Funderingar Hingstvalstråd 2014

Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Donnerhall har ju lämnat måååånga hingstar, vet dock inte om någon mer än DS drabbats. Men Rubinstein hade jag missat.

Det är nog inte helt lätt att hitta dressyrhingst med helsvenskt möderne men utan Donnerhall, Rubinstein eller Florencio I. Som är tillgänglig dessutom.

Jag tycker väldigt mkt om Biggles-avkomman jag rider nu, men han har ju inte varit i avel på några år. Men det finns kanske i en frys någonstans.
Tabasco har också svenskt möderne, men inte varit i avel senste åren.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Tabasco är en trevlig hingst som jag glömt bort!

Helst vill jag ha en hingst vars båda föräldrar är svenskfödda... Celias mormor var dansk så jag försöker göra en svensk häst av en utländsk...
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Tyvärr så är det ju Minna Telde som äger nu, och hennes hingstar är väl knappt i avel någon av dem.

Ravell? Annars är det väl bara Rambo, Hermes och Bellman. Gustav men där har du Don Schufro.

Qurinell svenskt möderne e. Quaterback. Kortlinjerad dock.
Sankt Erik II tyska hingstar far och morfar annars svenskt.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Äsch då!

Ravell är för inkorrekt i benen, såg honom i våras och han föll mig inte i smaken.
Rambo tilltalar mig inte av någon anledning, Hermes är nog för liten annars intressant, Bellman tycker jag mycket om och han har utvecklats väl.
Qurinell är en väldigt tilltalande individ men han är tyvärr fel i typen för Celia.

Hip Hop har faktisk två svenskfödda föräldrar och ger avkommor som inte bara hoppar utan också kan röra sig. Men de är små och hon är idag liten och ädel.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Vår Hip Hop är stoor. Men har även sett många små, upplever att det kan bli lite vad som helst storleksmässigt. Men visst kan han lämna gång också.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Mitt sto förvändas få ett föl nästa år efter Hip Hop efter haft otur med en avkomma som dog av följdsjukdomar av fölsjukan och ett som inte kom ur fostersäcken. Så valde jag en billigare hingst i år. Självklart ett genomtänkt val.

Mitt sto är efter Cardento - Cortez och om allt går bra tänker jag välja en dyrare hingst nästa år. Kandidaterna är Contetro I eller Balou de rouet. Tar gärna emot förslag. Det finns ingen hingst som kan bli för dyr.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Han är inte en av de dyra hingstarna. Självklart är inte det jätte viktigt att det är en dyr hingst men är berädd att lägga lite mer.

Plånboken blir nog glad om den är billigare:p
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Min e. HipHop är också STOR. Drygt 170 cm nu och han är bara 3.
Verkar slå lite så det är väl så att du som vill ha lite storlek får en liten.

Man kan ju hoppas på sto så behöver man inte tänka på pungbråck, dessutom kastreras ju merparten av hingstarna så då är det väl inte heller någon risk att välja t ex Don Scuffro...
Om du inte önskar en hingst o tänker behålla honom som det alltså ;)
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Fast hur pass nedärver döttrarna det till sina söner? Jag har ingen aning men jag är inte den som chansar.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Vi fundera på att betäcka min sambos sto nästa år.
Damen i fråga är ca 171-172cm.
http://dayviews.com/nessaja83/515469265/
Ingen superbra exteriör-bild men men.
Hon har väldigt bra psyke men har även lite temperament. Gångarterna är bra med plus för galoppen, traven får gärna förbättras.
Hon har fantastisk hopp-teknik men kan var lite slarvigt med bakbenen (typisk Aerline fick vi reda på) men det är mycket bättre nu.
Tanken med avkomman är att behålla som allround-häst mot hopp. Den kommer även köras in och användas i samband med uppdragskörning. Helst ska avkomman bli skimmel med isf (parhäst till stoet) och blir ungefär lika stor.
Hingstar som vi har tittat på hittills är då Bravour och Corporal VDL.
Vad tycker ni? Andra förslag? Detta kommer bli stoets första föl...
/Nessaja
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Någon som vill tipsa mig om en passande hingst till mitt SWB sto?
Sto e: Akribori - Arrlik

Vilken hingst hade ni valt?
Funderar på en hopphingst med gång. Tar gärna emot tips, kommer bli min första egna avkomma.

Avkomman kommer att användas främst som hobbyhäst med inriktning dressyr.

254170_10151446997015267_10465800_n.jpg
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Jag kan ge dig lite att tänka på angående Baltimore.
Har ju ett sto ur hans allra första årgång (då han inte var godkänd i Sverige utan bara Oldenburg) och hon är 4 år nu.
Hon har fantastiskt klipp i sin hoppning, är riktigt snabb upp från marken men blir alltmer som Baltimore när det gäller tittigheten. Alla övriga avkommor och hennes mamma är resonabla men hon får nästan panik för vissa saker (kor som hon ser genom fönstret i stallet etc) och stressar upp sig väldigt lätt.

Kommer säkert att bli en alldeles ypperlig tävlingsindivid då hon alltid går framåt men hon är absolut inte en häst som vem som helst kan rida. Vi står på bakbenen för stockar på nya ställen och är på andra sidan vägen för att någon har ställt en platta mot en sten osv osv. Men som sagt, hon backar aldrig av utan det är framåt som gäller.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

"Hingstar som vi har tittat på hittills är då Bravour och Corporal VDL.
Vad tycker ni? Andra förslag? Detta kommer bli stoets första föl...
/Nessaja "


Radisson VDL. Lämnar många avkommor som skimmlar och har bra gångarter
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

kl

Jag är nästan säker på vilken hingst jag ska välja, men såklart är inget helt hundra innan allt är seminerat och klart.

Stoet är min fantastiska Zamona xx e: Zaffaran - Strong Gale
Zamona själv har inga prestationer (utom 9 vinster i steeplechase) då hennes nerver inte fixar tävling, men hon tränas upp till MSV dressyr/130cm hoppning/** fälttävlan och har absolut kapacitet för mer (köpte henne från galoppen 2009, och har hunnit med två föl på den tiden så hon är under utbildning fortfarande).

Lite kort om Z:

Zamona fick 40p på stamboksföringen 2012. Hon är av utmärkt stayerblod och kommer ur en av de absolut mest betydelsefulla stostammarna i Storbritannien och på Irland inom National Hunt-aveln, Arab-Maid-linjen. Den här stofamiljen har producerat hästar som Granville Again och Morley Street. Zamonas far Zaffaran dog 2001 och hann inte lämna så många avkommor men under sin levnadstid var han den högst rankade levande hingsten vad gällde procenten vinnare gentemot antalet starthästar. Zaffaran har även flera avkommor som gjort bra resultat som ridhästar, många av dem på internationell nivå. Några som gjort avtryck inom fälttävlanssporten är tex Andrew Nicholson’s The Light Fandango (***), Ginny Howe’s Gambler’s Image (***) och Bridget Burdige’s Lightening Strikes (**). Zaffaran är känd för att nedärva utmärkt hoppteknik, uthållighet och bra storlek.

Zamonas morfar Strong Gale dog 1994. Han är far till flera framgångsrika fälttävlanshästar på internationell nivå och ligger fortfarande på topp 100 av de mest framgångsrika avelshingstarna inom fälttävlan (plats 44 år 2012). De mest kända är förmodligen Admiral Bruny (****) som reds av Carolyne Ryan-Bell i bland annat Badminton och Bughely 2004, Headwind (****) som reds av Kristina Cook ibland annat Burghely 2005 och, icke att förglömma, den fantasiska Moonfleet (****) riden av Andrew Hoy, som vann Bughely 2004, vann Badminton 2006, blev tvåa i Bughely 2006, fyra i Luhmuhlen 2008 och sexa i Pau samma år. Han har även haft stora framgångar som morfarshingst, några hästar som har honom som morfar är tex Will Faudree’s Andromaque (****) som bland annat var reserv till OS 2012. Running Order (****) var även han reserv till OS 2012 tillsammans med sin dåvarande ryttare Doug Payne. Han såldes i november 2012 till William Fox-Pitt. Även Murphy’s Miracle (****) är en häst av absoluta världsklass, som deltog i Badminton 2011 och i Burghely 2010 med sin ryttare Louise Lyons.

Zamonas mormors far Deep Run är den mest inflytelserika National Hunt-hingsten i modern tid.

Zamonas styrkor är att hon har tre mycket bra gångarter, hoppar bra, är väldigt klok och har en bra exteriör, hennes negativa aspekter är att hon är väldigt lättstressad, kunde haft mer engagemang i sin rygg och sina bakben (dock kommer de igång när hon väl kommer till arbete).

Läs gärna Per Pileryds avelsvärdering av henne HÄR

Jag har tidigare betäckt med hopphästar då jag avlat främst för fälttävlan och hon har två avkommor, en hingst född 2011 e: Algot (Cardento - Corland - Marcellus) som fick 887888 på fölvisningen och som jag är väldigt väldigt glad för! Han är otroligt bra i skallen, rör sig riktigt trevlig och är väldigt snygg! Årets föl är e: Cosmeo (Contender - Caletto I - Lord). Hon är väldigt stor och växer lite ojämnt så är svårt att uttala sig om henne som det ser ut nu, men hon har bra galopp och bra takt i sin trav.

Inför säsongen 2014 hade jag eventuellt tänkt betäcka med en dressyrhingst, och just nu ligger Metall (Ferro - Ramiro Z - Marinier) bra till. Jag gillar Ferro-blodet och gillar framförallt att han har uppförsbacke (vilket behövs på alla fullblod) och bra bakben.

Blir det inte honom så har jag blivit erbjuden dos från Argentinus (Argentan - Duden II - Wirbel II) som är lite av intresse, alternativt om jag kan få tag på mer från Algot då jag är så nöjd med min 11a e: honom. Andra hingstar som är på tapeten är bla Heartbeat (Heartbreaker - Ramiro Z - Pericles xx) om jag ska avla på hopphingst och Calidrio (Calido I - Exorbitant xx - Calypso II) som jag gillar stammen på och som rör sig väldigt bra men som än är lite ung och oprövad. Även Magic Park (Armitage - Ahorn - Anart) är inressant.
 
Sv: Funderingar Hingstvalstråd 2014

Magic Park är en fantastisk hingst men han är tyvärr inte rätt för Celia.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp