Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Vilka hemskt otrevliga svar du ger. Concett verkar dessutom vara ny på forumet. Blir man bemött såhär av en moderator känns det väldigt tråkigt!
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag försökte vara tydlig för att hon skulle förstå varför hon tänkte fel. Hon och jag har haft kontakt angående detta tidigare ihop med att det är olämpligt att i varje hingstvalstråd föreslå sin släktings hingst.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag håller på att fundera lite, ena stoet är väl i princip redan bestämt, hon (Lancet- Zeus) går till Verdi. Hon har en syster efter samma hingst som nu är 7 år och går internationellt upp till 1,40 än så länge.

Sen har jag andra stoet e Phaeton X- Carat. Henne har jag hittills bara lagt hopp på men funderar på om man skulle lägga dressyr nästa år. Eller Cohiba om han är tillbaka.

3:e stoet e: Walt Disney- Bolero har jag funderat på Dahlwinnie i ett par år nu så kanske börjar bli dags att använda honom... Om hon nu ska betäckas.

Ev, kommer även min 11:a betäckas. E: Careful- Phaeton X. Funderingar på Cohiba, Hip hop, Armani Code och Canterbury... Och typ alla andra hopphingstar som rör sig bra...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag tycker absolut inte Görel har varit otrevlig i sina svar utan förklarat vad det är för hingst hon söker. Användaren som rekommenderar Al Cendo är inte ny på forumet utan bara skaffat ny nick. Denna användaren rekommenderar Al Cendo till alla som frågar efter hingsförslag och har gjort det sen han blev godkänd. Hon har också vid många tillfället skrivit att hon är släkt med Peter och därför rekommenderar Al Cendo

Inget illa mot dig Concett men att rekommendera en hingst bara för att du är släkt med Peter tycker jag är fel, och känns mer som reklam.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Alla uppfattar vi det olika. Men det är inte första gången jag uppfattar svar från G. som lite smått otrevliga och avhuggna. Jag som inte är alltför aktiv under längre perioder kan omöjligt veta historiken bakom Concett. :) För mig som inte vet ser det mer ut som en idiotförklaring av någon som kanske inte visste eller kan. För jag har ju ingen historik. Men ibland känns det här lite som klubben för inbördes beundran...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl

Ja då nog funderar man men allt hänger på vad vi får nästa år. Får jag tre eller fyra hingstungar så är alla till salu och då väljer jag nog hingst lite mer utifrån vad jag vill spara på om det blir stoföl.

Två hingstar som redan är på tapeten är Dalwhinnie och Negro , om han är tillgänglig.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag tycker att detta med hingstvalsfunderingar, både för nästa och kommande år, är något som alltid sysselsätter hjärnan på en uppfödare.

När det gäller mina shettisston så hoppas jag att min egen hingst blir godkänd i höst, i så fall går Cassis och Connie till honom. Hans syster Lovis får dock åka till någon annan hingst och där går tankarna åt alla möjliga håll. Men jag avvaktar och ser om min egen blir godkänd, annars kanske jag lånar hit någon som får betäcka alla tre.

Mitt NF-sto Gardwoods Nikila står över i år (bara pga att jag inte hinner köra iväg henne, hade tänkt betäcka om henne annars...) och kanske lyckas jag övertyga dottern om att hon (Nikila alltså) kan få ett föl till innan hon blir för gammal. I så fall kör jag henne till Rodlease Dancing Gold.

Sen skulle jag SÅÅ gärna vilja betäcka mitt lilla fullblod också, men vi får väl se hur många andra jag lyckats sälja tills dess. Och där är i så fall Fetcher N en stark kandidat.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Här har det flyttat hem en rejäl lipizzanerdam i sina bästa år. Fick tyvärr hastigt ta bort mitt hlbsto pga olycka i våras.
Så nu är jag i en djungel av identiska namn, oftast bara ngt nummer el siffra som man kan skilja de på! Och att det inte finns särskilt många hingstar i landet, som dessutom har samma linjer då aveln är väldigt liten på rasen!
Stoet ifråga har iaf lämnat avkomma med 40 p och avelsdiplom. Hon själv är visad med 39 p och guld. Så det känns bra att jag köpt ett sto där det redan finns info att tillgå :)
Målet fram tills nästa år är att försöka få henne AB- prem men då krävs det placering i LA dressyr. Så där har skogsryttaren sen många år tillbaka ngt att bita i ;) men va tusan, massa ridlektioner på ridskolan, sen så!!!
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Mina hingstval hänger lite på vad det blir för föl nästa år och om det går att sälja..

Men hbl stoet är e: Cortez- Ceylon (36)
Jag har många kandidater till henne men av dom som känns mest rimliga är
Heartbeat
Baltimore
Balou
Cabrio
Contendro 1
Kannan

Contendro står högst på listan om han finns på färskt.
Ända minuset på honom är väl isf att han kan lämna lite varierande storlek.. Stoet är "bara" 164 och det är ju inte så säljbart om avkomman ser ut att bli under 160... MEN, om det då skulle bli ett sto så kan jag behålla den själv i så fall.

Andra stoet är ett fullblod som fått sitt första föl i år efter en ponny hingst.

Till henne letar jag efter en beprövad hingst som lämnar god storlek (stoet är ca 157), stabilt temperament, bra RUND galopp i uppförsbacke. Gärna en hingst som lämnat bra med fbl innan.
Är öppen för förslag på både hopp och dressyrhingstar!
Mina egna tankar till henne är
Kannan
Dalwhine
Cabrio
Cosmeo
(Förutsatt att det går att få tag på färsk)

Tacksam för förslag :)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Är det någon som tagit in på Contendro 1 i år? 2an har jag sett men inte ettan.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Hållet helt med. SB var en jättefin hingst.

Själv funderar jag på att betäcka med den andra hingsten som utmärkte sig på treårstesterna.

Red Hot Chilli, förutsatt att han går bruksprov. Han var jättefin i Flyinge och blev ju högst bedömda hoppämne i landet.

Annars blir det ev Diamantino.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Har inte sett något men han finns ju med på "ett sto licenserna" så att få tag på det om man själv vill går ju.
Men hittar ingenting om vem som tagit in på honom innan eller vad han kostar eller om det är FAI eller TAI..
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Här har det flyttat hem en rejäl lipizzanerdam i sina bästa år. Fick tyvärr hastigt ta bort mitt hlbsto pga olycka i våras.
Så nu är jag i en djungel av identiska namn, oftast bara ngt nummer el siffra som man kan skilja de på! Och att det inte finns särskilt många hingstar i landet, som dessutom har samma linjer då aveln är väldigt liten på rasen!
Stoet ifråga har iaf lämnat avkomma med 40 p och avelsdiplom. Hon själv är visad med 39 p och guld. Så det känns bra att jag köpt ett sto där det redan finns info att tillgå :)
Målet fram tills nästa år är att försöka få henne AB- prem men då krävs det placering i LA dressyr. Så där har skogsryttaren sen många år tillbaka ngt att bita i ;) men va tusan, massa ridlektioner på ridskolan, sen så!!!

Spännande och nästan lite ansvarsfyllt(om du förstår hur jag menar) med att avla på n ras där det föds så få föl varje år :) Det ger liksom en stort avtryck med din fölunge om man jämför med någon av de stora raserna i landet som halvblod osv...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ska också bli av med ett par hästar annars skulle det vara väldigt trevligt att betäcka min nuvarande tävlingshäst (bara LA-nivå i dressyr men det är henne jag roar mig med).
Hon är e. Bocelli - Nostradamus - Chapman och mkt långbent med rätt raka haser vilket gör att hon får jobba lite för att få under sig bakkärran.
Har funderingar på Luxus, Hesslegårds Rubin eller Sezuan (vilket gör att avkomman får Don Schuffro dubbelt).
Min behöver förutom bättre hasvinklar även lite kvickare ben och reaktioner då hon är lite lat av sig men vad man sen får är ju en HELT annan sak känns det som.
Mamman har ju gett 3 olika avkommor med 3 olika hingstar både vad gäller utseende och temperament så det här kan ju bli vad som helst...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

*kl*

Jag har inget eget sto att betäcka, men möjlighet att "beställa" ett connemaraföl, av stoet som jag har två avkommot till. Hade väldigt gärna gjort det till nästa år så jag har nåt nytt om några år. Beror förstås på hur ekonomin ser ut och hur vi kan lägga upp det hela.

Stoet är iaf e Carnaby Patrick Hooligan-Janus. Båda avkommorna hon haft är e Juno Rory. De är väldigt olika, den ena rör sig mycket bra och hoppar även bra (finns dock ingen bedömning på hoppningen) och den andra har hoppdiplom från treårs men rör sig inte så himla bra. Jag har pinsamt dålig koll på connemaraaveln, men vill ju ha en dressyrponny och har kärat ner mig i Wirthsmuhle Delanys:love:. Får väl se hur det blir:)!
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Ja, det ställer ju till en del... Jag vet inte om jag vågar ta SR t.ex. med tanke på att han har både OCD + pungbråck nära i stammen, även om han själv varit "ren".

Men Dalwhinnie är väl "defekt-fri" såhär långt?

(Hingsten jag var sugen på var e. SR och u. Dalwhinnies helsyster.)

Jag kan inte låta bli att tänka att Donnerhall ju gett Don Shufro och morfarsfar Rubinstein dog av pungbråck. Kanske lite långsökt:)

Celia är tyvärr nästan för kort i linjerna, annars skulle Heslegårds Rubin:love: vara ett givet val, jag är väldigt svag för den hingsten trots att han är både skimmel och import.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Lite fånigt kanske, men han känns äldre än Okeanos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp