Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag tycker att alla dina alternativ är bra.
Mitt sto som är dräktig med Luxus fick en dos med 80% och en dos med 75% motilitet på spermierna så det var jättefina skick.
 
Tackar för råd och beskrivningar. Känner mig rådvill, samtidigt känns det inte som jag vill lägga ner utan vill prova på två återstående brunster eller en helst då om det blir aktuellt.

En till jag funderar på..Zalladin MI ? Jag gillar ju stora..å sen har han gga bra på skritten? Vad finns det att säga om honom och blodet bakom sas?

Så..
Plus och minus på min Loppas ev nya män..eller vilken skulle ni ta?
Zuidenwind: där vet jag ju att kombon gjorts men han blir ju lite dyrare.
Zalladin MI: nackdelen är ju att han är relativt oprövad..
Luxus CLM: gärna:)..men han har betäckt mycket i år tror jag, så han inte är trött ;). Hur är simmarna? Det troliga är ju att mitt sto insemineras fredag och då får vi skicket samma dag vilket kanske är fördelaktigt..?
Flore´star: Mja..det tråkiga är ju att han har en del som jag inte tror kompletterar mitt sto, samtidigt gillar jag ju hopp anlagen på mödernet, faktiskt..

Av de alternativen skulle jag lagga Luxus eller Zuidenwind pga. typen. Minns inte riktigt hur ditt sto ser ut men Figaro R avkommor har ofta lite langre bakben och ar ganska kvadratiska, och med det i atanke kanns det som Z och L har mer tt erbjuda pa den fronten aven om de tre higstarna alla ar ganska likvardiga i ovrigt.
 
Eller kortare framben ;). Jo då det stämmer. Extremt tråkig uppställning dock..
1619156_726510954037093_1013506617_n.jpg
382655_583274345027422_745122538_n.jpg
 
Jag tycker att alla dina alternativ är bra.
Mitt sto som är dräktig med Luxus fick en dos med 80% och en dos med 75% motilitet på spermierna så det var jättefina skick.
Min första dos från L var toppen , den andra var inte lika bra alls .... Men jag håller tummarna !:)
 
Min station var inte alls nöjd med Luxus sperma så är hon inte dräktig vid kollen nästa vecka så rekommenderar de hingstbyte. Jag vill ju gärna få hem mitt sto och föl så det får nog bli så, byter i så fall till Canterbury som jag hade i fjol. Dock vet jag inga procent hur det såg ut.
 
Nu är jag förvisso partisk men motiliteten är endast en parameter i bedömningen hur funktionsduglig sperman är. Luxus har alltid haft sämre motilitet än man kunnat önska sig men trots så låga siffor som 20% vid något tillfälle har vi alltid fått dräktigt, och i 95% av fallen på ett försök. Då har vi ändå tillverkat 11 föl med honom som far. Motilitet är tyvärr ett trubbigt instrument som många hänger fast i trots att man faktiskt vet att det kan se ut som för Luxus lika väl som det kan se ut som det gjorde för en nygodkänd hingst för ett antal år sedan - jättebra motilitet men inte ett enda sto dräktigt.
Jag har själv bara använt honom till ett sto i år så det jag relaterar ovan är mer ett resonemang av principiell natur och inte ett direkt inlägg kring hur Luxus dräktighet ser ut i år.
 
Jag svarar till er som betäckt med Luxus.

Motiliteten har alltid varit låg vid skick men Luxus har ändå bra dräktighet. Vår veterinär brukar informera alla ny stationer som beställer att det är så här sperman ser ut men att den fungerar. Motilitet är bara en del i mätningen av spermans kvalité. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet men inte får dräktigt, eller som Luxus väldigt låg procent men får dräktigt, och alla varianter där emellan. Vårt mål är självklart att alla ston ska bli dräktiga, vi skickar nästan alla dagar i veckan för att det ska bli så bra som möjligt. Men det finns fler faktorer som spelar in som tex vi får till ganska många ston skicka två-tre gånger per brunst och ibland över en hel vecka, en perfekt brunst är kort och borde bara behöva skick en gång vilket istället hör till ovanligheterna. Eller som när vi fick in en beställning kl tre en söndag em som skulle gå med post och vara framme måndag, då är det inte så lätt att skapa de perfekta omständigheterna (just den gången fick vi ändå iväg skick eftersom vi tappade senare än vanligt :)).

Att få stona dräktiga är ändå målet för alla inblandade!:banana:
 
Det är såklart många faktorer som spelar in, för min del vill jag gärna få hem stoet igen och vill därför få dräktigt så fort som möjligt. Är hon inte dräktig nu, så har jag provat två brunster med Luxus och i stället för att fortsätta testa medan sommaren går så provar jag i stället en hingst som jag vet att hon har fungerat med förut. Det kan väl också vara så att stoet och hingsten inte passar i hop? Sen hoppas man ju att allt blir bättre nu när sommaren kom, för det har som jag förstått varit problem överlag att få dräktigt här omkring hittills i år.
 
*kl*
Denna gången räckte det inte ens med en plan B, nu måste vi fixa en plan C! Och det inom ett dygn...
Fackelliljas(Topaasch - Don Primero) plan A var Skovens Rafael, men fick strykas pga infektion :cry:.
Plan B Deodoro har avslutat sin avelssäsong pga skada.
Jaha, och nu, plan C? Bara till att börja om och granska hingstar igen... Fundering finns bla på Bocelli. Eftersöker svikt, bra hals och mjuk överlinje, gärna av längre typ men inget måste. Ej fryst. Gärna stående i Sverige, dock även fundersam på Negro.
 
*kl*
Denna gången räckte det inte ens med en plan B, nu måste vi fixa en plan C! Och det inom ett dygn...
Fackelliljas(Topaasch - Don Primero) plan A var Skovens Rafael, men fick strykas pga infektion :cry:.
Plan B Deodoro har avslutat sin avelssäsong pga skada.
Jaha, och nu, plan C? Bara till att börja om och granska hingstar igen... Fundering finns bla på Bocelli. Eftersöker svikt, bra hals och mjuk överlinje, gärna av längre typ men inget måste. Ej fryst. Gärna stående i Sverige, dock även fundersam på Negro.

Furstenball?
Verkar ju ge riktigt fina föl.
 
*kl*
Denna gången räckte det inte ens med en plan B, nu måste vi fixa en plan C! Och det inom ett dygn...
Fackelliljas(Topaasch - Don Primero) plan A var Skovens Rafael, men fick strykas pga infektion :cry:.Lux
Plan B Deodoro har avslutat sin avelssäsong pga skada.
Jaha, och nu, plan C? Bara till att börja om och granska hingstar igen... Fundering finns bla på Bocelli. Eftersöker svikt, bra hals och mjuk överlinje, gärna av längre typ men inget måste. Ej fryst. Gärna stående i Sverige, dock även fundersam på Negro.
*kl*
Denna gången räckte det inte ens med en plan B, nu måste vi fixa en plan C! Och det inom ett dygn...
Fackelliljas(Topaasch - Don Primero) plan A var Skovens Rafael, men fick strykas pga infektion :cry:.
Plan B Deodoro har avslutat sin avelssäsong pga skada.
Jaha, och nu, plan C? Bara till att börja om och granska hingstar igen... Fundering finns bla på Bocelli. Eftersöker svikt, bra hals och mjuk överlinje, gärna av längre typ men inget måste. Ej fryst. Gärna stående i Sverige, dock även fundersam på Negro.
Luxus can ni väll hämta direkt och slipper skick på honom ?
 
Zuidenwind känns som mer "rätt" om man ska sälja då kombon med Figaro R gjorts tidigare.
( Båda dessa sägs iallafall ha bra sperma.. )

Jag kan inte tänka mig att marknaden efterfrågar ännu ett Zuidenwind-föl. Välj något mer ovanligt i stället om du vill sälja, är mitt råd.
 
Furstenball?
Verkar ju ge riktigt fina föl.
Definitivt! Lite väl dyr bara att satsa då hon inte är hundra i sina brunster och säsongen närmar sig sitt slut :(. Dessutom ovulerade hon igår/tidigt idag, så missat ännu en brunst pga snabbt förlopp...

athena: Nej han finns på färskt också :)

Miaa: Han kompletterar inte detta stoet fullt ut så som han gjorde till Frida, så han är tyvärr inte aktuell till Lilja även om jag gillar honom skarpt :)


Hiddeous: Zuidenwind - Figaro R är en kombination som verkar vara framgångsrik av de avkommor jag sett so far, behåller Figaros höga ridbarhet men förbättrar exteriör och gång (djupt bål, liten bakände, korta framben och ngt markbunden gång). Tror faktiskt inte att marknaden är mättad på Z-föl än då de börjar visa framfötterna nu under sadeln, fin typ och mjuka gångarter från strax över medel och bättre är min analys idagsläget. Ska bli spännande att följa avkommorna. :)

Intressant att följa både fader och avkommor på banorna. Sett Figaro R tävlas som jag upplevde som inte den lättaste med "ett 5e ben" i galopptakten och svårt komma till bärighet pga sin kroppsbyggnad, men avkommorna ploppar däremot snabbt upp i Msv-klasserna med i många fall nya ryttare i klassen då de uppges (och ser mkt) bussiga och lättridna ut.
När han godkändes var jag inte särskilt positivt inställd till honom som avelshingst, men med tanke på förärvningen av ridbarheten tror jag på honom som en fördel i ex andra led i stammen.
Alltid lika fascinerande detta med avel :).
 
@Victovie Jag tycker Negro låter spännande. Kombinationen av Jazz och Negro-blod har gett en del flotta hästar. Säljmässigt kanske fler "vanliga dödliga" känner igen Bocelli, men en fin bäst får man alltid såmd till rätt pris och de flesta med hyfsad koll har nog hört namnet Negro nämnas.
Personligen är jag inte förtjust i bocelli, men sen har jag inte umgåtts med eller ridit någon avkomma heller så jag hade kanske varit av annan uppfattning om jag gjort det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp