta om Flore´ star? Det är ju ett alternativ jag har men mitt sto är gga kort i ryggen och biljarderar. Men sen gillar jag att det är multi, stoet har lämnat både och samt att han har gga bra strl. Ska jag göra en allrounder till mig då mitt sto också hoppar bra så..

Zuidenwind känns som mer "rätt" om man ska sälja då kombon med Figaro R gjorts tidigare.
( Båda dessa sägs iallafall ha bra sperma.. )

Gahhh, sliter mitt hår..men jag måste bli klar över mitt andrahandsval då hon till 99% inte är dräktig när det nu
är som det är med mitt förstahandsval..

Ska du sälja hade hag tagit Zuidenwind eller Luxus tror jag
 
Finns det ingen som kan berätta om Flore´ star? Det är ju ett alternativ jag har men mitt sto är gga kort i ryggen och biljarderar. Men sen gillar jag att det är multi, stoet har lämnat både och samt att han har gga bra strl. Ska jag göra en allrounder till mig då mitt sto också hoppar bra så..

Zuidenwind känns som mer "rätt" om man ska sälja då kombon med Figaro R gjorts tidigare.
( Båda dessa sägs iallafall ha bra sperma.. )

Gahhh, sliter mitt hår..men jag måste bli klar över mitt andrahandsval då hon till 99% inte är dräktig när det nu är som det är med mitt förstahandsval..

Det som står i användningsråden för Flore Star är följande:
Floré Star 1199
En son till den i internationell dressyravel mycket välmeriterade hingsten Florestan undan en moder med allsidig och utmärkt förärvning. Mycket harmonisk och samarbetsvillig hingst med framför allt mkt bra typ och galopp. Även bra hoppegenskaper. Rekommenderas för målinriktad dressyravel för stabilisering av temperament samt utveckling av galopp och naturlig lösgjordhet. Dock bör stona tillföra naturlig styrka i sin bakdel.

Vad jag kan se visades ingen av hans första årgång fram för 3-årstest i år men det kanske bara inte har kommit in i rullarna ännu...
 
Å
Det som står i användningsråden för Flore Star är följande:
Floré Star 1199
En son till den i internationell dressyravel mycket välmeriterade hingsten Florestan undan en moder med allsidig och utmärkt förärvning. Mycket harmonisk och samarbetsvillig hingst med framför allt mkt bra typ och galopp. Även bra hoppegenskaper. Rekommenderas för målinriktad dressyravel för stabilisering av temperament samt utveckling av galopp och naturlig lösgjordhet. Dock bör stona tillföra naturlig styrka i sin bakdel.

Vad jag kan se visades ingen av hans första årgång fram för 3-årstest i år men det kanske bara inte har kommit in i rullarna ännu...
Årets. Treårstest syns ej ännu på blup . Du får gå igen på treårstesternas resultat eller om det står några resultat o Gabby Ossos Treårstest .
 
Floré Stars första årgång:

16 reg, 7 visade, 2 gångartsdiplom, 57% kl I G, 29% kl I H
Snittpoäng
Typ: 8,14
Huvud, hals, bål: 8
Extremiteter: 7,14
Skritt: 7,5
Trav: 7,36
Galopp:7,21
Teknik och förmåga hopp: 6,21
Temperament och allmänt intryck hopp:6,14
Totalt Gångarter: 45,36
Totalt Hopning: 42,86
 
Vad tror ni om Hermes till sto med mankhöjd på ca 162 cm? Jag har gärna en liten häst, men det blir ju svårsålt om planerna skulle ändras.
 
Vad tror ni om Hermes till sto med mankhöjd på ca 162 cm? Jag har gärna en liten häst, men det blir ju svårsålt om planerna skulle ändras.
Jag upplever att det finns en marknad för hästar under 1;65 också . är man lite kortare upptäcker man till slut att det är svårt att rida ihop en jättehäst. Och du köpte ju ditt "lilla" sto ?;). Hermes e fin med bra egna resultat tycker jag .
 
Tackar för råd och beskrivningar. Känner mig rådvill, samtidigt känns det inte som jag vill lägga ner utan vill prova på två återstående brunster eller en helst då om det blir aktuellt.

En till jag funderar på..Zalladin MI ? Jag gillar ju stora..å sen har han gga bra på skritten? Vad finns det att säga om honom och blodet bakom sas?

Så..
Plus och minus på min Loppas ev nya män..eller vilken skulle ni ta?
Zuidenwind: där vet jag ju att kombon gjorts men han blir ju lite dyrare.
Zalladin MI: nackdelen är ju att han är relativt oprövad..
Luxus CLM: gärna:)..men han har betäckt mycket i år tror jag, så han inte är trött ;). Hur är simmarna? Det troliga är ju att mitt sto insemineras fredag och då får vi skicket samma dag vilket kanske är fördelaktigt..?
Flore´star: Mja..det tråkiga är ju att han har en del som jag inte tror kompletterar mitt sto, samtidigt gillar jag ju hopp anlagen på mödernet, faktiskt..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp